Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kórejci priznali chybné údaje o spotrebe. Zostanú sami?

KOMENTÁR  Hyundai a Kia v Severnej Amerike chybne uvádzali nižšiu spotrebu, zákazníkov musia odškodniť. Zle nastavený je však celý systém.
5 21 príspevkov 07.11.2012 / Marek Pokrývka

Americké divízie kórejského koncernu Hyundai-Kia priznali, že chybne uviedli údaje o spotrebe na viacerých automobiloch. Stalo sa tak po audite vládnej organizácie EPA, teda agentúry na ochranu životného prostredia. Zistenie nezostalo bez negatívnych následkov.

Kórejské automobilky čelia v Severnej Amerike škandálu so spotrebou 5 fotografií v galérii Kórejské automobilky čelia v Severnej Amerike škandálu so spotrebou Zdroj: archív

Výsledok auditu spustil prepad akcií

Podľa auditu EPA malo osem áut od výrobcu Hyundai a päť modelov značky Kia udávanú nižšiu spotrebu, než aká je v skutočnosti. Dohromady ide o deväťstotisíc vozidiel z modelových rokov 2011 až 2013. Rozdiely medzi udávanými číslami a meraniami EPA sa vo väčšine prípadov pohybovali na úrovni dvoch až štyroch decilitrov na sto kilometrov. Predstavitelia automobiliek hovoria o zlyhaní technických faktorov pri testoch.

Kórejci musia nielen upraviť oficiálne údaje, ale aj odškodniť majiteľov dotknutých áut. Po odmeraní reálnej spotreby jednotlivých exemplárov predajcovia automobilky vyplatia peňažný rozdiel za palivo, ktoré spotrebovali autá navyše, spolu s pätnásťpercentným navýšením. Už v minulosti sa v tejto veci stali značky terčom žalôb a súdnu dohru nemožno vylúčiť ani v najnovšom prípade. Kauza navyše poškodila imidž značiek a na odhalenie zareagovali aj burzy. Hodnota akcií automobiliek klesla zhruba o sedem percent.

Úprava oficiálnych údajov nie je jediným následkom auditu 5 fotografií v galérii Úprava oficiálnych údajov nie je jediným následkom auditu Zdroj: archív

Na nezrovnalosti sa prišlo takpovediac náhodne. Výrobcovia v Severnej Amerike totiž spotrebu modelov uvádzajú vo vlastnej réžii, čísla sú namerané v rámci firemných štruktúr. Apetít automobilov podlieha kontrole agentúry EPA, tá však ročne otestuje maximálne pätnásť percent vyrábaných modelov. Ostatné teda uvádzajú spotrebu úplne bez kontroly. Ktovie, na koľko nezrovnalostí by predstavitelia agentúry prišli pri celoplošnom audite...

Dobre nastavený systém nie je ani v Európe

Situácia v Európe vyzerá na prvý pohľad lepšie, všetky autá by totiž mali mať spotrebu udávanú podľa štandardizovaného cyklu NEDC. Ten je však od skutočných režimov jazdy na míle vzdialený, z čoho vyplývajú mnohokrát diametrálne odlišné čísla na papieri a v realite. Navyše, vlastné štandardy majú napríklad aj Japonci a mnohokrát nie je pri danom automobile zákazníkovi jasné, akým typom merania oficiálna hodnota spotreby vznikla.

Niektoré dnešné metodiky merania spotreby sú od reality na míle vzdialené 5 fotografií v galérii Niektoré dnešné metodiky merania spotreby sú od reality na míle vzdialené Zdroj: archív

Bohužiaľ, prioritou pre niektorých výrobcov nie je skutočné zníženie spotreby, ale najmä vyhovenie emisným normám za čo najnižší vstupný kapitál. Mnohé motory sú preto ladené doslova na mieru štandardizovanému cyklu, pri ktorého použití vyzerajú oficiálne čísla pozitívne pre automobil, jeho výrobcu a v neposlednom rade aj zákazníka.

Nepríjemné prekvapenie nastáva, ak vodič jazdí inak než udáva cyklus NEDC. Motor sa zrazu dostáva mimo svojho ideálneho pracovného tempa a podmienok, čo sa odrazí na stúpaní spotreby. Tento efekt je citeľný najmä pri módnych motoroch z rodu Downsizing, teda malých prepĺňaných agregátoch. Papierovo sú úsporné, pri pokojnej jazde to dokážu aj reálne, no mnohým z nich stačí trochu šliapnuť na krk a žerú ako divé.

Na skutočné riešenie si ešte pár rokov počkáme

Ako z tejto situácie vykorčuľovať? Riešenie nie je jednoduché. Ideálne by bolo, ak by sa všetky zainteresované strany dohodli na jednotnej metodike merania, ktorá by reálnejšie odrážala skutočné jazdné návyky vodičov. Dvadsaťminútový cyklus NEDC, pri ktorom je stála teplota a sú vypnuté všetky periférne zariadenia, naozaj neodráža dnešnú realitu.

Na riešenie problému s oficiálnymi číslami spotreby si počkáme 5 fotografií v galérii Na riešenie problému s oficiálnymi číslami spotreby si počkáme Zdroj: archív

Testy americkej agentúry EPA sú v porovnaní s európskymi podstatne komplexnejšie, odohrávajú sa v rozličných teplotách, rýchlostiach i náročnostiach na energetický okruh auta. Problém testu s dĺžkou jeden a pol hodiny sme však už spomínali: je náhodný a nie povinný.

Východiskom by mohol byť cyklus WLTP, teda Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures. Má ísť o globálny štandard pre osobné i ľahké úžitkové autá, ktorý spoločne vyvíjajú organizácie EÚ, Japonska a Indie. Jeho dĺžka síce nepresahuje pol hodinu, no v porovnaní s dnešným cyklom NEDC je podstatne rozmanitejší. Nechýba prudšia akcelerácia, najvyššia rýchlosť v cykle sa zvýšila zo 120 km/h na reálnejších 131,3 km/h.

Cyklus WLTP má na prvý pohľad rozmanitejšiu štruktúru merania 5 fotografií v galérii Cyklus WLTP má na prvý pohľad rozmanitejšiu štruktúru merania Zdroj: archív

Naladenie spotreby motora „na mieru“ tomuto cyklu by bolo omnoho náročnejšie, navyše by údaje ním získané lepšie reflektovali skutočnú spotrebu áut v reálnom svete. Na zavedenie tohto meracieho cyklu si však budeme musieť počkať, nestane sa tak skôr než v roku 2014. Nemožno vylúčiť ani jeho odklady, jeho používanie sa totiž nemusí páčiť všetkým.

Zákazníci by z jeho spustenia profitovali, no automobilkám môže náročnejší spôsob merania urobiť škrt cez rozpočet. Čo ak mnohé modely, ktoré sú momentálne v poriadku, zrazu nesplnia povinné emisné kvóty? Výrobcovia by museli výrazne prepracovať svoje portfólia a to ovplyvní ich ponuku i hospodárenie. Až zavedenie WLTP teda ukáže, či bude nový cyklus všeliekom na problematiku spotreby, alebo bude treba hľadať iné riešenie.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×