Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Dánsko a Švédsko autom: Dva rozličné svety

Rajské cesty, pekelné pokuty aj pravdepodobne najdrahší úsek diaľnice na svete. Aké je v skutočnosti cestovanie po Dánsku a Švédsku?
14 3 príspevky 23.08.2013 / Ján Trangel

V prvej časti severského seriálu sa pozrieme na samotné cestovanie po Dánsku a najmä Švédsku, povieme si o niektorých špecifikách a mýtoch a navštívime pravdepodobne najdrahší úsek diaľnice na svete i raj všetkých motoristov.

Dánsko znamená vidiecku pohodu

Dánsko pre slovenských vodičov nie je tak vzdialenou krajinou, ako sa môže zdať. Bez pomoci trajektu viete hranice prekročiť už po dvanástich hodinách pohodovej jazdy s pravidelnými prestávkami. Po diaľnici európskych štandardov bez problémov prejdete z Nemecka až do Kodane a diaľničné ťahy vedú aj k hlavným trajektovým linkám na ostrovoch Fyn a Sjaelland i Jutskom poloostrove. Na väčšine úsekov je povolená štandardná 130-kilometrová rýchlosť. Diaľnice sú v Dánsku zadarmo, netreba platiť mýto ani kupovať známku.

Výhodou je, že diaľnice nie sú iba rozšírením pôvodných ciest prvej triedy, a tak v podstate vždy existuje okrem rýchlostnej cesty aj vidiecka alternatíva. Treba mať ale na pamäti, že Dánsko je rovné ako hruď čínskej gymnastky. Najvyšší bod krajiny sa nachádza iba 170 metrov nad morom. Na prekonávanie prevýšení a úžasné vysokohorské výhľady tak treba rovno zabudnúť, terén je nanajvýš mierne zvlnený.

 

Po západe a juhu ideme na sever

V rámci veľkého cestovateľského projektu na AutoMoto.sk postupne objavujeme miesta, ktoré by mali byť zaznačené v mape každého automobilového nadšenca. V Taliansku sme navštívili legendárnu oblasť Terra di Motorri a pozreli sme sa aj do Rumunska, ktoré ukrýva najkrajšie cesty v Európe. V tretej epizóde nášho seriálu sa vydávame na sever. A rovnako ako pred tým, ani v Škandinávii neminieme lokality, kde sa písala automobilová história, atraktívne múzeá či krásne cesty. Partnermi projektu sú spoločnosť Kia a Union poisťovňa. Redaktori AutoMoto.sk využívajú celoročné poistenie Union pre Európu.

Pre šoféra ale táto severská krajina ponúka iné druhy potešení. Pokiaľ patríte medzi fanúšikov mimomestskej pohody, Dánsko bude pre vás hotovým rajom. Nekonečné roviny pretínajúce krajinu, rozľahlé vidiecke sídla, množstvo zvierat a príležitostí na ekoturistiku.

Zvieratá sa na severe pasú voľne. Niekedy ich od ciest oddeľujú iba malé kúsky obyčajného drôtu, a tak nie je pre ne problém dostať sa na cestu... 14 fotografií v galérii Zvieratá sa na severe pasú voľne. Niekedy ich od ciest oddeľujú iba malé kúsky obyčajného drôtu, a tak nie je pre ne problém dostať sa na cestu... Zdroj: Ján Trangel

Mimochodom, Dánsko je jedným z najväčších chovateľov dobytka v Európe. Hospodárske zvieratá nájdete úplne všade, aj v obrovských stádach popri cestách. Ich paše sú vo väčšine prípadov dobre ohradené, ale netreba sa na to spoliehať. Aj v Dánsku je možné na ceste stretnúť stádo kráv či oviec. Maximálna rýchlosť osemdesiat kilometrov za hodinu, dôkladne strážená celými zástupmi rýchlostných kamier, je teda opodstatnená aj na rovných a prehľadných úsekoch.

Najdrahšia cesta na svete

Keď sme sa dánskej pohody nabažili, rozhodli sme sa prejsť do Švédska, ktoré pri pohľade spoza volantu predsa len prináša o niečo viac zážitkov. Pre motoristu najatraktívnejším spôsobom, ako to spraviť, je využitie Öresundského mosta, ktorý spája Kodaň a Malmö.

Z dánskej strany sa najprv prechádza Drogdenským tunelom, ktorý vedie pod hladinou mora 14 fotografií v galérii Z dánskej strany sa najprv prechádza Drogdenským tunelom, ktorý vedie pod hladinou mora Zdroj: Ján Trangel

Tento takmer 8 kilometrov dlhý most vedie vysoko nad hladinou mora. Zo sedadiel v aute je výborný výhľad na prieliv a plávajúce lode. Na celom moste je povolená maximálna rýchlosť 110 km/h, podobnou rýchlosťou sa vám ho však pravdepodobne celý prekonať nepodarí ani za predpokladu, že by ste sa nechceli trošku spomaliť a pokochať sa výhľadom.

