Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ

Priesmyk Šipka nie je žiadny rekordér a cesta sama osebe je vcelku nudná. Kompenzuje to však objaviteľskými možnosťami v blízkom okolí. Jednou z nich je cestovanie v čase.
49 2 príspevky 28.08.2013 / Marián Balog

Keď sme vyberali lokality pre náš cestovateľský projekt, naďabili sme popri vysokohorských cestách v Rumunsku aj na neďalekú cestu cez priesmyk Šipka. Cesta E85 spája Gabrovo na severnom úpätí a Kazanlak na južnom úpätí Balkánskeho pohoria (Starej planiny). Mnohí cestovateľskí sprievodcovia ju radia medzi najkrajšie cesty v Európe. V tomto s nimi nemôžeme súhlasiť, no zároveň im dávame za pravdu, že Šipku sa oplatí navštíviť.

Cesta nie je nič extra, no tie atrakcie v okolí potešia srdce každého cestovateľa 49 fotografií v galérii Cesta nie je nič extra, no tie atrakcie v okolí potešia srdce každého cestovateľa Zdroj: Marián Balog

Výpravu priamo na Šipku a len pre Šipku samozrejme odporúčať nebudeme. Je to zo Slovenska pomerne ďaleko a návratnosť časovej a finančnej investície v podobe zážitkov je v takomto prípade naozaj otázna. Ak sa však nachádzate nablízku, alebo sa trmácate autom k moru v Rumunsku či v Bulharsku, dlhšia pauza v tejto lokalite by mohla byť pre vás zaujímavá.

Úprimne povedané, my sme Šipku zahrnuli do svojho itinerára len preto, že sme mali v pláne už spomínaný Transfagarasan a Transalpinu, odkiaľ je to k Šipke už asi „len“ 400 kilometrov. V našich plánoch ešte slovíčko len nebolo v úvodzovkách, po absolvovaní cesty už bude navždy.

Šípka ukazuje na Šipku

Šipku sme zaradili do zoznamu hneď za Transfagarasan, takže po vymotaní sa z dedín na jeho južnom konci sme sa už tešili na diaľnicu začínajúcu v Pitesti. Chvíľku napätia sa nám podarilo ešte predĺžiť zablúdením do centra, čo nás stálo asi trištvrte hodinovú stratu a rok života. Varujeme vás, ak netrafíte výjazd na diaľnicu pred Pitesti na prvýkrát, nedúfajte, že mestečkom prefrčíte len tak. Radšej sa hneď otočte a skúste opravný pokus.

 

Za míľnikmi histórie

V letnom projekte servera AutoMoto.sk sme navštívili Taliansko, Švédsko a Dánsko, Rumunsko a teraz pokračujeme Bulharskom. V sérii článkov objavujeme miesta, ktoré by mali byť zaznačené v mape každého automobilového nadšenca. Neminieme lokality, kde sa písala automobilová história, atraktívne múzeá, legendárne okruhy či továrne svetových výrobcov a pozrieme sa aj na najkrajšie cesty Európy. Partnermi projektu sú Honda Civic a Union poisťovňa. Redaktori AutoMoto.sk využívajú celoročné poistenie Union pre Európu.

Potom vás čaká krásna diaľnica až do Bukurešti, odkiaľ je na hranicu s Bulharskom (prechod Giurgiu – Ruse) už len kúsok. No Bukurešti sa radšej v čase dopravnej špičky okľukou vyhnite. Jej akože obchvat bol v čase našej návštevy v katastrofálnom stave a navyše to nie je celkom obchvat, ale obyčajná cesta s jedným pruhom v každom smere a niekoľkými križovatkami so stopkou. Tam sa to počas špičky dosť zahusťuje a my sme takto stratili ďalšiu hodinu.

