Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rumunsko autom: Transfagarasan sa oplatí vidieť

VIDEO
REPORTÁŽ        Preklepli sme si údajne najkrajšiu cestu v Európe. Oplatí sa ju navštíviť? Koľko vás to bude stáť? Čítajte ďalej a dozviete sa.
38 5 príspevkov 30.07.2013 / Marián Balog

Dnes budeme pokračovať v objavovaní Transfagarasanu. Nachádza sa v Rumunsku a vzhľadom na relatívnu blízkosť k Slovensku môže byť cieľom víkendových výletov slovenských motorizovaných turistov. Podľa Jeremyho Clarksona a jeho kumpánov z Top Gearu je Transfagarasan najkrajšia cesta na svete.

Rumunský Transfagarasan má svoje čaro na oboch stranách tunela Capra 38 fotografií v galérii Rumunský Transfagarasan má svoje čaro na oboch stranách tunela Capra Zdroj: Marián Balog

V minulom vydaní sme sa stihli dostať z Bratislavy až do najvyššieho bodu Transfagarasanu, ktorým je tunel Capra pri jazere Balea. Cestou hore nám počasie vôbec nebolo naklonené, takže sme museli aktívne zapojiť fantáziu a za hmlovou stenou si predstavovať krásne panorámy. V nadmorskej výške okolo 2 000 metrov bohužiaľ neexistuje garancia jasnej oblohy ani začiatkom leta.

Na druhom brehu dobré správy

S nádejou na lepšiu viditeľnosť sme sa teda po výstupe do najvyššieho bodu Transfagarasanu vydali do slabo osvetleného tunela Capra, na ktorého druhom konci je južná strana cesty DN7C. Mimochodom, v tuneli si dajte pozor. Povrch vozovky je tam na rozdiel od zvyšku horskej cesty úbohý.

Na Transfagarasane patrí sneh k realite aj v lete 38 fotografií v galérii Na Transfagarasane patrí sneh k realite aj v lete Zdroj: Marián Balog

Za tunelom Capra nás vítala cesta vysekaná do skalnatého útesu a konečne aj o čosi lepšie počasie. Po niekoľkých metroch už neodoláte a musíte sa zastaviť na prvom odpočívadle vybavenom vysokohorskou kadibúdkou. Prvé skvelé výhľady hneď zaženú depresiu z doterajšej hmly a my si vravíme, že celá tortúra stála za to, aj keby toto bolo jediné, čo dnes uvidíme. Transfagarasan však k nám bol aj naďalej žičlivý, a tak sa frekvencia prestávok zvyšovala.

 

Čo je to Transfagarasan?

Transfagarašská magistrála je cesta DN7C spájajúca mestá Sibiu a Pitesti. Križuje Južné Karpaty a jej najvyšší bod sa nachádza vo výške viac než 2 000 metrov na morom. Transfagarasan je druhá najvyššie položená spevnená cesta v Rumunsku. Bola vybudovaná v rokoch 1970 – 1974 za vlády Nicolae Ceauşescu. Pôvodne išlo o vojenskú cestu, ktorá mala v prípade potreby zaistiť rýchly presun vojenskej techniky. Povráva sa, že komunistický diktátor Ceauşescu chcel demonštrovať svoju silu a prekonať dovtedy najvychytenejšiu cestu v Rumunsku Transalpina. Pri výstavbe Transfagarasanu vraj vojaci použili 6 000 ton trhaviny a za štyri roky pri prácach údajne zahynulo 40 ľudí.

Takto vás privíta Transfagarasan, keď nemá náladu na turistov (video):

Tu sa nám potvrdilo, že ak pri stúpaní na Transfagarasan stretnete vo vašom smere desať áut, minimálne zároveň s dvoma z nich Transfagarasan aj opustíte. Niežeby ste sa skamarátili, alebo, že vás budú brzdiť. Jednoducho musíte zastať za každou druhou zákrutou, aby ste sa pokochali. Takisto aj oni. S Rusmi na Lacetti, ktorých sme stretli na začiatku cesty DN7C, sme absolvovali celú cestu a ďalších spolupútnikov zo Španielska sme stretli dokonca aj pred Bukurešťou. Ale to už zas predbiehame.

