Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford Fiesta ST: Hravý comeback turba

Napokon sme sa dočkali. Fiesta v nabrúsenej verzii ST je tu, má prepĺňaný motor a tradične vynikajúco naladený podvozok.
24 20.09.2013 / Marián Balog

Fiesta s označením ST je súčasťou ponuky modrého oválu už druhú generáciu. Nie je to však úplne neprerušená sekvencia, lebo ešte dlho po uvedení aktuálnej Fiesty nebolo po špičkovej verzii ST ani chýru ani slychu. Nevieme aké sily zasiahli, ale sme radi, že sa nabrúsená Fiesta napokon objavila. Nastupuje až v druhom polčase a vieme, že zápas nerozhodne, no môže sa blysnúť aspoň v rámci svojho postu. Má na to? Pokúsime sa nájsť odpoveď v nasledujúcich riadkoch a možno aj medzi nimi.

Fiesta ST má mierne meškanie, no čakanie stálo za to 24 fotografií v galérii Fiesta ST má mierne meškanie, no čakanie stálo za to Zdroj: Marián Balog

Dobre vieme, že prepĺňané benzínové motory nie sú výmyslom posledných rokov. Pekným príkladom je práve Fiesta ST a jej predchodcovia. Minulá generácia mala atmosférický dvojliter, aktuálna dostala motor s objemom 1,6 litra posilňovaný turbodúchadlom. Poviete si, teraz je taká doba. No taká doba tu už raz bola.

Ford vyrábal Fiestu RS Turbo v rokoch 1990 až 1992 24 fotografií v galérii Ford vyrábal Fiestu RS Turbo v rokoch 1990 až 1992 Zdroj: Marián Balog

Konkrétne Fiesta to s oturbenou jednašestkou skúšala už na začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia. Verzia RS Turbo mala výkon nejakých 133 koní, krútiaci moment 183 Nm, dokázala uháňať slušne cez dvesto a z pokoja na stovku sa dostala za asi osem sekúnd. To vôbec nie je zlé, no veľký úspech nezožala. Teraz však čas na turbo Fiestu konečne dozrel.

BANNER300

Fiesta ST však má aj protivníkov. Jeden z nich bol aj v minulej generácii turbo, druhý práve presedlal z atmosféry. Papierovo má Fiesta ST najslabší motor, no v šprinte súperom stíha. Jednak je najľahšia a na druhej strane má ešte v rukáve krátkodobý overboost na 290 Nm. Tabuľkovými hodnotami sú si teda všetci traja kohúti veľmi blízki. Cenou trochu uteká len Clio. To sa však líši aj povinne päťdverovou karosériou a povinne dvojspojkovou prevodovkou.

 
Ford Fiesta ST
Peugeot 208 GTi
Renault Clio R.S.
Motor
1.6 Turbo
Prevodovka
6MT
6MT
7EDC
Výkon
134 kW/182 k
147 kW/200 k
147 kW/200 k
pri ot.
5 700
6 000
6 000
Krútiaci moment
240 Nm
275 Nm
240 Nm
pri ot.
1 600 - 5 000
1 700
1 750
Hmotnosť
1 163 kg
1 265 kg
1 279 kg
0 - 100 km/h
6,9 s
6,8 s
6,7 s
Vmax
220 km/h
230 km/h
230 km/h
Spotreba
5,9 l/100 km
5,9 l/100 km
6,3 l/100 km
Základná cena
20 990 €
20 950 €
22 290 €

Klasika je klasika

Fiesta ST sa od svojich civilných súrodencov na pohľad dosť výrazne líši, no pritom exteriér nie je nijako prezdobený. Efekt spravil agresívnejší predný a zadný nárazník, svalnatejšie kryty prahov, strešný spojler a samozrejme tmavé 17-palcové disky. Žiadne výstrelky.

