Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Novela pomôže traktorom, ale pustí na cestu aj vraky

Od septembra budú môcť podomácky vyrobené traktory jazdiť po cestách. Novela má však závažný nedostatok.
3 59 príspevkov 22.08.2013 / Soňa Zverková

Od 1. septembra vstupuje do platnosti novela zákona o premávke, ktorá umožní domácim traktorom jazdiť po cestách. Podmienkou je získanie špeciálneho evidenčného čísla, ktoré obsahuje písmeno „C“.

Traktory vyrazia na cesty

C-éčkové evidenčné číslo môžu získať iba vozidlá, ktoré nie sú schválené pre premávku a používajú sa na poľnohospodárske a lesné práce. Netýka sa to však typizovaných vozidiel, jednotlivo vyrobených vozidiel na základe licencie ani jednotlivo dovezených vozidiel. V preklade do slovenčiny to znamená, že ministerstvo vnútra chce touto novelou uľahčiť život majiteľom podomácky vyrobených traktorov či modernejších malotraktorov, ktorí ich používajú na obrábanie svojich polí.

Podľa zákona budú môcť jazdiť iba po cestách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách a len za nezníženej viditeľnosti. Evidenčné čísla si bude možné vybaviť na dopravnom inšpektoráte podľa trvalého bydliska majiteľa, kde záujemca predloží žiadosť s príslušnými údajmi. C-éčkové čísla sa budú vydávať na tri roky, pričom vydanie jednej tabuľky s evidenčným číslom bude stáť 33 eur.

Kreativite sa medze nekladú. Zdroj: TASR 3 fotografie v galérii Kreativite sa medze nekladú. Zdroj: TASR Zdroj: TASR

Zaujímalo nás, či vydanie evidenčného čísla bude podmienené technickou a emisnou kontrolou. Podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej táto otázka spadá do kompetencie ministerstva dopravy. Ako nám vysvetlil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa, keďže ide o vozidlá, ktoré nie sú schválené na prevádzku v cestnej premávke a nemusia teda spĺňať žiadne technické predpisy platné pre ostatné vozidlá, nemôžu podliehať ani technickej a emisnej kontrole.

 

Žiadosť musí obsahovať:

1. Ak ide o fyzickú osobu: meno a priezvisko vlastníka, dátum a miesto jeho narodenia a adresa pobytu

2. Ak ide o právnickú osobu: názov, adresa sídla a identifikačné číslo vlastníka vozidla, ako aj osobné údaje o osobe, ktorá koná v mene tejto právnickej osoby (podľa bodu 1),

3. Základné technické údaje vozidla:

  • značku, obchodný názov, typ, druh, kategóriu, identifikačné číslo vozidla a obchodné meno výrobcu vozidla (ak je možné tieto údaje zistiť)
  • dĺžku, šírku a výšku vozidla
  • fotografie vozidla spredu, zboku a zozadu,
  • odôvodnenie žiadosti vrátane predpokladanej trasy a času používania vozidla v premávke
  • dátum a podpis žiadateľa

AutoMoto.sk komentuje

Považujeme za chvályhodné, že sa ministerstvá dopravy a vnútra snažia uľahčiť život ľuďom, ktorí používajú podomácky vyrobené traktory. Lenže tvorcovia novely si očividne neuvedomili vplyv takéhoto rozhodnutia na bezpečnosť cestnej premávky. Ako možno pustiť na cesty akékoľvek vozidlo, u ktorého nikto nepozná účinok bŕzd? O nejakom osvetlení, ktoré výrazne zvyšuje bezpečnosť na cestách, ani nechyrovať. Kto zabráni majiteľovi aby sa nevybral na niekoľkokilometrovú jazdu, hoc po cestách nižších tried, bez bŕzd a bez svetiel?

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR Zdroj: TASR

Podľa nášho názoru je súčasná právna úprava potenciálne nebezpečná. Za absolútne minimum pre vydanie takéhoto evidenčného čísla preto považujeme obmedzenú technickú kontrolu, počas ktorej by technici odmerali účinnosť bŕzd, funkčnosť predných i brzdových svetiel a smeroviek. Bude síce potrebné zmeniť minimálne jeden ďalší zákon, ale na to mali kompetentní myslieť skôr. Načo potom kvetnato hovoria o zvyšovaní bezpečnosti na cestách, keď sú ochotní a schopní pustiť na cesty traktor, ktorého brzdné vlastnosti nie sú známe?

Tip redakcie

Trúfame si tvrdiť, že súčasná úprava neurobí veľkú radosť polícii, ktorá zodpovedá za dohľad nad bezpečnosťou premávky. Je síce pravda, že policajt môže majiteľovi traktoru nariadiť technickú kontrolu, ak zistí zjavné technické nedostatky, napríklad nedostatočný výhľad z miesta vodiča, nadmerný únik oleja a dymivosť či slabší účinok bŕzd. Lenže to nepomôže, pretože riadnou STK takýto domáci výrobok neprejde ani zázrakom. Problém je v tom, že zákon v tomto prípade pozná iba riadnu STK, obmedzenú skrátka neumožňuje. A celá novela tak bude viac ako zbytočná.

Nadšenci podomácky vyrobených traktorov organizujú viacero zrazov a pretekov. Zdroj: TASR 3 fotografie v galérii Nadšenci podomácky vyrobených traktorov organizujú viacero zrazov a pretekov. Zdroj: TASR Zdroj: TASR

Za skutočne obrovský problém však považujeme nedostatočnú definíciu „vozidla používaného na poľnohospodárske a lesné práce“. C-éčkové značky nebudú môcť získať majitelia typizovaného auta, avšak stačí zo starého Favorita alebo Žigulíka odrezať strechu, trochu zvýšiť nápravy a nahodiť väčšie kolesá a už o typizovanom vozidle hovoriť nemôžeme. Kto zabráni špekulantom odhlásiť staré „šunky“ z evidencie, urobiť menšie úpravy a vyžiadať si C-éčkové evidenčné číslo? A tri roky jazdiť bez STK?

Potešujúcou správou je aspoň to, že budú musieť mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie. No i tak považujeme novelu v jej súčasnej podobe za neprípustnú. Intenzita dopravy na Slovensku neustále rastie a výnimkou nie sú ani cesty nižších tried, na ktoré majú byť vpustené malotraktory. Pomôcť malým poľnohospodárom z dedín je chvályhodné. Ale...

Focus Media

Video
Najnovšie články
Sú vaše pneu bezpečné? Takto si to viete overiť

Podľa nemeckých médií plánuje Volkswagen vybudovať v Turecku novú fabriku, ktorá má vyrábať modely viacerých koncernových značiek.

Volkswagen plánuje vybudovať v Turecku nový závod

Milovníci automobilov značky Volkswagen by si mali nachystať približne 100 eur. Nemecký gigant do ponuky uvádza novinku, ktorá je vystrihnutá zo sveta...

Novinka VW: Nečakaná vychytávka z Bentley

Napriek revolučným zmenám v technológiách existuje staré pravidlo, ktoré stále platí: nové autá sa musia opatrne zajazdiť. Spôsob, akým sa to udeje, nemožno...

Nevedomé chyby: Ako správne zajazdiť auto?

Začiatkom septembra spoznáme nástupcu kontroverzného malého SUV. Ponechá si viaceré charakteristické rysy, no môže vyzerať príťažlivejšie.

Nissan avizuje Juke druhej generácie

Rakúsko prvýkrát prekonalo päťmiliónovú hranicu v počte registrácií nových vozidiel za jeden polrok.

V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×