Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Otestovali sme vplyv alkoholu na vodiča

VIDEO
REÁLNY TEST   Chceli sme zistiť, ako alkohol v skutočnosti ovplyvňuje reakcie vodiča. Naši jazdci absolvovali tri disciplíny so skutočným alkoholom v krvi.
3 12 príspevkov 13.09.2012 / Soňa Zverková

O vplyve alkoholu na vnímanie vodiča sa toho popísalo neúrekom. Niektoré informácie sú pravdivé, iné menej a ďalšie sú zas obyčajné mýty. Zaujímalo nás, ako je to v skutočnosti, a preto sme sa rozhodli zorganizovať test s reálnym alkoholom.

Polročná odysea

Cesta k tomuto testu bola dlhá a trvalo zhruba pol roka, kým sme mohli pristúpiť k činu. Dôvodom je Trestný zákon, konkrétne novela z novembra minulého roka. V rámci nej sa jazda pod vplyvom alkoholu nad jedno promile stala trestným činom.

Problém spočíva v tom, že § 289 definuje skutkovú podstatu trestného činu, ale nie miesto. A hoci areál školy šmyku Driving Academy nespadá pod zákon o cestnej premávke, profesor trestného práva Fakulty práva Paneurópskej univerzity Jozef Záhora nás upozornil, že „trestný zákon na rozdiel od zákona o priestupkoch neviaže postih na cestnú premávku, ale na stav a činnosť, pri ktorej by páchateľ mohol ohroziť život alebo zdravie ľudí.”

Inými slovami, zákon nezaujíma, kde sa skutok stal, ale to, že sa stal. Ak sa trebárs zraní vodič traktora pri práci na svojom vlastnom a úplne uzatvorenom poli a polícia po dychovej skúške, prípadne po krvnom teste, skonštatuje obsah alkoholu viac ako 0,48 mg/l v dychu (jedno promile), vodič bude obvinený z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.

Navyše pri teste „na divoko” by sme porušili § 21 Trestného zákona, ktorý hovorí o navádzaní na trestný čin. Ako zamestnanci by totiž vodiči jazdili v pracovnom čase na pokyn zamestnávateľa.

Existuje ale východisko. Je ním § 27, ktorý hovorí o spoločensky prospešnej činnosti v oblasti výroby a výskumu. Na základe tohto odporúčania sme oslovili Ústav súdneho inžinierstva v Žiline, ktorý nám v osobe svojho riaditeľa Gustáva Kasanického poskytol podporu a zastrešenie v rámci jednej zo svojich vedeckých úloh. Vďaka nemu a podpore nemalého počtu ľudí zo školy šmyku Driving Academy a z Prezídia PZ SR sa nám napokon test podarilo zrealizovať.

Ako sme testovali

Pre test sme zvolili dvoch jazdcov. Jedným bol inštruktor školy šmyku Ján Močko, druhým naša redaktorka Soňa Zverková. Test sme rozdelili na dve časti, v každej naši jazdci absolvovali tri disciplíny. Prvou bol slalom s priečnym a pozdĺžnym parkovaním, pretáčavý šmyk na odtrhovej plošine a vyhýbací manéver na mokrom povrchu v zákrute dolu kopcom. Bezpečnosť zaisťovali zdravotníci záchrannej služby Falck a vozidlo autoškoly Havran, ktorého inštruktor si počas jázd pod vplyvom alkoholu sadol na pravé sedadlo.

Ešte kúsok a ten kužeľ padne 3 fotografie v galérii Ešte kúsok a ten kužeľ padne Zdroj: redakcia

V prvej časti jazdili vodiči triezvi, čo otestovala prítomná policajná hliadka svojím prístrojom. Po obedňajšej prestávke prišiel čas zvýšiť hladinu alkoholu v krvi. Súdny lekár Peter Kováč podľa hmotnosti a veku vypočítal, že na hranicu jedného promile musí Jano vypiť sedem poldeci tvrdého alkoholu a Soňa šesť. Počas pitia sme merali alkohol v dychu trikrát: po vypití polovice stanoveného množstva, po 20-minútovej prestávke a napokon po vypití celého množstva, čiže asi po hodine. A pochopiteľne sme si odmerali alkohol aj pred každou disciplínou.

