Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Podvádzajú automobilky pri spotrebe?

KOMENTÁR    Spotreba paliva, uvádzaná výrobcami automobilov, je často nereálnym snom a najnovšie nielen terčom pochybností, ale dokonca obvinení z podvodov. Právom?
4 32 príspevkov 26.03.2013 / Ladislav Malák

Pred pár dňami sme sa pozreli na to, akým spôsobom sa meria normovaná spotreba, ktorú vykazujú výrobcovia automobilov, predávaných v Európe. Niet pochýb o tom, že jazdný cyklus NEDC sám o sebe nezohľadňuje množstvo faktorov reálnej jazdy. Jedným z malých dôkazov bola aj naša anketa, v ktorej k dnešnému dňu až 48% z vás odpovedalo, že vždy prekračuje hodnoty spotreby uvádzané výrobcom. A iba 12% konštatovalo, že papierové údaje vždy dosiahne.

V poslednom období sa však stále viac hovorí o tom, že si automobilky pri meraniach normovanej spotreby pomáhajú spôsobom, ktorý niektorí kritici explicitne označujú za podvod. Čo vlastne výrobcovia áut pri meraní kombinovanej spotreby robia? Prekračuje ich aktívna snaha o dosiahnutie čo najnižšej papierovej spotreby etické normy? Alebo dokonca zákonné normy?

Ako poraziť cyklus

Pri každej metodike merania a testovania sa prirodzeným spôsobom začnú hľadať jej medzery, nedokonalosti a tie sa začnú využívať. Platí to samozrejme aj pre automobilový biznis a meranie normovanej spotreby podľa jazdného cyklu NEDC (New European Driving Cycle, čiže Nový európsky jazdný cyklus).

Keď vznikol, tento názov bol možno ozajstnou marketingovou bombou. Lenže po troch desaťročiach kariéry tejto metodiky je označenie „New“ už ozaj len paródiou.

V priebehu rokov sa aj na metodiku NEDC začal celkom prirodzene uplatňovať takzvaný „cycle beating“, čo by sa voľne dalo preložiť ako o snahu na porazenie cyklu. Inými slovami, konštrukcia áut sa stále viac uberala smerom k ich optimalizácii pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov v tomto cykle. A stále viac sa tak vzďaľovala realite.

Európska metodika na meranie normovanej spotreby je deravá ako slovenské cesty a namiesto novej, fungujúce, nám zatiaľ akurát narastá ozónová diera z reálne vysokých emisií. Foto: Dreamstime 4 fotografií v galérii Európska metodika na meranie normovanej spotreby je deravá ako slovenské cesty a namiesto novej, fungujúce, nám zatiaľ akurát narastá ozónová diera z reálne vysokých emisií. Foto: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Významným impulzom pre ešte výraznejšiu snahu výrobcov automobilov aktívne sa napasovať na cyklus NEDC a ušiť autá doslova na mieru jej metodiky, začal byť drvivý tlak europolitikov na znižovanie emisií CO2. Jedným z najlepších dôkazov sú štart-stop systémy. V mestskej časti metodiky NEDC totiž automobil počas celej jednej pätiny merania stojí. Keď sa teda motor pri teste vypína, spotreba ide výrazne dolu. Tá v laboratóriu...

Ďalším výborným príkladom sú malé výkonné prepĺňané motory, vytvorené v rámci trendu zvaného downsizing. Ich charakteristiky sú na normu NEDC našité ozaj veľmi presne a čísla, ktoré vznikajú pri laboratórnom meraní, sú skutočne krásne. Lenže jediným reálnym jazdným štýlom, ktorý sa ako-tak podobá na metodiku NEDC, je autoškolácke prekážanie ostatným účastníkom premávky. A len čo trochu stúpite na plyn, pri mnohých downsizovaných motoroch môžete na papierové hodnoty veľmi rýchlo zabudnúť.

Snaha „poraziť cyklus“ sa však v poslednom čase ukazuje byť iba špičkou ľadovca. On je ten cyklus totiž taký deravý, že nie je najmenším problémom ho obísť. A to sa vraj reálne deje, dokonca bez toho, aby sa to dalo označiť za jednoznačný podvod...

