Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Testy potvrdili, že udávaná spotreba nie je reálna

Test nemeckého klubu ACE dokázal, že oficiálne údaje automobiliek o spotrebe nezodpovedajú realite.
2 31 príspevkov 25.10.2013 / Soňa Zverková

Kupci nových vozidiel by aj naďalej mali pristupovať k oficiálnym údajom výrobcov o spotrebe s nedôverou. Takéto odporúčanie dáva nemecký autoklub Auto Club Europa (ACE), ktorý vykonal vlastný test spotreby na 91 vozidlách. Počas neho zistil, že v prípade 55 áut prevyšovala reálna spotreba papierovú o viac než desať percent.

Tip redakcie

Ako sa meralo

Papier znesie všetko? 2 fotografie v galérii Papier znesie všetko? Zdroj: archiv Klub vytvoril vlastnú normovanú trať, ktorú na rozdiel od NEDC prešiel po reálnych cestách a v reálnych podmienkach. Trať bola dlhá 221 km, z čoho 49 km tvorilo mesto, 96 km diaľnica a zvyšok vidiecke cesty. Počas testu sa dodržiavali rýchlosti a vodiči museli včas radiť vyššie rýchlosti aj spomaľovať. Každý test začínali vždy v rovnakom čase, na rovnakom mieste a vyhýbali sa dňom, v ktorých sa očakávala hustejšia premávka.

Začiatkom bola jedna čerpacia stanica, na ktorej išlo do nádrže palivo až po hrdlo. Do špeciálneho formulára sa zapisovali nielen všetky špecifikácie vozidla, ako typ karosérie, motor, prevodovka, typ a rozmery pneumatík, ale aj dátum, čas, počasie a vonkajšia teplota. Teplota v kabíne bola nastavená na 21°C, klimatizácia pracovala počas celého testu.

Vzhľadom na to, že tabuľka obsahuje 91 položiek, rozhodli sme sa vybrať spomedzi testovaných desať modelov s najlepším výsledkom a desať s najhorším. Kompletný prehľad všetkých testovaných vozidiel si môžete pozrieť na stránke autoklubu ACE.

Modely s najlepším výsledkom
Značka / model
Výkon
(kW/k)
Palivo
NEDC
(l/100 km)
ACE
(l/100 km)
Rozdiel
(%)
Renault Twingo 1.2
56/76
B
5,7
5,1
- 10,5
VW Tiguan 2.0 TDI Track&Field
103/140
D
6,6
6,0
- 8,4
Dacia Lodgy dCi 90
66/90
D
4,2
4,1
- 2,4
Renault Grand Scénic dCi 110
78/106
D
4,9
4,8
- 2,0
VW Touran 2.0 TDI
125/170
D
6,6
6,6
0,3
VW Golf 1.4 TSI
90/122
B
6,2
6,2
0,8
Renault Fluence 1.6 16V Expression
81/110
B
6,7
6,8
1,0
Audi A4 2.7 TDI Avant Multitronic
140/190
D
6,4
6,5
1,6
VW Golf 2.0 TDI
103/140
D
4,8
4,9
2,1
Kia Rio 1.4 CRDi Spirit
66/90
D
4,3
4,4
2,3
Seat Exeo 1.8 T
110/150
B
7,9
8,1
2,3
Zdroj: ACE

NEDC verzus realita

Problém spočíva v samotnej metodológii takzvané Nového európskeho jazdného cyklu (New European Driving Cycle, NEDC). Aj označenie „Nový“ je veľmi zavádzajúce, nakoľko systém sa oficiálne používa takmer 20 rokov, no niektoré metódy pochádzajú už zo 70. rokov. Testovať súčasné vozidlá metódami šitými na technológie spred 20 či 30 rokov naozaj nemá s realitou nič spoločné.

