Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Transalpina: Autom až na vrchol

REPORTÁŽ    Vrcholový bod najvyššie položenej asfaltovej cesty v Rumunsku prekonáva nadmorskou výškou aj Téryho chatu vo Vysokých Tatrách.
54 6 príspevkov 20.08.2013 / Marián Balog

Transfagarasan je vraj najkrajšou cestou na svete. Boli sme sa tam pozrieť a môžeme povedať, že tento výrok bol možno pravdivý pred niekoľkými rokmi, dnes už však nie. Prekonáva ju totižto iná úžasná rumunská cesta, Transalpina. Má novučičký koberec, je najvyššie položenou spevnenou cestou v Rumunsku a jazda po nej je zážitkom ako z iného sveta. Overili sme si to na vlastnej koži.

Transalpina bola údajne jednou z motivácií pri výstavbe Transfagarasanu. Nicolae Ceauşescu chcel prekonať starú kráľovskú cestu 54 fotografií v galérii Transalpina bola údajne jednou z motivácií pri výstavbe Transfagarasanu. Nicolae Ceauşescu chcel prekonať starú kráľovskú cestu Zdroj: Marián Balog

V minulých častiach seriálu sme sa venovali Transfagarasanu a avizovali sme objavovanie ďalšej motoristicky zaujímavej destinácie v Bulharsku. Bulharsko však odložíme na neskôr a dokončíme našu rumunskú ságu prechodom cez Transalpinu.

 

Čo je to Transalpina?

Transalpina sa nachádza sa asi 80 kilometrov vzdušnou čiarou západne od Transfagarasanu a je takisto orientovaná severo-južne. Transalpina je však omnoho staršia a jej zárodok majú údajne na svedomí Rimania. Za vlády Karola II. bola cesta v tridsiatych rokoch 20. storočia vydláždená a počas II. svetovej vojny opravená Nemcami. Po vojne upadla do zabudnutia a až do roku 2009 ju zodpovední zanedbávali. V tomto roku sa začala veľká rekonštrukcia, ktorá prebieha dodnes. Najvyšší bod cesty, priesmyk Urdele, sa nachádzate v nadmorskej výške 2 145 metrov.

Najvyššia, najkrajšia, najkvalitnejšia

Celá Transalpina, oficiálne označená DN67C, má dĺžku asi 130 kilometrov. Východiskovým bodom je obec Novaci na južnom úpätí, konečnou je zas Sebes na severe. My sme absolvovali celú trasu, no pri aktuálnom štádiu rekonštrukcie odporúčame si cestu skrátiť. Ušetríte kopec času, nervov a neprídete ani o jedinú skvelú scenériu. Ako sa teda pobiť s Transalpinou?

Nevedeli sme, čo nás v kopcoch čaká. Popravde, našinec si takú parádu nedokáže ani predstaviť 54 fotografií v galérii Nevedeli sme, čo nás v kopcoch čaká. Popravde, našinec si takú parádu nedokáže ani predstaviť Zdroj: Marián Balog

Vybrali sme sa na Transalpinu smerom z juhu na sever. Pomyselným štartom je obec Novaci, z ktorej už vidíte mohutné Karpaty. Neviete však, ktorými kopcami sa Transalpina prerezáva. Za dedinou sa už cesta začína prudko dvíhať a kým v mysli spracujete informácie z výstražnej tabule, už sa šplháte serpentínami.

 

Za míľnikmi histórie

V letnom projekte servera AutoMoto.sk pokračujeme Rumunskom. V sérii článkov objavujeme miesta, ktoré by mali byť zaznačené v mape každého automobilového nadšenca. Neminieme lokality, kde sa písala automobilová história, atraktívne múzeá, legendárne okruhy či továrne svetových výrobcov a pozrieme sa aj na najkrajšie cesty Európy. Partnermi projektu sú Honda Civic a Union poisťovňa. Redaktori AutoMoto.sk využívajú celoročné poistenie Union pre Európu

Okamžite vás omráči čistučký asfaltový povrch, ktorý bol v čase našej návštevy takmer úplne nový, alebo minimálne čerstvo vypraný v tom pracom prostriedku na čierne asfaltové povrchy.