Ako zalepiť diery

Začiatkom merania spotreby podľa metodiky cyklu NEDC, predtým než sa presunie do laboratória, je „reálny“ dojazdový test, ktorého výsledky sa následne použijú pri laboratórnom meraní na simulovanie „reálnych“ odporov vozidla. Prečo úvodzovky? Nuž preto, lebo práve táto časť celého procesu je realite najviac vzdialená a práve táto necháva automobilkám najviac priestoru na nachádzanie dier a ich lepenie. A to nielen metaforické, ale aj doslovné.

BANNER300

Britský denník the Guardian nedávno spropagoval analýzu belgickej organizácie Transport & Environment (ďalej ako T&E), zameranú práve na preskúmanie rozdielu papierovej spotreby áut od reálnej. No a v tej sa objavili informácie, ktorých zverejnenie výrobcov áut rozhodne nepotešilo. Podľa T&E sa totiž automobilky snažia nielen „poraziť cyklus“ šitím áut na jeho mieru, ako bolo spomenuté vyššie, ale si v rámci neho pomáhajú aj rozličnými fígľami.

Aby pri dojazdovom teste auto vykázalo čo najmenšie odpory, vylepšujú jeho aerodynamiku prelepovaním medzier na karosérii, otvorov či trčiacich komponentov. Okrem toho nafukujú pneumatiky na vyšší tlak, čím sa síce zhoršujú reálne jazdné vlastnosti auta, to však pri dojazdovom teste nikoho nezaujíma, tu je dôležitý nižší valivý odpor prehustených kolies.

Jedným z fígľov na ovplyvňovanie výsledku merania normovanej spotreby je prehusťovanie pneumatík. Nie však jediným.... Foto: autor 4 fotografií v galérii Jedným z fígľov na ovplyvňovanie výsledku merania normovanej spotreby je prehusťovanie pneumatík. Nie však jediným.... Foto: autor Zdroj: autor

A to je vraj len začiatok. Pneumatiky sa nielen prehusťujú, ale sa údajne dokonca používajú špeciálne plášte s nižším valivým odporom, ktoré sa nakoniec do výbavy auta nedostanú. Podľa T&E sa zasahuje aj priamo do konštrukcie áut: brzdové obloženie sa vtláča hlboko do čeľustí, používajú sa špeciálne mazivá, mení sa geometria náprav....

Výsledok dojazdového testu, ktorý potom ovplyvní aj rezultát laboratórnych meraní, sa podľa T&E dá vylepšiť aj výberom skúšobného polygónu na vykonanie dojazdového testu. Volia sa predovšetkým lokality s vysokou nadmorskou výškou, kde je vzduch redší, čiže jeho odpor logicky nižší. V riedkom vzduchu síce klesá aj výkon motora, tento faktor sa však pri dojazdovom teste nezohľadňuje, z neho sa berú do úvahy jedine, výlučne a izolovane spomínané jazdné odpory.

T&E dokonca urobila vlastné testy podľa metodiky NEDC, akurát pri nich neaplikovala spomínané „fígle“ a použila normálne neupravené auto. Výsledkom bol až 12-percentný rozdiel oproti tomu, čoho sú schopné automobilky vďaka svojej „kreativite“.

Kto hreší a kto hádže kameňom

Po prečítaní predošlého si možno poviete: automobilky sú banda podvodníkov, treba ich ukameňovať! Lenže pozor, nič z toho, o čom sa písalo v predošlých riadkoch, nie je proti predpisom jazdného cyklu NEDC. Len je skrátka neskutočne laxný a tým, že len máločo zakazuje, v podstate veľa povoľuje.

Dobre, nemôžeme teda hovoriť o podvode „de jure“. Aj tak je to však stále zavádzanie zákazníka „de facto“. A je to podvod možno nie podľa zákona, ale minimálne z hľadiska etického. Ak už beriete do rúk kamene, ešte chvíľu počkajte. Nie sme v americkom filme, kde je dobro a zlo čiernobielo jasné. Toto je komplikovaná Európa. A nemyslíme si, že v tomto prípade hriešnik, ktorého treba kameňovať, je iba jeden jediný a jednoznačný.

