Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD: Dva plusy

Americká terénna ikona prešla modernizáciou, počas ktorej dostala nielen upravený dizajn, ale aj silnejší motor a nový automat.
59 8 príspevkov 21.01.2014 / Marek Pokrývka

Grand Cherokee je jedným z najväčších mien v severoamerickom teréne. Aktuálna generácia tohto Jeepu však nie je čistokrvná: pod vedením koncernu Fiat dostala aj trochu talianskych génov. Počas nášho redakčného testu sme zistili, že vozidlu to neuškodilo. Svoje závery sme druhýkrát konfrontovali s realitou pri omladenej verzii auta, ktorá prišla na trh v prekvapujúco krátkom čase. Opäť sme testovali dieselový model, no v najvyššej výbave Summit.

Jeep Grand Cherokee v omladenom prevedení 3.0 V6 CRD Summit 59 fotografií v galérii Jeep Grand Cherokee v omladenom prevedení 3.0 V6 CRD Summit Zdroj: Marek Pokrývka

Prižmúrené diódové oči a viac  vizuálneho luxusu

Facelift  americkej ikony sa navonok prejavil najmä na upravených svetlách. Predné majú o niečo komplikovanejší tvar, diódové olemovanie a sú výrazne menšie. Na náš vkus sa scvrkli až príliš, v mohutnej prednej časti majú takmer prižmúrený výraz jedinca z Ďalekého východu. Vzadu svetlá naopak rástli a do vienka dostali korešpondujúcu diódovú trubicu. Okrem toho omladenie zasiahlo typické partie: nárazníky, dizajn diskov kolies či vyústenie výfukového potrubia.

Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka
Verzia Summit je doma mimo cesty i medzi kancelárskymi budovami

Skúšané prevedenie Summit vyzerá okázalejšie než v minulosti, pod čo sa podpísala najmä vrstva chrómového mejkapu. Lesklé povrchy tvoria slušnú časť oboch nárazníkov, prahov, masky chladiča, rovnaký materiál nájdeme pri oknách, na kľučkách, výfukoch... Odignorovať nemožno ani naleštené dvadsaťpalcové disky kolies. Suma sumárum: vozidlo pôsobí dostatočne draho na to, aby vás s ním nevykázali ani spred drahého hotela či kasína. Samozrejme, ak nie je zablatené... A že sa zablatiť dokáže, o tom netreba pochybovať.

Aj interiér vyzerá hodnotnejšie než v minulosti. Modernizácia síce obišla viaceré partie vrátane sedadiel, no priniesla krajší volant, digitálne prístroje a upravený centrálny panel. Revíziou prešla aj ponuka materiálov, ktoré pôsobia luxusne, možno s výnimkou väčších plôch strieborne lakovaného plastu. Tŕňom v oku frotérov môžu byť aj tvrdšie plastové plochy v spodnej časti kabíny, no to sa v aute určenom aj do terénu dá pochopiť.

Bohužiaľ, vizuálna kvalita trochu prevyšuje tú skutočnú. Interiérové dielce síce naoko lícujú dobre, no už aj pri menšom tlaku brušiek prstov sa v mnohých častiach ozýva vŕzganie, pukanie a praskanie. Pazvuky tohto typu sme pomerne frekventovane počuli aj z oblasti presklenej strechy. Tá je v vo vybavení Summit povinnosťou, na tuhosť karosérie však evidentne nemá dobrý vplyv. Pazvuky možno prehlušiť kvalitnou audiosústavou, no len do istej hlasitosti. Vyšší akustický tlak sa totiž odrazí na rezonancii niektorých plastových dielcov.

