Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW X5 30d: Do tretice bez ľútosti

Nové BMW X5 je tu, jeho tretia generácia sa v novembri oficiálne začína predávať aj u nás. Ako vôbec prvé slovenské médium vám prinášame jeho komplexný redakčný test.
70 8 príspevkov 07.11.2013 / Ladislav Malák

Bavori už v predošlých mesiacoch vypustili do sveta štedrú dávku informácií a ponúkli médiám aj možnosť prvého osobného kontaktu priamo za volantom. A keďže všetku dôležitú teóriu sme vám naservírovali v podrobnom predstavení modelu a v zhrnutí dojmov z prvej jazdnej prezentácie, túto sféru už teraz s pokojným svedomím zostručníme a pustíme sa do dôkladného praktického rozvŕtania konkrétneho auta, ktoré zakotvilo v našej redakcii na prvý podrobný domáci test.

BMW X5 tretej generácie, vylepšené o nový exteriérový dizajnový balík Pure Experience, ktorý kladie dôraz na vizuálnu svalovinu, napríklad „titánovým“ mrežovaním ľadviniek 70 fotografií v galérii BMW X5 tretej generácie, vylepšené o nový exteriérový dizajnový balík Pure Experience, ktorý kladie dôraz na vizuálnu svalovinu, napríklad „titánovým“ mrežovaním ľadviniek Zdroj: Ladislav Malák

Ešte do konca tohto roka sa počet dostupných motorizácií rozšíri o ďalšie tri, vrátane pre tento model historicky prvého štvorvalca. V čase testu sme vyberali z prvých troch pohonných variantov a siahli sme po tom aktuálne základnom, s označením „30d“. A nestíhali sme sa čudovať, ako výrazne odlišne dokáže v niektorých ohľadoch pôsobiť generačný nováčik so známym motorom a iba evolučne prekopaným dizajnom. Ale nepredbiehajme....

Pochvala za evolučnú odvahu

Áno, dizajn sa od druhej k tretej generácii zmenil iba evolučne. Týmto konštatovaním sme rozhodne neobjavili Ameriku. Pri prvom redakčnom teste sme si ale predsa len exteriér auta veľmi dôkladne pookukávali, aby sme aspoň prišli na koreň tomu, prečo pôsobí napriek iba drobným štylistickým retušiam a len nepodstatným zmenám rozmerov o toľko drsnejšie než predchodca.

A prišli sme na to, teda minimálne sme našli hlavného podozrivého: keď sa pozriete na prednú časť auta zboku, všimnete si, že aj tu sa dizajnérom podarilo aplikovať mierne dopredu naklonené ľadvinky, tvoriace onen dobre známy žraločí nos, ktorý zdobil napríklad šestkové modely z minulého storočia a aktuálne sa objavil na novej generácii trojky či celkom novom štvorkovom rade.

Najmarkantnejšou medzigeneračnou exteriérovou odlišnosťou je šikovne aplikovaný „žraločí nos“ 70 fotografií v galérii Najmarkantnejšou medzigeneračnou exteriérovou odlišnosťou je šikovne aplikovaný „žraločí nos“ Zdroj: Ladislav Malák

Toto považujeme za ozaj vydarený kúsok. Je totiž podstatne ťažšie zasadiť takýto prvok do vozidla s vysokou karosériou typu SUV, než do kupé placky, ktorú pomaly od zeme nevidno. A aj keď dizajn ako subjektívnu kategóriu hodnotíme len veľmi opatrne, dizajnérov pochváliť môžeme: pri novom X5 okrem spomenutého harmonického implantovania žraločieho nosa do osvedčeného neopozeraného základu im patrí poklona aj za odvahu nemeniť to, čo meniť potrebné nebolo. A nech sa fanatickí prívrženci divokých dizajnových revolúcii od jedu trebárs aj o stenu ohádžu!

Priestor? Bolo ho dosť už predtým....

Zmeny exteriérových rozmerov sú ozaj natoľko nepodstatné, že ich nemá význam opäť spomínať. Ani v tomto smere jednoducho revolúcia nebola potrebná, tak sa nekonala. Nové BMW X5, tak ako aj predošlé, pojme do svojho aktuálneho veľkorysého rozmerového formátu veľkorysým spôsobom dostatok batožiny aj živého nákladu.