Cestou späť sme už navzdory naliehaniu našej navigácie radšej volili smerom od bulharsko-rumunskej hranice okresky číslo 58 a 61 a na diaľnicu sme vyšli za Bukurešťou pri obci Vânătorii Mici. Možno to nie je oveľa rýchlejšia trasa, ale aspoň uvidíte poriadny kus rumunského vidieka a nevytečú vám nervy na bukureštskom (ne)obchvate pozorujúc zúfalých vodičov ako si uľavujú hneď vedľa kolóny. Mimochodom, výjazdu na diaľnicu pri Vânătorii Mici v šate poľnej cesty sa netreba zľaknúť.

Most cez Dunaj spája rumunské Giurgiu s bulharským Ruse 49 fotografií v galérii Most cez Dunaj spája rumunské Giurgiu s bulharským Ruse Zdroj: Marián Balog

Na hraničnom moste cez Dunaj medzi rumunským Giurgiu a bulharským Ruse treba zaplatiť mýto. Cestou do Bulharska sme platili šesť eur, cestou späť iba dve eurá. Nuž, nemusíme všetkému rozumieť. Čakacie doby boli minimálne, ale treba si dať pozor na ponáhľajúcich sa pretekárov, ktorí si myslia, že na území nikoho neplatia ani fyzikálne zákony.

BANNER300

Na bulharskej strane treba takisto zaplatiť cestný poplatok. Týždeň stojí asi 5 eur, nálepka s platnosťou mesiac zhruba 13 eur. Nálepka je povinná pre diaľnice a prakticky všetky hlavné cesty, nemusíte ju mať na komunikáciách v dedinách a mestách. Pre zamieňanie peňazí platí rovnaké pravidlo ako v Rumunsku: hľadať zmenáreň s výhodnejším kurzom je zbytočná strata času.

 

S Hondou späť do minulosti

Pre Hondu Civic bola menej náročná Šipka po rumunských veľhorách malinou. Motor sa cestou hore vôbec netrápil a podvozok nezaváhal ani v náznaku. Na to sme si už zvykli. Po dlhšom čase sa Civic dostal opäť na diaľnicu s kvalitným povrchom, kde sa cíti ako ryba vo vode. Päťlitrová spotreba nepotrebuje komentár. Jedinou slabšou stránkou je odhlučnenie motora, no zas až také zlé to nebude, keďže nás občas pri diaľničnom tempe vyrušovalo cvrlikanie klimatizácie. Hlukový hendikep sa prejavuje iba pri rozbehu.

Civic nás doviezol až k moru a späť  bez zaváhania. Na 3 000 kilometrov vám stačia necelé tri plné nádrže 49 fotografií v galérii Civic nás doviezol až k moru a späť bez zaváhania. Na 3 000 kilometrov vám stačia necelé tri plné nádrže Zdroj: Marián Balog

A ešte jedno upozornenie. Ak ste v škole nemali ruštinu, pred návštevou Bulharska sa jedným očkom aspoň mrknite na azbuku, uľahčí vám to život. Hovorenému slovu sa dá porozumieť, ale keď je zakódované v písme, ktoré neovládate, ľahko sa ocitnete na nesprávnom mieste (napríklad páni na dámskych toaletách). Pochvalu si však Bulhari zaslúžia za jednojazyčné ale zato „dvojpísmové" smerové tabule. My sme si pre istotu zapísali do pamäte, že Шипка je Šipka a tam smerujeme.

Nápisy bývajú na hlavných ťahoch zväčša aj v latinke, no radšej si zopakujte aj azbuku 49 fotografií v galérii Nápisy bývajú na hlavných ťahoch zväčša aj v latinke, no radšej si zopakujte aj azbuku Zdroj: Marián Balog

Inak sme sa na bulharskej strane cítili príjemnejšie už po prvých kilometroch. Je to tam také slovanskejšie, potuluje sa tam menej psov, aj káva na prvej benzínke lepšie chutila. Cesty nám pripadali kvalitnejšie než v Rumunsku, no možno sme boli ešte stále frustrovaní z Bukurešti. Zlé skúsenosti s premávkou zabezpečili turecké kamióny a autobusy, ktoré vás pred sebou tlačia akoby už o hodinu museli vykladať v Ankare.

