Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Lexus GS 350 AWD: Hrdosť bez nadúvania

Veľký atmosférický benzínový šesťvalec, pohon 4x4, šesťstupňový automat: vrátili sme sa o desaťročie dozadu? Nie, testovali sme japonský prémiový sedan vyššej strednej triedy.
30 12 príspevkov 10.01.2013 / Ladislav Malák

Kapitola clanku

Už pri prvom teste tohto modelu, vo verzii GS 250, sme polohlasom vyjadrili sympatie vztýčenému prostredníku, ktorý Lexus ukázal zeleným mozgom v Bruseli, drviacim Európu byrokratickou vlnou downsizingu. A teraz sme išli ešte o krok ďalej a siahli sme po verzii s ešte väčšou atmosférickou benzínovou vé šestkou. Navyše, kombinovanou s pohonom oboch náprav.

Lexus GS 350 AWD: jeden z posledných odvážlivcov, odmietajúcich turbomotory 30 fotografií v galérii Lexus GS 350 AWD: jeden z posledných odvážlivcov, odmietajúcich turbomotory Zdroj: autor

Okrem pohonného reťazca nás aktuálne testovaný Lexus GS 350 AWD zaujal aj množstvom ďalších detailov. Ale poďme pekne po poriadku. Hneď skraja sa pristavíme pri výzore, ktorým sa dvesto päťdesiatka a tristo päťdesiatka na prvý pohľad viditeľne líšili.

Veverička prežije

Na prvom testovanom Lexuse GS nás zaujal ozaj neprehliadnuteľný F Sport balík. Kolegu Baloga jeho ostré línie inšpirovali až k divokým víziám veveričky pokrájanej japonským šéfkuchárom. Nezbedník Maňo sa po zverejnení svojho testu musel chvíľu schovávať pred hukotom agresívnych trúb z radov militantných ochrancov práv zvierat. V tomto prípade ale už nič podobné nehrozí.

Veverička prežije, jednak preto, že línie klasickej „ne-efkovej“ verzie druhého testovaného GS 350 AWD až také letálne ostré nie sú. A aj preto, že malého hlodavca z cesty včas odplašia okrúhle predné hmlovky, ktoré F Sport nemá. Odstrašujúco pôsobia veru aj na nás: svojím tvarom pripomínajú nechcené pubertálne akné na inak už celkom mužnej tvári s tvrdými hranatými črtami. A vo verzii bez F Sport balíka by sme si pokojne vedeli odmyslieť aj predtým kritizovaný pseudodifúzor s lajdácky zamaskovanými rúrkami výfukov.

Predné hmlovky sú síce vyrážkovo nechutné, ale aspoň že tu sú. Verzia F Sport ich vôbec nemá, čo je dosť povážlivé, na prémiovku vyššej strednej triedy 30 fotografií v galérii Predné hmlovky sú síce vyrážkovo nechutné, ale aspoň že tu sú. Verzia F Sport ich vôbec nemá, čo je dosť povážlivé, na prémiovku vyššej strednej triedy Zdroj: autor

Až na tieto detaily ale pôsobí Lexus GS bez „efkového“ paketu veľmi moderne a dynamicky, zároveň však aj elegantne a harmonicky. Na prvý pohľad si možno ani nevšimnete svetlú výšku, zväčšenú v súvislosti s pohonom všetkých kolies o 15 mm. A zaujímavé dizajnové, ale hlavne výbavové rozdiely oproti prvému testovanému géésku, sme našli aj v interiéri.

Dve sedadlá, 36 smerov nastavenia a Mark & Levinson zadarmo

Už by sme konečne mohli aj explicitne a presne pomenovať tú „ne-efkovú“ verziu, čo sme testovali. Tak teda vedzte, že sa volá Premium. Oproti F Sport je o niečo drahšia (cenám sa podrobnejšie venujeme ku koncu testu), a aj bohatšia, nie však po všetkých stránkach. Keďže je prioritne orientovaná na eleganciu a komfort, tak tu chýbajú niektoré športovo ladené „efkové“ prvky, napríklad špecifický volant, páka prevodovky, pedále, opierka nohy a ešte pár detailov.