Na počiatočnom úseku priam cítite nedávnu prítomnosť cestárov. Okolo jarkov sú ešte nezatrávnené plochy upravenej hliny a za každou zákrutou inštinktívne očakávate odhodený dymiaci vajgel stavbyvedúceho, ktorý práve ako posledný opustil hotovú stavbu. Rekonštrukcia v týchto miestach vyzerá byť dokončená a nič vám nebráni užívať si široký motokárový okruh zasadený do krásnej prírody. Nič okrem storočného nákladiaka s korbou plnou holých kmeňov a sadzami prekypujúcim výfukom. Plná-neplná, za ním sa vliecť nebudeme.

Prvý úsek pokropený prietržou mračien nám pripomínal tropický ostrov počas obdobia dažďa 54 fotografií v galérii Prvý úsek pokropený prietržou mračien nám pripomínal tropický ostrov počas obdobia dažďa Zdroj: Marián Balog

Po niekoľkých kilometroch v serpentínach sa dostanete na hrebeň kopca. Vľavo sa rozprestiera výhľad na šíru rumunskú rovinu, ktorá zhora vyzerá tak upratane. Po pravej strane sa dá vidieť budúcnosť. Presnejšie: miesta, ktoré v najbližších hodinách navštívite. V diaľke sa črtajú cik-cak cesty zavesené na špicatých kopcoch ako žiarovky na vianočnom stromčeku a novovybudované lyžiarske stredisko Ranca. Alebo lepšie povedané „novorozostavané“.

Za bujnejúcim lyžiarskym strediskom Ranca sa nachádza poriadna „horská dráha“ 54 fotografií v galérii Za bujnejúcim lyžiarskym strediskom Ranca sa nachádza poriadna „horská dráha“ Zdroj: Marián Balog

Potom pokračujete po hrebeni a občas cesta zostúpi vlásenkami do údolia len preto, aby ste sa opäť vlásenkami vyštverali na vedľajší hrebeň. Ten vás odvedie zas ďalej do útrob magických Karpát, kde vo výhľade neprekážajú žiadne stromy. Veď po prvom stúpaní ste už vo výške cez 1 500 metrov a potom sa ďalej štveráte k dvojtisícovke. Najvyšší bod pod vrcholom Urdele je vo výške 2 145 metrov. Napríklad taká Térycho chata v Tatrách je v nadmorskej výške „iba“ 2 015 metrov.


Zväčšiť mapu

Po celý čas je asfaltový povrch v najvyššej kvalite, len kde tu sa po ceste povaľujú kamene pravidelne opadávajúce zo skál. Neskôr natrafíte aj na niekoľko metrov dlhé nedokončené úseky, či asfaltku na hrebeni prejazdnú iba v jednom pruhu, ale tie vám radosť s vysokohorskej túry v pohodlí auta nepokazia.

Transalpina obchádza zľava vrch Urdele (2 228 m.n.m.), kde je aj najvyšší bod cesty vo výške 2 145 m.n.m. 54 fotografií v galérii Transalpina obchádza zľava vrch Urdele (2 228 m.n.m.), kde je aj najvyšší bod cesty vo výške 2 145 m.n.m. Zdroj: Marián Balog

Severnejšie úseky však ešte v čase našej návštevy neboli kompletne osadené dopravným značením a miestami chýbali aj zvodidlá. Za dobrého počasia to však neprekáža a všetci účastníci jazdia disciplinovane. Mimochodom, na Transfagarasane bolo dosť zahraničných turistov, no Transalpina nie je taká slávna, takže sme stretávali väčšinou domácich. Tí jednu z najkrajších ciest v Európe (ak nie najkrajšiu) využívajú okrem turistiky aj na rodinné pikniky pri ceste, či obyčajné opaľovanie sa vo vetre.

