Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama: Veľa lacného priestoru

Ak chcete veľa priestoru, kúpite si van. Pokiaľ potrebujete veľmi veľa priestoru, siahnete po scivilnenej dodávke. Napríklad takej, ako je Fiat Scudo.
59 1 príspevok 26.04.2012 / Ján Trangel

Kapitola clanku

Pokiaľ to s prepravou ôsmich osôb v jednom automobile myslíte vážne, rozum vás skôr či neskôr odhovorí od voľby vanu či MPV a začnete sa obzerať v iných vodách. A tými nie je nič iné než pokojné moria sveta dodávok a úžitkových automobilov, ktoré sú „scivilnené“ pre potreby prepravy osôb. Ponuka takýchto automobilov je aj u nás bohatá.

Fiat Scudo síce patrí k lacnejším osobným dodávkam a dizajnovo nie je nijako zásadné zaujímavý. Netradičná je len prekvapivo dlhá predná časť 59 fotografií v galérii Fiat Scudo síce patrí k lacnejším osobným dodávkam a dizajnovo nie je nijako zásadné zaujímavý. Netradičná je len prekvapivo dlhá predná časť Zdroj: autor

Fiat Scudo patrí medzi lacnejšie varianty, ktorých cieľom je priniesť čo najviac využiteľného priestoru za čo najnižšiu cenu. Dnes testované Scudo dostalo pod kapotu nový dieselový motor Multijet  s objemom dva litre a výkonom vyšľachteným na 163 koní.

Francúzsko-taliansky rodokmeň

Fiat Scudo je pokrvným bratom francúzskych dvojičiek Peugeot Expert Tepee a Citroën Jumpy. Rozdielov v dizajne je skutočne málo, dokonca menej, než býva zvykom pri zdieľaných platformách štandardných osobných automobilov. Od Peugeotu si Fiat požičal aj techniku na palube, pôvodné je aj rozloženie ovládacích prvkov, Scudu ale dodal svoj vlastný motor 2.0 MJT.

Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama 59 fotografií v galérii Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama Zdroj: autor Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama 59 fotografií v galérii Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama Zdroj: autor Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama 59 fotografií v galérii Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama Zdroj: autor
 

Fiat Scudo sa predáva v dvoch vyhotovenia – s krátkym rázvorom s dĺžkou rovných 3 000 mm a potom v testovanej predĺženej verzii s rázvorom až 3 122 mm. Celková dĺžka je 5 135 mm. Pri voľbe základnej výbavy Scuda dostanete auto v štvordverovej konfigurácii s jednými posuvnými dverami na strane spolujazdca, dve vyššie výbavy majú v štandarde aj druhé posuvné dvere. 

Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
5135 mm
Šírka
1895 mm
Výška
1980 mm
Rázvor náprav
3122 mm
Pohotovostná hmotnosť
2017 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
2092 kg
Užitočná hmotnosť
788 kg
Celková hmotnosť
2805 kg
Objem batožinového priestoru
520/1230/2500/3300 l

Dizajnovo nie je osobné Scudo nijako výnimočné ani zaujímavé. Dominantou je predĺžená predná časť, vďaka ktorej celé auto pôsobí akýmsi natiahnutým a dlhším dojmom, než v skutočnosti je. Ostatné časti sú však podriadené účelu.

Scudo s predĺženým rázvorom je skutočne dlhé. 5 135 mm vám dá pocítiť vo všetkých situáciách 59 fotografií v galérii Scudo s predĺženým rázvorom je skutočne dlhé. 5 135 mm vám dá pocítiť vo všetkých situáciách Zdroj: autor

Ako na gauči

Sedadlo vodiča je neuveriteľne mäkké. Pripomína pohodlný gauč 59 fotografií v galérii Sedadlo vodiča je neuveriteľne mäkké. Pripomína pohodlný gauč Zdroj: autor

Vodiča sa snaží Scudo získať neuveriteľne mäkkým sedadlom, do ktorého sa doslova zaborí. Podobné sedadlá ešte v polovici deväťdesiatych rokov používali aj prémiové značky vo svojich top modeloch, neskôr od nich upustili. Bočné vedenie nemajú prakticky žiadne, pri dodávke to však nevnímame ako nedostatok.

Malým problémom je iba menej výrazná bedrová opierka. Spomenúť musíme aj trošku netradičné tvarovanie sedadiel v hornej časti: snažia sa vodičovi podoprieť lopatky a tým ako keby podporovali mierne zhrbenú polohu za volantom.

Samotné sedadlá sú vyrobené z akéhosi plyšu, resp. zvláštnej látky, ktorá nás počas testu nabíjala statickou elektrinou. Stačilo na chvíľu lakeť položiť na opierku a pri vystupovaní a dotyku s kovovými dvermi sme sa už mohli tešiť na malý kopanec. Nuž, aj takáto býva cena za „úžitkovo“ lacné a pragmatické materiály.