Interiér verzie Premium je prioritne orientovaný na eleganciu a luxus, o čom svedčí napríklad aj kopa dreva na volante 30 fotografií v galérii Interiér verzie Premium je prioritne orientovaný na eleganciu a luxus, o čom svedčí napríklad aj kopa dreva na volante Zdroj: autor

Toho, čo má Premium navyše, je ale podstatne viac. Tak len stručne, pár príkladov.... Predné sedadlá sa nastavujú nie v šestnástich, ale až osemnástich smeroch. A nie iba vodičovo, ale obe. Klíma nie je dvojzónová, ale trojzónová. Na bočných oknách vzadu sú slnečné clony, na zadnom skle elektricky ovládaná, na volante aj drevo, s vyhrievaním. A vyhrievané sú okrem predných sedadiel aj zadné. A tak ďalej....

Mark–and ¬-Levinson, jeden z aktuálne najlepších továrensky montovaných audiosystémov, je podobne ako v kombinácii s balíkom F Sport štandardný aj pre výbavu Premium 30 fotografií v galérii Mark–and ¬-Levinson, jeden z aktuálne najlepších továrensky montovaných audiosystémov, je podobne ako v kombinácii s balíkom F Sport štandardný aj pre výbavu Premium Zdroj: autor

Inak sme si užívali ten istý príjemný pocit z priestoru, kvality materiálov aj dielenského spracovania ako pri prvom teste. A pre ergonómiu platí to isté. Teda pardon, v tomto prípade je to ešte o trochu lepšie, keďže aj posádka vzadu má okrem stredovej lakťovej opierky k dispozícii možnosť ovládania časti palubných systémov.

Štvorkolka ako lusk

Nie je tajomstvom, že sa Lexus pri tvorbe podvozka a ladení jazdného prejavu nového GS inšpiroval nemeckými prémiovými konkurentmi, hlavne tými bavorskými. A že sa mu to vydarilo, k našej spokojnosti, prezentovanej v prvom teste. Tentoraz je ale východisko dosť odlišné: síce tiež atmosférický šesťvalcový, ale podstatne silnejší motor, ktorý tlačí paru na cestu nie cez zadné, ale cez všetky štyri.

BANNER300

Finálny prejav však napodiv nie je až taký odlišný. Kým GS 250 nemá dosť sily na to, aby na menej klzkých povrchoch tlačilo zadok von zo zákruty, GS 350 AWD ju síce má, ale neutralita je veľmi podobná, keďže prebytok svalovej aktivity zo zadnej nápravy odčerpáva tá predná. Čiže aj v tomto prípade sa môžete rozlúčiť s predstavou divokej driftovačky na každom podklade.

Test Lexus GS 350 AWD 30 fotografií v galérii Test Lexus GS 350 AWD Zdroj: autor Test Lexus GS 350 AWD 30 fotografií v galérii Test Lexus GS 350 AWD Zdroj: autor  
Aj vo verzii s pohonom všetkých kolies dokážete aktivovať tvrdšie ladenie tlmičov v režime Sport+. Na slovenských (ne)cestách je ale rozhodne príjemnejším mód Sport, ktorý priostrí iba reakcie motora

Gé-esko práve naopak svoj pohon všetkých štyroch kolies využíva ozaj veľmi citlivo, rozumne a príjemne: pretáčavosť je iba taká jemná, aby pomohla upratať nos do zákruty. A nedotáčavosť zďaleka nedosahuje mieru, typickú pre prednokolky, alebo symetrické štvorkolky. Medzinápravový diferenciál typu Torsen tu funguje veľmi nenápadne, ale o to efektívnejšie.

Machuľami neofŕkala testovaná štvorkolka ani krasopis slohovej práce na tému riadenia. Kolesá reagovali na pokyny od volantu skoro tak presne ako pri zadnokolke, ozaj sme nepocítili takú mieru konfliktu pohonných a riadiacich síl, ktorá by stála za reč. Akurát treba počítať s tým, že sa vám 1,8 tony natankovanej váhy s európsky normovaným vodičom a batožinou nebude vrhať do zákrut s mrštnosťou motokáry.

Parádna old-schoolová dynamika

Dvesto deväť koní (154 kW) základného dvaapollitrového šesťvalca pri prvom teste nového GS nás rozhodne neprizabil svojou dynamikou. S odstupom času sa dá konštatovať, že jeho asi najpodstatnejšími výhodami sú práve tie vlastnosti, ktoré chýbajú novej vlne malých turbomotorov: o čosi menšia citlivosť na ťažkú pravú nohu, emotívnejšia farba zvuku viacvalcovej konštrukcie a snáď, štatisticky odhadované, aj od prirodzenia vyššia spoľahlivosť. Inak ale nič extra....

