Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Daň za auto každý rok? Navrhuje ju štátna štúdia

AKTUALIZOVANÉ
Analytici IFP prišli s novým návrhom zdaňujúcim motoristov. Tentoraz hovoria o dani, ktorú by sme podľa výkonu motora mohli platiť každý rok. Ministerstvo o zavedení takejto dane zatiaľ neuvažuje.
1 181 príspevkov 04.09.2012 / Soňa Zverková

Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pracuje pod strechou ministerstva financií, zverejnil štúdiu, podľa ktorej by sa mala zaviesť každoročná daň z motorového vozidla. Na rozdiel od doterajšej praxe, keď túto daň platili len podnikatelia, by sa mala týkať každého majiteľa auta s výnimkou telesne a zdravotne postihnutých osôb.

Čo navrhujú analytici

Základom novej cirkulačnej dane by mal byť výkon motora a sadzby by sa mali pohybovať od 10 eur do 539 eur. Na rozdiel od registračného poplatku, ktorý sa má od 1. októbra platiť za vozidlá s výkonom nad 80 kW, by nová daň zahŕňala všetky motorizácie.

Návrh sadzieb novej dane z motorových vozidiel
Výkon
Sadzba
dane
Odhadovaná
cena (€)
Pomer
sadzba/cena
do 33 kW
10 €
7 500 € až
10 500 €
0,11 %
do 38 kW
10 €
do 44 kW
10 €
do 50 kW
10 €
do 56 kW
12 €
do 62 kW
15 €
10 500 € až
20 500 €
0,12 %
do 68 kW
18 €
do 74 kW
22 €
do 80 kW
26 €
do 86 kW
32 €
20 500 € až
45 000 €
0,16 %
do 92 kW
43 €
do 98 kW
52 €
do 104 kW
63 €
do 110 kW
77 €
do 121 kW
93 €
45 000 € až
70 000 €
0,24 %
do 132 kW
113 €
do 143 kW
138 €
do 154 kW
167 €
do 165 kW
203 €
do 176 kW
247 €
viac než
70 000 €
0,43 %
do 202 kW
300 €
do 228 kW
365 €
do 254 kW
443 €
nad 254 kW
539 €
Zdroj: IFP

IFP predpokladá, že nová daň by do rozpočtu prispela sumou 65,3 milióna eur ročne. Analytici navrhujú dva možné scenáre výberu dane. Prvý scenár hovorí o výbere prostredníctvom daňovej správy, avšak iba za predpokladu, že by existovalo prepojenie medzi systémami daňových úradov a evidencie vozidiel.

Druhou možnosťou je platba daní súčasne s povinným zmluvným poistením, ktoré sa platí na rok dopredu. Tento spôsob však vyvoláva dva problémy. Prvý spočíva s termínom platby PZP, ktoré sa nemusí zhodovať so zákonnými lehotami na platby daní z príjmu. Preto IFP navrhuje, aby sa síce daň platila spolu s PZP, ale za uplynulé obdobie.

Ďalšia ťažkosť nastane, ak vozidlo zmení majiteľa v priebehu poistného resp. daňového obdobia. Pre taký prípad analytici navrhujú vrátenie alikvótnej časti dane. Celý návrh Inštitútu finančnej politiky si môžete prečítať priamo v dokumente dostupnom na stránke Ministerstva financií SR.

V súčasnosti ide iba o neschválený návrh, či bude zavedený do praxe zatiaľ nie je isté. Hovorca MF SR Radko Kuruc uviedol, že ministerstvo o zavedení každoročnej dane v súčasnosti neuvažuje. Podľa jeho slov ide o štúdiu analytického útvaru ministerstva financií.

„Ekonomická analýza IFP osvetľuje dôvody a opisuje možné spôsoby zdaňovania automobilov na Slovensku. Bola ňou inšpirovaná legislatíva upravujúca registračný poplatok automobilov a motocyklov, ktorá začne platiť v najbližšej dobe.“

NEPREHLIADNITE:Registračná daň: Všetko, čo potrebujete vedieť

AutoMoto.sk komentuje

V článku o registračnej dani sme kritizovali ministerstvo financií (MF), že sa snaží zaviesť ďalší poplatok, ktorý bude môcť donekonečna zvyšovať. Zdá sa, že sme slovenských financmajstrov podcenili. Prišli s novou daňou. IFP síce upozorňuje, že štúdia nereprezentuje názory ministerstva, no ide o inštitúciu, ktorú MF zastrešuje. Sme presvedčení, že práve táto štúdia sa stane hlavnou zbraňou, ktorú MF vytasí pri predkladaní návrhu novely príslušného zákona.

