Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Renault Mégane R.S. RB7: Salamandra rýchla

Renault Sport do kompaktného hatchbacku naložil asi maximum, čo prednokolka zvládne zužitkovať bez hrozby všeobecného ohrozenia.
36 7 príspevkov 06.08.2013 / Marián Balog

Mégane R.S. je starý známy a možno práve preto nedávno podstúpil modernizáciu, ktorá mu dodala novú chuť do života a zákazníkom motiváciu zaradiť ho do finále výberu ostrého hatchbacku. V exteriéri novinky nehľadajte, podstata vylepšenia sa ukrýva pod kapotou v podobe 15 čerstvých koníkov k dobru.

Francúzsky býk so žltačkou

Ako všetci dobre vieme, Renaultu sa darí vo Formule 1 a okrem iných sa jeho meno spája aj s tímom Red Bull Racing. Ten v posledných rokoch zbiera jeden titul za druhým, no a práve testovaná verzia Mégane R.S. Red Bull Racing je oslavou jedeného z konštruktérskych titulov. Preto má to auto žltý jazýček v tlame, žlté uši a žltý ..., no zadok.

Renault Sport edíciou RB7 oslavuje ako dodávateľ motorov titul z roku 2011 36 fotografií v galérii Renault Sport edíciou RB7 oslavuje ako dodávateľ motorov titul z roku 2011 Zdroj: Ladislav Malák

Epidémia žltačky je však v prípade Mégane R.S. RB7 iba vedľajším efektom. Hlavná „infekcia“ postihuje motor a podvozok a v pokojnom stave sa takmer nijako neprejavuje. Symptómy sa naplno ukážu až pri svižnejšej jazde, kedy zistíte, že stále sa dá ísť ešte svižnejšie a ešte svižnejšie a... Poďme sa však na priebeh „choroby“ pozrieť pekne po poriadku.

Prvé, čo si pri diagnostikovaní Mégane R.S. RB7 všimnete, sú tie žlté škvrny. Určite si ich všimne aj okolie a inak pomerne krotko a nenápadne vyzerajúci hot hatch nimi naznačuje nebezpečenstvo nákazy. Ďalším podozrivým javom je napríklad také nastupovanie. Mégane je vo svojej podstate auto určené pre rodiny, v prípade „kupé“ pre dvojice, no každopádne od neho zákazníci očakávajú v prvom rade pohodlie. Za volant R.S. RB7 sme sa však súkali veľmi krko- a chrbtolomným spôsobom.

V interiéri by to chcelo podobné množstvo „šťavy“ akú dostal exteriér 36 fotografií v galérii V interiéri by to chcelo podobné množstvo „šťavy“ akú dostal exteriér Zdroj: Ladislav Malák

Môžu za to škrupinové sedadlá Recaro, ktoré má Red Bull edícia v štandarde spolu s podvozkom Cup, samosvorným diferenciálom a ďalšími drobnosťami. Kameňom úrazu sedadiel Recaro sú vysokánske bočnice. Tie robia ťažkosti pri nastupovaní, no keď sa už raz dostanete do ich objatia, pochopíte, na čo to bolo dobré. Sedadlá vás kráľovsky podržia v zákrutách a pritom nie sú vôbec nepohodlné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Rekordne vysoké bočnice by sme nechceli vidieť po rokoch užívania 36 fotografií v galérii Rekordne vysoké bočnice by sme nechceli vidieť po rokoch užívania Zdroj: Ladislav Malák

Nastupovanie dozadu tiež nie je žiadna slasť a samotný pobyt na zadnej lavici je vhodný len pre osoby do výšky 175 centimetrov. A ešte jedna poznámka k interiéru. Na to, že ide o športovú verziu R.S. a navyše edíciu oslavujúcu konštruktérsky titul Renaultu vo Formule 1, sa nám zdal až príliš obyčajný. Nebyť sedadiel a žltých pásov, pripadal by nám nedôstojne fádny.