 

Cestujeme za míľnikmi automobilovej histórie

V letnom projekte servera AutoMoto.sk pokračujeme Rumunskom. V sérii článkov objavujeme miesta, ktoré by mali byť zaznačené v mape každého automobilového nadšenca. Neminieme lokality, kde sa písala automobilová história, atraktívne múzeá, legendárne okruhy či továrne svetových výrobcov a pozrieme sa aj na najkrajšie cesty Európy. Partnermi projektu sú Honda Civic a Union poisťovňa. Redaktori AutoMoto.sk využívajú celoročné poistenie Union pre Európu.

Zákruty cesty DN7C zhora naozaj vyzerajú ako úlomky pretekárskych okruhov poskladané dohromady. Veríme, že sa na nich dá na vlastnú zodpovednosť aj podobne ako na okruhu pobaviť (rýchlosť je väčšinou obmedzená na 50 km/h), ale na to by ste potrebovali minimálne jeden celý deň. Ideálne je najvrchnejšie sekcie absolvovať viackrát, pretože pri prvom prejazde nebudete vedieť či skôr dávať pozor na cestu, či si užívať zákruty, alebo pásť oči na panoramatických výhľadoch.

Keď sa počasie na Transfagarasane umúdri, scenéria vám vyrazí dych 38 fotografií v galérii Keď sa počasie na Transfagarasane umúdri, scenéria vám vyrazí dych Zdroj: Marián Balog

Okrem výhľadov z cesty však Transfagarasan ponúka množstvo ďalších atrakcií. Na svoje si prídu turisti, cyklisti a všetci ďalší –isti. To sa však už potrebná dĺžka pobytu na Transfagarasane predlžuje na niekoľko dní. My sme mali k dispozícii iba niekoľko hodín, preto sme si dali celú trasu iba raz. S klesajúcou nadmorskou výškou začína opäť pribúdať porastu okolo cesty, až sa napokon ocitnete na klasickej asfaltke lesom, ktorá vás dovedie k jazeru Vidraru. To môže byť tiež pekná lokalita na piknik alebo stanovačku, no keďže počasie sa opäť zmenilo na typicky britské, bez prestávky sme išli ďalej.


Zväčšiť mapu

Cesta okolo jazera je príjemne kľukatá, no v súlade s rumunskou logikou (čím nižšie, tým horšie), je jej povrch na viacerých úsekoch katastrofálny. Predstavte si zmenšený Nürburgring nechaný napospas prírode takých 20 rokov. To je cesta okolo Vidraru. Miestami v trhlinách medzi jednotlivými asfaltovými záplatami rastie mladá trávička, pekné zákruty lemujú hrdzavé zvodidlá s opadanou čierno-žltou farebnou schémou.

Všetky články o zaujímavých motoristických lokalitách nájdete v sekcii Cestovanie za autami

Na konci jazera je priehrada, pod ktorou akože nevedomky a akože nocoval Clarkson, Hammond a May na svojom akože tripe do Rumunska. Priamo nad ňou sa nachádza vyhliadka, pri ktorej sa oplatí zastaviť. My sme sa pre nemilosrdný itinerár hore neškriabali. Takisto sme vynechali pevnosť Poenari, podľa povesti Drakulove sídlo. Tá sa nachádza po pravej strane, asi štyri kilometre za priehradou. Vstupné je 5 lei na osobu, čo je len o niečo viac než jedno euro.

Ani na južnej strane zvieracia ríša nesklamala. Po prasatách a ovciach sme na Transfagarasane streli aj kone 38 fotografií v galérii Ani na južnej strane zvieracia ríša nesklamala. Po prasatách a ovciach sme na Transfagarasane streli aj kone Zdroj: Marián Balog

Keby niekto silou mocou chcel zakomponovať do svojho rumunského výletu naháňanie Drakulovej legendy, popri Transfagarasane bude mať kopec možností. Oblasť je bohatá na miesta spájané s najznámejšou rumunskou legendou. Okrem Poenari môžete navštíviť rodisko Vlada Tepeša (aka Drakula) Sighisoara, ďalší hrad spájaný s jeho účinkovaním Bran, či údajné miesto jeho posledného odpočinku v Bukurešti, kláštor Snagov.