Test BMW X5 30d 70 fotografií v galérii Test BMW X5 30d Zdroj: Ladislav Malák Test BMW X5 30d 70 fotografií v galérii Test BMW X5 30d Zdroj: Ladislav Malák
 190 cm vysoký pasažier za 190 cm vysokým vodičom? V tomto interiéri bez problémov!

Miesta na sedadlách je dosť vo všetkých smeroch, ukrátené o rezervných vzduch okolo seba nebudú ani značne nadpriemerné figúry. Vodič môže s pokojným svedomím narásť na 190 cm a ešte sa za neho zmestí rovnako vysoký pasažier. Pri konfigurácii 2x185 cm ostáva tomu vzadu ešte takých 6-7 cm pred kolenami a zo dva palce nad hlavou, prípadne naopak, podľa toho ako pohodlne sa zošuchne v sedadle zadnicou.

BANNER300

Ani kufor síce nemusel rásť, už predtým mal riadne cez 600 litrov, ale dobre, narástol, nehneváme sa. Tých plus 30 litrov možno trochu pomôže sedemmiestnej verzii, aby tretí rad sedadiel nebol až taký núdzový, to si však overíme, až sa nám časom nejaká dostane do pazúrov. Teraz sme testovali päťmiestny základ a ten nás v kufri oslovil rovnou podlahou, pod ktorou ukrýva obrovský odkladací priestor (tipujete správne, bez rezervy, tú BMW pri dojazdových pneumatikách typu Runflat nepovažuje za potrebnú).

Pre X5 typickú „nakladaciu rampu“ dvojdielneho veka kufra by sme si pokojne vedeli odmyslieť. Okrem iného by jej odstránenie mohlo priniesť kompletnú elektrifikáciu prístupu k batožine 70 fotografií v galérii Pre X5 typickú „nakladaciu rampu“ dvojdielneho veka kufra by sme si pokojne vedeli odmyslieť. Okrem iného by jej odstránenie mohlo priniesť kompletnú elektrifikáciu prístupu k batožine Zdroj: Ladislav Malák

Rovnú batožinovú podlahu sme spomenuli v tej súvislosti, že keď sklopíte zadné operadlo, štandardne delené v pomere 40/20/40, tak neostane schodík. S mierne lomenou plochou však musíte počítať. Tvorcovia tretej generácie BMW X5 sa rozhodli ctiť jeho dizajnovú a konštrukčnú bibliu aj zachovaním dvojdielneho veka kufra. Tu si až takí istí správnosťou ich rozhodnutia nie sme, minimálne preto, že spodná časť sa stále ovláda iba manuálne, nehovoriac o tom, že keď je sklopená, tak nemáte šancu dosiahnuť do hĺbky kufra. Toľko celkový kvantitatívny pohľad na interiér, poďme si ho rozobrať kvalitatívne, do detailu.

Nové detaily, osvedčený celok, špičková kvalita

Dizajnová evolúcia sa príliš nedotkla ani usporiadania interiéru. Pár zmien ale predsa nastalo. Tou najviditeľnejšou je vytiahnutie centrálneho displeja iDrive spod krycej kaplnky a jeho osadenie priamo do hornej časti palubnej dosky, v podobe pripomínajúce plochý monitor počítača. Obava, že stratou zatienenia sa citeľne zhorší viditeľnosť, je zbytočná. Displej má dostatok jasu a kontrastu aj pre prípad priameho ataku slnečného svetla a zostáva stále čitateľný.

Toto je pohľad do interiéru vyšperkovaného jedným z nových dizajnových balíkov: Pure Excellence má zdôrazniť luxusný charakter svetlou farbou. Horná časť palubnej dosky našťastie ostala tmavá, a tak sa neodráža v čelnom skle 70 fotografií v galérii Toto je pohľad do interiéru vyšperkovaného jedným z nových dizajnových balíkov: Pure Excellence má zdôrazniť luxusný charakter svetlou farbou. Horná časť palubnej dosky našťastie ostala tmavá, a tak sa neodráža v čelnom skle Zdroj: Ladislav Malák

Aj v tomto aute sme sa stretli s novým ovládačom systému iDrive s dotykovou plochou a konštatujeme, že funguje rovnako (dobre) ako v napríklad v novom kupé radu 4, kde už sme s ním mali tú česť. A aj tu nás potešilo, že ovládacie rozhranie komunikuje v našej materčine. Základná prístrojová doska bola v jednoduchšej verzii, to znamená síce s technológiou „čierneho panelu“, ale s pevne stanovenými rámikmi budíkov, bez plne grafického prispôsobenia aktuálne zvolenému jazdnému režimu. Aj v tej podobe ale vyzerá klasicky bavorsky a je dokonalo prehľadná.