To, čo nás však zaráža najviac, sú niektoré argumenty, ktoré smelo môžeme označiť za pochybné. Akoby ich písal človek, ktorý ani nežije na Slovensku.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Prvý hovorí o zlepšení vertikálnej spravodlivosti, „nakoľko vlastníctvo vozidla poskytuje relatívne presnú informáciu o bohatstve zdaňovaného subjektu”. Naozaj? Existujú ľudia, ktorí vlastnia lietadlo alebo loď, ale jazdia na lacnom či bežnom aute, pretože si na auto nepotrpia. A je mnoho takých, ktorí si z platu našetrili a kúpia si trebárs výkonnejšie, aj keď staršie auto. A takto by sme mohli pokračovať...

Ďalší argument je oveľa zarážajúcejší. Podľa autorov štúdie zdanenie áut prispeje aj k horizontálnej spravodlivosti daňového systému, pretože „zaťažuje daňou majetok nadobudnutý z príjmu, ktorý sa nie vždy podarí spravodlivo zdaniť prostredníctvom priamych daní”. Inými slovami, analytici sú presvedčení, že väčšina Slovákov, ktorí riadne platia dane a odvody a následne si kúpia auto z toho, čo im zostane, evidentne neplatia dosť.

Aj k hybridom...

Tretia vec, ktorá nám udrela do očí, je téma hybridných a elektrických vozidiel. Mali by byť hybridy zvýhodnené? Nie, veď predsa „Environmentálny aspekt a „odmena“ za kúpu automobilu menej škodlivého pre životné prostredie je uskutočňovaná vo forme nižšej spotreby, a teda nižšej miery zaťaženia spotrebnými daňami.“

Chceme sa „opičiť” po západnej Európe, kde je podstatne vyššia životná úroveň než u nás, ale ekologické autá zvýhodňovať nebudeme. Podľa štúdie je takýto prístup v rozpore so zdanením majetku, nakoľko tzv. hybridné automobily podľa ceny presahujú priemer SR. My sa pýtame, prečo zrazu hovoríme o cenách áut, keď štúdia ako bernú mincu predhadzuje výkon motora.

Zdravý cynizmus nám hovorí, že táto daň skôr či neskôr príde. Lenže analytici akosi zabúdajú na to, že okolo nás je stále dostatok krajín, ktoré podobnú daňovú povinnosť nemajú. Kto zabráni Slovači ponechať si evidenčné čísla takejto krajiny? Kto chce, cestu si nájde. Základné pravidlo preto znie: najprv nech sa štát naučí dobre hospodáriť s našim peniazmi a až potom môže uvažovať o nových daniach.

BANNER300


Video
Najnovšie články
Elektrický hyperšport chystá aj Lotus

Firmy by mali spolupracovať na vývoji nových elektrických áut Fordu na platforme Rivianu. Partnerstvo prinesie nový prístup k inteligentným a elektrickým autám...

Ford investuje 500 miliónov USD do startupu Rivian

Nájsť v mestách vhodné parkovacie miesto je čoraz ťažšie a vtesnať sa doň dupľom. Parkovacie kamery sú určite užitočným pomocníkom a dodatočná montáž nie je...

Nejde vám parkovanie? Takto ho zvládne každý

Atraktívny kórejský liftback dostal oranžový lak, karbónové doplnky, čalúnenie Alcantarou a najmä upravený pohon všetkých kolies.

Stinger GTS: Pripravený na jazdu šmykom

Facelift prináša decentné úpravy zahŕňajúce zadné svetlá s motívom britskej vlajky a tiež rozšírené možnosti individualizácie navonok i zvnútra.

MINI Clubman má za sebou malú plastiku

Na vojenskej prehliadke vozila dôstojníkov nemaskovaná ruská novinka, ktorá vznikla na základe sedanu a disponuje rovnakou technikou.

Luxusný kabriolet Aurus: Debut pri Kremli

Modely s 2,3-litrovým motorom majú vo verzii High Performance výkon 335 koní a viacero komponentov zdedených od osemvalcových kúskov.

Ford Mustang: Viac elánu pre štvorvalec
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×