Za dve kilá do oblakov

Celá trasa z Bratislavy s prejazdom Transfagarasanu a návratom naspäť meria asi 1 800 kilometrov. Pri priemernej spotrebe Hondy Civic nám to vychádza približne na spotrebu 85 litrov. Celá okružná trasa by sa dala absolvovať na dve plné nádrže, čo s ohľadom na mierne nižšiu cenu nafty v Rumunsku (5,94 lei/liter = asi 1,35 eur/liter) vychádza celkovo asi na 120 eur.

Je až neuveriteľné, aké scenérie magistrála ponúka 38 fotografií v galérii Je až neuveriteľné, aké scenérie magistrála ponúka Zdroj: Marián Balog

K tomu si treba pripočítať poplatok za maďarskú diaľnicu asi 10 eur a za rumunské cesty asi 3 eurá. Stravovanie je vec osobných preferencií každého jednotlivca. Dá sa ísť s plným kufrom konzerv, ale v Rumunsku sa týmto spôsobom šetriť na strave neoplatí. Jednotlivec sa v slušnom motoreste kráľovsky naobeduje za 5 eur aj s kávou (nie menu).

 

S Hondou na Transfagarasan

Náš cestovateľský Civic si na vrchole Transfagarasanu trochu vydýchol. Smerom dolu sa kvalita vozovky začala zhoršovať a pri jazere už podvozok Hondy dostával poriadne do tela. Opäť sa nám však potvrdilo, že komfort je jeho silnou stránkou. Všetky nástrahy tankodromu zvládol bez problémov ale napriek tomu, že pruženie nešlo nikdy na doraz miestami sme zásterkami pred prednými kolesami lízali asfalt. Japonci asi nečakali také tvrdé prevádzkové podmienky.

Civic sa na rôznorodých rumunských cestách cíti ako doma, výnimkou sú len aerodynamické zásterky pred prednými kolesami, ktoré sa pri extrémnom prepružení na hlbokých nerovnostiachdotknú asfaltu 38 fotografií v galérii Civic sa na rôznorodých rumunských cestách cíti ako doma, výnimkou sú len aerodynamické zásterky pred prednými kolesami, ktoré sa pri extrémnom prepružení na hlbokých nerovnostiachdotknú asfaltu Zdroj: Marián Balog

Všeobecne nižšie ceny v Rumunsku sa odzrkadľujú aj na výhodnom ubytovaní. V našom penzióne v Avrigu, ktorý bol mimochodom nový, vkusne zariadený a s príjemným personálom, stojí dvojlôžková izba vrátane raňajok asi 36 eur. Ak by niekto plánoval nízkonákladový výlet, môže sa vyspať v stane zadarmo, ale kamenné ubytovanie sa dá zohnať aj za 15 eur pre dve osoby.

Ako na Rumunov

Tak ako všade, aj v Rumunsku platí, že ponáhľať sa neoplatí. Po cestách mimo krátke diaľničného úseku sa dá preháňať aj stotridsiatkou, no väčšinou vám v tom zabráni naložený kamión na neprehľadnom úseku, či konský povoz. Zvýšené riziko nestojí za ušetrenú hodinu cesty, radšej vyrazte o hodinu skôr a v pohode si vychutnávajte svojráz rumunského vidieka.

Transfagarasan je otvorený v závislosti od počasia približne od júna do novembra 38 fotografií v galérii Transfagarasan je otvorený v závislosti od počasia približne od júna do novembra Zdroj: Marián Balog

Ako sme už v minulej epizóde spomínali, cestu z maďarskej hranice k severnému koncu Transfagarasanu lemujú nekonečne dlhé dediny, v ktorých nezriedka striehnu policajti na služobných Daciách (ako inak). Niektorí iba preventívne budia dojem že nespia, niektorí naozaj spia, niektorí naozaj kontrolujú a niektoré posádky aj merajú.