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
3456 cm3
Max. výkon
233 kW/317 k
pri otáčkach
6400/min
Max. krútiaci moment
378 Nm
pri otáčkach
4800/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická

Pri tomto teste sme však koní narátali podstatne viac: 317 nepárnokopytníkov je veru už aj na relatívne ťažký sedan vyššej strednej triedy viac než dosť. Ani krútiaceho momentu nie je nedostatok, aj keď jeho vrchol (378 Nm), zavesený až kdesi pod povalou (4800/min), by teoreticky mohol naznačovať neochotu a ležérnosť dvíhať sa z prízemia.

V dnešnej dobe, keď začínajú viacvalce kapať ako dobrí kresťania počas stredovekej morovej rany, by sme si určite radi užili aj menej dôsledne odhlučnené benzínové sexteto 30 fotografií v galérii V dnešnej dobe, keď začínajú viacvalce kapať ako dobrí kresťania počas stredovekej morovej rany, by sme si určite radi užili aj menej dôsledne odhlučnené benzínové sexteto Zdroj: autor

V praxi je však ťahu dosť už odspodu, aj keď pocit je predsa len trochu iný, než pri stále zvyčajnejších pretlakom dopovaných strojovniach. Toto auto sa rozbieha plynulo, postupne a čím viac otáčky stúpajú, tým viac sa mení z príjemne pružného ťahúňa na naspeedovaného myšiaka s vrtuľou v zadku. Pocitovo sme naposledy takéto čosi zažili pred rokom a pár mesiacmi, pri teste céčkového kupé od Mercedesu s podobne veľkým a podobne silným neprepĺňaným šestkovým véčkom. A pri aktuálnom atmosférickom súmraku asi už ani tak skoro nezažijeme.

Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,4 s

Na tomto mieste je nutné pristaviť sa pri parametri, ktorý sa na prvý pohľad v tabuľke tvári ako chybný. Prečo to má maximálku len 190 km/h? Keď podstatne slabšie GS 250 ide až 230? Nuž, výrobca to vysvetľuje ako nutnosť, ktorú si vyžiadalo chladenie medzinápravového diferenciálu. Po pravde, veľmi tomu nerozumieme, veď túto vec už máme v Európe dávno ošetrenú bez akýchkoľvek obmedzení....

Ale ono je to v podstate jedno. Poršáky a bavoráky na bezlimitných úsekoch nemeckých diaľníc síce nepopreháňate, občasný zblúdilec z východných gubernií tam ale nikoho netrápi a GS 350 AWD sa priamo tam ani vôbec nepredáva.  A u nás znamená cifra 190 na policajnej fotke už veľmi vysoko trojmiestnu pokutu. Navyše, stovka pod šesť a pol nám príde byť ako slušná kompenzácia.

Nesľubuje....

Pohon všetkých kolies síce pomáha efektívne využiť silu motora, ktorá vďaka nemu neskape v oblakoch modrého dymu od gúm ani v prehriatom procesore protipreklzovej kontroly. Ale jeho kilá navyše sú trochu cítiť na zvýšenom apetíte agregátu. Nie však až tak, ako by vás mohli strašiť agitátori downsizingovej propagandy.

V meste sme, podobne ako pri GS 250, dokonca podliezli papierový priemer. Chvalabohu, lebo vyhrážka výrobcu kvantifikovaná hodnotou 14,3 je v tejto výkonovej triede už ozaj anachronizmom. Na kľukatých mimomestských okreskách sme pri občasnom skúšaní limitov pohonu a podvozka síce bez problémov prekračovali dvojcifernú hranicu, ustálený štýl jazdy povoleným tempom nám však aj tam vyniesol slušnú hodnotu pod osem litrov.

Spotreba 
Mesto - normovaná
14,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
7,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
10,2 l/100 km
Mesto - počas testu
13,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,7 l/100 km

Pod desať litrov sme sa dostali dokonca aj na diaľnici. Automat v službách Lexusu GS 350 AWD síce má v porovnaní s tými, čo využívajú nemeckí súperi, len šesť stupňov a trošku zaostáva aj v hladkosti a promptnosti radenia. Na trvalo rýchlu jazdu je ale dostatočne dlho sprevodovaný: pri 130 km/h si benzínový šesťvalec pokojne húdol pesničku o 2250 otáčkach.