Kabína na pohľad pôsobí hodnotnejšie, no kvalitatívna úroveň trochu zaostáva 59 fotografií v galérii Kabína na pohľad pôsobí hodnotnejšie, no kvalitatívna úroveň trochu zaostáva Zdroj: Marek Pokrývka

Modernejší volant je obsypaný tlačidlami a má hrubší veniec dobre padnúci do rúk. Za ním sa nachádza prístrojový panel, ktorý čiastočne prešiel z analógovej na digitálnu formu. Otáčkomer, palivomer a ukazovateľ teploty oleja sú síce stále ručičkové, no rýchlomer sa stal súčasťou veľkého displeja v strede. Obrazovka ho ponúka v dvoch formách, pričom ho môže doplniť veľké množstvo ďalších informácii, či už textových alebo grafických. Škála možností zobrazovania je skutočne veľká. Za tento prvok si Jeep zaslúži jednotku s hviezdičkou.

Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka
Hlavné zmeny v interiéri spočívajú v zobrazovacích jednotkách

Centrálna konzola má upravené ovládanie teplotného manažmentu a prominentnú pozíciu v nej obsadil podstatne väčší dotykový displej, ktorý je výkladom nového multimediálneho systému. Pochváliť ho možno za intuitívnosť i prehľadnosť. Príjemným prvkom je rýchly prístup k vyhrievaniu sedadiel i volantu, ktoré možno spustiť už počas štartovania programu. Klasickými tlačidlami teplo pod zadky nepustíte, čo je podľa nás jediný neduh použitých riešení.

Silnejší diesel v tandeme s novým automatom

Pohon testovaného vozidla zabezpečoval trojlitrový naftový šesťvalec. Šlo o evolúciu pohonného agregátu od VM Motori, ktorý sme už skúšali pred faceliftom. Nová verzia je o štipku výkonnejšia. K dobru dostala deväť koní: jej stádo sa teda zaokrúhlilo na 250 nepárnokopytníkov, čo je v prepočte 184 kW. Krútiaci moment stúpol o „dvacku“ na 570 Nm. Šesťvalec je pružný a slušne odhlučnený, aj keď za studena je trochu cítiť jeho vibrácie.

Dieselový trojliter považujeme za ideálne srdce tohto Jeepu 59 fotografií v galérii Dieselový trojliter považujeme za ideálne srdce tohto Jeepu Zdroj: Marek Pokrývka

Tento motor síce tvorí v slabšej verzii Laredo (140 kW/190 k) základ ponuky, no v skúšanom vyhotovení je podľa nás ideálny kandidát na pohon Grand Cherokee. Má  dosť veľké bicepsy aj na dynamické zrýchľovanie: stovka za 8,2 sekundy je pre 2,5-tonový kolos slušná hodnota. Benzínový osemvalec s objemom 5,7 litra je v tejto disciplíne rýchlejší len o deväť desatín sekundy, no zožerie takmer dvojnásobok. Vrchol v podobe modelu SRT je už celkom iná pieseň, ktorá sa od klasického off-roadu v mnohom líši.

Na dobrom pocite z dynamiky motora má veľký podiel nový osemstupňový automat, ktorý nahradil archívnu päťstupňovú prevodovku. Tá potenciál šesťvalca v minulosti brzdila.

Automat od ZF radí o poznanie rýchlejšie i hladšie, navyše sa svižnejšie zobúdza pri manuálnych poveloch pádlami za volantom. Zmenil sa aj volič prevodovky s jednoduchou posuvnou konfiguráciou. Tu by nezaškodili trošku pevnejšie jednotlivé polohy, mnohokrát sme totiž omylom preskočili zo želaného režimu do iného: napríklad sme zvolili parkovanie namiesto spiatočky.

Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka
Medzi motorom a systémom 4x4 je kvalitný nový medzikus: automat od firmy ZF

Veľkým pozitívom nového automatu je vplyv na apetít. Napriek lepším parametrom sa diesel uspokojí s citeľne nižšou porciou paliva. V mestskej prevádzke klesol priemer o takmer dva litre, v našom teste sme skončili s výsledkom 10,3 l/100 km. Výraznú zmenu cítiť aj pri diaľničnom maxime 130 km/h: motor pracuje v tempe 2 050 otáčok za minútu, čo je oproti predchádzajúcej hodnote 2 700 priepastný rozdiel. Apetít sa znížil z čísla 11 na 9,4 l/100 km. Pri vidieckej deväťdesiatke sa šesťvalec prevaľuje pod 1 500 otáčkami a pýta si 7,7 litra nafty.

Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka
Zmena svetlej výšky je vďaka premyslenému systému pomerne svižná

Pohonný reťazec je okrem upraveného motora a novej prevodovky bez zmien. Krútiaci moment si v testovanej verzii rozdeľoval systém Quadra-Drive II, ktorý dokáže posielať celú porciu dopredu alebo dozadu a disponuje uzávierkou diferenciálu i viacerými elektronickými pomocníkmi. Vďaka tomu sa Grand Cherokee nemusí báť ani náročného terénu, v čom mu pomáha aj variabilná svetlá výška. Napriek luxusnejšiemu zjavu patrí vozidlo mimo spevneného povrchu stále k najschopnejším zástupcom svojho segmentu.

Napriek zvýšeniu ceny vo výhodnej pozícii

Medzigeneračné osvieženie typu Grand Cherokee sa prejavilo aj na cene. Bohužiaľ, nepriaznivo. Faceliftovaný variant štartuje zhruba o štyri tisícky vyššie. Nami testované vyhotovenie Summit bolo naložené vybavením za takmer dvadsaťtisíc a koštovalo výsledných 67 200 eur. Príplatkový prvok však bol iba jeden jediný: metalíza, všetko ostatné obsahuje Summit v štandarde.

Box Autobazar

Vybavenie je skutočne bohaté a k úplnej špičke mu chýbal len DVD systém pre zadných pasažierov. Okrem spomínanej presklenej strechy zahŕňalo vzduchový podvozok, adaptívne bi-xenónové svetlá, vyhrievanie štyroch sedadiel, ventiláciu tých predných, DVD prehrávač, výkonnú audiosústavu, adaptívny tempomat či elektrické otváranie piatych dverí. A dalo by sa pokračovať...

Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 59 fotografií v galérii Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Zdroj: Marek Pokrývka
Variant Summit je poriadne naprataný vybavením

Ak sa vrátime k našej starej mene, tak tento off-road prekračuje dvojmiliónovú hranicu. Samozrejme, to nie je málo. Porovnateľná konkurencia však nie je o nič lacnejšia. Práve naopak, väčšina konkurentov má napriek zdraženiu Jeepu smerom nahor základnú cenu podstatne vyššie. No a keď si ich nabalíte porovnateľným vybavením, skončíte vysoko nad pomyslenými dvoma miliónmi slovenských korún. Grand Cherokee má teda z hľadiska ceny výhodu.

Dva veľké plusy: multimédiá a prevodovka

Rýchly facelift americkej ikone jednoznačne prospel. Exteriérové dizajnové zmeny sú síce vecou vkusu a interiér nás v novej verzii celkom nepresvedčil spracovaním, no modernizácia priniesla dva veľké plusy. Vo vnútri je to najmä nový multimediálny systém doplnený digitálnym prístrojovým panelom so širokými možnosťami personalizácie zobrazenia.

Najväčším plusom modernizácie je osemstupňový automat 59 fotografií v galérii Najväčším plusom modernizácie je osemstupňový automat Zdroj: Marek Pokrývka

Hlavné husle omladenia však hrá jednoznačne prevodovka. Odchod päťstupňového automatu do dôchodku a jeho nahradenie omnoho mladším ročníkom s ôsmimi stupňami je naozaj vítaný krok. Nová automatická prevodovka prospela dynamike i spotrebe a vďaka hladšiemu radeniu tiež celkovému pocitu z jazdy. Jeep Grand Cherokee sa tak môže bez ostychu pozrieť do očí konkurentom, proti ktorým môže vytiahnuť aj terénne schopnosti a priaznivú cenu.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×