Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Severania milujú autá, sú životným štýlom

V severských automobilových múzeách môžete nájsť skutočne exkluzívne kúsky, ale aj sa nechať nachytať.
20 1 príspevok 18.09.2013 / Ján Trangel

Severania milujú autá. V Škandinávii sú samotné cesty jednou veľkou prehliadkou histórie automobilizmu. A vlastniť veterána je súčasťou životného štýlu a moderným trendom. Hneď ako opadne sneh a slnko vykukne spod oblakov, na cestách sa objaví nespočetné množstvo krásnych kúskov – od skutočne historických kočov z medzivojnového obdobia, cez americké klasiky až po domáce chuťovky so znakmi Volva či Saabu. Veľkú časť z nich tvoria kabriolety – a to by si človek povedal, že v severských podmienkach nie je oveľa menej racionálnych investícií ako kúpa auta bez strechy.

Kabriolety sú na severe mimoriadne populárne, avšak zväčša iba v podaní veteránov 20 fotografií v galérii Kabriolety sú na severe mimoriadne populárne, avšak zväčša iba v podaní veteránov Zdroj: Ján Trangel

Najviac tento trend cítiť najmä v Nórsku a Švédsku. V Dánsku sme mali pocit, že domáci sa na staré autá predsa len trošku radšej pozerajú, ako sa na nich vozia. Ani cez víkendy sa cesty nezaplnia oldtimermi...

Avšak trúfame si odhadnúť, že koncentrácia automobilových múzeí na jedného obyvateľa bude v tejto severskej krajine patriť k najvyšším na svete. Stačí chvíľa hľadania cez internet a bez problémov si spravíte zoznam dlhý ako lakeť. Väčšina z nich však pozostáva iba z malých súkromných zbierok pozostávajúcich z niekoľkých kusov, ktoré na požiadanie ochotný majiteľ sprístupní, alebo je automobilové múzeum súčasťou inej atrakcie.

Jedinečné aj bežné

Presne to je prípad múzea pri zámku Egeskov v Dánsku. Táto súkromná automobilová zbierka sprístupnená v rámci obrovského komplexu záhrad dokáže ponúknuť naozaj výborný zážitok. Celá zbierka je vo výbornom stave, väčšina modelov je pojazdných a aj používaných. Zloženie exponátov sa pravidelne mení podľa toho, či s nimi majitelia práve neplánujú vyraziť na cestu.

Dojem z krásnych automobilov v múzeu pri zámku Egeskov trošku kazia zástupy turistov, ktorí sa do múzea prídu pozrieť akosi pomimo, popri prehliadke zámku a záhrad. Atmosféra je teda menej intímna a ťažko by ste aj hľadali znalého sprievodcu, ktorý by vám k exemplárom vedel povedať viac 20 fotografií v galérii Dojem z krásnych automobilov v múzeu pri zámku Egeskov trošku kazia zástupy turistov, ktorí sa do múzea prídu pozrieť akosi pomimo, popri prehliadke zámku a záhrad. Atmosféra je teda menej intímna a ťažko by ste aj hľadali znalého sprievodcu, ktorý by vám k exemplárom vedel povedať viac Zdroj: Ján Trangel

Skutočnou chuťovkou, ktorá jednoznačne musí upútať pozornosť každého automobilového nadšenca, je Cadillac Imperial 370A z roku 1931. Vystavený kúsok bol súčasťou vozového parku a údajne najobľúbenejším automobilom dánskeho kráľa Christiana X. V rámci expozície je možné nahliadnuť aj do útrob automobilu, ktoré boli pre potreby kráľa výrazne upravené. A luxusom sa rozhodne nešetrilo. Čo sa už obdivovať nedá je dvanásťvalcový motor, ktorý ponúkal výkon až 135 konských síl.

Kráľovský Cadillac Imperial 370A z roku 1931 bol zreštaurovaný do posledného detailu a pôsobí vskutku impozantne 20 fotografií v galérii Kráľovský Cadillac Imperial 370A z roku 1931 bol zreštaurovaný do posledného detailu a pôsobí vskutku impozantne Zdroj: Ján Trangel

Medzi exponátmi je možné nájsť aj bežné modely, ktoré však majú zaujímavú históriu. Opel P1 bol v Dánsku najpredávanejším kombíkom takmer celú dekádu od polovice päťdesiatych rokov. Vystavený exemplár z roku 1958 denno-denne slúžil pri rozvoze novín až do roku 1999. Najazdených má vyše 800-tisíc kilometrov, pričom absolvoval jednu výmenu motora.