Cestou na Šipku sme sa zastavili v meste Veliko Tarnovo, ktoré bolo kedysi hlavným mestom bulharskej ríše a podľa toho to tam aj vyzerá. Nemožno povedať, že by boli pamiatky vo vynikajúcom stave, no aspoň to vyzerá autenticky. Napriek tomu sa tam oplatí zastaviť a poprechádzať sa. Mimochodom vo Velikom Tarnove sa dá lacno najesť (na slovenské pomery) aj v reštauráciách, kde obsluhujú čašníci v rukavičkách.

Pri Velikom Tarnove sme sa ubytovali v tradičnom gazdovskom dome za lacný peniaz 49 fotografií v galérii Pri Velikom Tarnove sme sa ubytovali v tradičnom gazdovskom dome za lacný peniaz Zdroj: Marián Balog

Možnosti ubytovania v okolí Velikeho Tarnova sú takmer nekonečné, pretože ide o obľúbenú turistickú oblasť. Ceny sú veľmi prijateľné, takže dvojposteľová izba v tradičnom sedliackom dome s raňajkami vás vyjde do 30 eur. To je radosť vyberať si. Veliko Tarnovo je zároveň dobrým východiskovým bodom pre objavovanie Šipky, ktorá je vzdialená niekoľko desiatok kilometrov na juh.

Cesta nie je vždy cieľ

Cesta na Šipku sa začína za mestečkom Gabrovo a kľukatí sa do výšky takmer 1 200 metrov nad morom. Samotná asfaltka nie je ničím výnimočná. Neohúri, no ani neurazí. Jej povrch je pomerne kvalitný s lokálnymi výnimkami. V porovnaní s našimi očakávaniami sme však boli dosť sklamaní. Väčšinou je okolo cesty les, takže veľa toho neuvidíte. Na vrchole je to však už iná pesnička.


Zväčšiť mapu

Najvyšší bod Šipčenského priesmyku, ako sa správne cesta nazýva, je vo výške 1 191 metrov. Asfaltovou cestou sa však dostanete takmer až do výšky 1 300 metrov ak odbočíte doľava k pamätníku na vrchu Šipka (1 326 m.n.m). Až tam sa vám naskytnú úžasné výhľady na všetky svetové strany a za dobrého počasia môžete vidieť aj spomínané Veliko Tarnovo a na druhej strane Kazanlak.

Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ 49 fotografií v galérii Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ Zdroj: Marián Balog Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ 49 fotografií v galérii Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ Zdroj: Marián Balog
Cesta k priesmyku Šipka je celkom obyčajná asfaltka vedúca lesom, nijako nás neohúrila. Na jej vrchole je pamätník z roku 1934 a pekný výhľad

Monument má pripomínať padlých bojovníkov z bitiek pri Šipčenskom priesmyku. Na jednej strane stála rusko-bulharská armáda, na druhej strane Turci. Pamätník vysoký 31,5 metra bol postavený v roku 1934 a na jeho vrchole je vyhliadka. Hore na Šipke bol prvý moment, kedy sme si povedali, že to stálo za to. No čakala nás ešte jedna vytipovaná atrakcia.

Asi 12 kilometrov po takmer opustenej asfaltke lesom je vzdialený ďalší monument. Tento však nepripomína víťazstvo Rusov a Bulharov nad Turkami, ale víťazstvo Komunistickej strany nad buržoáziou. Monument Buzludža, familiárne nazývaný UFO, postavili v roku 1981 a slúžil na seansy komunistických vodcov Bulharska. Vybrali preň celkom dobrú parcelu vo výške 1 441 metrov nad morom a neostýchali sa k nej natiahnuť asfaltovú cestu. Tá je rovnako ako UFO od pádu komunizmu neudržiavaná a tak sa obe pripomienky slávnych časov prirodzene rozpadávajú.

