Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako sa parkuje opitému vodičovi

VIDEO
REÁLNY TEST    Prvou z úloh, ktoré absolvovali naši opití vodiči, bolo priečne a pozdĺžne parkovanie s krátkym slalomom.
3 8 príspevkov 24.09.2012 / redakcia

Projekt s kreatívnym kódovým označením „Alkohol za volantom” pokračuje. V dvoch predchádzajúcich článkoch sme vás informovali o rôznych aspektoch rizikovosti jazdy pod vplyvom alkoholu, ako aj o zámere, ktorý týmto projektom sledujeme.

Dosť bolo teórie

Dnes už konečne upustíme od teórie a ideme na to. Skutočne, naostro. Naši jazdci absolvovali celkovo tri disciplíny. Tou prvou, ktorú vám predstavíme, je slalom s priečnym a pozdĺžnym parkovaním. Dopoludnia jazdili triezvi, popoludní už pod vplyvom alkoholu. Celý test prebiehal v uzatvorenom areáli školy šmyku Driving Academy a pod dohľadom záchrannej služby. Ako dodatočný aktívny bezpečnostný prvok sme využili inštruktora autoškoly Havran, ktorá nám zapožičala svoje výcvikové vozidlo.

Pozdĺžne parkovanie sa pre kameru, ktorá bránila vo výhľade, zmenilo na menší boj. Foto: Marián Balog 3 fotografií v galérii Pozdĺžne parkovanie sa pre kameru, ktorá bránila vo výhľade, zmenilo na menší boj. Foto: Marián Balog Zdroj: Marián Balog

V prvej – „triezvej” – etape obaja vodiči jazdili sebaisto. Ján Močko naplno zužitkoval svoje bohaté skúsenosti a znalosť terénu a zajazdil bez jedinej chybičky. Naša kolegyňa Soňa Zverková jazdila opatrnejšie, no urobila dve chyby.

Druhú etapu sme spustili po obede, keď si vodiči pod dohľadom meracieho prístroja polície vypili. Obaja prešli trať pomalšie. Jano bol v druhej časti o štyri sekundy pomalší. V jeho prípade to znamená, že alkohol ho spomalil o 15 percent. Soňa potrebovala na prejazd trate vo všeobecnosti viac času a v podnapitom stave bola o 15 sekúnd, čiže približne o 25 percent, pomalšia než za triezva.

Pomalším prejazdom sa však zhoda medzi jazdcami končí a nastupujú rozdiely v tom, ako alkohol ovplyvnil ostrieľaného profesionála a skúsenú vodičku.

Alkohol aj pri priečnom parkovaní narobil neplechu. Foto: Marián Balog 3 fotografií v galérii Alkohol aj pri priečnom parkovaní narobil neplechu. Foto: Marián Balog Zdroj: Marián Balog

Jano pred jazdou nafúkal 0,52 mg/l, čiže 1,08 ‰. Jazdu absolvoval bez chýb, video však jasne ukazuje podstatne drsnejšie zaobchádzanie s brzdovým pedálom aj volantom. Soňa mala o niečo vyšší obsah alkoholu v dychu 0,62 mg/l (1,29 ‰). Jej jazdný štýl sa veľmi nezmenil, vrátane rovnakých chýb. Pod vplyvom alkoholu však chyby vystupňovala. Kým v prvej časti sa dotkla kužeľa, v druhej ho už zhodila. Podobne dopadlo aj nesprávne zastavenie, keďže s alkoholom zastavila pred vytýčenou „bránou” vo väčšej vzdialenosti.

 

Obaja jazdci sa zhodli na tom, že alkohol v krvi im dal na našej „opičej” dráhe zabrať. Naša kolegyňa sa zároveň priznala, že najväčší problém jej robil výhľad z doteraz neznámeho vozidla. „Pri parkovaní som nevedela odhadnúť rozmery toho krpca, a to súkromne jazdím na kombi strednej triedy,” dodala.

Slalomovú dráhu prešli obaja vodiči s prehľadom. Foto: Marián Balog 3 fotografií v galérii Slalomovú dráhu prešli obaja vodiči s prehľadom. Foto: Marián Balog Zdroj: Marián Balog

Vodiči súhlasili s tým, že hladina alkoholu okolo jedného promile je nebezpečná. V prvom rade preto, že obaja si síce uvedomovali vplyv alkoholu, ale zároveň aj svoju schopnosť stále riadiť vozidlo. Práve vedomie typu „veď to ešte v pohode zvládnem” zvádza človeka sadnúť za volant.

Na vlastnej koži si mohli overiť to, čo psychológovia, lekári a vyšetrovatelia dopravných nehôd vedia už dávno: pri pokojnej jazde sa naozaj nemusí nič stať, no v momente, keď zasiahne rušivý element, môže byť veľmi rýchlo po všetkom. Síce v menšom meradle, ale objavuje sa to aj pri tak banálnej veci, ako je snaha zaparkovať.

Projekt pripravil portál AutoMoto.sk v spolupráci so školou šmyku Driving Academy, Ústavom dopravného inžinierstva v Žiline, Policajným zborom SR, záchrannou službou Falck Záchranná a.s. a autoškolou Havran.

BANNER300


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×