Európska únia sa snaží z automobiliek vytrieskať peniaze stále väčším tlakom na znižovanie emisií výfukových plynov. Ocenili by sme však jej konštruktívnejší prístup pri vytváraní dobre fungujúcej metodiky merania spotreby. Foto: Dreamstime 4 fotografií v galérii Európska únia sa snaží z automobiliek vytrieskať peniaze stále väčším tlakom na znižovanie emisií výfukových plynov. Ocenili by sme však jej konštruktívnejší prístup pri vytváraní dobre fungujúcej metodiky merania spotreby. Foto: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Súhlasíme, výrobcovia áut rozhodne nie sú svätí. Ale ruku na srdce: ako dlho by vydržala žiariť nad hlavou gloriola vám, keby okrem samotného tvrdého konkurenčného boja s množstvom iných firiem na tom istom poli do vás ešte aj začali mlátiť na zeleno natreté kladivá eurobyrokratov? Neprehliadnuteľným faktom je, že automobilky sú mimoriadne vďačným terčom politického nátlaku, maskovaného ekologickou karnevalovou škraboškou, bez ohľadu na to, či existujú alebo neexistujú aj iní, reálne významnejší znečisťovatelia ovzdušia.

Europolitici majú možno pocit, že stanovením tvrdých noriem na emisie CO2 pre výrobcov automobilov urobili dosť. Lenže tento prístup je veľmi jednostranný, krátkozraký a vedie do slepej uličky. Spôsobil akurát to, že automobilky pod tlakom v stále väčšej miere začali využívať legislatívne diery a konštrukciu svojich produktov museli začať stále výraznejšie prispôsobovať prehnitým byrokratickým normám.

Konštruktívny prístup namiesto populizmu

Automobilky si donedávna situáciu riešili potichu a nenápadne tak, aby ich zelený politický nátlak úplne nerozdrvil, hlavne v časoch ekonomickej krízy. Lenže už to potichu nejde, v danej fáze už nevidíme šancu, že by sa zase všetko ututlalo a bežalo mimo pozornosti médií a verejnosti tak, ako doteraz.

Ilustračné foto: autor 4 fotografií v galérii Ilustračné foto: autor Zdroj: autor

Európa skrátka nutne potrebuje novú normu na meranie spotreby áut. Takú, ktorá bude bližšia reálnemu jazdeniu v dnešnom svete a nie v tridsať rokov vzdialenej minulosti. Takú, kde bude jasne stanovené, čo sa smie a čo sa nesmie, vrátane účinných mechanizmov na kontrolu. Takú, ktorá na jednej strane ochráni spotrebiteľov pred automobilkami, ale na druhej strane aj automobilky pred politickou byrokraciou.

TIP: Nemecké automobilky odmietajú novú náplň do klimatizácií

Ak si europolitici majú zaslúžiť svoje platy z našich daní, tak nech predvedú aj trochu konštruktívny prístup. Nech namiesto populistického reštriktívneho nátlaku na automobilky vo forme stále tvrdších noriem na emisie priložia ruku k dielu a pomôžu čo najskôr vytvoriť fungujúce metodiky merania normovanej spotreby a k nim príslušné kvalitné právne predpisy.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Mercedes-AMG: Viac sily pre duo GLC 43

Volvo má za sebou ťažký kvartál a naviac prišla ďalšia zlá správa: Švédi totiž musia globálne zvolať vyše milióna vozidiel pre problém s motorom, ktorý môže...

Volvo zvoláva po svete viac než milión vozidiel

Prudký rozvoj technológií v automobilovom priemysle sa čoraz viac dotýka i oblastí, kde by sme ho ešte pred niekoľkými rokmi vôbec neočakávali. Najnovšie...

Veľké inovácie: Toto už zvládne reflexná vesta

Malý hatchback prichádza na japonský trh s tvárou upravenou podľa aktuálnej podoby dizajnového jazyka Kodo. Okrem toho má komfortnejší podvozok a bude ponúkaný...

Mazda2 absolvovala plastickú operáciu

Prázdna pneumatika? Poradíme vám, ako rozpoznáte defekt, ak nemáte senzory tlaku v pneumatikách, ako sa správne zachovať a čomu sa vyhnúť, aby ste neohrozili...

Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Carlos Ghosn sa zjavne spamätal z prvotného šoku a vracia úder. Žaluje totiž Nissan aj Mitsubishi z protiprávneho postupu pri jeho odvolaní z funkcie...

Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×