BANNER300

Zvukár ide na koberček

Prepĺňaný dvojliter nainfikovaný vírusom Renault Sport netreba nejako zvlášť predstavovať. Tých 265 koní je podľa nás už na hranici zužitkovateľnosti pri kompaktnom automobile s pohonom predných kolies. Vypnite elektroniku a aj v priamom smere budú kolesá prekĺzavať jedna radosť, o zákrutách nehovoriac. Ak však máte dobre vyvinutú jemnú motoriku pravého chodidla, Mégane R.S. sa odvďačí nevídaným športovým zážitkom. Mimochodom, pedál akcelerátora by mali v eresku premenovať na odkrvovač mozgu.

Motor pod kapotou pôsobí nenápadne, trochu lepšie je to s jeho zvukovým prejavom v interiéri, no najlepšie miesta sú za zadným nárazníkom v prvom rade 36 fotografií v galérii Motor pod kapotou pôsobí nenápadne, trochu lepšie je to s jeho zvukovým prejavom v interiéri, no najlepšie miesta sú za zadným nárazníkom v prvom rade Zdroj: Ladislav Malák

Napriek prepĺňaniu má dvojliter plynulý priebeh ťahu a pochvalu si zaslúži za celkom rýchlu odozvu na pokyny. Tá je najlepšia v režime Sport, ktorý upravuje mapovanie motora a charakteristiku elektronických pomocníkov v záujme čo najlepších zážitkov. Mimochodom, voči prevodovke nemáme žiadne výhrady, odstupňovanie aj chod páky sú tak akurát. Malé plus dostáva Mégane R.S. za občasné šklbnutie pri radení jednotky. Pripomína nám tým naozaj ostré stroje.

Plaketa pripomína exkluzivitu limitovanej série 36 fotografií v galérii Plaketa pripomína exkluzivitu limitovanej série Zdroj: Ladislav Malák

Bonusom je krásny chrapľavý zvuk, do 3 000 otáčok hutný a chrumkavý. Potom sa mení na divoké zavýjanie, ktoré sa však v interiéri javí iba ako mechanické vysokorýchlostné šuchotanie. Škoda, že Renault Sport nepustil do interiéru viac hudby výfuku. Keď sme motor vytáčali, spôsobovalo nám to schizofréniu. Na jednej strane je výborný záťah, pôžitok z rezania zákrut, no na druhej strane by človek najradšej stál vonku a ušami hltal lahodné tóny výfukového organu. Chcelo by to lepší odposluch pre dirigenta za volantom.

Poznáte hru kameň – oceľ – tlmiče?

Podvozok Mégane R.S. je naladený extrémne tvrdo. Podľa nášho subjektívneho pocitu ho hodnotíme dokonca ako tvrdší než napríklad u Subaru BRZ a WRX STI. Na nekvalitnom dierovanom povrchu je to hotové hrkotavé utrpenie. So slovenským tankodrómom páni z Renault Sport určite nepočítali. Na kvalitných cestách sa vám však občasná (alebo častá?) tortúra mnohonásobne vykompenzuje. Jednoducho, s Renaultom Mégane R.S. si treba poriadne rozmyslieť, kadiaľ sa do cieľa vydáte.

Vzhľad tvrďasa korešponduje s nastavením podvozka 36 fotografií v galérii Vzhľad tvrďasa korešponduje s nastavením podvozka Zdroj: Ladislav Malák

Mégane R.S. sedí v zákrutách výborne a na to, že je to prednokolka vôbec, nie je nepríjemne nedotáčavý. Na výjazdoch výrazne pomáha spomínaný samosvorný diferenciál. Na hranici adhézie je „eresko“ až prekvapivo čitateľné a nepodrazí bez varovania ani menej trénovaného jazdca. Vôbec s ním netreba bojovať, lebo sa neháda a spraví to, čo si amatér za volantom myslí, že spraví. Stačí jednoducho ubrať plyn a ste späť na trati.

