Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Navštívte najlepšie autá sveta: v Terra di Motori

REPORTÁŽ  Sever Talianska je miestom, kde vznikajú športové autá viacerých významných mien. Jeho návšteva poteší každého motoristického fanúšika.
36 5 príspevkov 26.06.2013 / Marek Pokrývka

Superšporty dnes vznikajú v rôznych kútoch našej planéty. To najlepšie zo sveta štyroch kolies však pochádza z Talianska. Označenie Terra di Motori (Krajina motorov) popisuje oblasť na severe krajiny, v ktorej sa len desiatky kilometrov od seba vyrábajú mašiny so štítkami Ferrari, Lamborghini, Maserati či Pagani. Ako vyzerá rodisko najznámejších superšportov sme zisťovali na vlastnej koži.

Takýto pohľad nie je na severe Talianska nič výnimočné, superšportmi sa to tam hemží 36 fotografií v galérii Takýto pohľad nie je na severe Talianska nič výnimočné, superšportmi sa to tam hemží Zdroj: Marek Pokrývka

Cestujeme za míľnikmi automobilovej histórie

Letný špeciálny projekt servera AutoMoto.sk sa začína Talianskom. V sérii článkov zavedieme na miesta, ktoré by mali byť zaznačené v mape každého automobilového nadšenca. Neminieme lokality, kde sa písala automobilová história, atraktívne múzeá, legendárne okruhy či továrne svetových výrobcov a pozrieme sa aj na najkrajšie cesty Európy. Partnermi projektu sú Honda Civic a poisťovňa Union. Redaktori AutoMoto.sk využívajú celoročné poistenie Union pre Európu.

Najvýhodnejším spôsobom dopravy je auto

Terra di Motori patrí pod provinciu Emilia-Romagna, ktorá tvorí úplný sever Apeninského polostrova. Centrom oblasti je historické mesto Bologna, ktoré vďaka množstvu hotelov všetkých kategórií tvorí dokonalú základňu pre benzínových turistov.

Do metropoly sa síce dá dostať aj letecky, no podstatne praktickejšou voľbou je doprava po vlastných kolesách. Z časového hľadiska je tento spôsob dopravy zhruba o dve-tri hodinky náročnejší, no odmenou je voľnosť a pohyb bez nutnosti využívania verejnej dopravy či požičiavania auta.

Mapa oblasti Terra di Motori:


Zväčšiť mapu

Trasa Bratislava-Bologna meria zhruba 810 kilometrov, pričom prakticky celý úsek tvorí kvalitná diaľnica rozdelená na polovicu medzi rakúske a talianske územie. Rovnaký smer sa javí ako najvýhodnejší aj pre cestovateľov zo stredného Slovenska. Z východu krajiny je lepšie ísť cez Maďarsko a Slovinsko. Košice sú od Bologne vzdialené takmer presne 1 100 kilometrov.

BANNER300

Západná trasa znamená platbu za rakúsku diaľničnú známku (8,30 eur) a tiež mýtne poplatky na talianskych diaľniciach. V jednom smere je to 26 eur, celková suma za využitie diaľnic pri spiatočnej ceste teda tesne prekročí hranicu 60 eur. Alternatíva vyjde ešte drahšie: známku treba zakúpiť v Maďarsku (10 eur) i Slovinsku (15 eur), jednosmerné mýto na talianskej autostráde stojí 19,50 eur. Dohromady sú tak náklady takmer 65 eurodukátov.

Auto so sklonmi k anorexii

Do severného Talianska sme sa vybrali na aktuálnej Honde Civic s novým naftovým štvorvalcom 1.6 i-DTEC, ktorý nám v klasickom redakčnom teste predviedol až alarmujúco nízky apetít. Opäť sme si ho preverili na dlhej ceste za exotickými strojmi.

Parkovanie v centre Bologne rozhodne nie je jednoduché, Honda Civic sa tam zrazu javila príliš veľká 36 fotografií v galérii Parkovanie v centre Bologne rozhodne nie je jednoduché, Honda Civic sa tam zrazu javila príliš veľká Zdroj: Marek Pokrývka

Na diaľnici z Bratislavy do Bologne sa nám pri dodržiavaní rýchlostných limitov podľa GPS podarilo dosiahnuť priemernú spotrebu iba 4,8 l/100 km. Klimatizácia pritom bežala naplno, teplota vzduchu bola vysoko nad tridsiatkou a slnko nemilosrdne pálilo. Nafta nás cestou tam stála necelých 60 eur, celkové náklady na pohonné hmoty vrátane jazdenia vidiekom boli okolo 140 eur.

Mesto oblečené do červenej farby

Cieľová destinácia Bologna je nielen dobrou základňou pre výlety do okolia. Zaujímavé je aj samotné mesto. V historickom centre nájdete desiatky pamiatok, typickú architektúru s množstvom arkád a poriadne úzke uličky. V nich sme preverili manévrovacie schopnosti Civicu, ďakovali za parkovaciu kameru a ticho závideli domácim na malých autíčkach či skútroch.

