Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Československé Ferrari z roku 1955 malo osemvalec

LEGENDY SOCIALIZMU    Myslíte si, že v Československu vznikali len ľudové vozy na uspokojenie pospolitého ľudu? Mali sme tu minimálne jeden nádherný superšport, JK 2500. Jeden znamená jeden kus.
8 16.11.2012 / Marián Balog

Dnes opäť načrieme do histórie automobilového priemyslu v ČSSR a uchopíme tému, ktorej sme sa dotkli už viackrát. Jedna vec je to, čo reálne vychádzalo z československých fabrík, druhou vecou sú automobily, ktoré uviazli niekde medzi projektovými kanceláriami a sériovou výrobou. Špeciálnym prípadom je príbeh Júliusa Kubinského, rodáka z Prievidze, a jeho vozidla JK 2500.

Predstavte si, že v roku 1955 stretnete na ulici Kubinského v JK 2500. Hotové sci-fi 8 fotografií v galérii Predstavte si, že v roku 1955 stretnete na ulici Kubinského v JK 2500. Hotové sci-fi Zdroj: archív Júliusa Kubinského

Poďme však pekne poporiadku. Július Kubinský sa narodil v roku 1923 v Prievidzi a veľkú časť mladosti strávil na letisku, kde sa zamiloval do lietadiel a techniky všeobecne. Tam svoj talent rozvíjal a neskôr sa podieľal sa na konštrukcii malého množstva pretekárskych automobilov na základe nemeckého KdF vo firme Koller a spol. na Račianskej ulici v Bratislave. Z tohto obdobia pochádza aj prototyp K&K, taktiež s motorom KdF.

V roku 1946 odchádza do brnianskej Karosy a stavia jednomiestne pretekárske vozidlá Mono s motormi KdF a Lancia. Ďalej nasledovali tri rôzne karosované podvozky s motormi BMW 321, 328 a Alfa Romeo (JK 2000). Výrobné číslo 002 sa zachovalo dodnes.

TIP: Perly autopriemyslu ČSSR: To najlepšie z domácej kuchyne

V tom čase však už Kubinskému vŕtal v hlave jeho najambicióznejší projekt, superšportové vozidlo s osemvalcovým motorom. Jeho vývoj sa začal v roku 1951 pod krídlami Karosy. Nízky podvozkový rám pozostával z pozváraných bezošvých rúrok. Vedenie predných kolies zaobstarávala náprava opäť z KdF, vzadu bola použitá náprava typu DeDion vlastnej konštrukcie, odpružená skrutnými tyčami.

BANNER300

Vozidlo dostalo kódové označenie JK – 009, teda deviaty konštruktérsky projekt Júliusa Kubinského. Závod Karosy v Brne však bol vyťažený inými výrobkami, dokončovanie superšportu JK 2500 tak prebiehalo v súkromnej garáži mimo pracovnej doby.

Podvozok ešte s pôvodným motorom Alfa Romeo a vypletanými kolesami 8 fotografií v galérii Podvozok ešte s pôvodným motorom Alfa Romeo a vypletanými kolesami Zdroj: archív Júliusa Kubinského

V pláne bol vpredu umiestnený osemvalcový motor Tatra, no v čase vzniku ešte agregát Tatry 603 nebol k dispozícii, preto dopredu putoval radový šesťvalec Alfa Romeo s objemom 2,5 litra a výkonom 66 kW (90 k). Úlohu obliecť podvozkový rám dostal karosár Jan Heger podľa návrhu Júliusa Kubinského. Na podvozok putovala drevená kostra, ktorú Heger obalil tenučkými plechmi s hrúbkou 0,88 mm. Hotové vozidlo bolo predstavené v roku 1955, malo hmotnosť asi 1 160 kilogramov a s motorom Alfa Romeo dosahovalo rýchlosť asi 170 km/h.