Verili by ste, že tento Opel P1 z roku 1958 má najazdených viac než 800-tisíc kilometrov? 20 fotografií v galérii Verili by ste, že tento Opel P1 z roku 1958 má najazdených viac než 800-tisíc kilometrov? Zdroj: Ján Trangel

Nie všetko je úžasné

V prudkom kontraste s týmto príjemným zážitkom je iné dánske automobilové múzeum – Európske automobilové múzeum pri meste Odense. Pýši sa údajne najväčšou verejne prístupnou súkromnou zbierkou automobilov z päťdesiatych rokov v Európe. Nuž, môže to byť pravda. Ale iba do času, kým sa ktorýkoľvek menej úspešný majiteľ autovrakoviska nerozhodne vyhlásiť svoje pracovisko za múzeum. Investíciu 60 dánskych korún do vstupného môžete vopred považovať za vyhodené peniaze. Personál sa viac ako o poskytnutie informácií stará o ponúkanie občerstvenia v priľahlom bufete.

Severania milujú staré autá 20 fotografií v galérii Severania milujú staré autá Zdroj: Ján Trangel Severania milujú staré autá 20 fotografií v galérii Severania milujú staré autá Zdroj: Ján Trangel
Už informačná tabuľa pri hlavnej ceste nevzbudzuje v návštevníkoch práve kladný dojem, budova múzea pocit ešte umocní

Mnoho exemplárov je schátraných a neudržiavaných. Niektoré z nich nemajú ani nafúknuté pneumatiky, zahryzla sa do nich hrdza a pokrýva ich vrstva prachu. V jednom menšom hangári sú tesne natlačené vedľa seba a od okolia oddelené lanom. Prípadný návštevník v mnohých prípadoch ani nemá príležitosť nahliadnuť dovnútra – prevádzkovateľ si je pravdepodobne vedomý, že tam nie je veľmi čo vidieť.

K jedným z mála exponátov, ktoré sú v dobrej kondícii, patrí Jaguar Mark II z roku 1959. Podľa umiestnenia s dobrou prístupnosťou, ale aj niektorých ďalších detailov to vyzerá, že majiteľ na ňom ešte z času na čas jazdí. A musí to byť paráda. 3,8-litrový šesťvalec produkuje výkon až 223 k, vďaka čomu anglická šelma dokázala pokoriť dvestokilometrovú rýchlosť 20 fotografií v galérii K jedným z mála exponátov, ktoré sú v dobrej kondícii, patrí Jaguar Mark II z roku 1959. Podľa umiestnenia s dobrou prístupnosťou, ale aj niektorých ďalších detailov to vyzerá, že majiteľ na ňom ešte z času na čas jazdí. A musí to byť paráda. 3,8-litrový šesťvalec produkuje výkon až 223 k, vďaka čomu anglická šelma dokázala pokoriť dvestokilometrovú rýchlosť Zdroj: Ján Trangel

Medzi exponátmi nájdete iba málo výnimočných kúskov. Hádam najzaujímavejším bol starý kabriolet Škoda Felícia, ktorej červený lak svietil medzi ostatnými zašednutými autami ako maják. Pri bližšom pohľade je však tiež badateľný horší technický stav. Bohužiaľ. V jednom sa ale s majiteľom zhodneme – päťdesiate roky považuje za zlatý vek automobilov. Pod to sa môžeme podpísať. Toľko krásy na kolesách v žiadnej inej automobilovej epoche ešte nevzniklo.

Škodovky boli v Dánsku mimoriadne populárne, začiatkom šesťdesiatych rokov mala československá značka v tejto krajine jeden z najväčších trhových podielov 20 fotografií v galérii Škodovky boli v Dánsku mimoriadne populárne, začiatkom šesťdesiatych rokov mala československá značka v tejto krajine jeden z najväčších trhových podielov Zdroj: Ján Trangel

Tak či onak, návštevu tohto automobilového múzea neodporúčame - aj keď sa nachádza hneď vedľa hlavného diaľničného ťahu na Kodaň a zachádzka k nemu netrvá dlhšie než 15 minút...