Viac než samotná Šipka nás dostal opustený komunistický monument Buzludža. Je tam väčší pokoj, žiadni turisti a krásne prostredie zasadené do divočiny 49 fotografií v galérii Viac než samotná Šipka nás dostal opustený komunistický monument Buzludža. Je tam väčší pokoj, žiadni turisti a krásne prostredie zasadené do divočiny Zdroj: Marián Balog

Na začiatku asfaltky pod kopcom je značka zákaz vjazdu, tú sme si však po trojsekundovom váhaní dovolili ignorovať. Ono to tam naozaj nevyzeralo ako miesto prioritne sledované políciou alebo kýmkoľvek iným. Vlastne cestou od monumentu Šipka k Buzludži sme stretli jedine lesníka na Nive, inak ani živú dušu.

Pri stúpaní ku komunistickému monumentu nás prekvapil ešte jeden bylinkár s neprítomným pohľadom a po chvíľke strávenej pri samotnej budove sa k nám priplichtili dvaja teenage-pastieri v gumákoch. A to bola asi tak kompletná návšteva UFA za celý deň, ak nepočítame kone. Osobne sme tie kone nestretli, ale našli sme priamo pred zabarikádovaným hlavným vchodom čerstvé, smradľavé dôkazy ich prítomnosti.

Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ 49 fotografií v galérii Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ Zdroj: Marián Balog Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ 49 fotografií v galérii Šipka: Nudná cesta, skvelý cieľ Zdroj: Marián Balog
Takto to na odľahlom kopci kedysi žilo. Vpravo je interiér v čase najväčšej slávy

Do vnútra budovy sme sa nedostali. Z času na čas vraj niekto železné mreže vylomí a potom sa štrbinou dá pretiahnuť dovnútra, no my sme pri UFE boli v dobe, keď bolo na hlavnej bráne všetko v poriadku a pochybnými dierami v stenách sa nám do vnútra zavŕtavať nechcelo. Fotografie chátrajúceho interiéru si tak budete musieť vygúgliť. Stojí to za to.

TIP: Pozrite si všetky cestovateľské články na AutoMoto.sk

Keď sme potom schádzali opustenou širokou asfaltkou smerom na Kazanlak, na opustených odpočívadlách sme ako naživo videli povinné výpravy pionierov pojedajúce lepeňáky. To miesto má čaro a aj viac než dvadsať rokov po páde komunizmu tu cítiť Leninovho ducha na každom kroku.

More na dosah

Po návšteve UFA sme si uvedomili, že k moru nám chýba už len nejakých 200 kilometrov, a tak sme sa „obetovali“ a vyrazili smerom k pobrežiu. Prešli sme cez Kazanlak, za ktorým nasledovala dlhá rovná cesta s vynikajúcim povrchom vedúca mimo obcí. Za mestom Sliven sme sa napojili na kvalitnú diaľnicu, ktorá vedie až do Burgasu. Takýmto štýlom ste pri mori z Buzludže za dve hodinky.

Horšie to už bolo cestou späť cez Transalpinu, ktorej sme sa venovali v minulej časti seriálu. 1 400 kilometrov dá poriadne zabrať. Pohodlnejšia cesta k bulharskému pobrežiu vedie cez Maďarsko a Srbsko. Je na nej vyšší podiel diaľnic, čo skracuje dobu cestovania o niekoľko hodín.

Áno s podmienkou

Ak cestou na dovolenku k bulharskému moru chcete vidieť aj nejaké zaujímavosti z vnútrozemia, Šipku aj jej okolie určte odporúčame. Možno vo vás nezanechá také dojmy ako Transfagarasan a Transalpina, no keď už idete do Bulharska cez Rumunsko, máte to prakticky po ceste.

Partnermi cestovania za legendami sú Honda Civic a Union poisťovňa.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×