Na Öresundský most je najkrajší pohľad zo švédskej strany, z pláže v Malmö pri západe slnka 14 fotografií v galérii Na Öresundský most je najkrajší pohľad zo švédskej strany, z pláže v Malmö pri západe slnka Zdroj: Ján Trangel

Celá trasa mosta je pod dohľadom kamier a v prípade akéhokoľvek problému alebo prekážky sa automaticky na dynamickom dopravnom značení rýchlosť znižuje – niekedy až na 30 km/h. Pokiaľ aj rýchlosť znížená nie je, jazdiť v ľavom pruhu treba veľmi opatrne. Vodiči pomalšie jazdiacich vozidiel vpravo často nevenujú dostatočnú pozornosť šoférovaniu a vybočujú zo svojho pruhu. O kolízne situácie na moste teda rozhodne núdza nie je.

V radoch na platbu kartou je vždy najviac áut. Hotovosť je určite rýchlejšia 14 fotografií v galérii V radoch na platbu kartou je vždy najviac áut. Hotovosť je určite rýchlejšia Zdroj: Ján Trangel

Za prejazd sa v oboch smeroch vyberá mýto, ktoré je možné zaplatiť v dánskych i švédskych korunách, alebo v eurách. Samozrejmosťou je aj platba kartou. Jeden prejazd mosta stojí 47 eur, 395 SEK alebo 345 DKK. Aj pokiaľ si k mostu prirátame ešte Drogdenský tunel s dĺžkou 3,5 kilometra, ide pravdepodobne o najdrahší diaľničný úsek na svete.

Švédsko je iný svet

Švédsko je na rozdiel od Dánska podstatne kopcovitejšie, v niektorých oblastiach si môžete užiť stúpania až do výšok ďaleko nad tisíc metrov nad morom. Na to ale treba ísť viac na sever. V južných častiach krajiny – na východnom aj západnom pobreží – sa síce nachádzajú vyššie kopce než v Dánsku, stále však nejde o žiadne vysokohorské cestovanie podobné Rumunsku.

BANNER300

Skutočnou chuťovkou pre všetkých milovníkov jazdy v krásnom prostredí je okruh okolo jazier Vänern a Vättern nachádzajúcich sa v srdci krajiny. Avšak nemyslíme cestovanie po diaľniciach E6, E4 či E20, ale využitie miestnych komunikácií lemujúcich obe jazerá.

Dánsko a Švédsko autom 14 fotografií v galérii Dánsko a Švédsko autom Zdroj: Ján Trangel

Ale nie je to krátky výlet. Vänern je najväčšie jazero v Európskej únii a pri ceste s občasnými zachádzkami do okolitých dediniek a mestečiek najazdíte aj päťsto kilometrov. Pokiaľ pridáte aj Vättern, prirátať si treba ďalší minimálne 300 km. Vyjadrené v čase, na pohodlné cestovanie a spoznávanie si pripravte minimálne tri dni, ideálne však viac.

Okolo oboch jazier okrem nádhernej prírody nájdete moderné letoviská, ale i historické dedinky, v ktorých akoby sa zastavil čas na konci devätnásteho storočia. Len značky Free Wi-Fi sú na všetkých reštauráciách a baroch.... Ideálnym východiskovým bodom je mesto Motala na východnej strane menšieho z dvojice jazier, v ktorom sa nachádza úžasné automobilové múzeum. O tom si však povieme až v ďalších častiach nášho motoristického putovania severom Európy.

V mestečku Motala nájdete veľmi pekné múzeum automobilov spojené s reštauráciou a hotelom 14 fotografií v galérii V mestečku Motala nájdete veľmi pekné múzeum automobilov spojené s reštauráciou a hotelom Zdroj: Ján Trangel

Štokholm-Oslo...

Rýchlosť na cestách strážia stovky rýchlostných kamier. Pokuty dokážu poslať poštou aj cudzincovi – švédska polícia má zmluvu s externou firmou, ktorá sa stará o vyhľadávanie zahraničných hriešnikov 14 fotografií v galérii Rýchlosť na cestách strážia stovky rýchlostných kamier. Pokuty dokážu poslať poštou aj cudzincovi – švédska polícia má zmluvu s externou firmou, ktorá sa stará o vyhľadávanie zahraničných hriešnikov Zdroj: Ján Trangel Poďme späť za volant. Napriek mnohým očakávaniam, vo Švédsku, jednej z najvyspelejších krajín sveta, cesty nie sú žiadny veľký zázrak. Diaľnice s povolenou stodesiatkou nie sú samozrejmosťou. Častokrát aj na hlavnom ťahu narazíte iba na rozšírenú verziu pôvodných ciest prvej triedy, ktoré sú na niektorých miestach obohatené o tretí jazdný pruh.

