Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Cestovanie po severe nie je zadarmo

V Škandinávii platíte za mosty i parkovanie, v Nórsku majú prepracovaný systém mýta.
11 2 príspevky 31.10.2013 / Ján Trangel

Na svete nič nie je zadarmo. Aspoň tak sa to u nás hovorí. Platí to aj o cestách na severe Európy? Áno aj nie. Napríklad v Dánsku žiadne mýto nemajú – ani na diaľniciach, ani pri vstupe do mesta. Vyberá sa však poplatok za prejazd mosta Storebaeltsbroen spájajúceho ostrovy Fyn a Sjaelland. Rovnako spoplatnený je Öresundský most spájajúci Kodaň so švédskym Malmö.

Öresundský most spájajúci Kodaň a Malmö je pravdepodobne najdrahším úsekom diaľnice na svete 11 fotografií v galérii Öresundský most spájajúci Kodaň a Malmö je pravdepodobne najdrahším úsekom diaľnice na svete Zdroj: Ján Trangel

Vo Švédsku sa takisto žiadny štandardný poplatok za využitie ciest neplatí. Avšak napríklad pri vstupe do Štokholmu sa nachádzajú fotobunky, ktoré snímajú každé auto a za vjazd do širšieho centra automaticky vyrubia poplatok vo výške od 10 do 20 SEK (cca od 1,1 do 2,2 eur) v závislosti od času prejazdu bránou, maximálne však 60 SEK denne (necelých 7 eur). To však platí iba pre autá registrované vo Švédsku – vrátane tých, ktoré si zoberiete z požičovne. Pokiaľ na sever prídete s autom registrovaným na Slovensku, mýto (resp. dopravnú daň, ako to Švédi volajú) neplatíte.

Nóri sú ale úplne iný prípad. Svoje cesty spoplatňujú a treba povedať, že si rozhodne neúčtujú málo. Do platnosti zaviedli systém elektronického mýta aj pre osobné automobily. Pokiaľ do tejto severskej krajiny idete prvý raz, rozhodne odporúčame dôkladne si naštudovať všetky pravidlá ešte v predstihu. Existuje viacero spôsobov platenia, najjednoduchším však je vytvoriť si svoj návštevnícky účet na stránke www.autopass.no.

Tam si zaregistrujete poznávaciu značku svojho auta a svoju platobnú kartu. Za registráciu je účtovaný poplatok 1 NOK (asi 13 centov) a pri prvom prejazde je na karte zablokovaná suma 300 NOK (cca 38 eur). Z nej sa následne odpočítavajú poplatky za prejazd konkrétnych úsekov. Nevyčerpané prostriedky sú vrátené do osemdesiatich dní od dátumu, ktorý uvediete ako konečný vo svojej registrácii (kontrakte). A treba počítať s tým, že túto hranicu využijú do posledného dňa.

Takto potom vyzerá vyúčtovanie za elektronické mýto, ktoré vám Nóri vystavia 11 fotografií v galérii Takto potom vyzerá vyúčtovanie za elektronické mýto, ktoré vám Nóri vystavia Zdroj: Ján Trangel

Výhodou je, že pokiaľ zvládnete tortúru s registráciou, o nič ďalšie sa už nemusíte starať. Elektronické mýto v Nórsku funguje úplne automaticky, pri prejazde bránou je poznávacia značka každého auta odfotená, priradená k registrácii a zúčtovaná. Jednotlivé úseky sú spoplatňované rôzne, sumy sa pohybujú od 20 do 50 NOK (2,5-6,3 eur). Problémom je, že spracovanie fotografií môže trvať až mesiac, čo výrazne komplikuje prípadné reklamácie.

Registrovať sa v elektronickom systéme nie je potrebné ešte pred vstupom, je možné tak spraviť do siedmich dní po prvom prejazde spoplatneného úseku. Napríklad na diaľnici E6 zo Švédska do Nórska (ale aj iných úsekoch) sa tiež dá na mýtnej bráne vybrať položka Pay later (zaplať neskôr), ktorá vám umožní zaplatiť za prejazd mimo systému Auto Pass.

