Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu

Praktická skúška spotreby   Strešný box alebo otvorený nosič lyží? Čo viac zvyšuje spotrebu a zhoršuje jazdné vlastnosti?
24 14 príspevkov 20.11.2013 / Marek Pokrývka

Martin síce v tomto roku na bielom koni neprišiel, no zima sa nezadržateľne blíži. Sú s ňou spojené nielen ťažkosti na cestách, ale aj radosti v podobe zimných športov: lyžovania, snowboardovania, spúšťania sa na igelitke... Kým s posledným prípadom logistické nepríjemnosti nie sú, prevoz lyží či dosky sa môže ukázať ako problémový.

Čo s lyžami? Dať ich na strechu, do boxu či do kabíny? 24 fotografií v galérii Čo s lyžami? Dať ich na strechu, do boxu či do kabíny? Zdroj: Marek Pokrývka

Brífing: Kam s lyžami?

Najjednoduchším riešením je vopchať náradie do interiéru. Tu však obmedzuje pasažierov a do áut nižších tried sa pre svoju veľkú dĺžku jednoducho nezmestí. Navyše bezpečným je takýto prevoz iba pokiaľ máte v aute špeciálny vak na lyže. Alternatívou je umiestnenie na strechu, pričom klasické možnosti sú dve: otvorený nosič alebo uzatvorený strešný box. Tieto varianty sa od seba výrazne líšia cenou i aerodynamikou, ktorá vplýva na spotrebu. V praxi sme skúsili, koľko paliva navyše si treba pripraviť v jednotlivých prípadoch. Využili sme pritom kombi Kia cee’d.

Aby sme na strechu mohli čokoľvek uložiť, potrebujeme najprv klasický strešný nosič. Existujú rôzne druhy, ktoré sa odvíjajú od typu uchytenia. Od toho závisí aj cena, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 40 až 250 eur. Náš kombi cee´d sme vybavili nosičom Thule, ktorý sa prichytáva na pozdĺžne lyžiny. Jeho cena je sa pohybuje okolo 160 eur.

Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka
 Inštalácia nosiča nie je veľmi náročná, aj bez skúseností nezaberie viac než štvrť hodiny

Následne sme sa v troch etapách vybrali na rovnakú trasu. Najprv s otvoreným nosičom, potom s boxom a nakoniec aj s úplne odstrojeným kombi a lyžami v interiéri. Vo všetkých prípadoch sme absolvovali zhruba sto kilometrov diaľničným tempom 130 km/h a zhruba tretinu stabilnou rýchlosťou 90 km/h. Ako sa to prejavilo na spotrebe?

Misia: Otvorený nosič

Pomerne jednoduchým príslušenstvom na prevoz lyží sú bežné otvorené nosiče, ktoré sa dajú kúpiť zhruba od 30 do 120 eur. Ich výhodou je jednoduchá inštalácia i bezproblémové nakladanie lyží. Veľkým negatívom je jednoúčelovosť. Okrem prevozu zimnej športovej výbavy ich totiž nevyužijete prakticky na nič iné. Nevýhodou je tiež menšia ochrana uložených lyží, ktorým môže hroziť poškodenie.

Lyže sme do nosiča umiestnili špičkami dozadu, čo je lepšie riešenie 24 fotografií v galérii Lyže sme do nosiča umiestnili špičkami dozadu, čo je lepšie riešenie Zdroj: Marek Pokrývka

Pre našu skúšku sme využili nosič lyží Joker, určený pre maximálne päť párov lyží. Kúpiť sa dá za asi 75 eur, možno ho teda označiť za akúsi strednú triedu. Po jeho inštalácii sme si okamžite všimli zvýšenú hlučnosť a tiež väčšiu citlivosť na bočný vietor. Zlý vplyv na aerodynamiku sa odrazil na apetíte motora, počas diaľničného presunu si Kia pýtala až osem a pol litra benzínu. Pri spomalení na ustálenú deväťdesiatku to bolo 4,9 l/100 km.

Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka
 S otvoreným nosičom si Kia pýtala na diaľnici až 8,5 l/100 km

Misia: Strešný box

Alternatívou je strešný box, prezývaný často aj truhla. V porovnaní s otvoreným nosičom má niekoľko výhod. Tou prvou je aerodynamická optimalizácia, ktorej výsledkom je nižšia úroveň hluku i menší vplyv na spotrebu. Druhou je väčšia využiteľnosť. Okrem lyží totiž do boxu napracete aj lyžiarky, palice, výbavu na stanovanie či v prípade potreby neposlušnú svokru. Nevýhodou sú rozmery, s ktorými treba počítať pri plánovaní uskladnenia. Univerzálnosť tiež niečo stojí: zhruba od 150 eur, no najlepšie truhly vyjdú aj na štvornásobok.

Strešný box je univerzálny a mnohokrát ani nevyzerá zle 24 fotografií v galérii Strešný box je univerzálny a mnohokrát ani nevyzerá zle Zdroj: Marek Pokrývka

Pri teste sme siahli opäť kamsi do stredu, po type Thule Pacific 600 stojacom takmer tristo eur. V porovnaní s otvoreným nosičom sme zaregistrovali pozitívne vplyvy v prúdení vzduchu, ktoré nie sú len marketingovým nástrojom. Prejavilo sa to aj na spotrebe, počas diaľničného presunu si motor vystačil so štvordecovým deficitom. Omnoho menší rozdiel sme namerali pri presune okresným tempom: iba jeden deciliter.

Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka
 Truhla splnila očakávania a spotrebu zvýšila o niečo menej – na diaľnici na 8,1 litra

Misia: Lyže v interiéri

Najjednoduchšou a najlacnejšou cestou je umiestniť lyže do interiéru. Toto riešenie však so sebou prináša niekoľko negatív. Prvý problém je: zmestia sa vôbec? Ak jazdíte na nejakom mestskom drobcovi, na takýto prevoz zabudnite. Aby sa do kabíny zimná športová výbava bez problémov zmestila, je potrebné minimálne kombi nižšej strednej triedy.

V akomkoľvek aute však lyže zaberú minimálne jedno miesto. Najlepším prípadom je umiestniť ich do špeciálneho vaku pre ne určeného a prestrčiť ich cez otvor za lakťovou opierkou, ktorý vedie z batožinového priestoru do interiéru. Aj v takomto prípade však limitujú komfort zostávajúcich štyroch pasažierov a tiež využiteľnosť priestoru v kufri.

Lyže v interiéri obmedzujú komfort posádky 24 fotografií v galérii Lyže v interiéri obmedzujú komfort posádky Zdroj: Marek Pokrývka

Horšie je, ak lyže vozíte v kabíne „nadivoko“ na sklopenej časti sedadiel. Sú totiž pružné a pri prejazde nerovností môžu vydávať nepríjemné zvuky. Navyše sa v zákrutách môžu posúvať, čo vôbec nie je príjemné. Testy okrem toho preukázali, že v prípade nehody môžu byť lyže voľne uložené v interiéri nebezpečné. Napríklad v susednom Rakúsku je takýto prevoz úplne zakázaný.

Veľkou výhodou tohto riešenia je nulový vplyv na aerodynamiku a spotrebu. Na našej testovacej trase sme namerali hodnotu 7,2 l/100 na diaľnici, čo je o takmer liter menej než v prípade boxu. Pri spomalení na vidiecku deväťdesiatku sa rozdiel takmer zotrel, opäť išlo o jedno deci.

Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu 24 fotografií v galérii Lyže môžu výrazne zvýšiť spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka
 S vybavením v kabíne sme dosiahli výsledky 7,2 a 4,7 l/100 km

Debrífing: Riešenie závisí od trasy

Test merania spotreby s lyžami hovorí jasnou rečou. Pri presune vidieckou rýchlosťou sa apetít strešnými nosičmi zvyšuje len mierne, faktor spotreby naozaj prichádza do hry až pri diaľničnom tempe. Ani tu však modelová situácia nepreukázala nejaké priepastné rozdiely, ktoré by určili jednoznačného víťaza. Čo si teda vybrať?