Prekvapením pre neznalých šoférov môže byť hlavný ťah zo Štokholmu cez Örebro a Karlstad do Osla. Pokiaľ na spojnici dvoch severských metropol očakávate diaľnicu, ste na veľkom omyle. Cesta E18 by v našich podmienkach mohla byť považovaná za lepšiu cestu prvej triedy. Z veľkej časti ide o klasickú dvojprúdovku s občasnými ostrovčekmi na odstavenie vozidla a minimálnym oddelením protismerných jazdných pruhov.

Rýchlostný limit je striedavo nastavovaný na rôzne hodnoty medzi 50 a 80 km/h a cestu lemuje nespočet rýchlostných kamier. V kopcovitých úsekoch je rozširovaná o tretí jazdný pruh podľa potreby pre jeden zo smerov. V okolí väčších miest sa mení na rýchlostnú cestu s vyššou povolenou rýchlosťou, najviac však „stodesiatkou“.

Niečo málo vyše 500-kilometrová vzdialenosť medzi hlavnými mestami Švédska a Nórska sa tak stáva výrazne tvrdším orieškom, než sa zdá pri pohľade do mapy. Každému, kto ju plánuje absolvovať, rozhodne odporúčame nemerať kilometre iba kvôli samotnému presunu, ale cestovanie poňať ako výlet a na prekonanie vzdialenosti si vyčleniť úplne celý deň, alebo pokojne aj dva. Popri ceste nájdete mnoho odpočívadiel a kempov, ktoré ponúkajú nádherné výhľady na krajinu či horské jazerá a rozhodne stoja za zastavenie.

Dve možné trasy medzi severskými metropolami. Severská Route 66 ponúka dobrodružstvo, južná cesta E18 štandard lepšej cesty prvej triedy 14 fotografií v galérii Dve možné trasy medzi severskými metropolami. Severská Route 66 ponúka dobrodružstvo, južná cesta E18 štandard lepšej cesty prvej triedy Zdroj: Ján Trangel

Milovníci skutočnej divočiny majú na trase Štokholm-Oslo na výber severskú trasu nazývanú tiež „Route 66 Švédska“. Kilometrovo meria zhruba rovnako ako hlavný ťah, ale vedie po okresných a vidieckych cestách krížom cez švédsku krajinu. Po ceste je výrazne menej ľudských obydlí, priemerne ale nižšia povolená rýchlosť. Rozhodne tiež netreba podceniť ani všadeprítomné losy, ktoré hlavne vo večerných a nočných hodinách môžu cestovanie výrazne spomaliť.

A že to nie je iba žart, dokazujú čísla. Zrážka s divokou zverou bola v roku 2012 vo Švédsku príčinou až 46 562 dopravných nehôd. Z toho strety so losmi a jeleňmi, teda „ťažkými váhami“, tvoria viac než dve tretiny.

 

Je to pravda, pokuty sú skutočne vysoké

Nie je to iba mýtus. Pokuty za rýchlosť sú na severe skutočne vysoké. V Dánsku napríklad za prekročenie povolenej rýchlosti do 30 % (teda pri povolenej 50 do 65 km/h, alebo pri povolenej 80 do 104 km/h) platíte 1000 DKK, teda niečo málo vyše 130 eur. Vo Švédsku za podobné prekročenie rýchlosti zaplatíte asi 1500 SEK, teda asi 170 eur.

Odložme teraz bokom polemiku o priemerných platoch Severanov, iba čisto pre porovnanie: u nás je takéto porušenie cestných pravidiel „odmenené“ pokutou 30 eur, mimo obce ešte o desať menej. Na druhú stranu, pokiaľ trošku hľadáte na internete, nájdete skúsenosti mnohých zahraničných vodičov, podľa ktorých mierne „neúmyselné“ prekročenie rýchlosti nebolo pokutované, ale vyriešené dohovorom policajta priamo na mieste.

Tieto informácie nemôžeme z vlastných skúseností potvrdiť ani vyvrátiť. Faktom ale je, že na viac než štyroch tisíckach kilometrov najazdených po diaľniciach i okresných cestách Škandinávie sme merajúcu policajnú hliadku nestretli ani jediný raz.

Raj na ostrove Öland

Švédsko je pre šoférov milujúcich kľukaté cestičky, zrázy, stúpania a krásne scenérie vhodným miestom. Pokiaľ sa však všetkého nabažíte, krajina Troch koruniek ponúka aj alternatívu v podobe ostrova Öland. Tam nájdete dlhé, neprerušované rovinky, úzke cestičky, nekonečne dlhé kamenné ploty a minimum kopcov... to však v žiadnom prípade neznamená, že by bol nudný. Práve naopak.