Exteriérové úpravy verzie ST sú veľmi decentné, vo vnútri sú zmeny ešte nenápadnejšie s výnimkou sedadiel Recaro 24 fotografií v galérii Exteriérové úpravy verzie ST sú veľmi decentné, vo vnútri sú zmeny ešte nenápadnejšie s výnimkou sedadiel Recaro Zdroj: Marián Balog

V interiéri tiež nečakajte športový gýč. Oproti štandardu sa zmenili len sedadlá, volant a zopár ďalších drobností. Z priestorového hľadiska to je taký fiesťácky štandard. Vpredu potešia športové škrupiny Recaro, dozadu sa síce priemerne urastení pasažieri vojdú, no radšej cestujte vo dvojici. Je to predsa vrecková raketa, nie transportér. Pri jej misii sú dve osoby tak akurát a beztak by tí neboráci vzadu lietali zo strany na stranu. Vpredu posádku podržia vyrysované sedadlá, no na dlhšie cesty nie sú veľmi pohodlné.

Inak je to klasická Fiesta s dobrým výhľadom napriek zašpicateným spätným zrkadlám, kvalitne vypracovaným interiérom s materiálmi slušnými na pohľad aj na dotyk. Na druhej strane k Fieste patrí chaoticky posiaty panel rádia Sony aj archaická grafika malého centrálneho displeja. Buď si na to zvyknete, alebo hľadajte inde.

Trochu glutamanu nezaškodí

Sila Fiesty ST čiastočne spočíva pod kapotou. Motor 1.6 EcoBoost je vyvážený a pri triezvom používaní sa odvďačí vysokou kultivovanosťou, ba pôsobí až nenápadne. Je veľmi tichý a keď sa neponáhľate, ani si neuvedomíte, že máte v rukách nabitú zbraň. Stačí však stlačil kohútik, vlastne pedál akcelerátora, a hneď sa dostaví žiadaný efekt.

Z tichého služobníka sa stane hulákajúci výtržník. Treba povedať, že tu Ford použil fintu, ktorú by sme v terminológii potravinárskeho priemyslu prirovnali ku glutamanu sodnému. Fiestu ST vybavil zvukovým sympozérom, ktorý vyberá tie najlahodnejšie tóny motora a usmerňuje ich do kabíny. Presne ako glutaman, aj sympozér zvýrazňuje chuť, no na rozdiel od populárnej chemickej látky nie je forďácke dochucovadlo zdraviu škodlivé.

Motor 1.6 EcoBoost má celohliníkovú konštrukciu, priame vstrekovanie a dvojité variabilné časovanie ventilov 24 fotografií v galérii Motor 1.6 EcoBoost má celohliníkovú konštrukciu, priame vstrekovanie a dvojité variabilné časovanie ventilov Zdroj: Marián Balog

Keď poriadne dupnete na plyn, sympozér vás zavalí príjemnými zvukmi a vy sa neviete rozhodnúť, či to lepšie znie, alebo to lepšie ťahá. My sa prikláňame skôr k ťahu, ktorý sa plynulo stupňuje v spektre od 2 000 do 6 000 otáčok. Ako sme už spomínali, ak motor držíte v režime nízkych až stredných otáčok , je bez výhrad vhodný hoci aj na pokojné dennodenné dochádzanie do práce.

A čo je ešte podstatné? Agregát ide ochotne za otáčkami a pokyny akcelerátora poslušne plní. Naozaj máte pocit, že existuje priame spojenie medzi pravým pedálom a motorom, čo v dnešnej dobe začína byť pomaly raritou. Prácu silného stroja výborne dopĺňa presné radenie s krátkymi dráhami chodu páky.

Podkutie

Sedemnástky sú pre Fiestu ST tak akurát. Vzadu po prvýkrát operujú kotúčové brzdy s celkom malým priemerom 24 fotografií v galérii Sedemnástky sú pre Fiestu ST tak akurát. Vzadu po prvýkrát operujú kotúčové brzdy s celkom malým priemerom Zdroj: Marián Balog Motor je však len jednou časťou úspechu. Bez kvalitného podvozka to jednoducho nejde. Fiesta je už v základe známa jeho výborným naladením, aj keď žiadna mágia v tom nie je. Vo Forde to jednoducho vedia a dlhodobo nám to dokazujú. Verzia ST však má podvozok upravený s ohľadom na účel auta.

