Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mercedes triedy B: Druhá bé s vyznamenaním

Čo je toto za Medveďa? Hrabe prednými, zadné má posuvné a nechce vôbec žrať. Je to Medveď z druhej bé triedy.
80 10 príspevkov 04.04.2012 / Marián Balog

Kapitola clanku

Mercedes usilovne renovuje svoju modelovú ponuku. Najmä spodné priečky, pre zákazníka najdostupnejšie, prechádzajú v posledných mesiacoch revolučnými zmenami. Triedy A a B opustili sendvičovú platformu, ktorá celkom nenaplnila svoj údel nositeľa alternatívnych pohonov.

Nové béčko je vážnou hrozbou pre kompaktných konkurentov 80 fotografií v galérii Nové béčko je vážnou hrozbou pre kompaktných konkurentov Zdroj: autor

Pri dnešnej úrovni zmenšovania technológií už nemá opodstatnenie a Mercedes si trúfa napratať zázračné ekologické pohonné sústavy do menšieho balíčka. Trieda A dokonca absolvovala prerod z malého jednopriestorového autíčka na úplne klasický kompaktný hatchback so všetkým, čo k tomu patrí. Béčko síce až také formátové zemetrasenie neprekonalo, no aj tak by ho ani vlastná mater nespoznala. My sme testovali novú triedu B so silnejším naftovým motorom vo verzii 200 CDI a novinkou v slovenskej ponuke, sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7G DCT.

Kto si a kam ideš?

Najprv si ohmatajme miery novej triedy B. Dĺžka podrástla, symbolicky aj šírka. Naopak konštruktéri skresali výšku béčka a naprotiveň móde aj rázvor. Jednoposchodová platforma dala väčšiu voľnosť dizajnérom, ktorí kompaktný Mercedes zabalili do kabátu podobnejšieho klasickým viacpriestorovým automobilom.

Porovnanie generácií triedy B
 
Dĺžka (mm)
Šírka (mm)
Výška (mm)
Rázvor (mm)
Bat. Priestor (l)
I. (2005 - 2011)
4 272
1 778
1 603
2 779
550
II. (2011 - )
4 359
1 786
1 557
2 699
486
Rozdiel
+87
+8
-46
-80
-64

Opustenie sendvičovej podlahy uvoľnilo priestorové kapacity z uzdy a preskupením voľných litrov na správne miesta dosiahol Mercedes rozumnejšie rozloženie „vzduchu v kabíne“. Čo to znamená v praxi? Dostatok miesta vpredu je samozrejmosťou. Na zadných miestach medzigeneračne pribudlo niekoľko centimetrov na kolená, hlavy cestujúcich tiež nemajú dôvod na ponosy. Čalúnenie stropu je v zadnej časti pekne vykrojené a ani pasažieri s nadpriemernou výškou si nerozhrabú účesy (výnimkou sú snáď len pankáči s čírom).

Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor

Kapacita batožinového priestoru v základnej konfigurácii klesla medzigeneračne o 64 litrov, no stále je na dobrej a bohato postačujúcej úrovni. Za príplatok 678 eur vám Mercedes dáva ďalšiu možnosť reorganizácie priestoru pre posádku a batožinu. Pod názvom Easy Vario Plus ponúka posuvné zadné sedadlá a nie je to iba symbolická variabilita na oklamanie nepriateľa/zákazníkovej peňaženky. Rozsah posúvania a nastavenia operadiel je netradične veľký, ako ilustrujú naše fotografie.

Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor
 Systém Easy Vario Plus robí so zadnými sedadlami zázraky

Keď sme už zabŕdli do to tejto nerozsiahlej rozsahovej témy, spomeňme aj výškové nastavenie sedadla vodiča. Cesta zo spodnej polohy smerom hore je neskutočne dlhá, tým pádom majú šancu nájsť si svoju ideálnu pozíciu dlháni aj tí, ktorí do minulého béčka nastupovali smerom hore. K variabilite interiéru patrí aj sklopné operadlo spolujazdca, ktoré umožňuje pohodlne prepravovať aj extra dlhé predmety a dvojpolohové dno batožinového priestoru.

Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4 359 mm
Šírka
1 786 mm
Výška
1 557 mm
Rázvor náprav
2 699 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 400 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 475 kg
Užitočná hmotnosť
630 kg
Celková hmotnosť
2 030 kg
Objem batožinového priestoru
486/1545 l
Objem palivovej nádrže
50 l

Po stránke poskytovania pohodlia pasažierom teda nemáme voči béčku žiadne výhrady. Na pôdoryse bežného kompaktu poskytuje viac, ale zas nie je to typické MPV. Mercedes sa nás o tom snažil presvedčiť už pri prvej generácii, no na druhú označenie Sports Tourer pasuje viac.