Vodiča vo Fiate Scudo obklopuje priestor. Veľa priestoru. Neuveriteľne veľa priestoru. Tento pocit jednoznačne pochádza z dodávkových automobilov a vodič za neho môže byť vďačný. Výrobca štedrú porciu priestoru využil na implementovanie množstva rôznych odkladacích priestorov, ktoré sú rozhádzané po celom interiéri - nad hlavou vodiča, po oboch stranách volantu i v spodnej časti.

Výhľad z vozidla je dobrý, jedinú výhradu máme k veľmi hrubému B-stĺpiku 59 fotografií v galérii Výhľad z vozidla je dobrý, jedinú výhradu máme k veľmi hrubému B-stĺpiku Zdroj: autor

Do Scuda jednoznačne umiestnite a dôkladne zakryjete akékoľvek predmety. Akýmsi malým bonusom je obrovská klimatizovaná schránka pred spolujazdcom, kde pokojne skryjete aj basu s pollitrovými minerálkami.

Priestor výrobca rozumne využil. Okrem množstva odkladacích priestorov aj na logické rozvrhnutie prístrojového panelu 59 fotografií v galérii Priestor výrobca rozumne využil. Okrem množstva odkladacích priestorov aj na logické rozvrhnutie prístrojového panelu Zdroj: autor

Základná matematika

Obrovský vnútorný priestor predĺženej verzie poskytuje dostatok pohodlia pre pasažierov v troch radoch, dovedna pre osem cestujúcich aj s vodičom. Štandardné rozloženie sedadiel je v počte 2+3+3, za príplatok môžete kúpiť 3+3+3. Iné konfigurácie ako 2+2+3, alebo 2+2+2 (s možnosťou otočenia druhého radu proti smeru jazdy) nie je možné objednať. V prípade záujmu si však je možné zvoliť Scudo s tromi sedadlami v prvom rade, čiže odveziete celkovo deväť osôb.

Dvojica posuvných dverí pridáva Scudu na praktickosti 59 fotografií v galérii Dvojica posuvných dverí pridáva Scudu na praktickosti Zdroj: autor

Sedadlá v druhom i treťom rade sú delené v pomere 2:1 a dajú sa posúvať i vyberať. Táto operácia však vôbec nie je jednoduchá. Samotné sedadlá sú prekvapivo ťažké a do vyhradených koľajničiek ich treba doslova natlačiť hrubou silou. Navyše presne, inak nezapadnú. Úplne vybratie a opätovné zloženie ide podstatne lepšie vo dvojici a vyžaduje trpezlivosť a cvik.

Sedadlo preklopíte a môžete nastúpiť do tretieho radu 59 fotografií v galérii Sedadlo preklopíte a môžete nastúpiť do tretieho radu Zdroj: autor

Nastupovanie do tretieho radu nie je vyriešené úplne ideálne. Najprv je potrebné sklopiť a následne preklopiť sedadlo v druhom rade, čím sa vytvorí priestor pre nastupovanie. Vzhľadom k rozmerom celého automobilu a posuvným bočným dverám je však prekvapivo stiesnený, preto je nastupovanie do tretieho radu skôr úlohou pre ohybnejších jedincov.

Všetky sedadlá je možné sklopiť a pri dostatku trpezlivosti a manuálnych zručností aj vybrať. Všimnite si ale, koľko priestoru ostáva pre batožinu aj za tretím radom sedadiel 59 fotografií v galérii Všetky sedadlá je možné sklopiť a pri dostatku trpezlivosti a manuálnych zručností aj vybrať. Všimnite si ale, koľko priestoru ostáva pre batožinu aj za tretím radom sedadiel Zdroj: autor

Keď už sa ale pasažier dozadu vyštverá, dostane sa mu rovnakého komfortu ako cestujúcim v druhom rade. Sedadlá sú tam úplne identické, to isté platí aj o mieste na nohy či hlavu. Vo Fiate Scudo sa pohodlne usadí akokoľvek objemný jedinec. Do mäkkých sedadiel sa doslova zaborí, vysoká strecha zase poskytuje dostatok priestoru nad hlavou aj pre basketbalistu v cylindri. Prúdenie chladného vzduchu od klimatizácie sa do výduchov v zadnej časti zapína samostatným tlačidlom.

Za tromi radmi sedadiel ešte stále ostáva štedrá porcia miesta pre batožinu. Konkrétne litre sa spomínajú iba veľmi ťažko (údajne 520 litrov po okno), ale faktom je, že vo Fiate Scudo si dokážeme predstaviť cestu ôsmich ľudí na dlhšiu dovolenku, pričom do kufra by sa všetka potrebná batožina pohodlne pomestila.