Historická brána do automobilky Ferrari 36 fotografií v galérii Historická brána do automobilky Ferrari Zdroj: Marek Pokrývka

Hlavným lákadlom legendárnej oblasti na severe Talianska je nepochybne Maranello. Samo o sebe nie je veľmi zaujímavé – ide o klasické malé mesto vidieckeho štýlu s ani nie dvadsaťtisíc obyvateľmi. Jeho ulice sú však niečím výnimočné: často sa v nich ozýva rev výkonných motorov. Pochádza zo štvorkolesových beštií prevažne červenej farby, ktorých tu stretnete neúrekom.

Každý automobilový nadšenec už musí vedieť, o čo ide. V mestečku Maranello totižto sídli asi najpopulárnejšia značka superšportov na svete. Svoju fabriku tu v roku 1929 otvoril Enzo Ferrari. Jeho odkaz je cítiť na každom kroku, logo Ferrari sa tu opakuje úplne všade. Srdcom je samozrejme automobilka: jej historickú budovu i nové výrobné haly si môžu turisti pozrieť nielen zvonku. Do areálu sa dá dostať autobusom, ktorý za 13 eur ponúka pohľad na závod i priľahlý okruh.

Múzeum obsahuje množstvo zaujímavých exponátov 36 fotografií v galérii Múzeum obsahuje množstvo zaujímavých exponátov Zdroj: Marek Pokrývka Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka
Múzeum obsahuje množstvo zaujímavých exponátov

Lístok na autobus si treba rezervovať na presný čas, podmienkou je predchádzajúce zakúpenie lístku do múzea značky. Vstup stojí rovnako trinásť eur, pričom budova je otvorená aj počas víkendov. Museo Ferrari ponúka pohľad na históriu žrebcov z Maranella, pôsobenie v šampionáte F1 i rozsiahlu expozíciu plnú výnimočných modelov.

Automobily značky Ferrari však v Maranelle nemusíte len obzerať. Môžete si na nich aj zajazdiť. V tesnej blízkosti múzea sa nachádzajú hneď dve prevádzky, v ktorých sa dá exotický tátoš na krátky čas požičať. Samozrejme, pod dohľadom zamestnancov a za pomerne mastné sumy. Za desaťminútovú jazdu sa platí od sedemdesiat do stopäťdesiat eur. Ak si priplatíte, blázniť sa môžete dlhšie, v meste i mimo neho. Našťastie, palivo je v cene.

Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka Pagani sa bleskovo zaradilo medzi špičkové značky 36 fotografií v galérii Pagani sa bleskovo zaradilo medzi špičkové značky Zdroj: Marek Pokrývka  
Maranello ponúka jazdy na ceste i okruhu

V prípade, že nemáte hlboko do vrecka, so superšportom si môžete zajazdiť aj na okruhu Fiorano. Ten stojí len kúsok od samotnej fabriky a jeho asfalt možno sledovať z niekoľkých okolitých ulíc. Pretekárska trať často hostí amatérskych jazdcov, no mnohokrát na nej možno zočiť aj prototypy samotnej automobilky, pre ktorú ide o domácu pôdu.

Kolíska talianskeho motoršportu

Spolu s lístkom do múzea Ferrari si možno za zvýhodnenú cenu kúpiť aj druhú vstupenku. Päťdesiat kilometrov od Bologne je Modena, ktorá bolo počas minulých dekád centrom motoršportu v Taliansku. Nachádza sa tu expozícia venovaná zakladateľovi automobilky. Pokrýva najmä jeho angažmán v motoršporte. Možno tu vidieť množstvo rôznych súťažných vozidiel z rôznych dekád i podrobný prierez históriu lokálneho pretekania.

Modena je okrem toho sídlom ďalšieho významného mena: Maserati. Fabrika s výškovou budovou a trojzubcom na vrchole je neprehliadnuteľná. Sídlo automobilky sa pýši veľmi zaujímavým showroomom, ktorý je prístupný počas pracovných dní. Automobilka ponúka aj výlety do útrob svojich hál. Bohužiaľ, tie sú určené len pre majiteľov jej automobilov, prípadne pre záujemcov o ich kúpu. Náhodní okoloidúci majú vstup zakázaný.

Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka  
Múzeum venované Enzovi je neďaleko fabriky Maserati

Pozornosť si zaslúži aj samotné mesto. Svojou architektúrou trochu pripomína Bolognu, no je podstatne menšie a skromnejšie. Vďaka tomu majú jeho ulice špecifickejšiu, útulnejšiu atmosféru. Značnú časť centra tvoria ulice pre peších. Vzhľadom na neveľkú rozlohu je ideálnou voľbou nechať svoje vozidlo na jeho okraji, napríklad na záchytnom parkovisku Novi Sad.

