Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Lexus IS250: Výberové ticho

Japonci po tretíkrát útočia na európske prémiovky, tentoraz s ostro nakresleným sedanom, ktorý neskrýva športové ambície. Podarilo sa mu dotiahnuť na zástupcov zo Starého kontinentu?
67 27 príspevkov 24.09.2013 / Marek Pokrývka

Prémiová divízia Toyoty prešla v ostatných mesiacoch mnohými zmenami. Modernizované portfólio Lexusu korunovalo uvedenie tretej generácie typu IS, ktorá sa ide opäť biť do najdôležitejšieho segmentu strednej triedy. Na svojich prevažne nemeckých súperov sa pritom snaží vytiahnuť nielen ostrý dizajn. Čo to znamená v praxi, sme zisťovali v teste modelu IS250 Premium, teda základnej motorizácie so špičkovým vybavením.

Tretia generácia sedanu Lexus IS vo verzii IS250 Premium 67 fotografií v galérii Tretia generácia sedanu Lexus IS vo verzii IS250 Premium Zdroj: Marek Pokrývka

Dizajn vyrezaný japonskou katanou

Nosnou témou aktuálneho dizajnového jazyka značky Lexus sa stala maska chladiča v tvare presýpacích hodín. Disponuje ňou aj nová generácia IS. Pri pohľade spredu ju však zatieňuje najkontroverznejší štylistický prvok sedanu: delené svetlá. Telo hlavných svetlometov je pomerne malé a dopĺňa ho hokejka tvorená diódami pre denné svietenie. Mimochodom, v našom prípade sa písmená LED nachádzali aj v tlmených a diaľkových svetlách.

S nabrúseným tvarovaním korešpondujú aj prahy a zadné partie. Tie pôsobia až nezvyčajne agresívne, na čom majú podiel najmä ostro rezané zadné svetlá. Lexus IS medzigeneračne stratil čosi zo svojej bývalej elegancie a nahradil ju vizuálnou dynamikou. Akoby sa japonskí dizajnéri vykašľali na ceruzky a jeho karosériu vyryli do papiera katanou. Na výzor auta sme si vypočuli niekoľko protichodných názorov, no originalitu mu ani náhodou nemožno uprieť.

Okrem dizajnového posunu sa zmien dočkali aj parametre, sedan narástol najmä na dĺžku. Rázvor náprav je v novej verzii natiahnutý na presne 2,8 metra a celková dĺžka karosérie sa zastavila na hodnote 4 665 milimetrov. Na šírku pribudol centimeter a rovnaké číslo ubudlo z výšky.

Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka  
Japonský sedan má ostro rezanú karosériu s originálnym výzorom

Viac priestoru a športovejší posed

Nárast exteriérových rozmerov je vnútri cítiť, napriek tomu to nie je žiadna sláva. Rovnako ako prémiová konkurencia sa ani Lexus nehrá na vozidlo pre basketbalové tímy, z hľadiska priestoru patrí skôr k priemeru. Vpredu sa vodič s výškou 180 centimetrov usadí bez problémov, no prehnaný pocit voľnosti mu nehrozí. Na zadných sedadlách je to o niečo horšie, pred kolenami tejto figúre síce zostáva zopár centimetrov rezervy, no frizúru už oprie o stropné čalúnenie.

BANNER300

Sedadlá v oboch radoch majú akurátne zvolenú tvrdosť výplní a sedí sa na nich pohodlne. Posed za volantom je športovejší než v minulosti, prední pasažieri sedia takmer na podlahe. Do sedadiel sa síce viac padá než sadá, no v testovanej verzii nastupovanie uľahčoval automatizovaný systém posunu sedačky i volantu. Vo vlajkovej lodi značky nás tento prvok neprekvapil, no pre strednú triedu ide o nadštandardnú funkciu.

Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka  
Vpredu sa sedí o niečo nižšie než v minulosti, vzadu pribudlo miesto

Z hľadiska odkladacích priestorov sa IS nemá čím chváliť. Chýba tu najmä už takmer štandardná polička pred radiacou pákou, ktorá je ideálnym útočiskom pre mobilný telefón. Tu si ho možno odložiť neprakticky do dverí či na miesto pre poháre v lakťovej opierke, kde však prekáža pri manipulácii s radiacou pákou i joystickom multimediálneho systému.

Batožinový priestor je na tom podobne ako kabína, objemom 480 litrov tvorí priemer. Má však nepravidelný tvar a jeho využiteľnosť ešte znižujú pánty veka, trčiace do priestoru. Ich kov je síce oblečený do slušivého plastu, no v prémiovej triede sú už zapustené pánty prakticky samozrejmosťou. Výrazné plusové body si neodnášajú ani operadlá zadných sedadiel, ktoré síce pri sklopení idú takmer do vodorovnej polohy, no s podlahou kufra vytvárajú slušný schod.

Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka  
Bežné úlohy tento kufor zvládne, no sťahovák z neho neurobíte

Výberové ticho, so zárukou

Dizajnom i vyhotovením nadväzuje IS na svojho väčšieho súrodenca GS. Palubná doska má horizontálne delenie a zaujímavo naklonenú centrálnu konzolu. Z hľadiska materiálov a prevedenia patrí interiér na špičku. Koža, kov i kvalitne pôsobiace plasty sú v harmónii s niekoľkými drevenými časťami, dobre spolu lícujú a o vŕzganí nemôže byť reči.

Páčilo sa nám aj bočné čalúnenie stredového tunelu, o ktoré sa príjemne opiera koleno. Zaujímavosťou nového Lexusu je ovládanie klimatizácie. Teplota v kabíne sa nastavuje pomocou dotykových plôch, pričom si ju možno rýchlo upraviť „slajdovaním“ prstom. V praxi to nemá veľký význam, no vyzerá to štýlovo. Radiaca páka automatu nás upútala sploštenou vrchnou časťou, ktorá poslúži ako opora pre zápästie počas hry s nastavením klímy či rádia.

Interiér Lexusu IS patrí vo svojej triede k tomu najlepšiemu 67 fotografií v galérii Interiér Lexusu IS patrí vo svojej triede k tomu najlepšiemu Zdroj: Marek Pokrývka

Absolutórium si zaslúži odhlučnenie. Kabína novej generácie typu IS je od vonkajšieho prostredia odizolovaná skutočne dôkladne. Veľmi dobre je tu potlačená aerodynamika, hluk od pneumatík i práca podvozka. Subjektívne nemá vo svojej triede konkurenciu, v interiéri tohto Lexusu počuť externé vplyvy dokonca menej než v mnohých autách vyšších tried.

V nami testovanej verzii sme si vďaka výbornej zvukovej izolácii mohli naplno vychutnať audiosústavu Mark & Levinson disponujúcu pätnástimi reproduktormi s výborným zvukom. Multimediálny systém sa však okrem hudby nemá veľmi čím chváliť, jeho grafika nepôsobí najčerstvejšie a mnohokrát reaguje spomalene. Na svojský spôsob ovládania joystickom sa síce dá zvyknúť, no z hľadiska ergonómie nájdeme na trhu aj prijateľnejšie riešenia.

Šesťvalcový (takmer) dinosaurus

Atmosférické motory sa dnes nenosia, nájdeme ich pod kapotou stále menšieho počtu nových automobilov. Lexus IS250 je jedným z nich. Na rozdiel od súčasných trendov nie je jeho číselné označenie nejakým výplodom marketingových počítadiel, ale prezrádza skutočný objem motora. Srdcom sedanu je 2,5-litrový vidlicový šesťvalec s najvyšším výkonom 153 kW (208 k). Áno, stále hovoríme o základnej motorizácii tohto automobilu.

Atmosférický šesťvalec ako základ, to sa už dnes nevidí 67 fotografií v galérii Atmosférický šesťvalec ako základ, to sa už dnes nevidí Zdroj: Marek Pokrývka

Vzhľadom na hmotnosť nie je zhruba dvesto koní nič extra, no v dobe turbomotorov chýba najmä krútiaci moment. Takmer vyhynutý druh pohonnej jednotky má naozaj lineárny nástup sily. Vytlačené chrbtové platničky v čalúnení preto nemožno čakať, akcelerácia je veľmi civilizovaná a aj pri plyne na podlahe by ste zvládli popíjať čaj. Treba však dávať pozor, aby vám pri jeho sŕkaní nezabehlo: pohľad na tachometer dokáže pre umiernené subjektívne pocity zo zrýchlenia prekvapiť. Automat sa najlepšie cíti v samočinnom režime, kedy mu možno ťažko niečo vytknúť 67 fotografií v galérii Automat sa najlepšie cíti v samočinnom režime, kedy mu možno ťažko niečo vytknúť Zdroj: Marek Pokrývka

Svoju rolu v tom zohráva aj šesťstupňový automat, ktorý pracuje s hodvábnou jemnosťou. Navyše je sprevodovaný skôr na spotrebu než dynamiku. Dobre to ilustrujú otáčky pri diaľničnom tempe: na najvyššom stupni pracuje motor na úrovni iba 2 300 otáčok. Samozrejme, prevodovke nechýba manuálny režim, no jej reakcie v ňom nie sú nijako svižné.

Pre nový Lexus IS250 do bodky platí, že podvozok je rýchlejší než motor. Vozidlo drží smer naozaj výborne, vzhľadom na striedme obutie s priemerom sedemnásť palcov sú jeho schopnosti až prekvapujúce. Pritom sa vôbec nehlási chuť nechať sa predbehnúť zadkom. Nejde teda o žiadnu mašinu na driftovanie, správanie sedanu je prísne neutrálne. Riadenie je dostatočne presné, no nejakú spätnú väzbu tu nemožno očakávať. Celok nekazia ani dobre dimenzované brzdy.

Napriek výborne vyladeným jazdným vlastnostiam si však Japonec dokázal zachovať naozaj slušnú úroveň komfortu, na čom má nepochybne podiel aj nami testované obutie. Sedan veľmi nerozhádžu ani menej kvalitné povrchy, nerovnosti dobre filtruje z mechanického i akustického hľadiska.