 

S Hondou na Transalpinu

Konečne nám v rumunskej ságe priali poveternostné podmienky a okrem krátkej sprchy na začiatku sme celú Transalpinu absolvovali „suchou pneumatikou“. To ponúklo priestor vychutnať si dokonalé zákruty s dokonalým povrchom. Jednoduchá vlečná náprava v takýchto podmienkach postačuje aj na dynamickú jazdu a z cestovateľského hľadiska je jej kompaktná konštrukcia prospešná pre veľkosť batožinového priestoru.

Na Transalpine sme si užili dokonalý asfalt, aj štrkové úseky. Nie je to to pravé orechové, no vzhľadom na komfortné nastavenie podvozka nemal Civic so štrkom problém. Jediné o čo sme sa báli boli pneumatiky 54 fotografií v galérii Na Transalpine sme si užili dokonalý asfalt, aj štrkové úseky. Nie je to to pravé orechové, no vzhľadom na komfortné nastavenie podvozka nemal Civic so štrkom problém. Jediné o čo sme sa báli boli pneumatiky Zdroj: Marián Balog

Za vrcholom Transalpiny máte ešte niekoľko kilometrov na to, aby ste si užívali krásne okolie a jedinečný luxus jazdy autom vo vysokohorskom prostredí. Odporúčame na pekných miestach zastaviť na dlhšie, poprechádzať sa po pastvinách s najmäkšou trávou na svete (už chápeme, prečo je tráva v kategórii mäkkých drog) a jednoducho si vychutnať neopakovateľné chvíle. Po krátkom klesaní vás serpentíny vypľuvnú na úrovni lesa a neuvidíte už nič okrem ihličnatých stromov. Táto fáza Transalpiny tiež nie je na zahodenie, no treba čakať prudký zvrat.

BANNER300

Späť do reality

Po klesaní sa dostanete na T križovatku. Spoznáte ju ľahko. V jej okolí postáva kopec domorodcov s lesnými plodmi na predaj. Smerom vpravo pokračuje Transalpina, tabuľa vľavo ukazuje, že do Petrosani je necelých 30 kilometrov. My sme sa vybrali v súlade s predsavzatím prejsť celú Transalpinu vpravo. Po niekoľkých metroch sa cesta zužuje a miestami vypadáva asfaltový signál.

Toto je najužšie miesto Transalpiny, kde je vozovka zatiaľ vystavaná iba do šírky jedného pruhu 54 fotografií v galérii Toto je najužšie miesto Transalpiny, kde je vozovka zatiaľ vystavaná iba do šírky jedného pruhu Zdroj: Marián Balog

Aby toho nebolo málo, trajektória Transalpiny odbočuje z hlavnej cesty doľava na veľmi pofidernú „neasfaltku“. Po chvíli sa však objaví asfalt a potom ďalší a na ňom ďalší. Vidíte jednotlivé vrstvy, ako letokruhy v priereze stromu. Novučičký povrch sa zvíja pomedzi stromy, no bohužiaľ sa strieda so štrkovými „rýchlostnými skúškami“. Skúšate, či sa to dá prejsť aj na dvojke.

Po klesaní na úroveň lesa sa začína kvalita povrchu zhoršovať. Cesta je však stále v rekonštrukcii 54 fotografií v galérii Po klesaní na úroveň lesa sa začína kvalita povrchu zhoršovať. Cesta je však stále v rekonštrukcii Zdroj: Marián Balog

Domáci evidentne vedia o čo tam ide, takže sme prvých niekoľko kilometrov nestretli ani živú dušu, ak nepočítame kravy, jelene a psy. Neustále spomaľovanie, zrýchľovanie a prekonávanie štrkovísk človeka naozaj vyčerpá a keď si už myslíte, že je po utrpení, príde ďalšie kamenisté vytriezvenie. Nemá cenu s tým bojovať, radšej jazdite pomaly a zabudnite na časy, ktoré vám do Sebesu vypočítala navigácia.

