Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nulová tolerancia alkoholu pre cyklistov zostáva

KOMENTÁR   Traja poslanci strany Most-Híd navrhovali, aby zákon zvýšil toleranciu alkoholu cyklistom na 0,5 promile. Ich návrh neprešiel. Našťastie.
2 2 príspevky 29.10.2012 / Soňa Zverková

Parlament v treťom čítaní nepodporil návrh novely zákona troch poslancov strany Most-Híd, ktorý chcel odstrániť nulovú toleranciu alkoholu pre cyklistov. Navrhovali zvýšiť toleranciu na 0,24 mg/l alkoholu, čiže 0,5 promile.

Nové znenie príslušných paragrafov

§ 4, ods. 2, písm. c):

Vodič nesmie

c) viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme; to neplatí, ak ide o cyklistu vedúceho bicykel a množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou,

§ 137, ods 2, písm. a):

Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je

a) jazda pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, to neplatí, ak ide o cyklistu podľa § 4 ods. 2 písm. c),

Prečo len cyklisti?

Podľa nás však takéto ustanovenie nie je na mieste. Predkladatelia návrhu argumentujú lekárskymi zisteniami, že etanol je prirodzenou súčasťou ľudského metabolizmu a „v tráviacom trakte sa môže minimálnom množstve vytvoriť po vypití väčšieho množstva ovocnej šťavy, nealkoholického nápoja z vysokým obsahom cukru či po zjedení väčšieho množstva sladkého ovocia”.

Možno to zo súdnolekárskeho hľadiska platí, zaujímavé však je to, že väčšina vodičov alebo cyklistov je aj napriek tomu schopná nafúkať nulu. Navyše policajti by mali v prípade nejednoznačného výsledku nechať vodiča či cyklistu fúkať znova po 20 minútach a každý účastník cestnej premávky má právo požiadať aj o krvný test.

Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V.

Pokiaľ sa navrhovatelia oháňajú takýmito lekárskymi zisteniami, prečo by sme nepovolili rovnakú toleranciu aj vodičom? Veď človek je človek a ak je 0,5 promile bežnou súčasťou ľudského organizmu prípadne môže vyplynúť z tzv. laboratórnej chyby, v zásade by malo byť jedno, či sedí za volantom alebo na bicykli. Načo sme vlastne novelizovali trestný zákon a z jazdy pod vplyvom viac než jedného promile sme urobili trestný čin? Aký to malo vlastne význam, keď sa nájdu poslanci, ktorí evidentne nedomysleli dôsledky svojho návrhu? Dobrými úmyslami je dláždená cesta do pekla a tento návrh je podľa nás toho dôkazom.

Podaj prst, prídeš o ruku

Slovenská nátura sa nanešťastie riadi heslom: podaj prst, prídeš o ruku. Inými slovami, ak zákon povolí akúkoľvek hranicu alkoholu môže to väčšina cyklistickej Slovače považovať za povolenie piť a následne do seba šupne o jednu borovičku či pivko (alebo oboje) viac, než by to urobil doteraz.

Argument, že v takom prípade by nemali piť ani chodci, ktorí sú tiež účastníkmi cestnej premávky, podľa nás neobstojí. Opitý chodec totiž podstatne ľahšie udrží rovnováhu na dvoch nohách než porovnateľne opitý cyklista na dvoch kolesách. A pravdepodobnosť, že pod kolesá auta padne podgurážený chodec, chodiaci hlavne po chodníkoch, je podľa nás oveľa nižšia než u cyklistu, ktorý jazdí po cestách.

Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V.

Podivné hlasovanie v parlamente

Na návrhu poslancov strany Most-Híd nás zarazilo pomerne zvláštne hlasovanie v parlamente, ktoré navodzuje dojem akejsi politickej hry v pozadí.

Na hlasovaní v prvom čítaní bolo prítomných 139 poslancov, z čoho návrh podporilo až 129 a desať sa hlasovania zdržalo. To znamená, že za návrh hlasovali tak opozičné strany, ako aj vládny Smer-SD. V treťom čítaní sa však zrazu väčšina zúčastnených, najmä v tábore vládnej strany, zdržala hlasovania. Zo 131 hlasujúcich návrh podporilo 40 poslancov, 19 bolo proti a až 72 sa hlasovania zdržalo.

Ak tento návrh nemal šancu od začiatku, prečo ho parlament nezmietol zo stola hneď v prvom čítaní? Namiesto toho ho nechal prejsť celým legislatívnym procesom, aby skončil v poslednom čítaní. Prečo poslanci Smeru nehlasovali „proti”, ale návrh poslali do dejín zdržaním sa? Žeby sa báli prejaviť svoj názor a povedať „nie”? Nemyslíme si to. Skôr im to bolo jedno alebo išlo o akési politické taktizovanie. Nech bol dôvod akýkoľvek, poznajú ho len zasvätení.

BANNER300


Video
Najnovšie články
Na predaj je bezchybná Lancia Aurelia

Na záberoch zachytených v továrni môžeme vidieť viaceré detaily, okrem toho potvrdzujú prípravu drsnejšieho vyhotovenia Competition.

Silné BMW X5 M na prvých fotografiách

Model ŠKODA 1000 MB patrí k míľnikom v takmer 124-ročnej histórii mladoboleslavskej automobilky. Progresívne riešený automobil vznikal špičkovými technológiami...

Legendárny model škodovky oslavuje 55. výročie

Vo vyše trojročnom procese padlo rozhodnutie. Pekinský justičný orgán sa priklonil na stranu zahraničnej firmy, Landwind X7 má skončiť.

Prelomový verdikt súdu: Stop pre čínsky Evoque

Väčšinu stavebných prác v súvislosti s obchádzkovými trasami bude podľa NDS robiť koncesionár v rámci výstavby križovatky D4/D1. Obchádzkové trasy budú tvoriť...

Diaľnica medzi BA a TT má byť rozšírená v roku 2028

Partnerstvo s Volvom a Daimlerom sa čínskej automobilke Geely zjavne vypláca, aj vďaka nemu vlani zarobila oveľa viac.

Čínskemu Geely sa vlani darilo, zarobil viac

Čínsky elektrický sedan má výkon 163 koní a vyberať si pri ňom možno z dvoch akumulátorov. Ten väčší ponúkne dojazd 500 kilometrov.

Geely GE11: Pôjde o prelomový model?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×