Pozor na parkovanie

Poplatky za cesty sú však iba vrcholom ľadovca. V Škandinávii vás zaručene skasírujú na parkovaní. Systém spoplatňovania parkovania je na severe dokonalo prepracovaný. Všetky parkovacie miesta aj v okrajových častiach malých miest sú vyznačené a zaradené do zón. Ceny za parkovanie sa rôznia a skôr, než sa niekde rozhodnete zaparkovať, preverte si, do ktorej zóny daná oblasť patrí.

Pravidlá parkovania môžu byť niekedy trošku mätúce 11 fotografií v galérii Pravidlá parkovania môžu byť niekedy trošku mätúce Zdroj: Ján Trangel

Niekedy sa môže stať, že len o niekoľko metrov ďalej, na vedľajšej ulici, už bude parkovanie výrazne lacnejšie. Parkovanie v Dánsku, Švédsku aj Nórsku sa platí prostredníctvom parkovacích hodín, pričom väčšina berie aj platobné karty. Stačí vložiť kartu, naťukať si sumu a nechať vytlačiť lístok s časom, ktorý umiestnite za okno.

Do tohto bodu je to jednoduché. Ešte predtým je ale potrebné naučiť sa čítať dopravné značky, ktoré pravidlá parkovania a platenia upravujú. Vyznačené môžu byť spoplatnené hodiny, mimo ktorých je parkovanie zadarmo, ale aj časové pásma, ktoré sa líšia výškou poplatku. Ďalej sa na značkách môže nachádzať označenie maximálnej doby parkovania – od piatich minút v zónach pre naloženie tovaru, cez bežné hodinové či dvojhodinové parkovanie v centrách až po zvláštne časy, napríklad šesť hodín, ktoré by mali zabezpečiť, aby tam ľudia neparkovali celý deň, kým sú v práci.

 

Kia na severe

Naším kočom pri obdivovaní automobilových krás severu sa stala Kia cee´d_sw s benzínovým motorom 1.6 GDI. Za mesiac sme na nej najazdili 7575 km po diaľniciach, okresných cestách i mestách Škandinávie a navštívili mnoho miest, ktoré by mali byť zaznačené v mape každého automobilového nadšenca. Videli sme automobilové múzeá pri zámku Egeskov, v Odense a Motale či stretnutie automobilových veteránov vo Vadstene. Navštívili sme aj oficiálne múzeum automobilky Volvo, prešli sa po krásnych cestách ostrova Öland a vyskúšali si prekvapivú cestu medzi Oslom a Štokholmom.

Cestovanie po severe nie je zadarmo 11 fotografií v galérii Cestovanie po severe nie je zadarmo Zdroj: Ján Trangel

Na značkách takisto môžu byť ďalšie poznámky určené napríklad pre rezidentov, alebo aj špeciálne slovné popisy vyhradzujúce parkovanie výhradne pre elektromobily, prípadne pre služobné vozidlá neďalekej inštitúcie. Pozor si treba dať aj na kombinovanie dopravných značiek so zákazmi zastavenia, ktoré môžu platiť v párnych či nepárnych dňoch (pre upratovanie ulíc), alebo niektorých dňoch týždňa či špeciálnych časoch.

Všetky tieto veci sú síce slovenským vodičom známe (aj keď u nás sa nepoužívajú tak často), problém nastáva, pokiaľ sa na jednej značke nachádzajú viaceré naraz. Vtedy by si už človek mal radšej požičať parkovací slovník... Keď sme si neboli istí, vždy sme sa radšej opýtali a nikdy sme sa nestretli s nevôľou miestnych. Väčšinou sa s nami domáci radi pustili do reči a niekedy aj odporučili lacnejšie parkovanie o pár metrov ďalej.

