Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia ceed sw 1.6 GDi: Cestovateľ s batohom a bez turba

Kia má s modelom cee´d ozaj vysoké ambície. Dá sa však brať vážne aj motor bez turba ako špičkový benzínový pohon jej kombi verzie? A obstojí aj v úlohe cestovateľa?
18 3 príspevky 17.07.2013 / Ladislav Malák

Už pri prvej generácii modelu cee´d museli viacerí konkurenti podvihnúť obočie. Kvalitatívne sa síce na špičky svojho segmentu nechytal, minimálne však nasypal soľ do rán súperov pomerom ceny a poskytnutej protihodnoty. A tento pomer dokázal do veľkej miery relativizovať niektoré jeho slabiny, napríklad trochu nervózne jazdné vlastnosti, aj napriek viacprvkovej zadnej náprave. Alebo až nudne nekonfliktný a neutrálny dizajn, hlavne pred faceliftom, pri ktorom sa už prejavili prvé náznaky obrody pod taktovkou pána Schreyera.

Kia ceed druhej generácie je jedným z prvých dôvodov na veľký potlesk publika pre nemeckého šéfdizajnéra automobilky Petra Schreyera 18 fotografií v galérii Kia ceed druhej generácie je jedným z prvých dôvodov na veľký potlesk publika pre nemeckého šéfdizajnéra automobilky Petra Schreyera Zdroj: Ladislav Malák

Druhá generácia modelu nižšej strednej triedy z fabriky v Tepličke nad Váhom pri Žiline už nikoho nenecháva na pochybách, že Kia zarúbala ozaj vysoko. Už pri prvom veľkom redakčnom teste vlani v lete sme si trúfli vysloviť myšlienku, že nebezpečne šliape na päty dokonca samotným menotvorcom segmentu.

Benzín bez turba: ako ho preveria tisícky kilometrov?

Ak v niečom cee´d na prvý pohľad zaostáva, napríklad za silnou partiou súperov z koncernu VW, tak je to ponuka motorov. V kolónke benzínových agregátov mu spočívajú iba dva atmosférické štvorvalce. Samozrejme, ak nepočítame novú ostrú verziu GT, ktorá sa ale karosárskeho vyhotovenia kombi aj tak netýka.

Ako keby Kia ignorovala trend zvaný downsizing, ktorý zapĺňa relatívne malými a zároveň relatívne výkonnými turbomotormi ponukové portfóliá viacerých konkurentov. Otázka však znie: je to skutočne nevýhoda, alebo dokáže aktuálna benzínová ponuka bežného modelu cee´d kompenzovať svojimi kvalitami to, čo v motorovej tabuľke chýba kvantitatívne?

BANNER300

Odpoveď sme začali hľadať už skôr. V klasickom krátkodobom teste nás Kia cee´d s motorom 1.6 GDi presvedčila, že to ide aj bez turba. Akurát sa treba pripraviť na isté špecifiká, ktoré s tým súvisia, najmä subjektívne slabší pocit z akcelerácie (ktorá je ale inak objektívne porovnateľná s podobne výkonnými turbomotormi). Alebo na citlivosť vozidla na hmotnostné zaťaženie, najmä v kombinácii so stúpajúcou cestou.

Dôverne známy atmosférický štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu čaká z pohľadu našej redakcie doteraz najťažšia skúška 18 fotografií v galérii Dôverne známy atmosférický štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu čaká z pohľadu našej redakcie doteraz najťažšia skúška Zdroj: Ladislav Malák

Krátkodobo redakčne sme sa stihli zoznámiť už aj s kombíkom, ktorý nesie označenie cee´d_sw. V jeho prípade sme motor GDi skúšali dokonca v kombinácii s automatickou prevodovkou. Presnejšie s prvým dvojspojkovým robotom, ktorý pochádza z vlastného vývoja automobilky. Výsledok? Na prvý pokus ozaj dobrý. I keď aj tu sa potvrdilo, že subjektívna dynamika nebude doménou tejto konfigurácie vozidla.

Teraz stojíme na štartovacej čiare testu, ktorý niekoľkonásobne kilometricky aj časovo presiahne taký ten tradičný novinársky krátkodobý týždenný. A znovu s motorom 1.6 GDi. A opäť v karosérii kombi. Tentokrát však v kombinácii, s ktorou ešte skúsenosti nemáme, čiže GDi plus kombi plus manuálna šesťstupňová prevodovka. Obstojí po dynamickej stránke aspoň tak ako predošlé verzie? Odhalí tučná porcia kilometrov ďalšie neduhy? Alebo naopak potvrdí, či ešte vylepší doterajšie dobré dojmy?