Nečakajte však trčiace trojnožky, policajti merajú radarom spoza čelného okna. Protiidúci vodiči výskyt policajtov poslušne hlásia blikaním, no my sme v záujme zachovania hotovosti v peňaženke limity dodržiavali. Zaujímavé je, že mimo obcí sme hliadky ani nevideli, no na úseku z hranice po Avrig sme ich v obciach napočítali za tých pár hodín asi sedem. A pritom bol v tom čase v Rumunsku štátny sviatok.

Ďalším pamätným prvkom rumunského vidieka je nespočetné množstvo autoumyvární, väčšinou určených pre kamióny. Všadeprítomné amatérske billboardy hlásajú, kde všade si môžete svoju súpravu nechať vystriekať „tesko-wapkou“ od bývalého roľníka, ktorého prestalo baviť voziť sa na somárovi a chce si zarobiť na novú Daciu.

Transfagarasan je cieľom mnohých zahraničných turistov. Prichádzajú na motorkách, karavanoch, autách ale aj na bicykloch 38 fotografií v galérii Transfagarasan je cieľom mnohých zahraničných turistov. Prichádzajú na motorkách, karavanoch, autách ale aj na bicykloch Zdroj: Marián Balog

Rumunskí vodiči, okrem kamionistov, väčšinou dodržiavajú predpisy a agresívnejšie indivíduá spoznáte ľahko. Možno to bude tým, že taká Dacia 1310 viac než osemdesiat po tridsiatich rokoch v službe už ani nevytiahne. Hojne sa na rumunských cestách vyskytujú aj Logany prvej generácie, no tých sa netreba báť. Tak ako u nás, aj v Rumunsku ich väčšinou sedlajú krotkí vodiči. Pozor na štyri kruhy, hviezdu a modro-bielu vrtuľku. Hondu Civic aktuálnej generácie, na ktorej sme cestovali aj my, sme v Rumunsku nestretli. Minulá generácia mala zastúpenie v podobe dvoch kusov.

Len pre úplnosť dodávame, že v Rumunsku je pre osobné automobily v obci povolená päťdesiatka, mimo obce 90 km/h, na rýchlostných a európskych cestách 100 km/h a na diaľnici 130 km/h.

Pre nadšenca nutnosť

Zhrnuté v skratke, Transfagarasan sa oplatí aj napriek riziku zlého počasia. Za dvesto eur si dokážu dve osoby dopriať zaujímavý výlet na predĺžený víkend. My sme sa však za Transfagarasanom neotočili, ale pokračovali sme ďalej smerom na juh do Bulharska, kde nás čakala ďalšia zaujímavá cesta. O nej však až nabudúce.

Partnermi cestovania za legendami sú Honda Civic a Union poisťovňa.


Video
Najnovšie články
Elektrický hyperšport chystá aj Lotus

Firmy by mali spolupracovať na vývoji nových elektrických áut Fordu na platforme Rivianu. Partnerstvo prinesie nový prístup k inteligentným a elektrickým autám...

Ford investuje 500 miliónov USD do startupu Rivian

Nájsť v mestách vhodné parkovacie miesto je čoraz ťažšie a vtesnať sa doň dupľom. Parkovacie kamery sú určite užitočným pomocníkom a dodatočná montáž nie je...

Nejde vám parkovanie? Takto ho zvládne každý

Atraktívny kórejský liftback dostal oranžový lak, karbónové doplnky, čalúnenie Alcantarou a najmä upravený pohon všetkých kolies.

Stinger GTS: Pripravený na jazdu šmykom

Facelift prináša decentné úpravy zahŕňajúce zadné svetlá s motívom britskej vlajky a tiež rozšírené možnosti individualizácie navonok i zvnútra.

MINI Clubman má za sebou malú plastiku

Na vojenskej prehliadke vozila dôstojníkov nemaskovaná ruská novinka, ktorá vznikla na základe sedanu a disponuje rovnakou technikou.

Luxusný kabriolet Aurus: Debut pri Kremli

Modely s 2,3-litrovým motorom majú vo verzii High Performance výkon 335 koní a viacero komponentov zdedených od osemvalcových kúskov.

Ford Mustang: Viac elánu pre štvorvalec
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×