Hladinu alkoholu v krvi vodičov pravidelne kontrolovala policajná hliadka 3 fotografie v galérii Hladinu alkoholu v krvi vodičov pravidelne kontrolovala policajná hliadka Zdroj: redakcia

Namerané hodnoty alkoholu testovacích jazdcov
Meranie
Ján Močko
Soňa Zverková
Na začiatku
0
0
Prestávka 20 minút
0,26 mg/l (0,54 ‰)
0,30 mg/l (0,63 ‰)
Po hodine
0,69 mg/l (1,44 ‰)
1,12 mg/l (2,33 ‰)
Parkovanie a slalom
0,52 mg/l (1,08 ‰)
0,62 mg/l (1,29 ‰)
Pretáčavý šmyk
0,52 mg/l (1,08 ‰)
0,62 mg/l (1,29 ‰)
Vyhýbací manéver
0,69 mg/l (1,44 ‰)
0,61 mg/l (1,27 ‰)

V tejto súvislosti je zaujímavý fakt, že v prípade našej kolegyne sme po hodine a vypití šiestich poldeci zaznamenali vysoký obsah alkoholu v dychu, až 1,12 mg/l (2,33 promile). Ten však veľmi rýchlo klesol a pred prvou disciplínou bol takmer polovičný: 0,62 mg/l (1,29 promile).

Alkohol vplýval na každého jazdca inak

V samotnom teste sa vplyv alkoholu podpísal pod dlhší čas jazdy u obidvoch jazdcov a tendenciou viac rozprávať. Obaja sa priznali, že to nebolo len prítomnosťou druhej osoby v aute. Alkohol skrátka odbúral zábrany pred kamerou a mikrofónom nainštalovanými v kabíne.

Keby namiesto vodného stĺpca išiel chodec, už mu nič nepomôže. A to stačí jedno promile... 3 fotografie v galérii Keby namiesto vodného stĺpca išiel chodec, už mu nič nepomôže. A to stačí jedno promile... Zdroj: redakcia

Ďalšie reakcie sa už líšili. Naša kolegyňa jednoznačne robila viac chýb a spomalené reakcie sa prejavili najmä na vyhýbacom manévri, s ktorým mala veľké problémy. Jano robil chýb menej, ťažil najmä z toho, že trať veľmi dobre poznal. S autom však narábal podstatne drsnejšie, predovšetkým pri rozjazdoch a brzdení mal oveľa ťažšiu nohu ako v prvej polovici testu.

Výsledky testu spolu s atraktívnymi videami a našimi postrehmi vám prinesieme v sérii článkov.

Test vznikol v spolupráci portálu AutoMoto.sk so školou šmyku Driving Academy, Ústavom súdneho inžinierstva v Žiline, Policajným zborom SR, záchrannou službou Falck Záchranná a.s. a autoškolou Havran.

BANNER300


Video
Najnovšie články
Test L200 Black Edition: Dostupné prekvapenie

PRVÁ JAZDA Najprv sme to brali len ako príchod najvýkonnejšej verzie, ale po prvých jazdách je jasné, že HR-V Sport je celkom iné auto.

Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV

Na júnovom autosalóne v Šen-čene bude mať premiéru štúdia, z ktorej sa časom stane sériové vozidlo. Detaily o ňom zatiaľ nepoznáme.

Škoda Vision GT: Česi chystajú ďalšie SUV

Odvážne štylizovaná štúdia má krídlové dvere a head-up displej pokrývajúci celú šírku čelného skla, pohon je čisto elektrický.

Kia HabaNiro: Predzvesť novej generácie?

Dobrých nápadov nikdy nie je dosť. Už 7. - 9. júna sa uskutoční motoristická akcia s tými najlepšími cieľmi - pomáhať tam, kde je to potrebné.

RALLY RADOSTI: 30 športiakov prejde SR, pomôžu dobrej veci

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×