V istej fáze, a dosť dlhej, budete obchádzať jazero Oasa s imidžom Zemplínskej Šíravy spred pätnástich rokov. Početné mosty preklenujúce chápadlá jazera sú väčšinou vyfrézované a prejazdné len v jednom pruhu. V jednom momente dokonca prechádzate cez niečo ako starý kameňolom po povrchu, ktorý sa nedá nazvať cestou. Je to skôr sekvencia ujazdených hlinených hrboľov. Tam si náš Civic opäť škrtol aero zásterkami pred prednými kolesami.

Dopravné značenie a zvodidlá sú na mnohých úsekoch zatiaľ hudbou budúcnosti 54 fotografií v galérii Dopravné značenie a zvodidlá sú na mnohých úsekoch zatiaľ hudbou budúcnosti Zdroj: Marián Balog

Ani po prekonaní jazera to nie je žiadna sláva. Cestu každých niekoľko sto metrov križuje rozkopaný priečny pruh, asi pozostatok stavby drenážnych kanálov na odvádzanie vody zo svahov vedľa cesty. Uznávame, že sme veľmi kritickí, no inak sa nedá. Druhý úsek Transapliny nás zničil a značne nabúral, respektíve zruinoval časový plán.

Ak však cestári dajú dohromady aj túto časť cesty, bude to paráda. Zatiaľ odporúčame na konci prvého úseku dobočiť vľavo na Petrosani. Nešli sme tou cestou, no ak nie je kvalitnejšia, určite je aspoň kratšia a Petrosani vyzerá ako dobrý východiskový bod na cestu späť na Slovensko.

TIP: Pozrite si všetky cestovateľské články na AutoMoto.sk

Dva zázraky na kope

Prešli sme ich. Obe. Transfagarasan aj Transalpinu. A dovolíme si tvrdiť, že Transalpina vyhráva na celej čiare. A to aj napriek kolísavej kvalite ciest v severnej časti, ktorá sa však dá ľahko oblafnúť skratkou alebo návratom po ceste, ktorou ste prišli. V každom prípade, keď už ste v rumunských končinách kvôli jednej atrakcii, bolo by hriechom neokoštovať aj tú druhú. Tieto dve rumunské „transky“ jednoducho k sebe patria ako jin a jang.

Partnermi cestovania za legendami sú Honda Civic a Union poisťovňa.


Najnovšie články
Časovaná bomba v aute: Rozvodový remeň

Toyota len nedávno zvolávala do servisov milióny hybridov a opäť musela vyhlásiť zvolávaciu akciu. Tentokrát sú na vine airbagy, i keď nie tie problematické...

Toyota opäť zvoláva autá do servisov

Na našich čerpacích staniciach sa prejavuje výrazný vzostup cien ropy z posledných týždňov. Otázka znie, čo nás čaká ďalej. Všetko závisí od situácie vo svete.

Ceny benzínu a nafty: Jeseň nás vyjde draho

Vystúpiť z davu medzi úpravcami na trhu nie je jednoduché. Firme Fostla sa to však podarilo. Ich najnovším produktom je balík pre ostré kupé od Mercedesu.

AMG GT S Fostla: Drsný bodykit i vyšší výkon

Debut piatej generácie japonskej ikony sa odohrá na januárovej výstave v Detroite, no britskí záujemcovia už za kupé môžu zložiť zálohu.

Toyota Supra sa už dá v Británii objednať

Sedemciferná predajná suma pri atuách nemusí automaticky znamenať exkluzívny superšport. Na predaj sa totiž objavil na pohľad celkom obyčajný Volkswagen Beetle...

Miliónový chrobák: Beetle s nájazdom 35 km

Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×