Do batožinového priestoru sa vstupuje cez dvojkrídlové dvere otvárané do strán. Toto riešenie je pre civilnú dodávku praktickejšie, ako veľké vyklápačky 59 fotografií v galérii Do batožinového priestoru sa vstupuje cez dvojkrídlové dvere otvárané do strán. Toto riešenie je pre civilnú dodávku praktickejšie, ako veľké vyklápačky Zdroj: autor

Sedadlá v druhom a treťom rade sa dajú pohodlne sklápať, čím sa síce nevytvorí rovná plocha (logicky, lebo dno kufra sa začína už na podlahe), nad sedadlami je však stále dostatok miesta, a tak nie je problém vo Fiate Scudo previezť napríklad veľké matrace aj bez vyberania sedadiel.  

Motor na jednotku s hviezdičkou

Najväčšou devízou Fiatu je taliansky dieselový motor 2.0 MJT, ktorý sa pre Scudo ponúka v dvoch naladeniach na 94 kW (128 k) a 120 kW (163 k). My sme testovali to silnejšie, ktoré prináša maximálny výkon pri 3 750 otáčkach a k tomu pridáva krútiaci moment 340 Nm dostupný od 2 000 otáčok.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1997 cm3
Max. výkon
120 kW/163 k
pri otáčkach
3750 ot/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
2000 ot/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Vzhľadom na rozmery a hmotnosti Scuda je tento motor veľmi príjemne živý a ponúka viac než dostatok výkonu pre bežnejšie jazdenie. Motoru nedochádzal dych ani pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach a celkovo ho považujeme za veľmi dobrú voľbu pre auto tejto kategórie.

Verte nám, alebo nie, ale s motorom 2.0 MJT dokáže byť nenaložené Scudo aj vcelku dynamické. Samozrejme, asfalt nepotrhá, na podnety vodičovej pravej nohy však dokáže zareagovať pohotovo 59 fotografií v galérii Verte nám, alebo nie, ale s motorom 2.0 MJT dokáže byť nenaložené Scudo aj vcelku dynamické. Samozrejme, asfalt nepotrhá, na podnety vodičovej pravej nohy však dokáže zareagovať pohotovo Zdroj: autor

Prevodovka nie je žiadny zázrak, ale pre Scudo postačuje 59 fotografií v galérii Prevodovka nie je žiadny zázrak, ale pre Scudo postačuje Zdroj: autor

Scudo sa predáva jedine v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Samotná páka je dobre umiestnená tak, aby vodičovi s pravou rukou uloženou na lakťovej opierke stačil pohyb zápästím. Dráhy chodu prevodovky sú dlhé a nepresné.

Zaradenie správneho stupňa je vždy lepšie potvrdiť dotlačením páky až úplne do koncovej polohy, na samovoľné docvaknutie sa spoliehať netreba.

Našťastie, sprevodovanie je ťažšie, takže vodič po páke nemusí siahať priveľmi často. V meste jazdí na štvorke, mimo mesto na šestke a auto spokojne ťahá aj pri nižších otáčkach.

Scudo spotrebu na palubnom počítači udáva v kilometroch, ktoré prejdete na jeden liter nafty. Po prepočítaní sme v meste míňali rovných osem litrov nafty na 100 km. To je o niekoľko desatiniek lepší priemer, než sľubuje výrobca.

Spotreba 
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,1 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,0 l/100 km
Priemer testu
7,9 l/100 km

Skôr ako do mesta ale Scudo patrí na diaľnicu. Pri deväťdesiatke si motor vypýtal priemerne 5,9 litrov nafty, „trnavská“ stodesiatka vyšvihla spotrebu na 6,7 litra a dosiahnutie tuzemského diaľničného limitu znamenalo odber rovných deviatich litrov. Vzhľadom na rozmery, kategóriu a celkovo zameranie Fiatu Scudo sú to hodnoty priemerné a očakávané.

Daň za cenu

Počas jazdy sa pasažieri musia zmieriť s vyššou hladinou hluku. Motor je počuť naprieč celým spektrom otáčok, ku cti výrobcu ale slúži výborné odizolovanie vibrácii, ktoré je cítiť iba na volante. Hluk v kabíne spôsobuje predovšetkým podvozok a kolesá, ktoré nie sú dobre utlmené. Vo vyšších rýchlostiach je badateľný aerodynamický hluk od obrovských zrkadiel, vodičovi pri ušiach nepríjemne píska aj meluzína od A-stĺpika. Pasažieri sa jednoducho musia zmieriť s vyššou mierou zvukového diskomfortu, ktorý je daňou za veľké auto v lacnom balení.