Ďalšou novinkou, ktorú sme zaregistrovali po prvýkrát práve v tretej generácii BMW X5, je ovládanie jazdných asistentov. To sa z tradičného miesta hlboko dolu pod zapínaním svetiel pri ľavom kolene vodiča tiež presunulo do systému iDrive. A namiesto samostatných tlačidiel pre každého asistenta dostalo jedno spoločné tlačidlo pod spínačom varovných blikačov, ktorým aktivujete buď všetkých asistentov súčasne, alebo zvolíte možnosť zapnutia každého z nich extra, systémom iDrive. To znamená, že sa na jednej strane naklikáte o niečo viac než predtým, ale zase na druhej strane teraz aspoň na ovládanie asistentov poriadne vidíte.

Jedna z vydarených funkčných noviniek: aktivácia asistenčných systémov dobre dostupným tlačidlom rovno pod spínačom varovných blikačov 70 fotografií v galérii Jedna z vydarených funkčných noviniek: aktivácia asistenčných systémov dobre dostupným tlačidlom rovno pod spínačom varovných blikačov Zdroj: Ladislav Malák

Všetky ostatné egronomické nuansy sú dobre známe už z iných BMW, čiže rovnako dobré, s preferenciou na vodiča. Ten nemá ani v tomto prípade problém s nájdením ideálnej pozície za volantom. Akurát keď je elektricky nastaviteľný, tak mu chvíľku trvá, kým sa z odsunutej „parkovacej“ pozície prisunie naspäť do tej polohy, ktorú ste mali nastavenú pre jazdu.

V testovanom aute nebolo čo vyčítať ani samotným sedadlám. Elektricky nastaviteľná šírka operadla vám dá na výber medzi maximálnym komfortom a lepším podržaním tela v zákrute. Ten prvý prípad je dimenzovaný ozaj do totálnej pohody, dokonca až tak, že pri ostrejšom prejazde oblúka už sa vám telesná schránka hrnie z operadla von. Stačí však bočnice trochu viac zovrieť a na svete je takmer športová podpora.

Malou nepríjemnosťou je vonkajšia časť prahu dverí, ktorá po ich otvorení trčí asi 6-7 cm do priestoru. Hlavne pri vystupovaní ju musíte pozorne obkračovať, na čo sme často zabúdali a trochu sme si potĺkali nohy. Možno by stačilo, keby tento výstupok nebol šikmý, ale vodorovný a dal by sa využiť ako schodík. Inak si hlavne osoby s podpriemernou dĺžkou dolných končatín nafarbia lýtka pekne na modro, kým si na tento detail zvyknú.

Odkladacích priestorov je dosť, vrátane týchto troch menších pred pákou prevodovky 70 fotografií v galérii Odkladacích priestorov je dosť, vrátane týchto troch menších pred pákou prevodovky Zdroj: Ladislav Malák

Zadné sedadlo je podľa očakávania profilované menej výrazne v prospech krajnej dvojice než v menších modeloch BMW. Tu si to stredný pasažier neodskáče ani zďaleka až tak kruto, dokonca aj pod nohami má namiesto robustného stredového tunela iba nepatrnú vyvýšeninu. Krajní dvaja si ale cestu užijú samozrejme komfortnejšie. I keď, za tretiu a štvrtú zónu samostatnej regulácie klímy aj za vyhrievanie svojich miest si budú musieť priplatiť.

