Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Alkohol za volantom: Aká je realita

O štyri sekundy horší reakčný čas, viac chýb pri riešení úloh. To priniesol alkohol v krvi profesionála. Zdá sa vám to zanedbateľné?
1 8 príspevkov 06.12.2012 / redakcia

Od leta tohto roka prinášame postupne sériu článkov zaoberajúcich sa témou alkoholu za volantom. Úplne všetky môžete nájsť v špeciálnej sekcii na AutoMoto.sk. Ich súčasťou bol aj reálny test. Nepoužili sme žiadne náhrady, ktoré by simulovali vplyv alkoholu. Naši jazdci vypili skutočný alkohol, sadli za volant a absolvovali niekoľko disciplín.

Čo sme chceli dokázať

Cieľom nášho projektu bolo zistiť účinky alkoholu v koncentrácii nad jedno promile na reakcie vodiča. Za pokusných králikov sme angažovali inštruktora školy šmyku Driving Academy Jána Močka a našu kolegyňu Soňu Zverkovú. Ako bezpečnostný prvok sme použili vozidlo autoškoly Havran a počas jázd pod vplyvom alkoholu sedel na vedľajšom sedadle inštruktor, ktorý mal právo kedykoľvek siahnuť do riadenia a test zastaviť.

Ilustračná snímka. Foto: Marián Balog

Chceli sme ukázať, že práve hladina 1 až 1,5 promile je mimoriadne nebezpečná, nakoľko vodič ešte dokáže uvažovať, ale telo neposlúcha tak, ako by malo. Naši jazdci si uvedomovali, čo ich čaká a vedeli, ako majú reagovať. No v každej disciplíne reagovali pomalšie, čo dokazuje nižšia rýchlosť a dlhší čas prejazdu. Zhoršila sa aj presnosť jazdy, množili sa chyby. A to aj v prípade profesionála, ktorý trať a prekážky poznal lepšie ako svoju dlaň.

BANNER300

„To, že som dôverne poznal trať, mi pomohlo len minimálne. Netušil som, že alkohol ma tak ovplyvní. Hoci sa moje chyby môžu zdať zanedbateľné, ako profesionál si veľmi dobre uvedomujem, že v kritickej situácii o bytí či nebytí rozhodujú zlomky sekundy. ” reaguje Ján Močko.

Súhrnné výsledky

Jazdci absolvovali tri disciplíny: priečne a pozdĺžne parkovanie so slalomom, pretáčavý šmyk a vyhýbací manéver. Celú trať prešli dvakrát, najprv v triezvom stave a následne v podnapitom, pričom polícia im hladinu alkoholu v dychu merala kalibrovaným prístrojom.

Ján Močko jednoznačne ťažil zo svojich skúseností a znalosti trate, no i tak sa vplyv alkoholu podpísal pod pomalší prejazd, chyby a drsnejšie zaobchádzanie s vozidlom, čo sa prejavilo najmä pri prvej disciplíne. Naša kolegyňa jazdila pomalšie, nakoľko aj „v civile” uprednostňuje skôr pokojný a uvážlivý štýl jazdy: „Po tých rokoch za volantom už nič nemusím dokazovať sebe ani ostatným. To prenechám tým, ktorí si na podobných hlúpostiach zakladajú.”

Výsledky jazdcov v jednotlivých disciplínach
Disciplína
Ján Močko
Soňa Zverková
Za triezva
S alkoholom
Za triezva
S alkoholom
Parkovanie
Čas
01:11:28
01:15:10
01:43:09
01:59:22
Počet chýb
0
1
2
2
Hladina alkoholu
0
0,52 mg/l (1,08 ‰)
0
0,62 mg/l (1,29 ‰)
Pretáčavý šmyk
Čas
1,5 sek
2,1 sek
2,8 sek
3,6 sek
Nájazdová rýchlosť
46 km/h
39 km/h
41 km/h
36 km/h
Hladina alkoholu
0
0,52 mg/l (1,08 ‰)
0
0,62 mg/l (1,29 ‰)
Vyhýbací manéver
Horná prekážka
bez zásahu
bez zásahu
bez zásahu
čiastočný zásah
Dolná prekážka
bez zásahu
bez zásahu
bez zásahu
čiastočný zásah
Rýchlosť prejazdu
37 km/h
33 km/h
35 km/h
31 km/h
Hladina alkoholu
0
0,69 mg/l (1,44 ‰)
0
0,61 mg/l (1,27 ‰)

Práve v tejto súvislosti si je potrebné uvedomiť, že kým my sme jazdili v uzatvorenom areáli, realita je niečo iné. Disciplíny sa nemenili, no v premávke sa situácia mení každým okamihom. Naši jazdci nemuseli sledovať iné vozidlá ani reagovať na nepredvídateľných chodcov či zmätkárov za volantom.

„Minimálne 10 rokov jazdím bez akejkoľvek nehody a prejazdila som takmer celú Európu v osobných autách všetkých segmentov. A boli to práve rýchle a správne reakcie, ktoré mi vždy pomohli vyriešiť kritickú situáciu. To, čo sa so mnou dialo pri tomto teste, ma len presvedčilo, že alkoholu za volantom sa budem aj naďalej vyhýbať ako čert krížu,” konštatuje naša kolegyňa.

Projekt pripravil portál AutoMoto.sk v spolupráci so školou šmyku Driving Academy, Ústavom dopravného inžinierstva v Žiline, Policajným zborom SR, záchrannou službou Falck Záchranná a.s. a autoškolou Havran. Partnerom projektu je www.promilelady.sk.


Video
Najnovšie články
Test Škoda Kodiaq RS: Úspech na prvý pokus?

Niektoré automobily sa do histórie zapísali zlatými písmenami a predsa nedostali žiadneho priameho nástupcu. Ako by vyzeral napríklad taký Mercedes-Benz CLK...

Superšport Mercedesu: CLK GTR dnešných dní?

Populárna taxislužba u nás pred viac ako rokom skončila. Teraz hlási návrat, ktorý začína dnešným dňom. Bezproblémový chod majú teraz zaručiť nové pravidlá.

Uber je späť: Dnes na Slovensku zažíva reštart

Nástupca typu MKC prichádza s novým menom, dizajnom i interiérom, na americkom trhu bude nateraz dostupný iba s prepĺňanými štvorvalcami.

Lincoln Corsair: Kuga s luxusným kabátom

Do konca roka má britská spoločnosť predstaviť kupé s karbónovým monokokom, údajne dosiahne výkon vyše 1 000 koní.

Elektrický hyperšport chystá aj Lotus

Firmy by mali spolupracovať na vývoji nových elektrických áut Fordu na platforme Rivianu. Partnerstvo prinesie nový prístup k inteligentným a elektrickým autám...

Ford investuje 500 miliónov USD do startupu Rivian

Nájsť v mestách vhodné parkovacie miesto je čoraz ťažšie a vtesnať sa doň dupľom. Parkovacie kamery sú určite užitočným pomocníkom a dodatočná montáž nie je...

Nejde vám parkovanie? Takto ho zvládne každý
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×