Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Začiatok stavby úsekov R7 a D4 sa odďaľuje

Výstavba troch úsekov rýchlostnej cesty R7 a úseku diaľnice, ktorá mala začať v ďalších dvoch rokoch, sa posúva až za rok 2014.
11.12.2012 / SITA

Bratislavčania a obyvatelia okolitých obcí si na začatie prác na rýchlostnej ceste R7 z hlavného mesta na Dunajskú Lužnú a Dunajskú Stredu budú musieť počkať dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo. Aktualizovaný Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy na čele s Jánom Počiatkom, so začatím výstavby úsekov R7 v ďalších dvoch rokoch už nepočíta. Malo by sa tak stať až po roku 2014 po komplexnom posúdení dopravnej významnosti a ekonomickej efektívnosti chýbajúcich úsekov diaľnic a rýchlostných komunikácií. Posúva sa aj termín začiatku stavby diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji, sever ako súčasť budúceho obchvatu Bratislavy.

Predseda KDH a bývalý minister dopravy Ján Figeľ si myslí, že výstavba diaľnic je o prioritách a odhodlaní stavať transparentne, efektívne a nielen úseky D1, ale aj R7.

„Som sklamaný, že viaceré z dôležitých úsekov nie sú vnímané ako potrebné alebo aktuálne z hľadiska celkovej siete. My sme bratislavskú dopravnú cestu videli v troch dôležitých investíciách. Prvou bolo rozšírenie cesty I. triedy na Šamorín," povedal v utorok pre agentúru SITA Figeľ. Ďalšou investíciou podľa neho bola výstavba križovatky na D2 medzi Stupavou a Záhorskou Bystricou, ktorá bude súčasťou obchvatu Bratislavy na D4. "A treťou je nadväzujúca dôležitá spojnica R7, ktorú by som neodkladal, ale naopak realizoval ako veľmi potrebné odľahčenie súčasnej preťaženej cesty I. triedy," dodal Figeľ.

BANNER300

Posunutie termínov stavby úsekov R7 prekvapilo aj poslanca parlamentu Arpáda Érseka (Most-Híd). Bývalý štátny tajomník na ministerstve dopravy v uplynulom volebnom období tvrdí, že R7 sa môže stavať nezávisle od D4 a nie je dôvod na odďaľovanie jej výstavby. Dokumentácia na stavebné povolenie pre úsek R7 má byť hotová v júni 2013. "Už máme vytýčené trasovanie, už vieme na základe týchto projektov, čo treba vykúpiť. NDS-ka by mohla v tomto smere už konať. Nevidíme, prečo odďaľovať aj túto možnosť. Keby sme začali výstavbu v roku 2013, tak by sme sa z Dunajskej Lužnej do Bratislavy po Ketelec dostali za dva roky," povedal v utorok na brífingu Érsek. Problém vidí aj v odďaľovaní termínu stavby úseku D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji, ktorý sa pri križovatke Ketelec napojí na R7. Stavba R7 by podľa neho mohla pokračovať ďalej a vyústila by v Prievoze.

Ministerstvo dopravy informovalo, že úsek R7 medzi Bratislavou a Dunajskou Lužnou priamo nadväzuje na plánovanú diaľnicu D4 medzi Jarovcami a Ivankou pri Dunaji, ktorej príprava je tiež v ranných fázach. So začiatkom výstavby týchto úsekov sa preto počíta v roku 2015.

„Radi by sme stavali už zajtra, ale tieto úseky v čase nášho príchodu na ministerstvo ani zďaleka neboli pripravené na výstavbu. Stav, v akom sme zdedili úseky, vylučuje reálnosť začiatku výstavby na budúci rok," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Príprava výstavby R7 podľa rezortu dopravy pokračuje. V súčasnosti sa pripravujú súťažné podklady pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa Správy o vplyvoch stavby R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec na životné prostredie.