Box Autobazar

Ani pri detailnom pohľade na praktickú stránku interiéru sa nám nezahmlila optika nevôľou. Kabína nového X5 vám poskytne dostatok odkladacích priestorov, v predných dverách aj pre poldruhalitrové fľaše, v zadných minimálne pre sedemdecové, samozrejme plastové. Plus k tomu odkladacia priehradka a držiak dvoch menších nápojov pred pákou prevodovky a vcelku slušný priestor aj v prednej stredovej lakťovej opierke, čo pri nižších Bavoroch nebýva zvykom, pre prekážajúci stredový tunel s hriadeľom privádzajúcim pohon dozadu.

Test BMW X5 30d 70 fotografií v galérii Test BMW X5 30d Zdroj: Ladislav Malák Test BMW X5 30d 70 fotografií v galérii Test BMW X5 30d Zdroj: Ladislav Malák
 K vizuálnym špecialitám nového interiéru patrí meniteľná farba ambientného osvetlenia: okrem oranžovej a modrej je k dispozícii aj biela. A množstvo kombinácií týchto troch odtieňov

Posudok kvality interiéru bude veľmi stručný. Tu už ozaj niet do čoho pichať kritickým prstom. Materiály sú prvotriedne, ich spracovanie špičkové, takto má skrátka vyzerať a pôsobiť interiér luxusného prémiového auta. Jeho tvorcov chválime aj za to, že vo svetlom variante, ktorý je špecialitou exkluzívne ladeného dizajnového balíka Pure Excellence, ponechali tmavou aspoň hornú časť palubnej dosky, ktorá sa vďaka tomu neodráža v čelnom skle tak nepríjemne, ako nám to pred časom predviedlo nové trojkové Gran Turismo.

Väčší pohoďák, rovnaký SUVerén

Ak si spomeniete na náš test predošlej generácie BMW X5, možno si vybavíte aj terč, do ktorého sme sa triafali najostrejšími kritickými šípmi: podvozok. Presnejšie: komfort pruženia a jeho celková (ne)kompatibilita s našimi tragikomickými slovenskými (ne)cestami. My sme rozhodne nezabudli, a preto nás práve tento aspekt novinky zaujímal z lokálneho pohľadu potenciálneho kunčafta asi najviac.

A hneď skraja bez okolkov konštatujeme, že sa vylepšenie podarilo. Nové X5 urobilo komfortnou stránkou svojho podvozka taký istý obrovský medzigeneračný skok, ako keď sa striedalo prvé X3 s tým súčasným. Pár „natvrdlých“ detailov tu síce ostalo, celok sa však ozaj dramaticky skvalitnil. Konkretizujme.

Nová iks-päťka podstatne lepšie tlmí nárazy kolies na nerovnosti. Jednak celkovo, hlavne však pri komfortnom nastavení podvozka. My sme síce testovali to najkomfortnejšie, čo novinka dokáže ponúknuť, teda verziu s adaptívnym podvozkovým balíkom Comfort, ktorý obsahuje okrem iného vzduchové pruženie s automatickým dorovnávaním svetlej výšky. Aj keď sme však voličom jazdných módov aktivovali športový režim, podvozok nám stále prišiel byť komfortnejší, než bol priemer toho, čo dokázalo predošlé X5.

Nové BMW X5 vám bude podstatne menej mykať volantom pri prejazde pozdĺžne vymletých koľají v asfalte 70 fotografií v galérii Nové BMW X5 vám bude podstatne menej mykať volantom pri prejazde pozdĺžne vymletých koľají v asfalte Zdroj: Ladislav Malák

Jediné, čo už športový režim nového podvozka ťažko nezvládal, bola betónová „panelovka“ medzi Sencom a Galantou. To sme mali už po pár kilometroch pocit, že hodíme do priekopy aj predvčerajšie raňajky. Stačilo však vrátiť podvozok do východiskového komfortného módu, aby sa hluk nárazov stlmil mierne, ich mechanický prenos do karosérie však ozaj výrazne.

Ďalšiu disciplínu, ktorú nový podvozok zvláda o generáciu lepšie, je jazda po povrchu s pozdĺžnymi žľabmi, vymletými od autobusov a nákladných áut. Volant vám už v takomto prípade nejde dolámať ruky a aj s vynaložením nepatrnej sily presvedčíte predné kolesá, aby si v asfaltových korytách nehľadali svoju vlastnú cestu. OK, dobre, máte pravdu, nami predtým testované X5 malo športový podvozok. Lenže to nové si o triedu lepšie poradí s pozdĺžnymi výmoľmi aj v športovom režime.