V kabíne je vyššia miera hluku – od podvozku, pneumatík, motora a samozrejme sa ozýva aj aerodynamický hluk 59 fotografií v galérii V kabíne je vyššia miera hluku – od podvozku, pneumatík, motora a samozrejme sa ozýva aj aerodynamický hluk Zdroj: autor

Podvozok bol konštruovaný tak, aby pomáhal vodičovi udržať auto na ceste, na komfort sa hľadelo až v druhom rade. Tichý síce nie je, ale nerovnosti dokáže filtrovať poctivo tak, aby ani cestujúcim v treťom rade nevytriaslo kosti po prejazde cesty z mačacích hláv. Riadenie je skôr nevýrazné a vodičovi nedáva veľa informácií. U dodávky to však nie je až také podstatné. Dôležitejší je fakt, že pri prejazde nerovností má volant tendenciu odskakovať, vodič ho teda musí pevne zvierať, aby sa mu náhodou nevytrhol z rúk.

Jazdné vlastnosti sú presne také, aké sa len dajú očakávať. Scudo je veľká a nemotorná dodávka, ktorá má tendenciu sa v zákrutách nakláňať. To je ale všetko prirodzené a úplne logické, nepovažujeme to za nedostatok, skôr za potvrdenie predpokladu. Používateľ, ktorý sa pre Scudo, alebo akékoľvek auto tejto kategórie rozhodne, musí skrátka s týmito vlastnosťami rátať a nečakať žiadne konštrukčné zázraky. Najlepšie sa dodávke vodí na diaľnici, kde sa dá hovoriť o stabilite aj pri stotridsiatke.

Aj sem, aj tam, aj všade

Fiat Scudo oslovuje veľmi špecifickú klientelu. Pokiaľ viete naisto, že potrebujete auto schopné prepraviť sedem a viac osôb, odporúčame prejsť si postupne všetky showroomy výrobcov a detailne sa informovať o možnostiach a konfiguráciách. Scudo nie je zlé, ale určite ho nemôžeme označiť ani za čierneho koňa ponúk. V tejto kategórii je to totižto komplikovanejšie, než inde.

Napríklad aj tieto praktické dvojkrídlové dvere môžu rozhodnúť o voľbe Scuda 59 fotografií v galérii Napríklad aj tieto praktické dvojkrídlové dvere môžu rozhodnúť o voľbe Scuda Zdroj: autor

V konečnom dôsledku nemusí o výslednej voľbe rozhodnúť motor, podvozok či technologické riešenia (a už vôbec nie afinita k danej značke), ale niekoľko drobných detailov, ktoré budúcemu majiteľovi vedia uľahčiť používanie a spravia tak auto vhodnejším pre splnenie konkrétnych požiadaviek. V tomto prípade to môžu byť dvojkrídlové zadné dvere, alebo mimoriadna porcia odkladacích priestorov.

Cena s DPH
Základná cena modelu
od 21 410 €
Základná cena verzie
od 27 710 €
Testovaný exemplár
28 239 €

Scudo ponúka väčším rodinám či firmám zaujímavú protihodnotu. Za zhruba 27 tisíc eur s DPH Fiat predáva obrovské auto s veľmi dobrým dieselovým motorom, ktoré sa majiteľovi odvďačí vysokou úžitkovou hodnotu. Je však potrebné rátať s vyššou mierou zvukového diskomfortu pri jazde a jazdnými vlastnosťami, ktoré sa presne nesú v duchu tradícií dodávok.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

BANNER300

Kapitola clanku

Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama 59 fotografií v galérii Test Fiat Scudo 2.0 MJT Panorama Zdroj: autor  

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1997 cm3
Max. výkon
120 kW/163 k
pri otáčkach
3750 ot/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
2000 ot/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
5135 mm
Šírka
1895 mm
Výška
1980 mm
Rázvor náprav
3122 mm
Pohotovostná hmotnosť
2017 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
2092 kg
Užitočná hmotnosť
788 kg
Celková hmotnosť
2805 kg
Objem batožinového priestoru
520/1230/2500/3300 l
Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
n.a.
Spotreba 
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,1 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,0 l/100 km
Priemer testu
7,9 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
181 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 21 410 €
Základná cena verzie
od 27 710 €
Testovaný exemplár
28 239 €

BANNER300


Video
Najnovšie články
Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu

Čakanie na kombi verziu BMW radu 3 sa skončilo. Praktický Bavor bude väčší, športovejší a neskôr dokonca ponúkne aj hybridný pohon.

Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek

O Škode je známe, že sponzoruje športové podujatia. Cez zimu hrajú prím Majstrovstvá v ľadovom hokeji, cez letné obdobie zasa Tour de France. Teraz sa...

Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×