Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Viete, čo je defenzívna jazda?

Ťukance na križovatkách sú každodenným javom. Mnohým by sa však dalo zabrániť. Viete, čo je defenzívna jazda? Ponúkame niekoľko tipov.
3 127 príspevkov 21.06.2012 / Soňa Zverková

Hoci štatistiky nehodovosti klesajú, každodenný život rozpráva iný príbeh. Počet ťukancov na križovatkách, ale aj zbytočných krízových situácií je stále vysoký. Dôvodom sú predovšetkým vodiči, ktorí reagujú rutinne a premávku si všímajú len akoby mimochodom.

Ponáhľaj sa pomaly

Stresujúci svet núti ľudí rozmýšľať nad rôznymi záležitosťami a neraz na to využívajú cestu autom. Je to však najlepší návod na menšiu či väčšiu nehodu alebo minimálne na zbytočne vysokú spotrebu.

Systémom plyn-brzda v meste vodič nič nezíska, akurát spáli viac paliva. Dôkazom sú skúsenosti inštruktorov autoškôl, ktorí so žiakom za volantom dokážu bez väčších problémov a pri dodržaní všetkých pravidiel sledovať po meste aj divoko kľučkujúce výkonné auto. Na každej križovatke stoja na dohľad.

Pozornosť je potrebné zvýšiť v okamihu, keď sa plechová lavína dá do pohybu. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Pozornosť je potrebné zvýšiť v okamihu, keď sa plechová lavína dá do pohybu. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Defenzívna jazda

Odpoveďou na otázku, ako správne jazdiť, je defenzívna jazda. Tento pojem však rozhodne nie je synonymom pre prehnane opatrnú jazdu, ale skôr pre pokojnú a predvídavú. Nejde pritom o nič náročné, vodič dokáže poľahky sám seba vycvičiť a vytvoriť si vhodné návyky.

1. Základné pravidlo pre každého vodiča: rozmýšľajte ako vodič. Sústreďte sa na jazdu a situáciu okolo seba. Telefonovanie, ladenie rádia alebo rozmýšľanie nad nákupmi za volant nepatrí. Vplyv rozptyľovania sme ukázali v našom projekte, v ktorom sme našich testovacích jazdcov prinútili telefonovať a zároveň plniť šoférske úlohy.

2. Nesledujte len zadné svetlá predchádzajúceho vozidla, ale ak je to možné pozerajte sa cez jeho kabínu. Ak zbadáte, že vozidlá pred ním brzdia, nečakajte a spomaľte v predstihu. Prinútite tak aj ostatných vodičov spomaliť a znížite riziko zrážky.

3. Udržujte bezpečnú vzdialenosť počas jazdy aj pri státí na križovatke. Za jazdy budete mať prehľad o dianí pred sebou a získate priestor pre vyhýbací manéver v kritickej situácii. A ak sa do medzery niekto vopchá, spomaľte a znova si urobte svoj priestor. Je to naozaj taká tragédia, ak vás niekto predbehne?

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Pri státí v križovatke sa nelepte susedovi na nárazník. Väčší priestor vám umožní zareagovať, ak niekto za vami nezvládne brzdenie. Pokiaľ do vás narazí, zdemolovaný zadok vozidla neznamená, že si musíte poškodiť aj predok. Navyše budete mať priestor, keď budete musieť uvoľniť pruh pre záchranné zložky. Státie pár centimetrov od nárazníka predchádzajúceho vozidla veľa priestoru pre manévrovanie neponecháva.

Najlepší spôsob na odhad vzdialenosti medzi vozidlami popisuje inštruktor školy šmyku SuperDrive Peter Krištín. Ak zo svojho miesta vidíte miesto dotyku zadných pneumatík predchádzajúceho vozidla s vozovkou, je rozostup dostatočný. V každom prípade by ste mali vidieť aspoň vrchnú časť nárazníka.

Odporúčame zachovať väčšiu vzdialenosť aj od priechodu pre chodcov. Veľa tragických nehôd sa stalo v momente, keď do stojaceho vozidla, ktorý dával prednosť chodcovi, narazilo zozadu iné. Väčšia vzdialenosť od priechodu umožní stojacemu vodičovi zabrzdiť a chodcovi uskočiť.

4. Nepozerajte sa len na vozidlá, ale občas skontrolujte aj situáciu na chodníkoch. Buďte v strehu najmä na miestach so zvýšeným pohybom chodcom, napríklad pri zastávkach MHD, priechodoch, školách či nemocniciach. V uličkách na sídliskách, kde sú popri ceste zaparkované vozidlá, jazdite radšej pomaly a zvýšte pozornosť. Rýchlou jazdou nič nezískate, akurát zvýšite riziko zranenia chodca alebo dieťaťa.

