Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nevraživosť sa v zime nevypláca

Téma vodiči kontra chodci sa s rastúcou intenzitou premávky priostruje. V zime je však potrebné vzájomnú nevraživosť odložiť.
2 38 príspevkov 29.01.2014 / Soňa Zverková

Zima sa tento rok neponáhľala. Hoci prvé náznaky sa v niektorých regiónoch vyskytli už začiatkom jesene, na väčšine územia Slovenska mrazivá dáma čakala do druhej polovice januára. Nezávisle od toho, ako dlho sa zima zdrží a aké teploty nám nadelí, vodiči majú najvyšší čas prepnúť psychiku do príslušného režimu.

Znamená to spomenúť si na elementárnu fyziku. Nie je potrebné poznať poučky ani vzorce. Všetky totiž možno z pohľadu vodiča zhrnúť do jednoduchej rovnice: sneh = menšia priľnavosť vozovky = dlhšia brzdná dráha. Podobná rovnica platí aj v zákrutách, avšak k brzdnej dráhe sa pridáva aj hrozba šmyku. Pokiaľ budete mať vždy a za každých okolností na mysli túto jednoduchú rovnicu a prispôsobíte tomu svoj jazdný štýl, riziko, že spôsobíte nehodu, klesne na minimum.

Tip redakcie

Chodci kontra vodiči

To, čo je na ceste najdôležitejšie, je ohľaduplnosť vodičov voči chodcom a naopak. Vzhľadom na to, že pod kolesami sa nachádza šmykľavejší povrch, vodiči by mali vždy počítať s dlhšou brzdnou dráhou. A rovnako aj s ignoranciou mnohých chodcov, ktorí zo zákona ovládajú len jednu vetu: Chodec má na prechode prednosť. To, že zákon ukladá chodcom ďalšie povinnosti, je zrejme vedľajšie.

„Zebry“ sa stávajú šmykľavou pascou. 2 fotografie v galérii „Zebry“ sa stávajú šmykľavou pascou. Zdroj: Dreamstime

Odporúčame preto zvýšiť pozornosť na maximum najmä v blízkosti škôl, nemocníc a zastávok mestskej hromadnej dopravy. Akonáhle vidíte blížiaceho sa chodca, radšej spomaľte alebo zastavte, nakoľko nikdy neviete, či bezhlavo nevstúpi do vozovky. Navyše častokrát nekvalitné „zebry“ sa v zime stávajú nebezpečnou šmykľavou pascou. Vždy počítajte s možnosťou, že chodec spadne. Najmä vtedy, keď sa snaží čo najrýchlejšie uvoľniť cestu.

Ohľaduplnosť sa pýta aj zo strany chodcov. Každý by si mal uvedomiť, že pri zrážke s plechom ťahá ľudské telo za oveľa kratší koniec. Navyše podľa novely zákona o premávke je chodec povinný dať prednosť električke nezávisle od toho, či je na prechode pre chodcov alebo nie. Chrániť zdravie si musí každý človek sám, nemožno túto zodpovednosť hádzať výlučne na vodičov. Fyzikálne zákony prednosť nezaujíma. Ak je vodič naplno sústredený a okamžite šliapne do pedálov, nemusí to pomôcť. Na klzkom povrchu vozidlo bude pokračovať v pôvodnom smere. Inými slovami, auto vždy zastaví. Otázka znie, kde.

Kto bude ťahať za kratší koniec? Odpoveď je jasná 2 fotografie v galérii Kto bude ťahať za kratší koniec? Odpoveď je jasná Zdroj: Dreamstime

Škatuľkovanie tu naozaj nie je namieste. Medzi vodičmi sa určite nájdu arogantní „majstri volantu“. No aj medzi chodcami sú ignoranti so samovražednými sklonmi, ktorí vidia prechod a bez ohľadu na realitu zabudnú na zdravý rozum a vstúpia do vozovky. To ale neznamená, že všetci vodiči a všetci chodci spadajú pod tieto definície. Väčšina vodičov sú slušní ľudia a väčšina chodcov takisto samovražedné tendencie nemá. A niekedy stačí chvíľa nepozornosti alebo nešťastná zhoda okolností...


Video
Najnovšie články
Atlas Cross Sport odfotený v sériovej verzii

Volkswagen má za sebou ďalší slabý mesiac, tentokrát však bol hlavnou príčinou pokles dopytu v Číne. Zlý výsledok v rámci koncernu zaznamenalo aj Audi.

Predaj vozidiel VW sa v novembri znížil

Madrid neustále bojuje so znečistením ovzdušia. Kým v prvej fáze programu radnica uzatvorila historické centrum mesta, v druhej fáze dočasne zakázala vjazd...

Madrid sprísnil zákazy vjazdu

V čase, keď sa vo Francúzsku rozhoreli protesty tzv. žltých viest, prichádza správa, že Ford zatvorí svoju fabriku na výrobu prevodoviek. Strata pracovných...

Ford zatvorí svoju francúzsku fabriku

Nemecký gigant ponúkol zákazníkom tisíce áut, ktoré mali skončiť v šrote. Riaditeľ spoločnosti má o probléme vedieť od roku 2016.

Ďalší škandál VW: Predával aj prototypy

Aston Martin sa pochválil novým dvanásťvalcom, ktorý využíva technológie F1 a bude schopný točiť do 11 100 ot./min.

Valkyrie: Motor bude mať vyše 1 000 koní

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×