Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Obchvat BA a úseky R7 chcú stavať cez PPP

Odhadované stavebné náklady na D4 a R7 tvoria spolu okolo 1,3 mld. eur. Ministerstvo vidí financovanie zo súkromných zdrojov za jedinú možnosť.
05.09.2013 / SITA

Ministerstvo dopravy chce postaviť časť obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úseky rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Lužnú tak, ako pôvodne plánovalo, cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Spôsob financovania výstavby zo súkromných zdrojov v týchto prípadoch považuje za jedinú reálnu možnosť. Peniaze v štátnom rozpočte by na takéto náročné projekty nestačili a využitie eurofondov v bratislavskom regióne je obmedzené. Odhadované stavebné náklady tvoria spolu okolo 1,3 mld. eur. Rezort dopravy už uvažuje o príprave súťaže na výber poradcu pre realizáciu projektu.

„Je absolútne jasné a evidentné, že Bratislava potrebuje nultý obchvat, pretože do roku 2020 by sa situácia v hlavnom meste stala neúnosnou," povedal v stredu minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní vlády. Podľa neho je už najvyšší čas začať realizovať projekt obchvatu Bratislavy, podobne ako R7 smerom na východ z mesta, keďže táto trasa je už značne preťažená.

Cez PPP chce ministerstvo dopravy určite postaviť prvé dva úseky R7 Bratislava, Ketelec - Prievoz a Bratislava - Dunajská Lužná. Tretí úsek od Dunajskej Lužnej po Holice by sa dal teoreticky postaviť aj s použitím peňazí Európskej únie. V rámci PPP sa však podľa ministra dopravy pravdepodobne postavia spomínané tri úseky R7 a úsek D4 z Jaroviec do Rače. Zdôvodnil to ich ucelenou výstavbou v čo najrýchlejšom možnom čase, lebo D4 a R7 budú prepojené. "Práve úsek od Jaroviec po Raču vo významnej miere rieši aktuálne dopravné problémy na hlavných ťahoch v okolí Bratislavy," povedal Počiatek. Stavbu nadväzujúceho diaľničného tunela pod Malými Karpatmi označil ešte len za otázku budúcnosti.

„Urobili sme rozhodnutie, že pôjdeme touto cestou. Ešte máme pred sebou veľa krokov, pretože toto je len začiatok," poznamenal o PPP Počiatek. Ešte nie je dokončená ani dokumentácia pre územné rozhodnutie pre D4. „Je jasné, že budeme potrebovať poradcu, či už právneho alebo ekonomického. Preto začneme pripravovať podklady na súťaž na poradcu," dodal minister dopravy. Potom sa bude vypracovávať štúdia realizovateľnosti a súťaž na samotného koncesionára by sa podľa odhadov mohla začať v roku 2015. V optimistickom prípade by ministerstvo chcelo súťaž v tom istom roku aj skončiť a následne aj začať s realizáciou projektu.

K odhadovaným stavebným nákladom na D4 a R7 v objeme 1,3 mld. eur treba pripočítať aj náklady na výkup pozemkov, projekčné práce a ďalšie aktivity. „Takže tá suma bude určite vyššia a bude sa to ešte spresňovať pre vyvolané investície a predstavy samospráv o trasovaní. „Berme tento odhad ako veľmi základný, ale budú na to expertízne pohľady," dodal Počiatek. Náklady by podľa neho mali byť spresnené v najbližšom polroku. Aj keď tento projekt bude väčší ako v prípade stavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré sa tiež stavali cez PPP, náklady by podľa ministra nemali byť oveľa väčšie.

(SITA)

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nissan avizuje Juke druhej generácie

Rakúsko prvýkrát prekonalo päťmiliónovú hranicu v počte registrácií nových vozidiel za jeden polrok.

V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×