Z hľadiska praktickosti je voľba jasná: strešný box. Možno ho použiť na rôzne účely, spotrebu nezvyšuje až v takej miere ako otvorený nosič a minimálne obmedzuje komfort vnútri auta. No ako sme už naznačili, jeho nevýhodou je vyššia cena. Tá je silným argumentom proti truhle.

Investícia do boxu sa len kvôli lyžiam neoplatí 24 fotografií v galérii Investícia do boxu sa len kvôli lyžiam neoplatí Zdroj: Marek Pokrývka

Priepasť medzi kúpnou sumou za testované príslušenstvo je 221 eur. Pri rozdiele v diaľničnej spotrebe 0,4 l/100 km a cene benzínu 1,441 €/l ušetríme na stovke kilometrov len 57 centov. Aby sme teda boli v pluse, museli by sme s boxom najazdiť zhruba 38-tisíc diaľničných kilometrov. Ak chodíte pravidelne lyžovať do Pyrenejí či na Kaukaz, o nejakej návratnosti investície možno hovoriť.

Kupovať box iba kvôli lyžiam sa teda neoplatí. Ak chodíte často na dlhšie trasy s veľkou porciou batožiny, možno už nad truhlou uvažovať. Všestrannosť je jeho najsilnejšou stránkou, aerodynamická optimalizácia a zníženie spotreby jej len sekundujú. Peňaženka najviac praje prevozu v kabíne, no obmedzenie komfortu a často i legislatíva sú proti. Ak teda hľadáme riešenie výhradne pre lyže či snowboard, zlatou strednou cestou zostáva otvorený nosič. Napriek tomu, že automobil je s ním pri diaľničnom presune najsmädnejší.

Na test spotreby sme použili kombi nižšej strednej triedy Kia cee’d_sw s benzínovým motorom 1.6 GDI a manuálnou prevodovkou. Výrobca uvádza pre tento model najvyšší výkon 99 kW (135 k) a krútiaci moment 164 Nm. Normovaná kombinovaná spotreba je 6,3 l/100 km.

Spotreba
90 km/h
130 km/h
S otvoreným nosičom
4,9 l/100 km
8,5 l/100 km
So strešným boxom
4,8 l/100 km
8,1 l/100 km
Bez príslušenstva
4,7 l/100 km
7,2 l/100 km

Nosič lyží i strešný box nám pre účely testu zapožičal internetový obchod Tazar Group.

Focus Media

Video
Najnovšie články
BMW radu 5: Aké bude po modernizácii?

Dvojica príbuzných SUV prešla dizajnovými zmenami, ktoré zahŕňajú gril Panamericana. Ich trojlitrový šesťvalec je posilnený na 390 koní.

Mercedes-AMG: Viac sily pre duo GLC 43

Volvo má za sebou ťažký kvartál a naviac prišla ďalšia zlá správa: Švédi totiž musia globálne zvolať vyše milióna vozidiel pre problém s motorom, ktorý môže...

Volvo zvoláva po svete viac než milión vozidiel

Prudký rozvoj technológií v automobilovom priemysle sa čoraz viac dotýka i oblastí, kde by sme ho ešte pred niekoľkými rokmi vôbec neočakávali. Najnovšie...

Veľké inovácie: Toto už zvládne reflexná vesta

Malý hatchback prichádza na japonský trh s tvárou upravenou podľa aktuálnej podoby dizajnového jazyka Kodo. Okrem toho má komfortnejší podvozok a bude ponúkaný...

Mazda2 absolvovala plastickú operáciu

Prázdna pneumatika? Poradíme vám, ako rozpoznáte defekt, ak nemáte senzory tlaku v pneumatikách, ako sa správne zachovať a čomu sa vyhnúť, aby ste neohrozili...

Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Carlos Ghosn sa zjavne spamätal z prvotného šoku a vracia úder. Žaluje totiž Nissan aj Mitsubishi z protiprávneho postupu pri jeho odvolaní z funkcie...

Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×