5. Reagujte v predstihu. Toto pravidlo platí vždy a všade. Ak je na semafore červená, začnite spomaľovať skôr. Načo do poslednej chvíle stáť na plyne? Zbytočne spálite palivo a nič nezískate. Pokiaľ vidíte skupinu chodcov, čakajúcu pri priechode, radšej zastavte. Niekto z nich môže stratiť trpezlivosť a jednoducho vkročiť do vozovky. A podobných príkladov je veľa...

6. Nešpekulujte a nelietajte z pruhu do pruhu. Veľa vodičov v snahe čo najrýchlejšie prejsť upchanou križovatkou neustále prechádza z jedného pruhu do druhého. Ak patríte medzi nich, skúste sa niekedy tohto zlozvyku vzdať. Vyhliadnite si nejaké auto vo vašej blízkosti a sledujte, či sa naozaj hýbe rýchlejšie. Zistíte, že vo väčšine prípadov ani nie. Neustálym preraďovaním iba zvyšujete riziko zrážky a celú premávku v konečnom dôsledku spomaľujete.

7. Spätné zrkadlá nie sú na parádu. Výrobca ich do vozidla montuje za určitým účelom, a ten je zlepšiť prehľad vodiča o situácii. Naučte sa každých pár sekúnd hodiť rýchly pohľad do zrkadiel. Budete mať stály prehľad a v kritickej situácii budete reagovať rýchlejšie a istejšie.

Odporúčame sledovať zrkadlá aj pri státí v križovatke, najmä ak ste posledný v rade. Pokiaľ zistíte, že blížiace vozidlo je rýchle a nemusí včas zastaviť, máte možnosť uhnúť do strany, posunúť sa vpred a dať pretekárovi trochu priestoru alebo sa aspoň pripraviť na náraz a zabrániť zrážke s vozidlom pred vami.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

8. Jazdite len predpísanou rýchlosťou. Možno táto poučka znie banálne, ale skúste si niekedy odmerať čas na známej trase pri bežnom spôsobe jazdy. Následne sa aspoň raz obetujte a choďte tachometrovou 50-tkou. Výsledok vás určite prekvapí. Dokonca aj na diaľnici je to len psychologický moment, reálne získate pár minút, zato spálite podstatne viac paliva.

Rada na záver

Mnohí vodiči si o sebe myslia, že vedia dobre jazdiť. Za dobrého vodiča však rozhodne nemožno považovať toho, kto po meste jazdí stovkou a každého polroka je na návšteve v klampiarskej dielni. Dobrý šofér je ten, kto jazdí bezpečne a rozmýšľa ako šofér.

Vodič je povinný venovať sa naplno vedeniu vozidla, tak znie základné pravidlo. Môžeme si o zákone o premávke myslieť čokoľvek, ale jedno je fakt: základné ustanovenia sú písané krvou.

Nehody majú priamu a hlavnú príčinu. Priama je tá, ktorá spôsobila nehodu a nachádza sa v policajnom protokole, napríklad, neprispôsobenie rýchlosti jazdy povrchu vozovky. Nad ňou stojí hlavná príčina, ktorá celý dominový efekt spustila. A na 90 percent je to nepozornosť. Prečo by inak vodič išiel rýchlo, keď vie, že pod kolesami má vodu alebo dokonca ľad? Pretože myslí na všetko iné, len nie na to, čo je podstatné. Za volantom je to len a len samotná jazda.

BANNER300


Video
Najnovšie články
Elektrický hyperšport chystá aj Lotus

Firmy by mali spolupracovať na vývoji nových elektrických áut Fordu na platforme Rivianu. Partnerstvo prinesie nový prístup k inteligentným a elektrickým autám...

Ford investuje 500 miliónov USD do startupu Rivian

Nájsť v mestách vhodné parkovacie miesto je čoraz ťažšie a vtesnať sa doň dupľom. Parkovacie kamery sú určite užitočným pomocníkom a dodatočná montáž nie je...

Nejde vám parkovanie? Takto ho zvládne každý

Atraktívny kórejský liftback dostal oranžový lak, karbónové doplnky, čalúnenie Alcantarou a najmä upravený pohon všetkých kolies.

Stinger GTS: Pripravený na jazdu šmykom

Facelift prináša decentné úpravy zahŕňajúce zadné svetlá s motívom britskej vlajky a tiež rozšírené možnosti individualizácie navonok i zvnútra.

MINI Clubman má za sebou malú plastiku

Na vojenskej prehliadke vozila dôstojníkov nemaskovaná ruská novinka, ktorá vznikla na základe sedanu a disponuje rovnakou technikou.

Luxusný kabriolet Aurus: Debut pri Kremli

Modely s 2,3-litrovým motorom majú vo verzii High Performance výkon 335 koní a viacero komponentov zdedených od osemvalcových kúskov.

Ford Mustang: Viac elánu pre štvorvalec
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×