Významné mená v malých obciach

V oblasti Terra di Motori nemožno opomenúť dve dedinky: Sant'Agata Bolognese a San Cesario Sul Panaro. Obe sú sídlom významných značiek, nachádzajú sa zhruba na polceste medzi Bolognou a Modenou a delí ich len čosi vyše pätnásť kilometrov. Dá sa k nim pohodlne dostať po okreskách, takže nie je dôvod na krátky úsek využívať diaľničný asfalt.

Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka

Nenápadná obec Sant'Agata Bolognese je sídlom výrobcu naopak veľmi nápadných áut. Na ceste tu stretnete hlučné dvojmiestne beštie vo výraznej žltej, oranžovej či jedovatej zelenej farbe. Svoju fabriku tu má slávna značka Lamborghini. Vnútro modernej budovy si možno dôkladne obzrieť, automobilka sem benzínových turistov vpúšťa v skupinách 15-20 ľudí za poplatok 40 eur. Návštevu výrobných hál si však treba zarezervovať vopred.

Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka  
Múzeum obsahuje vozidlá, ktoré neuvidíte nikde inde

Súčasťou fabriky je aj kompaktné dvojpodlažné múzeum, do ktorého sa návštevník dostane za 13 eur. Vo vnútri síce uvidí aj niekoľko produkčných exemplárov, no gro výstavy tvoria jedinečné prototypy, ktoré nenájdete nikde inde na svete. Bohužiaľ, pre múzeum aj továreň platia otváracie hodiny len počas pracovného týždňa. Cez víkend tu nepochodíte. Rovnako ako v prípade Ferrari, aj tu si možno autá nielen obzrieť, ale aj vyskúšať. Ceny sú však ešte vyššie: desaťminútové vyžitie za volantom vyjde na rovné dve stovky.

Neďaleká dedina San Cesario Sul Panaro je sídlom pomerne mladej značky Pagani. Tá síce nemá bohatú históriu, no počas desiatich rokov si vypracovala silné meno. Automobilka má skromný showroom, do ktorého počas pracovných dní vpúšťa návštevníkov na požiadanie. Pagani otvára dvere aj do výrobnej časti, na ňu si však treba vopred zarezervovať termín.

Navštívili sme najlepšie autá sveta 36 fotografií v galérii Navštívili sme najlepšie autá sveta Zdroj: Marek Pokrývka

Raj pre fanúšika superšportov

Talianska oblasť Terra di Motori nepochybne stojí za návštevu. Jedinečné automobilové múzeá, slávne továrne, nezabudnuteľné jazdy na superšportoch... Región medzi mestami Bologna a Modena ponúka pre benzínového nadšenca naozaj bohatý program. Fanúšikovia superšportov si tu prídu na svoje vari ako nikde inde na svete.

K motoristickým atrakciám si treba prirátať krásnu kulisu historických miest, ospalého talianskeho vidieku a v neposlednom rade aj dobrú kuchyňu. Tieto argumenty by na výlet do krajiny motorov mohli presvedčiť aj človeka bez zápalu pre štyri kolesá. Navyše, cestu možno spojiť so zástavkou v niektorom z prímorských letovísk. Tým sa nezanedbateľná položka jazdných nákladov zracionalizuje a Terra di Motori je opäť o niečo prístupnejšia.

Partnermi cestovania za legendami sú Honda Civic a Union poisťovňa.



Video
Najnovšie články
Bude VW v Bratislave vyrábať elektromobil?

Debut formálne dôležitej novinky sa odohrá 23. mája, elektrický hatchback sa predvedie po boku omladenej vlajkovej lode Superb.

Prvý elektromobil Škoda: Premiéra v Bratislave

Nemci zverejnili fotografie maskovaného kompaktu i jeden záber bez kamufláže, ktorý zachytáva špičkovú verziu M135i.

BMW radu 1 sa začína oficiálne odhaľovať

Mitsubishi doprialo svojmu SUV malý facelift, no ten v prípade plug-in hybridu priniesol aj takmer kompletne novú techniku.

Test Outlander PHEV: Vylepšený bestseller

Rodinne orientovaný model by mal disponovať 608-litrovým batožinovým priestorom a ponúkne benzínový alebo naftový motor.

Ford Focus ST: Do ponuky sa vracia kombi

Pod kapotu dvojice Angličanov sa nasťahoval rovnaký motor, aký poháňa aj BMW X2 M35i. Jeho maximálny výkon 306 koní sa nezmenil.

MINI uvádza svoje najsilnejšie modely

Volkswagen sa snaží vylepšiť svoj imidž poškodený emisným škandálom. Jednou z ciest je podpora elektrickej mobility, v rámci ktorej chce investovať do novej...

VW investuje miliardu do nového závodu na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×