BANNER300

V Dánsku, v meste Aalholm, sa ešte minulý rok nachádzalo aj iné významné automobilové múzeum, ktoré obsahovalo niekoľko desiatok vzácnych exemplárov. Bohužiaľ, dnes už sú brány tohto múzea zatvorené a zbierka je postupne rozpredávaná v aukciách. Napriek tomu, že internetové stránky múzea sú ešte stále aktívne a mnohí turistickí sprievodcovia ho vysoko hodnotia a vychvaľujú, zastavovať sa pri ňom sa už neoplatí. Exponáty neuvidíte.

 

Kombi na severe

Kia ceed_sw 20 fotografií v galérii Kia ceed_sw Zdroj: Ján Trangel Naším kočom pri obdivovaní automobilových krás severu sa stala Kia cee´d_sw s benzínovým motorom 1.6 GDI. Pôvodne sme si mysleli, že kórejský kombík bude v záplave iných áut európskej produkcie netradičným zjavom.

Kia však v severských krajinách odviedla obrovský kus práce. Model Cee´d sa napríklad vo Švédsku za posledných 12 mesiacov pravidelne pohybuje na popredných miestach rebríčka najpredávanejších áut. Cee´d minulej generácie nestretnete často, tých aktuálnych však brázdi cesty Škandinávie požehnane.

TIP: Poriadny zábeh pre ceed_sw: 7 575 km za mesiac

Exkluzívny prototyp aj ukážka histórie

Automobilová krása sa pod záštitou inštitúcie dá obdivovať aj vo Švédsku. V mestečku Motala, ktoré sme už spomínali v predchádzajúcom článku o putovaní Škandináviou, sa dá nájsť mimoriadne zaujímavé múzeum. Jeho zbierka síce nepatrí k najobsiahlejším, ale každý jeden kus je niečím výnimočný.

Medzi exponátmi nájdete aj Tatru T600 Tatraplan z roku 1948. Tento automobil rozhodne patrí do kategórie motorizovaných skvostov, ktoré v mnohých ohľadoch predbehli svoju dobu o celé (automobilové) generácie 20 fotografií v galérii Medzi exponátmi nájdete aj Tatru T600 Tatraplan z roku 1948. Tento automobil rozhodne patrí do kategórie motorizovaných skvostov, ktoré v mnohých ohľadoch predbehli svoju dobu o celé (automobilové) generácie Zdroj: Ján Trangel

Motormi neovplyvnený návštevník tam už po pol hodine nemá čo robiť, nadšenec ale v múzeu nájde zábavu aj na pol dňa. Okrem mimoriadne obsiahlej zbierky starých motoriek v ňom objavíte aj také chuťovky, ako posledný prototyp prvého sériového Koenigseggu či poltucet historických Rolls-Roycov. Hneď vedľa seba si je možné obzrieť dvojicu legiend – Ferrari Testarossa a Lamborghini Countach. Na svoje si prídu aj milovníci malých a ľudových automobilov.

Neexistuje veľa miest, kde by ste si takto zoči-voči mohli pozrieť tieto dve superšportové legendy 20 fotografií v galérii Neexistuje veľa miest, kde by ste si takto zoči-voči mohli pozrieť tieto dve superšportové legendy Zdroj: Ján Trangel

Veľa pozornosti si však neutrhnú. Hneď vedľa nich totižto stojí ešte exkluzívnejší kúsok, jeden zo štyroch prototypov modelu Koenigsegg CC8S. Pod kapotou mu bije srdce v podobe vidlicového osemvalca naladeného na 655 k. A jeho cena? Pol milióna eur. Ako vyvolávacia ponuka... 20 fotografií v galérii Veľa pozornosti si však neutrhnú. Hneď vedľa nich totižto stojí ešte exkluzívnejší kúsok, jeden zo štyroch prototypov modelu Koenigsegg CC8S. Pod kapotou mu bije srdce v podobe vidlicového osemvalca naladeného na 655 k. A jeho cena? Pol milióna eur. Ako vyvolávacia ponuka... Zdroj: Ján Trangel

Exempláre sú vo výbornom stave a väčšina z nich je zasadená do dobovej diorámy, ktorá síce trošku komplikuje prístup, ale úžasne dokresľuje časy ich najväčšej slávy. Popisky k exemplárom sú okrem švédčiny aj v angličtine a nemčine. Ich autori sa však viac ako na technický popis zamerali na pikošky, historky, špecifiká či rekordy viažuce sa k danému modelu či značke. Atmosféru v múzeu kazí len mimoriadne slabé osvetlenie, ktoré často znemožňuje nazretie do interiéru. My sme si radšej išli do auta po baterku...