Jazdnými vlastnosťami sa Lexus IS medzigeneračne posunulo o level vyššie 67 fotografií v galérii Jazdnými vlastnosťami sa Lexus IS medzigeneračne posunulo o level vyššie Zdroj: Marek Pokrývka

Striedmy apetít i zvukový prejav

Ak patríte k odporcom objemnejších motorov pre ich enormnú spotrebu, radšej nečítajte ďalej. Lexus IS250 totiž takéto postoje vyvracia: dokáže jazdiť omnoho úspornejšie, než by sa mohlo zdať. Jeho chod totiž nie je ladený na mieru normovaným cyklom, ako valná väčšina dnešných agregátov. V praxi sa nám tak podarilo čosi neuveriteľné. V meste sme rozumnou jazdou dosiahli výsledok 8,6 l/100 km a podliezli výrobcom udávanú hodnotu spotreby o vyše tri litre!

Box Autobazar

Samozrejme, pri častom využívaní dynamického potenciálu auta sú dvojciferné čísla nevyhnutnosťou. No pre dosiahnutie papierovej hodnoty v urbanizovanej prevádzke treba motoru skutočne často šliapať na krk. V ostatných režimoch sa už takýto zázrak neodohral, napriek tomu hodnotíme dosiahnuté čísla pozitívne. Na vidieku si atmosférický motor pýtal v priemere 6,2 litra benzínu a na diaľnici sa uspokojil s výbornou hodnotou 7,1 l/100 km.

So šesťvalcom sa dá jazdiť za veľmi rozumné čísla 67 fotografií v galérii So šesťvalcom sa dá jazdiť za veľmi rozumné čísla Zdroj: Marek Pokrývka

Ak sa bavíme o pomere výkonu a papierového apetítu podľa nezmyselných európskych smerníc, japonský šesťvalec nedokáže s modernou generáciou motorov držiacich vlajku „downsizing“ držať krok. Ako sme sa však presvedčili v teste, realite je niekde inde.

Navyše, tento agregát ponúka niečo, čo vám žiadny malý prepĺňaný motorček nedá. Neuveriteľnú kultivovanosť a charakteristický zvuk. Pri bežnej jazde je šesťvalec enormne tichý, jeho ševelenie prehlušíte aj rozbaľovaním čokolády. Ani počas plnej záťaže ho vďaka výbornému odhlučneniu kabíny nie je prehnane počuť, no šesťvalcový barytón má uchu lahodiacu farbu.

Drahší štart, no lacnejší cieľ

Tretia generácia Lexusu IS je so základnou cenou 31 900 € jemne nad úrovňou konkurencie. Vzhľadom na štartovaciu pohonnú jednotku to však možno pochopiť: všetci ostatní majú o dva valce menej. Nesklame ani vybavením: už v základe sú napríklad bi-xenónové svetlá, za čo si u všetkých súperov treba priplatiť. Nami testovaný model Premium mal cenu vyššiu o takmer šestnásťtisíc, no táto čiastka zahŕňala veľké množstvo vybavenia.

Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka Test Lexus IS250 67 fotografií v galérii Test Lexus IS250 Zdroj: Marek Pokrývka  
Úroveň Premium sa môže pochváliť množstvom luxusných prvkov

Vyhrievanie volantu i sedadiel, vetranie predných sedadiel, spomínaná audiosústava, navigácia, diódové svetlomety, parkovacie senzory a kamera... Skúšaný model toho mal skutočne dosť a pribalil k tomu ešte metalický lak. Výsledná cena 47 700 € určite nie je nízka. No ak si priamych konkurentov natrepete podobne bohatou výbavou, skončíte ešte o pár tisíc vyššie.

Pokrok viacerými smermi naraz

Tretia generácia Lexusu IS prišla na svet s podstatne výraznejším dizajnom než v minulosti. To však ani zďaleka nejde o jediný veľký krok, ktorý Japonci s týmto modelom urobili. Sedan má o niečo priestrannejší interiér, no v prvom rade perfektné odhlučnenie. Okrem toho zaujme hodvábne jemným pohonom a výbornými jazdnými vlastnosťami, ktorým nepadol za obeť komfort.

Pozitívne možno ohodnotiť aj pomer ceny a vybavenia, ktorý v danom segmente patrí k tým príjemnejším. Cenová politika s takmer fixnými úrovňami vybavenia však nemusí vyhovovať každému. Omnoho väčším tŕňom v oku potenciálneho európskeho záujemcu každopádne bude absencia karosérie kombi, naftového motora či pohonu 4x4.

Hlavným problémom Lexusu IS je úzka modelová ponuka 67 fotografií v galérii Hlavným problémom Lexusu IS je úzka modelová ponuka Zdroj: Marek Pokrývka

Ponuka je jednoducho veľmi úzka a bez jej rozšírenia môže Lexus IS napriek svojím kvalitám iba snívať o počte predaných kusov svojich konkurentov. To však zároveň zaručuje úroveň individuality, s ktorou nemôžu majitelia populárnych nemeckých prémioviek strednej triedy súperiť.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Suvisiace s temou

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×