„Zhruba sedemkilometrový úsek R7 Bratislava - Dunajská Lužná je vo fáze spracovávania dokumentácie pre územné rozhodnutie a stavebný zámer," spresnil Kóňa. Ministerstvo dopravy si podľa neho uvedomuje dopravnú situáciu vo východnej časti Bratislavy, pričom stavba R7 jej nepochybne pomôže. „Plán výstavby diaľnic, ktorý ministerstvo dopravy minulý týždeň poslalo do medzirezortného pripomienkového konania, len pomenováva stav a pripravenosť jednotlivých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest," dodal rezortný hovorca.

Exminister dopravy tvrdí, že vždy je to o tom, či ministerstvo považuje niektoré z úsekov za prioritné, či im venuje pozornosť a vytvára prirodzený a odborný tlak na realizátora, ktorým je v tomto prípade Národná diaľničná spoločnosť, a.s., alebo v rámci Európskej komisie pri posudzovaní všetkých súvislostí a na tému financovania. Podľa Figeľa je evidentné, že Smer ako keby stratil iniciatívu v tejto agende.

„V prvom období ju dával na najvyššiu métu, nerealisticky, ale za každú cenu. Dnes odkladá dôležité rozhodnutia, spomaľuje výstavbu a zahmlieva perspektívu finalizácie alebo modernizácie celej cestnej a železničnej siete," uzavrel Figeľ.

Pôvodný diaľničný program, ktorý vypracoval rezort dopravy pod Figeľovým vedením a vláda Ivety Radičovej schválila vlani v júli, počítal so začatím výstavby troch úsekov R7 a jedného úseku D4 v nasledujúcich dvoch rokoch. Ako zdroj financovania sa pri nich uvažovalo s využitím formy verejno-súkromného partnerstva (PPP). V roku 2013 sa malo začať s prácami na úseku Bratislava - Dunajská Lužná v dĺžke 7 kilometrov a s odhadovanými stavebnými nákladmi takmer 73 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). V roku 2014 sa podľa pôvodných plánov mali začať stavať aj úseky Bratislava, Prievoz - Ketelec v dĺžke 7 kilometrov a za predpokladané náklady 73 mil. eur, ako aj takmer 18-kilometrový úsek Dunajská Lužná - Holice v polovičnom profile za odhadovanú sumu 111 mil. eur. O dva roky sa malo pôvodne začať aj s prácami na vyše 22-kilometrovom úseku D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji, sever s odhadovanými nákladmi takmer 570 mil. eur.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že stavba úsekov R7 Bratislava, Ketelec - Prievoz a Bratislava - Dunajská Lužná začne až v roku 2015. Vtedy by sa mal začať stavať aj úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji a Ivanka pri Dunaji - Rača. O tri roky sa očakáva aj začatie prác na úseku D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto, ktoré boli pôvodne plánované v roku 2013.

(SITA)


Video
Najnovšie články
Šialený vodič Tesly: 206 km/h na červenú

V súvislosti s dieselgate spustili nemeckí vyšetrovatelia trestné stíhanie proti zamestnancom Daimleru.

Nemecko stíha zamestnancov Daimleru

Štúdia českého elektromobilu bude mať vo vnútri dvojramenný volant s nápisom Škoda namiesto loga a minimum tlačidiel.

Škoda Vision iV: Prvý pohľad do interiéru

Na európskom kontinente sa 2,5-litrový štvorvalec neobjaví v ponuke, vyberať si bude možné z dvoch benzínových a jedného naftového agregátu.

Mazda3: Ďalšie detaily o motoroch v EÚ

Honda vyrába v Swindone viac ako 100 000 modelov Civic pre globálny trh. Je to jej jediná továreň v Európskej únii (EÚ).

Honda oznámila zatvorenie britskej fabriky

Jedným z dôvodom je spomaľujúca sa čínska ekonomika, ako aj napätie v obchodných vzťahoch s USA.

Dopyt po autách v Číne pokračuje v poklese

Kompakt bude opäť dostupný aj s naftovým agregátom, výber ponúknu okrem toho prevodovky i karosérie.

Ford Focus ST: 280 koní v benzínovej verzii
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×