Na čerpacích staniciach v päťdesiatych rokoch to vyzeralo úplne inak ako dnes... Aj takáto dioráma sa dá vidieť v Motale 20 fotografií v galérii Na čerpacích staniciach v päťdesiatych rokoch to vyzeralo úplne inak ako dnes... Aj takáto dioráma sa dá vidieť v Motale Zdroj: Ján Trangel

Čím viac pohromade

Láska k autám na severe nekončí iba pri vlastnení, jazdení, vystavovaní a obdivovaní, ale má aj sociálny rozmer. Snáď každý letný víkend sa niekde v Škandinávii koná väčší zraz fanúšikov jednej či viacerých značiek. My sme sa zúčastnili jedného z najväčších, ktorý sa konal vo švédskom meste Vadstena. Na zraz pri historickom zámku dorazili stovky veteránov. „Milujeme atmosféru zrazov. My s MG klubom chodíme po celej Škandinávii, ale nikdy to nie je rovnaké,“ hovoria švédski manželia, majitelia dobre udržiavaného MG Midget MKIII z roku 1970.

MG klub si vo Vadstene vyhradil vlastný priestor. Za páskou môžu parkovať iba automobily anglickej značky 20 fotografií v galérii MG klub si vo Vadstene vyhradil vlastný priestor. Za páskou môžu parkovať iba automobily anglickej značky Zdroj: Ján Trangel

Spomedzi krajín však majú najväčšie zastúpenie americké autá. Mustang, Camaro a Corvetta... to všetko by ste mohli prehadzovať vidlami. Oveľa viac pozornosti priťahujú obrovské okrídlené krížniky so svojimi poctivými osemvalcami. Podobné zrazy sú príležitosťou aj pre majiteľov rôznych tuningových počinov – od podarených až po tie skutočne gýčové.

Severania milujú staré autá 20 fotografií v galérii Severania milujú staré autá Zdroj: Ján Trangel Severania milujú staré autá 20 fotografií v galérii Severania milujú staré autá Zdroj: Ján Trangel
Vidieť bolo možné kúsky krásne zreštaurované do originálnej podoby, ale aj trošku extrémne tuningové počiny

Pokiaľ plánujete cestu na sever a vaše srdce pumpuje benzín, rozhodne odporúčame zistiť si, kde sa práve bude konať niektorý z väčších automobilových zrazov a zahrnúť ho do svojho kalendára. Svojimi rozmermi, rozmanitosťou i kvalitou automobilov sa často nedajú porovnávať s ničím, čo môžete zažiť na Slovensku. Keď sa k tomu pridá tradičná otvorenosť Severanov a ich výborná znalosť angličtiny, fanúšik automobilov si skutočne príde na svoje.

Po západe a juhu ideme na sever

V rámci veľkého cestovateľského projektu na AutoMoto.sk postupne objavujeme miesta, ktoré by mali byť zaznačené v mape každého automobilového nadšenca. V Taliansku sme navštívili legendárnu oblasť Terra di Motorri a pozreli sme sa aj do Rumunska, ktoré ukrýva najkrajšie cesty v Európe. V tretej epizóde nášho seriálu sa vydávame na sever. A rovnako ako predtým, ani v Škandinávii neminieme lokality, kde sa písala automobilová história, atraktívne múzeá či krásne cesty. Partnerom projektu je spoločnosť Kia.

archiv 20 fotografií v galérii archiv Zdroj: archiv archiv 20 fotografií v galérii archiv Zdroj: archiv archiv 20 fotografií v galérii archiv Zdroj: archiv
Miesto, kde vzniklo Porsche, nie je ďaleko Rumunsko má rozprávkové cesty. Hlavne v horách Cesta za talianskymi superšportmi stojí za to

 

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×