Do Škandinávie sme sa vybrali na automobile Kia cee´d_sw. Kórejský kombík dostal riadne zabrať 14 fotografií v galérii Do Škandinávie sme sa vybrali na automobile Kia cee´d_sw. Kórejský kombík dostal riadne zabrať Zdroj: Ján Trangel

Tip redakcie

Öland je druhý najväčší ostrov Švédska. Nachádza sa v juhovýchodnej časti krajiny a s pevninou je spojený mostom. Kým prvenstvo neprebral Öresundský most, bol to najdlhší most Švédska a ešte stále sa radí medzi najdlhšie mosty Európy. Most je napojený priamo na hlavný južný ťah na Štokholm a prejazd ním je zadarmo. Urobiť si malú zachádzku pri meste Kalmar teda určite odporúčame, aj pokiaľ neplánujete na ostrove stráviť viac času.

Ostrov Öland je najobľúbenejšou švédskou dovolenkovou destináciou. V južnej časti sa nachádza chránené hniezdisko vzácnych sťahovavých vtákov 14 fotografií v galérii Ostrov Öland je najobľúbenejšou švédskou dovolenkovou destináciou. V južnej časti sa nachádza chránené hniezdisko vzácnych sťahovavých vtákov Zdroj: Ján Trangel

Na väčšine ciest na ostrove je povolená osemdesiatka. Práve tu ale v čistej podobe na povrch vypláva jedno špecifikum cestovania v severských krajinách – správcovia ciest nechávajú veľmi veľa na úsudku vodiča. V mnohých úsekoch, kde je osemdesiatka, je iba osadená značka s varovaním, niekedy doplnená o popis v švédčine. Rýchlosť vám ale znížiť neprikážu. Je na vás, ako rýchlo sa daný úsek rozhodnete prekonať.

Skrátka: na severe platí, že maximálna povolená rýchlosť je maximálna povolená rýchlosť, nie jediná možná. A podľa toho sa tam aj jazdí. Celkovo, príkazových aj zákazových značiek je tam podstatne menej ako u nás... Ale keď už nejakú osadia, tak si môžete byť istí, že má svoje opodstatnenie.

Terénnym autom alebo na bicykli. Na ostrove Öland môžete nájsť prekrásne opustené zákutia 14 fotografií v galérii Terénnym autom alebo na bicykli. Na ostrove Öland môžete nájsť prekrásne opustené zákutia Zdroj: Ján Trangel

Pokiaľ vlastníte automobil so zvýšenou svetlou výškou, Öland bude pre vás hotovým rajom. Z hlavných ciest vedie množstvo malých odbočiek na staré štrkové, prašné alebo poľné cesty, ktoré vás privedú až priamo k pobrežiu do oblastí, kde široko-ďaleko nestretnete človeka a môžete si vychutnať úplnú samotu. 

Sever je hlavne o pohode

Sever Európy je ideálnym cieľom pre všetkých milovníkov spoznávania a šoférovania. Krásne cesty a jedinečné scenérie tvoria ideálnu pôdu pre aktívny oddych. Škandinávia však ponúka oveľa viac ako pohodové cestovanie. Severania sú veľkými milovníkmi automobilov. Vlastniť veterána je súčasťou životného štýlu a veľa štvorkolesovej krásy je možné vidieť aj v špecializovaných múzeách. Na to sa ale detailne pozrieme v ďalších dieloch nášho putovania Škandináviou.


Video
Najnovšie články
Bude VW v Bratislave vyrábať elektromobil?

Debut formálne dôležitej novinky sa odohrá 23. mája, elektrický hatchback sa predvedie po boku omladenej vlajkovej lode Superb.

Prvý elektromobil Škoda: Premiéra v Bratislave

Nemci zverejnili fotografie maskovaného kompaktu i jeden záber bez kamufláže, ktorý zachytáva špičkovú verziu M135i.

BMW radu 1 sa začína oficiálne odhaľovať

Mitsubishi doprialo svojmu SUV malý facelift, no ten v prípade plug-in hybridu priniesol aj takmer kompletne novú techniku.

Test Outlander PHEV: Vylepšený bestseller

Rodinne orientovaný model by mal disponovať 608-litrovým batožinovým priestorom a ponúkne benzínový alebo naftový motor.

Ford Focus ST: Do ponuky sa vracia kombi

Pod kapotu dvojice Angličanov sa nasťahoval rovnaký motor, aký poháňa aj BMW X2 M35i. Jeho maximálny výkon 306 koní sa nezmenil.

MINI uvádza svoje najsilnejšie modely

Volkswagen sa snaží vylepšiť svoj imidž poškodený emisným škandálom. Jednou z ciest je podpora elektrickej mobility, v rámci ktorej chce investovať do novej...

VW investuje miliardu do nového závodu na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×