Na severe môžete naraziť aj na parkovacie miesta vyhradené pre elektromobily 11 fotografií v galérii Na severe môžete naraziť aj na parkovacie miesta vyhradené pre elektromobily Zdroj: Ján Trangel

Parkovanie aj zadarmo

Pokiaľ by sme sa rozhodli porovnať tri severské metropoly z pohľadu motorizovaného turistu, najlepšie sa jazdí v Kodani a doprava je jednoznačne najkomplikovanejšia v Štokholme. Naopak parkovanie je najjednoduchšie nájsť práve v hlavnom meste Švédska (aj keď si ho kruto zaplatíte), v Kodani sa nám možnosti parkovania hľadali ťažšie. Oslo sa v oboch disciplínach drží asi uprostred. Navyše turistovi dáva do ruky jeden veľmi silný tromf – takzvaný Oslo Pass.

V Osle sa jazdenie autom oplatí. Nie je komplikované a najmä pri vzdialenejších atrakciách sne nemali problém s parkovaním. Príkladom je olympijský skokanský mostík Holmenkollen. Nezabúdajte ale na mýtny systém 11 fotografií v galérii V Osle sa jazdenie autom oplatí. Nie je komplikované a najmä pri vzdialenejších atrakciách sne nemali problém s parkovaním. Príkladom je olympijský skokanský mostík Holmenkollen. Nezabúdajte ale na mýtny systém Zdroj: Ján Trangel

Ide o turistickú kartu, ktorá kombinuje neobmedzený lístok na MHD a voľnú vstupenku do všetkých múzeí a atrakcií na území hlavného mesta. Na 24 hodín stojí 240 NOK (30,5 eur) a bonusom je, že súčasťou turistickej karty je aj poukaz na bezplatné parkovanie kdekoľvek vo vyhradených zónach verejného parkovania označených klasickou modrou značkou s písmenom P. Rešpektovať však treba časové obmedzenia (max. dve hodiny a podobne). 

Určite odporúčame preveriť si cenu parkovania v lokalitách, ktoré plánujete navštíviť. Môže sa stať, že suma investovaná do Oslo Passu sa vám vráti práve iba na parkovaní a všetko ostatné máte zadarmo. Treba si ale dať pozor na súkromné parkoviská, ktoré sú vyznačené tmavými značkami. Na nich Oslo Pass neplatí.

Peniaze tam necháte

Pokiaľ sa rozhodnete ísť autom na sever, rozhodne to nebude zadarmo. Okrem paliva sa treba pripraviť na rôzne formy cestných poplatkov a predovšetkým spoplatnené parkovanie. Na to je dobré myslieť už pri plánovaní a výbere hotela. Niektoré riešenia a systémy používané na severe sa na pohľad môžu zdať ako komplikované, faktom ale je, že nepripúšťajú pochybnosti.


Video
Najnovšie články
Slovenský Aeromobil má nových investorov

Jedno z vrcholných podujatí motoristickej sezóny na okruhu SLOVAKIA RING prichádza začiatkom júla: FIA Majstrovstvá Európy preteky ťahačov (FIA ETRC) ako OMV...

Majstrovstvá Európy preteky ťahačov na okruhu SLOVAKIA RING

Česká fabrika Hyundai v Nošoviciach má za sebou úspešný a ziskový rok. V najbližšom období však očakáva problémy na trhu a v predstihu znižuje výrobu.

Nošovický Hyundai prosperuje, očakáva však problémy

Dočkali sme sa. Z SUV-kupé je legitímny trend a teraz sa jedno z nich bude môcť vybrať aj do tvrdého off-roadu.

Extrémne SUV-kupé: GLE do ťažkého terénu?

Renault postupne omladzuje modelové portfólio. Po novej generácii Clia na rad prichádza modernizovaný elektromobil. Model Zoe si množstvo vychytávok požičal...

Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×