Celkový priemer testu sa nám pohyboval okolo desiatich – jedenástich litrov. Na prvý pohľad to možno nie je málo, záleží však od toho, s čím porovnávate. Či s (často fantazmagorickými) papierovými hodnotami downsizingom postihnutých konkurentov, alebo s podstatne reálnejšími továrenskými prísľubmi priamo z tabuľky tohto auta. V konečnom dôsledku sa teda nedostavila eufória zo zázračného výsledku, ale ani sklamanie z nedodržaného sľubu.

Individualizácia po japonsky?

Z cenového hľadiska by sa zjednodušene dalo konštatovať, že tam, kde končí GS 250, začína GS 350 AWD. Za rozdiel medzi najlacnejšou dvesto päťdesiatkou a tristo päťdesiatkou (prvý a druhý riadok tabuľky) by ste si pokojne kúpili Aurisa, ako by povedal kolega Balog. A v tomto prípade dokonca veľmi dobre vybaveného Aurisa, ako dodáva kolega Malák.

Cena 
Základná cena modelu
od 43 900 €
Základná cena verzie
od 67 500 €
Cena testovaného exemplára
70 700 €

Je to však tým, že pri GS 250 je najvyššou výbavou práve F Sport, čo je zároveň lacnejšia z dvoch verzií GS 350 AWD (drahší je testovaný variant Premium, od 69 500 eur). Rozdiel medzi GS 250 F Sport a GS 350 AWD F Sport je už podstatne menší: iba nejakých 7400 eur. A tie nám za podstatne viac dynamiky a pohon všetkých kolies neprídu ako celkom zlá investícia. Navyše, konkurenti sa síce tvária lacnejšie (napríklad BMW 535i xDrive kúpite už od 57 770 eur), ak by ste ale dorátali príplatkové prvky na približné vyrovnanie sa Lexusu, suma by sa prinajmenšom zrovnala, ak  nie navýšila.

Tieto čísla a písmená nedokážete oddeliť, jedno bez druhého sa kúpiť nedá 30 fotografií v galérii Tieto čísla a písmená nedokážete oddeliť, jedno bez druhého sa kúpiť nedá Zdroj: autor

Zo všetkého doteraz napísaného ste už isto pochopili, že GS 350 dostanete výlučne ako štvorkolku AWD. A japonsky špecifická situácia vládne aj pri výbave testovaného auta: rozhodne sa tu nemôžete sťažovať na nutnosť priplácať aj za celkom bežné veci, tak ako pri nemeckých prémiovkách. Ale zároveň takmer nemáte na výber žiadne extra prvky. Že individualizácia? Nuž, tento termín ešte asi do japončiny nikto nepreložil. Bohatý sériový štandard ale na ďalekom východe už našťastie poznajú.

Je iný a nehanbí sa za to

Komu by sme teda odporučili Lexus GS 350 AWD? Ak si chcete kúpiť prémiovku vyššej strednej triedy a dokážete si z nej odmyslieť nielen pohon všetkých kolies, ale aj množstvo ďalších vecí, za ktoré treba priplácať, choďte radšej do showroomu Audi, BMW alebo Mercedesu a môžete tak pekných pár tisíc eur ušetriť.

Ak vám ale bohatý arzenál Lexusu vyhovuje tak ako je, kúpou neurobíte chybu. Za odmenu dostanete auto nielen rovnocenne kvalitné, ale aj predsa len o niečo menej vídané, zvyčajné a opozerané. A pod jeho prednou kapotou šiestich z posledných žijúcich mušketierov, ktorým nejdú prasknúť vnútornosti od nadutia stlačeným vzduchom. A sú na to právom hrdí.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Lexus GS 350 AWD 30 fotografií v galérii Test Lexus GS 350 AWD Zdroj: autor

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
3456 cm3
Max. výkon
233 kW/317 k
pri otáčkach
6400/min
Max. krútiaci moment
378 Nm
pri otáčkach
4800/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4850 mm
Šírka
1840 mm
Výška
1455 mm
Rázvor náprav
2850 mm
Pohotovostná hmotnosť
1730 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1805 kg
Užitočná hmotnosť
520 kg
Celková hmotnosť
2250 kg
Objem batožinového priestoru
552 l
Objem palivovej nádrže
66 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
14,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
7,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
10,2 l/100 km
Mesto - počas testu
13,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
237 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 43 900 €
Základná cena verzie
od 67 500 €
Cena testovaného exemplára
70 700 €

BANNER300

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×