Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Koenigsegg One:1 je prvé mega-auto

Švédi sa vracajú do hry o najrýchlejšie auto planéty. K tomuto cieľu im má pomôcť ľahká karbónová tkanina i 3D tlačiareň.
5 5 príspevkov 03.03.2014 / Marek Pokrývka

Súboj o titul najrýchlejšieho sériovo vyrábaného auta zamestnáva rôzne spoločnosti už dlhé desaťročia. Aktuálne je synonymom tohto pomenovania Bugatti Veyron Super Sport (aj keď oň nakrátko prišlo), no jeho nárok na trón pred krátkym časom výrazne spochybnil Hennessey Venom GT. Súboj tejto dvojice bude mať možno ešte dohru. No ako sa hovorí: kde sa dvaja bijú, tretí vyhráva. Tento scenár dostane v Ženeve reálne obrysy. Do hry sa totiž vracia Koenigsegg.

Koenigsegg sa vracia do hry o titul najrýchlejšieho auta na svete 5 fotografií v galérii Koenigsegg sa vracia do hry o titul najrýchlejšieho auta na svete Zdroj: Koenigsegg

Koruna švédskej evolúcie

Aby sme uviedli veci na pravú mieru, táto švédska automobilka nie je v bitke nováčikom. V minulosti sa už držiteľom titulu stala, no nie na dlho. Jej model CCR prevzal v roku 2004 žezlo od dlhoročného kráľa McLarenu F1, no z trónu ju zosadil Veyron. Teraz prichádza vozidlo, stvorené s cieľom prinavrátiť titul do škandinávskych rúk, superšport pokrstený One:1.

Prípravu tohto modelu ohlásila značka ešte v minulom roku, začiatkom februára sa objavila prvá fotografia. Dnes je už na svete viacero záberov na tento model, spolu s oficiálnymi podrobnosťami. Ako je to pri tomto výrobcovi zvykom, nejde o automobil vyvinutý nanovo od podlahy. Novinka je ďalším krokom v postupnom vývoji a celej evolúcii dáva korunu.

One:1 je ďalšou evolúciou, ktorá stavia na modeloch Agera 5 fotografií v galérii One:1 je ďalšou evolúciou, ktorá stavia na modeloch Agera Zdroj: Koenigsegg

Ústredným slovom nového Koenigseggu je mega-auto. Švédi si tento termín nevycucali z prsta, ale vychádzajú pritom z jeho maximálneho výkonu. Päťlitrový osemvalec s dvomi turbodúchadlami je totiž naladený na jeden megawatt. Áno, jeden MW, teda 1 000 kW, čiže 1 360 koní. To je síce o niečo menej než pôvodne avizované stádo v počte tisícštyristo, napriek tomu ide o najvyššie číslo pri aute, ktoré možno stále považovať za sériovo vyrábané.

Dôležitý je tiež názov. Ako automobilka prezradila už dávnejšie, meno One:1 odkazuje na pomer výkonu a hmotnosti. Superšport váži so všetkými náplňami presne 1 360 kilogramov. Z toho 56 percent pripadá na poháňanú zadnú nápravu, ktorá je vybavená elektronicky riadeným diferenciálom. Do neho prúdi krútiaci moment zo sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Mimochodom, jeho maximum je nemenej ohromných 1 371 Nm.

Z nuly na štyristo za dvadsať sekúnd

Aký je výsledok týchto parametrov? Zabudnite na nejaké zrýchlenie z nuly na stovku. Koenigsegg pri svojom najnovšom vozidle hovorí rovno o disciplíne 0-400 km/h. Tú by mal model One:1 zvládnuť za asi dvadsať sekúnd! To je menej než polovičný čas v porovnaní s Veyronom. Maximálna rýchlosť? Výpočty hovoria o čísle 450. Ak sa potvrdia v praxi, švédsky bojovník by sa mal stať najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom na tejto planéte.

Množstvo času venovali Švédi vylaďovaniu aerodynamiky 5 fotografií v galérii Množstvo času venovali Švédi vylaďovaniu aerodynamiky Zdroj: Koenigsegg

Najvyššia rýchlosť závisí aj od obutia. Prvé mega-auto jazdí na špeciálne vyvinutých gumách Michelin Cup, ktoré sú certifikované do 440 km/h. Pneumatiky sú navlečené na karbónových diskoch, vpredu s priemerom devätnásť palcov. Zadné kolesá majú o palec väčší priemer. Nemenej dôležitým prvkom je aerodynamika. Tvary novinky vychádzajú z typu Agera R, no k nemu pridávajú ďalšie  spojlery, prítlačné plochy a najmä nezvyčajné zadné krídlo.

Samozrejme, nie všetko je len o dosahovaní rýchlosti. Podľa automobilky sú všetky ďalšie technické prvky prispôsobené ohromnej dynamike vozidla. Podvozok využíva špeciálne zadné zavesenie Triplex s aktívnymi tlmičmi a pružinami z uhlíkovej ocele. Karbónovo-keramické brzdy majú vpredu priemer 397 mm a šesťpiestikové brzdiče, na zadnej osi sa do 380-milimetrových tanierov zakusujú štvorpiestikové strmene. Superšport zastaví z rýchlosti 100 km/h na dráhe iba 28 metrov. Zo 400 km/h by mu to malo trvať desať sekúnd!

Ľahký karbón a využitie 3D tlačiarne

Pod ohromnými číslami sa podpísalo aj niekoľko zaujímavých prvkov. Koenigsegg One:1 využíva nový typ uhlíkovej tkaniny, vďaka ktorej je výsledný materiál údajne až o 40 percent ľahší než klasický karbón. Turbodúchadlá majú vnútornosti vytlačené na 3D tlačiarni a týmto výrobným postupom vzniklo aj titánové výfukové potrubie. Toto skutočne nevidíte každý deň.

Kabína je tvorená prakticky iba karbónom a alcantarou 5 fotografií v galérii Kabína je tvorená prakticky iba karbónom a alcantarou Zdroj: Koenigsegg

Ľahké uhlíkové vlákna nenašli svoje miesto len pri konštrukcii karosérie, ale aj v interiéri. Tento materiál je v kabíne doplnený čalúnením alcantarou. Podľa zverejnenej fotografie tu nenájdete žiadne zbytočné čačky, hlavnou témou bola nízka hmotnosť. Rozloženie interiéru sa teda točí okolo ovládacích prvkov a dvoch škrupinových sedadiel.

Koenigsegg nezverejnil, koľko treba zaplatiť, aby sa niekto mohol do týchto sedadiel usadiť ako vlastník. Cenu špičkového švédskeho superšportu sa pravdepodobne nedozvieme ani počas ženevskej premiéry. Hovorí sa však, že v pláne je výroba šiestich kusov a všetky sú už v súčasnosti predané. Zostáva nám preto len čakať na príchod prvých exemplárov na cesty a ich testovanie. V boji o titul najrýchlejšieho auta na svete to môže znamenať úplne novú kapitolu.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×