V prvom rade Fiesta ST dostala silnejšie brzdy (ako jediná Fiesta má kotúče aj vzadu), vymenené sú aj tehlice prednej nápravy, prekalibrované je riadenie, ktoré dostalo aj nové riadiace tyče. Otáčanie volantom tak má priamejší efekt. Okrem toho sú zosilnené stabilizátory a samozrejme vymenené tlmiče a pružiny. Oproti štandardu je Fiesta ST nižšia o 15 milimetrov.

V praxi sa to prejavuje doslova chuťou požierať zákruty na rôzne spôsoby, ale za každých okolností bezpečne. Korunuje to torque vectoring (systém presmerovania krútiaceho momentu), ktorý je elektronickou imitáciou mechaniky samosvorného diferenciálu. Tento ďalší glutaman nám pomáhal učebnicovo zvládať výjazdy zo zákrut.

Test Ford Fiesta ST 24 fotografií v galérii Test Ford Fiesta ST Zdroj: Marián Balog Test Ford Fiesta ST 24 fotografií v galérii Test Ford Fiesta ST Zdroj: Marián Balog  
Novinka Fordu je najsilnejším a najrýchlejším modelom nesúcim meno Fiesta v histórii

Keď to preženiete s plynom a vnútorné odľahčené koleso má sklony k preklzu, elektronický mozog vydá pokyn k jeho pribrzdeniu a tým sa prebytočný krútiaci moment presmeruje na vonkajšie koleso s lepším gripom. Výsledok je, že aj menej vydarené výjazdy dokáže elektronika upratať a vy máte pocit, že to auto zatáča až zázračne sebaisto.

Box Autobazar

Odvážnejším a skúsenejším jazdcom ponúka Fiesta ST nekonečnú zábavu na hranici šmyku, pri ktorej dokážete autíčko komandovať pohybmi volantu aj pedálom plynu. To si však musíte stabilizačný systém prepnúť do tolerantnejšieho režimu Sport, alebo ho úplne odstavíte. V puristickom móde sa hravosť Fiesty ST prejaví najvýraznejšie. Jednoducho auto robí, čo chcete, sleduje stopu, ktorú mu nadiktujete a odhodí zadkom vtedy, kedy potrebujete. Z nedotáčavého pošmyknutia dokážete (ak sa nebojíte) vykúzliť aj taký malý kontrolovaný detský driftík.

Agilitu Fiesty ST podporuje tvrdšie naladenie podvozka, ktoré však pri bežnej prevádzke v našich podmienkach občas lezie na nervy. Fiesta na nerovnostiach dokáže poriadne poskakovať a vaše platničky sa tomu isto nepotešia. Na kvalitnom povrchu je však všetko v poriadku.

Apetít primeraný zaobchádzaniu

Hospodárnosti motora 1.6 EcoBoost sa budeme venovať iba okrajovo. Je presne taká ako povaha samotného motora. Ak jazdíte normálne, tak aj žerie normálne. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h na šestke motor točí 3 000 otáčok, stodesiatka znamená asi 2 500 otáčok a deväťdesiatka asi 2 000. Namerané spotreby sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.

Spotreba
Mesto - normovaná
7,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,9 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,6 l/100 km

Ľahká voľba, ťažké boje

Pri konfigurácii Fiesty ST veľa možností nemáte, prakticky všetko podstatné už má v základe a priplatiť si k štartovacej cene 20 990 eur môžete už iba za pár drobností. Ide napríklad o bezkľúčové zamykanie a automatické sklápanie spätných zrkadiel za 330 eur, či pokročilejšie informačno-zábavné systémy v dvoch stupňoch (980 a 1 425 eur).

Po skúsenosti s Fiestou vám nedáme odpoveď, či je najlepšia spomedzi trojice vreckových rakiet, no pokojne môžeme dať ruku do ohňa za to, že je to parádny subkompaktný hot hatch. Vyniká hravými jazdnými vlastnosťami, dobre vychovaným motorom a veľmi vkusným a kultivovaným vzhľadom. Začali sa ťažké boje na poli malých hot hatchov.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Suvisiace s temou

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×