Tvrdosť podvozka predošlej generácie X5, hlavne toho športového, mu de facto otŕčala červený terčík pred vjazdom do akéhokoľvek terénu. Ani tá nová sa rozhodne nezmenila na offroad. So svojím mäkším pružením sa však predsa len stala použiteľnejšou aspoň na ako tak rovných poľných či lesných cestách. Čiže jej predný nájazdový uhol 25°, prejazdový uhol 20°, zadný nájazdový uhol 20°, brodivosť 500 mm ani svetlá výška 209 mm už neostanú iba peknými papierovými hodnotami. Prišla aspoň malá šanca, že si ich aj prakticky skúsite.

Východiskovým predvolene aktívnym režimom je Comfort, zmenu môžete zvoliť smerom k športovosti alebo úspornosti – samozrejme sa to týka nielen podvozka, ale aj pohonu 70 fotografií v galérii Východiskovým predvolene aktívnym režimom je Comfort, zmenu môžete zvoliť smerom k športovosti alebo úspornosti – samozrejme sa to týka nielen podvozka, ale aj pohonu Zdroj: Ladislav Malák

Ak sa pri toľkom ospevovaní zlepšeného komfortu začínate obávať, že podvozok stratil svoju chýrnu stabilitu druhej generácie na kvalitnom asfalte, môžeme vás ubezpečiť, že sa strachujete zbytočne. V komfortnom režime sa síce auto subjektívne ozaj správa o máličko vláčnejšie, stopu však tvrdohlavo a presne drží.

No a v športovom režime dokáže aj s pneumatikami o palec menšími to, čom nám pri predošlej generácii predviedlo so športovým podvozkom a brutálnymi 20-palcovými pogumovanými valcami. To znamená príkladnú neutralitu a jemný plynulý prechod do miernej, presne a ľahko kontrolovateľnej pretáčavosti. A to sme testovali verziu, ktorá nemala aktívny zadný diferenciál, schopný stočiť zadok do zákruty aj keď neprenáša žiaden pohon (hovoria tomu Dynamic Performance Control).

Silnému, ale predsa len trochu komótnemu naftovému šesťvalcu športový režim príliš nesedí. Našťastie sa dá v rámci jeho konfigurácie vynechať z celkovej zostavy dynamického módu 70 fotografií v galérii Silnému, ale predsa len trochu komótnemu naftovému šesťvalcu športový režim príliš nesedí. Našťastie sa dá v rámci jeho konfigurácie vynechať z celkovej zostavy dynamického módu Zdroj: Ladislav Malák

Jediným podvozkovým detailom, kde sa nám už skomfortnenie zdalo byť trochu prehnané, je posilňovač riadenia. Jeho účinok so stúpajúcou rýchlosťou síce klesá a skokovo poklesne aj aktiváciou športového módu. Stále si však vieme predstaviť, že by pri takomto „chlapskom“ aute kládol volant aspoň o trochu väčší odpor. Našťastie je to len subjektívna vec, objektívny vplyv na presnosť riadenia sme nezaznamenali, je veľmi dobrá, so slušnou spätnou väzbou.

Už tradične musíme pochváliť brzdy. BMW sa síce stále väčšinovo drží konštrukcie s plávajúcimi strmeňmi, dokáže ich však vyladiť na dostatočný výkon. A čo je ešte lepšie, už od prvého okamihu vaša noha intuitívne vie, aký tlak má vyvinúť na pedál pre dosiahnutie konkrétneho presne želaného spomalenia.

Silné srdce aj bez športových ambícií

Ako sme už naznačili v úvode, verzia 30d je v čase absolvovania tohto testu základnou motorizáciou. Radový trojlitrový naftový šesťvalec s výkonom 258 koní (190 kW) a krútiacim momentom 560 Nm však rozhodne nie je žiadna lemra. Lenže nové X5 aj po tvrdej, takmer metrákovej odtučňovacej kúre, ešte stále váži pekne cez dve tony. A na dynamike základnej motorizácie je to trochu aj cítiť.