V dutinách zadných blatníkov sa nachádzali dve spojené nádrže s celkovou kapacitou asi 60 litrov. Niektoré zdroje hovoria o objeme 80 litrov 8 fotografií v galérii V dutinách zadných blatníkov sa nachádzali dve spojené nádrže s celkovou kapacitou asi 60 litrov. Niektoré zdroje hovoria o objeme 80 litrov Zdroj: archív Júliusa Kubinského

Po návšteve u Júliusa Mackerleho v Kopřivnici sa Kubinský dostal k dielom na stavbu osemvalcového motor T 805. Ten po zabudovaní do JK 2500 a nevyhnutných úpravách (vzduchové chladenie vs. vodné chladenie motora Alfa Romeo) dosahoval výkon asi 55 kW (75 k). Vozidlo si zachovalo zhruba rovnaké dynamické parametre ako predtým.

Neskôr Kubinský na JK 2500 namontoval vlastné zliatinové kolesá a vzduchom chladený osemvalec Tatra. Pribudli vetracie otvory v blatníkoch, namiesto chladičov  pod kapotu putovala rezerva 8 fotografií v galérii Neskôr Kubinský na JK 2500 namontoval vlastné zliatinové kolesá a vzduchom chladený osemvalec Tatra. Pribudli vetracie otvory v blatníkoch, namiesto chladičov pod kapotu putovala rezerva Zdroj: archív Júliusa Kubinského

Po prezentácii pred vedením kopřivnickej Tatry dostal v roku 1958 Kubinský okrem motora T 603 Sport aj nádej na stavbu päťkusovej série JK 2500, ktorá sa však nikdy nezrealizovala z finančných dôvodov. Nový tatrovácky motor s výkonom 103 kW (140 k) urobil z JK 2500 skutočný superšport a umožnil Kubinskému preháňať sa po cestách Československa na svojom miláčikovi vyše dvestokilometrovou rýchlosťou. Koncom šesťdesiatych rokov Július Kubinský svoje dielo predal a momentálne sa auto nachádza na nám neznámom mieste a čaká na renováciu.

TIP: ČSSR: Veľmoc socialistických kabrioletov

Kubinský sa aj po zostrojení JK 2500 venoval konštrukcii motorových vozidiel. Ako príklad môžeme uviesť pretekárske monoposty Eso, či jednoduché štvorkolesové vozidlá na báze Velorexu. Konštruktér so slovenskými koreňmi sa projektovaniu venoval do vysokého veku. Známa je jeho výťahová žeriavová kabína, či skladacie lietadlo s bezvibračným kamerovým systémom. Július Kubinský zomrel na jar roku 2008.


Video
Najnovšie články
Audi Q4: Predobrazom bude štúdia e-tron

Nový mikrohybridný motor z rodiny Ingenium má šesť valcov v rade, dvojkomorové turbodúchadlo, elektrický kompresor a výkon 400 koní.

Range Rover Sport HST má prelomový motor

Strieborný roadster z roku 1958 prešiel veľkou renováciou, zahŕňala aj veľkú prestavbu pre jeho doterajšieho britského vlastníka.

Na predaj bude výnimočné Porsche 356 A

Spoločnosť Fiat Chrysler Automobiles zaznamenala pokles predaja o 14,9 %, Fordu klesol predaj áut o 6,6 % a spoločnosti Volkswagen o 6,4 %

Predaj áut v EÚ klesol v januári takmer o 5 %

Angličan dostal vyladenú verziu dvanásťvalca s výkonom 635 koní, upravený bodykit i podvozok. Lambo pokoril len v jednej disciplíne a veľmi tesne.

Najrýchlejším SUV sveta je opäť Bentagya

Dnes, 15. februára, je prvý deň, keď sa v Bratislave uzatvoria najdôležitejšie dopravné ťahy. Ako je však možné, že k tomu vôbec došlo? Miestami zostáva...

Náš názor: Deň, keď sa Bratislava zastavila

Mitsubishi opäť stavilo na klasickú stratégiu a navonok kompletne mení model ASX, tešiť sa môžeme aj na nové motory. Na jednu oblasť auta však Japonci, zdá sa,...

Mitsubishi ASX: Dizajn sa mení na nepoznanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×