Najlepším riešením je vziať pero, kalkulačku a oprášiť matematiku 2 fotografie v galérii Najlepším riešením je vziať pero, kalkulačku a oprášiť matematiku Zdroj: archiv

Ako sme písali v jednom z našich predchádzajúcich článkov, simulovaný „reálny“ jazdný štýl vychádza z bežnej dynamiky vtedajších vozidiel, ktoré mali slabšie jazdné parametre. Napríklad časy akcelerácie áut z pokoja na stovku sa skrátili v priemere o 40 percent. Rovnaké pravidlo platí aj pre spomalenie, nakoľko s rozvojom technológií sa výrazne zlepšili brzdné vlastnosti áut a skrátila sa brzdná dráha.

 

Akú autoritu má ACE

ACE je organizácia zameraná na pomoc motoristom pri poruche vozidla, nehode alebo iných ťažkostiach. Klub poskytuje turistické tipy a dopravné informácie a vykonáva rôzne testy, či už vozidiel, pneumatík alebo rôznych asistenčných systémov. ACE má viac než 1,2 milióna členov a podľa vlastných údajov ide o jediný autoklub s certifikátom kvality TÜV. Klub pôsobí v Nemecku, prostredníctvom núdzového čísla však zabezpečuje pomoc svojim členom v celej Európe.

Ďalším príkladom sú malé, no výkonné prepĺňané motory, ktoré vznikli v rámci módneho trendu zvaného downsizing. Papierové hodnoty sú neskutočne krásne, ibaže na ich dosiahnutie v reálnom svete je jedinou možnosťou dokonalá jazda. Automobilky downsizing bránia a poukazujú najmä na lepšiu dynamiku týchto motorov a potrebu zmeny jazdného štýlu, hlavne pri akcelerácii.

Modely s najhorším výsledkom
Značka / model
Výkon
(kW/k)
Palivo
NEDC
(l/100 km)
ACE
(l/100 km)
Rozdiel
(%)
Mitsubishi Colt ClearTec Invite
70/95
B
5,0
7,1
42,0
Ford Galaxy 2.0 TDCi
103/140
D
5,7
7,9
38,6
VW Sharan 2.0 TDI
103/140
D
5,5
7,6
38,2
BMW 520d
135/184
D
4,7
6,4
36,3
Citroen C4 e-Hdi 110
82/112
D
4,2
5,7
35,5
Hyundai i30 blue 1.6 CRDi Trend
94/128
D
3,7
5,0
35,1
Audi Q3 2.0 TDI Quattro S tronic
130/177
D
5,9
7,9
33,9
Volvo V40 D2
84/115
D
3,6
4,8
33,9
Kia Cee´d 1.6
92/125
B
6,0
8,0
32,9
Kia Cee´d 1.6 CRDi Edition 7
94/128
D
3,7
4,9
32,4
Zdroj: ACE

Je však pochopiteľné, že téma spotreby sa práve v súčasnej ťažkej ekonomickej situácii vo svete dostáva do popredia. Nie je preto prekvapujúce, keď v USA vypukla aféra okolo nadsadenej spotreby kórejských značiek a vzápätí sa do pozornosti dostali aj hybridy Fordu. Je najvyšší čas, aby sa pravidlá zmenili a namiesto cyklu NEDC prišlo niečo, čo si naozaj zaslúžil označenie „nový“.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel

Nekompromisný britský roadster dostal druhú generáciu, ktorá je ľahšia a výkonnejšia než doterajší model. Vzniknúť z nej má 30 exemplárov.

BAC Mono R: Chuťovka pre egoistov

Mladá Boleslav vykonala malé úpravy na dvoch SUV, v rámci ktorých dostávajú bezpečnejší systém Kessy či lepšie sledovanie mŕtveho uhla. V prípade menšieho...

Škoda zvyšuje odolnosť dvoch SUV voči krádeži

Renaultu sa v prvej polovici roka darilo horšie než vlani. Predaj áut klesol na všetkých dôležitých trhoch, pokles zbrzdili len značky Dacia a Lada.

Renault v 1. polroku predaj menej áut než vlani

Hybridné britské kupé s extrémnou aerodynamikou a atmosférickým dvanásťvalcom previedlo svoj zvuk na okruhu Silverstone.

Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×