Spotreba v našich rukách

Jedným z najkrikľavejších transparentov v rukách odporcov downsizingu je spotreba. Teda presnejšie citlivosť malých turbomotorov na prácu vodiča s plynom. Aj v tomto smere už nám Kia cee´d s atmosférickým štvorvalcom 1.6 GDi predviedla svoje špecifiká. Výrobca v oblasti spotreby na jednej nesľuboval na rozdiel od downsizovaných agregátov žiadne veľké zázraky. Na druhej strane však ani nemal problém premeniť svoje sľuby na realitu, alebo sa jej aspoň priblížiť. A čo je hlavné: bez nutnosti prísne strážiť pravú nohu na pravom pedáli.

Do krátkodobého testu sa vždy snažíme vtesnať subjektívne dojmy aj objektívne výsledky z čo najbohatšieho arzenálu rozličných jazdných režimov. Keď však čas nie je naším pánom, ale práve naopak ho my máme v hrsti, hneď sa nám ponúka plán na ešte dôkladnejšie preverenia auta. A samozrejme aj po stránke spotreby. Vyššie spomínaný kalorický kilometrový pokrm preverí cee´d_sw 1.6 GDi veľmi dôkladne aj po stránke jeho nárokov na pohonné látky.

Vidíte dobre: prvá fotka testovaného auta vznikla, keď na jeho číselníku svietilo celkovo iba 11 najazdených kilometrov 18 fotografií v galérii Vidíte dobre: prvá fotka testovaného auta vznikla, keď na jeho číselníku svietilo celkovo iba 11 najazdených kilometrov Zdroj: Ladislav Malák

V prípade tohto testu sa v žiadnom prípade nebudeme môcť vyhovárať na to, že spotreba bola ovplyvnená nesprávnym zábehom motora zo strany vodičov, ktorí jazdili pred nami. Zabiehame si ho totiž sami. Keď sme vozidlo preberali, celkové číslo na jeho kilometrovníku bolo sotva dvojciferné. Bude preto zaujímavé sledovať, ako sa bude spotreba meniť s pribúdajúcimi tisíckami a desaťtisíckami na počítadle.

Od Tatier k Dunaju

Dôkladného preverenia sa cee´d_sw dočká aj po stránke komfortu cestovania. Čo všetko znesie jeho veľký, vyše 500-litrový kufor? Čo urobia s chrbticou dlhé hodiny sedenia vpredu alebo vzadu? Kto vyhrá: pružiny a tlmiče, alebo zubné plomby a medzistavcové platničky? Musí byť klimatizácia automatická, digitálna, aby bolo cestovanie pohodlné, alebo sa s horúčavou dá pobiť aj obyčajnými manuálnymi otáčadlami?

Svoje si užije nielen motor, ale aj interiér, a samozrejme aj kufor. Nečudo: pred nami je porcia kilometrov, ktorou preklenieme tri zo štyroch ročných období 18 fotografií v galérii Svoje si užije nielen motor, ale aj interiér, a samozrejme aj kufor. Nečudo: pred nami je porcia kilometrov, ktorou preklenieme tri zo štyroch ročných období Zdroj: Ladislav Malák

Do jedného cestovateľského projektu sme sa pred krátkym časom už pustili. Kým ale Honda Civic s motorom 1.6 i-DTEC má za úlohu preskúmať motoristické pozoruhodnosti hlavne za našimi hranicami, Kia cee´d_SW 1.6 GDi nám pomôže objaviť aj často prehliadané krásy našej domoviny. Napríklad najzaujímavejšie cesty z pohľadu vodiča či posádky. Alebo horúce asfalty, ktoré sa z času na čas premenia z verejných komunikácií na pretekárske trate. A mnoho ďalšieho, čo si zatiaľ ponecháme v rovine prekvapenia.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1591 cm3
Max. výkon
99 kW/135 k
pri otáčkach
6300/min
Max. krútiaci moment
164 Nm
pri otáčkach
4850/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4505 mm
Šírka
1780 mm
Výška
1485 mm
Rázvor náprav
2650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1316 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1391 kg
Užitočná hmotnosť
504 kg
Celková hmotnosť
1820 kg
Objem batožinového priestoru
510/1642 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
141 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 14 290 €
Základná cena verzie
od 15 490 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×