Tým nechceme v žiadnom prípade tvrdiť, že 30d je lenivé. Lebo nie je. Formulovali by sme to skôr tak, že pri tomto motore budete musieť trochu oželieť svoje športové ambície a uspokojiť sa s tým, že vám poskytne aspoň v každom prípade dostatok pružnosti, napríklad na bezpečné predbiehanie. A dostatok ťahu aj na dlhé stúpanie s plným nákladom.

Jedinou poškvrnkou na kultivovanosti a odfiltrovaní pohonu je prenos dunenia studeného motora do kabíny pri voľnobehu. Po zohriatí agregátu však takmer celkom zmizne 70 fotografií v galérii Jedinou poškvrnkou na kultivovanosti a odfiltrovaní pohonu je prenos dunenia studeného motora do kabíny pri voľnobehu. Po zohriatí agregátu však takmer celkom zmizne Zdroj: Ladislav Malák

Extra dynamický naturel testovanému autu nedávala ani prevodovka. Osemstupňový automat od nemeckého špecialistu ZF síce patrí k tomu absolútne najlepšiemu, čo je na trhu. Na ozajstnú dračiu papuľu s ostrým chrupom sa však jeho ozubenie zmení až po priplatení si za prívlastok „športový“, ktorý okrem iného pridá radiace pádla na volant a menším preklzom meniča krútiaceho momentu ešte o niečo viac zrýchli preraďovanie.

Všetko zlé je ale na niečo dobré: základná „nešportová“ prevodovka dokonalo zapadá do celkovo skomfortneného rámca  novej generácie X5. A to okrem iného znamená, že dokážete citlivejšie a presnejšie regulovať pohyb auta, keď chcete minimálnou rýchlosťou milimetrovo nacúvať do medzierky v preplnenom parkovacom dome.

Zábeh prebieha, spotreba klesá

Spotreba je témou v poslednom čase stále ošemetnejšou. Tým viac, čím dlhšia brada narastá euronorme na jej meranie. A tým viac, čím lepšie sa automobilky, i vďaka kadejakým úskokom, dokážu napasovať na jej laboratórnu metodiku. V prípade výrobcu ako BMW však nehovoríme o žiadnom extrémnou downsizingu, tu ešte stále existujú pri motoroch rezervy zdvihového objemu, ktoré im zabránia v hysterickom vlnení krivky konzumu podľa toho, ako si ľúbite dupnúť na pravý pedál.  

Potvrdilo nám to aj testované nové X5. Aj napriek tomu, že ešte zďaleka nebolo dobre zabehnuté a že sme s ním absolvovali ešte len jeho druhú kilometrovú tisícku. Asi najväčší priestor na zlepšenie vidíme pri diaľničnej rýchlosti: 130 km/h znamenalo konzum okolo osem a pol litra. Pri tomto tempe točil motor na ôsmom prevodovom stupni nejakých 2000. Krútiaci moment však dosahuje svoje maximum už o 500 otáčok nižšie, takže máme pocit, že pri sprevodovaní tohto motora mohli byť bavorskí inžinieri ešte zamak odvážnejší.

Tento inak dokonalo vydarený automat by pri schopnostiach testovaného motora mohol mať ešte o čosi dlhšiu osmičku, pomohlo by to trochu zraziť diaľničnú spotrebu 70 fotografií v galérii Tento inak dokonalo vydarený automat by pri schopnostiach testovaného motora mohol mať ešte o čosi dlhšiu osmičku, pomohlo by to trochu zraziť diaľničnú spotrebu Zdroj: Ladislav Malák

Pri spomaľovaní ale spotreba začala aj pri relatívne surovom agregáte rapídne klesať: keď sme na bratislavskom obchvate ustálili 90 km/h, z nádrže mizla nafta tempom iba 5,5 l/100 km, čo je na takto výkonnú a ťažkú štvorkolku ozaj pozoruhodné. Nesklamal nás ani vnútromestský režim, kde sme sa vcelku poľahky dostali pod osemlitrovú hranicu a tipujeme, že po zabehnutí motora dokážete ekonomickou jazdou atakovať aj urbanistický sľub výrobcu.

Už sa s tým zmierte: voda je mokrá!