Nakladačka a náklady

S ostrým Mégane R.S. sa dá jazdiť aj skutočne civilne za osem litrov, ale keď ho poriadne pošteklíte, nemá problém si vypýtať na zaujímavých úsekoch cesty aj do dvadsať. V meste nám spotreba počas testu kolísala od 9 do 12 litrov podľa nálady. Pri dodržiavaní predpisov sme sa na vidieku dostali na príjemných 6,6 litra a na diaľnici na 9,1 litra. Deväťdesiatka znamená na šestke asi 2 000 otáčok a stotridsiatka asi o tisícku viac.

Box Autobazar

Len samotné palivo však na radostnú jazdu nestačí, potrebujete ho aj do niečoho natankovať. V prípade Mégane R.S. vás to niečo bude stáť minimálne 29 590 eur. K tomu treba ešte pripočítať sedadlá Recaro za tisícku, R.S. Monitor za 250 eur, či podvozok Cup so samosvorom a červenými Brembami za 1 600 eur. Edícia RB7 je už minulosťou, no na dvere už klope RB8 oslavujúca titul z roku 2012. Uvidíme aká bude jej cena, ak sa vôbec na Slovensko dostane.

S priateľským pozdravom, najrýchlejšia prednokolka

Podčiarknuté, sčítané. Mégane R.S. by bol veľmi dobrou výplňou našej garáže aj bez žltačky od Red Bullu. Čo na tom, že z pasažierov vytriasa dušu? Čo na tom, že nemá zvukový emulátor pre oblbovanie uší posádky? Renault Sport do „ereska“ naozaj naložil všetko, čo sa v aktuálnej situácii doňho zmestí a stvoril tak jednu z najrýchlejších sériových prednokoliek na svete. Minimálne na Nürburgringu, ktorý Mégane R.S. Trophy dal za 8:07.97. No kto by dokázal odmietnuť takého rekordéra?

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
195 kW/265 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
360 Nm
pri otáčkach
3 000 - 5 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
 4 299 mm
Šírka
1 804 mm
Výška
1 423 mm
Rázvor náprav
2 640 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 387 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 462 kg
Užitočná hmotnosť
448 kg
Celková hmotnosť
1 835 kg
Objem batožinového priestoru
344 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
254 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
11,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
8,2 l/100 km
Mesto - počas testu
10,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
190 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 16 390 €
Základná cena verzie
od 29 590 €

Video
Najnovšie články
Bude VW v Bratislave vyrábať elektromobil?

Debut formálne dôležitej novinky sa odohrá 23. mája, elektrický hatchback sa predvedie po boku omladenej vlajkovej lode Superb.

Prvý elektromobil Škoda: Premiéra v Bratislave

Nemci zverejnili fotografie maskovaného kompaktu i jeden záber bez kamufláže, ktorý zachytáva špičkovú verziu M135i.

BMW radu 1 sa začína oficiálne odhaľovať

Mitsubishi doprialo svojmu SUV malý facelift, no ten v prípade plug-in hybridu priniesol aj takmer kompletne novú techniku.

Test Outlander PHEV: Vylepšený bestseller

Rodinne orientovaný model by mal disponovať 608-litrovým batožinovým priestorom a ponúkne benzínový alebo naftový motor.

Ford Focus ST: Do ponuky sa vracia kombi

Pod kapotu dvojice Angličanov sa nasťahoval rovnaký motor, aký poháňa aj BMW X2 M35i. Jeho maximálny výkon 306 koní sa nezmenil.

MINI uvádza svoje najsilnejšie modely

Volkswagen sa snaží vylepšiť svoj imidž poškodený emisným škandálom. Jednou z ciest je podpora elektrickej mobility, v rámci ktorej chce investovať do novej...

VW investuje miliardu do nového závodu na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×