Kritizovať BMW X5 za to, že je drahé, by bolo asi rovnako trefné, ako vyčítať vode, že je mokrá. Isté špecifiká cenotvorby tohto modelu a jemu podobných ale pripomenúť musíme, aby ste neboli prekvapení, ak ste sa s nimi ešte nestretli. Ide hlavne o pomer toho, čo vidíte na začiatku v základnej tabuľke a potom na konci, keď si zostavíte svoju vysnívanú konfiguráciu.

Základná suma 60 900 eur za takto vyspelé a generačne postupne vyšperkované a skvalitnené auto nevyzerá až tak dramaticky. Hlavne keď sa aj do jeho sériovej výbavy už dostalo množstvo komponentov, ktoré boli predtým ponúkané v rámci individualizačných možností. Lenže každý prvok, ktorý sa z príplatkového cenníka presunul do štandardného balíka, bol nahradeným iným, ak nie dvoma. A tak máte pri konfigurovaní ozaj pestrý výber.

Test BMW X5 30d 70 fotografií v galérii Test BMW X5 30d Zdroj: Ladislav Malák Test BMW X5 30d 70 fotografií v galérii Test BMW X5 30d Zdroj: Ladislav Malák
 Full-LED technológia vpredu je za príplatok, vzadu samozrejme v štandarde

Niektoré z výbavových novôt sme spomínali už pri statickom predstavení auta a pri zhrnutí prvých jazdných dojmov, napríklad rozličné vzájomne kombinovateľné balíky exteriérového a interiérového dizajnu (Pure Excellence a Pure Experience) či podvozkové a technické pakety (Comfort, Dynamic, Professional, M Sport). Tie však tvoria ozaj iba špičku ľadovca, ktorý sa nám ozaj nechce vyťahovať spod hladiny, pozrite si radšej kompletný cenník, ktorý už má BMW na svojom slovenskom webe.

Tu ale pripomenieme, čo sa môže stať, ak by vaša individuálna konfigurácia obsahovala dobré štyri desiatky extra prvkov, ako nami testovaný exemplár: v takomto prípade sa netreba čudovať ani nárastu pôvodnej ceny o viac než 50%, a to aj bez voľby vyššej motorickej verzie. To je však skrátka BMW: dovolí vám vybaviť si auto ozaj všetkým možným aj nemožným, musíte však na to mať. Viac tárať o cenovej politike takéhoto produktu ozaj nemá význam. Howgh.

Dvojka môže v pokoji odísť

Generačné výmeny modelových radov X sa Bavorom v posledným rokoch ozaj daria. Tak, ako nás oslovil druhý sled BMW X3 v porovnaní s prvým, nás potešilo aj tretie X5 v pomere k tomu druhému. Nerýpalo sa tu zbytočne do dizajnu, jeho evolučné zlepšenia však zjavne pridali modelu na vizuálnom testosteróne. Neprekopával sa zbytočne interiér, to, čo sa však zmenilo, zmenilo sa k lepšiemu. Kritickým perom sa dá pichnúť nanajvýš tak do detailov, ako sú trčiace prahy, či trochu sporné tvrdohlavo dvojdielne veko kufra.

Aj keď tretia generácia na prvý pohľad nie je oveľa iná než predošlá, jej podrobné preskúmanie nám prinieslo jasný rezultát: za dvojkou rozhodne nebudeme smútiť 70 fotografií v galérii Aj keď tretia generácia na prvý pohľad nie je oveľa iná než predošlá, jej podrobné preskúmanie nám prinieslo jasný rezultát: za dvojkou rozhodne nebudeme smútiť Zdroj: Ladislav Malák

Značný prírastok podvozkového komfortu si vybral iba nepatrnú daň na jazdnej suverenite, aj to skôr v subjektívnej rovine, napríklad mierne prehnaným účinkom posilňovača. Aspoň v čiastočnej miere si však novinka s tolerantnejším šasi môže dovoliť návrat do ľahšieho terénu. A podstatne lepšie zvládne výsledky práce slovenských cestárov. Zvonku či zvnútra, nová generácia BMW X5 sa skrátka podarila tak, že v podstate nemáme najmenší dôvod ľutovať odchod tej predošlej.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×