Dobre urobený a urodzený

Osobitnou kapitolou vnútorného priestoru je kvalita jeho vypracovania. Dnes je na trhu mnoho výrobcov s „takmer prémiovou“ kvalitou, Mercedes si však v tomto smere kompromisy dovoliť nemôže a napriek umiestneniu na spodných priečkach modelového rebríčka učiňuje svojej reputácii zadosť. V triede B sme nezaregistrovali žiadne zaváhanie a hoci obklad palubnej dosky s dreveným vzorom je z plastu, pozitívny dojem nám to nepokazilo.

Namiesto imitácie dreva by sme radšej videli imitáciu včelieho plástu 80 fotografií v galérii Namiesto imitácie dreva by sme radšej videli imitáciu včelieho plástu Zdroj: autor

Možno bude lepšou alternatívou zvoliť si jednoduchší obklad so štruktúrou včelieho plástu, ktorý je síce tiež plastový, no aspoň sa tak ľahko nezašpiní odtlačkami prstov ako lesklý povrch imitácie dreva. Testovaný exemplár mal hornú časť palubnej dosky potiahnutú koženkou a kožené čalúnenie sedadiel v rámci balíka Exclusive (1 530 eur). Treba však povedať, že nie je koža ako koža. V Mercedese bola hrubá a už na dotyk pôsobila kvalitne. Keď k tomu prirátate kontrastné stehy a typickú vôňu, výsledok nemôže byť iný než spokojnosť.

Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor  
 Keď neprší, aspoň kvapká, ak nie koža, tak  aspoň koženka skrášľuje vrchnú časť palubnej dosky a výplne dverí. Zvyšok je v koži. Ozajstnej

Výborný dojem z hodnotnosti materiálov v interiéri zvýrazňovali kovové dekoračné prvky. Takmer všetko, čo sa vo vnútri béčka blyští, je kov, žiadne plasty s povrchovou imitáciou kovu. Máme dôvodné podozrenie, že dokonca aj tlačidlá na konci páčok pod volantom sú z kovu. Rovnaký pocit máme z miniatúrnych dekoračných líšt ohraničujúcich panel s ovládačmi na dverách. Tomu sa teda hovorí detailná kvalita.

Jediný neduh, ktorý sme v interiéri spozorovali, bolo neidentifikovateľné vŕzganie v zadnej časti. Laickou expertízou sme prišli na to, že ho má na svedomí pravdepodobne bohato popredeľované kožené čalúnenie operadla sedadiel v druhom rade. Veríme, že adekvátne ošetrenie povrchu by vŕzganie eliminovalo.

Downsizing v praxi

Prvú generáciu béčka poháňal naftový dvojliter pod dvoma rovnakými krycími menami ako v súčasnosti. Slabší mal výkon 80 kW (109 k), silnejší 103 kW (140 k), teda približne rovnaké hodnoty ako majú dnešné verzie 180 CDI a 200 CDI. Rozdiel je v tom, že aktuálne rovnaké parametre Mercedes ťahá z motora s o dva decilitre nižším zdvihovým objemom.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 796 cm3
Max. výkon
100 kW/136 k
pri otáčkach
3 600 - 4 400/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 600 - 3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
7-stupňová robotizovaná

My sme testovali silnejšiu jednaosmičku 200 CDI, ktorá sa prejavila ako viac než dostatočný záprah pre rodinné presúvadlo. Pekná porcia krútiaceho momentu položená prekliato nízko dovoľuje motoru prevaľovať sa na spodných otáčkach a tak šetriť palivo. Jedným dychom treba dodať, že nízke otáčky stráži príplatková sedemstupňová robotizovaná dvojspojková prevodovka 7G DCT. Naftový motor je v triede B výborne odhlučnený a prakticky v žiadnom z užívateľských režimov jeho prácu nevnímate.

Tichý a skromný pracant. Taký je naftový motor s objemom 1,8 litra 80 fotografií v galérii Tichý a skromný pracant. Taký je naftový motor s objemom 1,8 litra Zdroj: autor

Keď vás šetrné plachtenie omrzí, stačí prepnúť do režimu Sport a prevodovka hneď podradí. Tým pripraví pôdu na dynamickú jazdu, alebo iba postaví do pozoru celé stádo pred náročným predbiehacím manévrom. Niežeby béčko 200 CDI nevedelo „dať dole“ nejaký kamión aj na ekonomickom režime, akurát vtedy treba počítať s dlhšou dobou, kým zo sedmičky prevodovka preradí na päťku či štvorku.

Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s

Alternatívou k športovému režimu je manuálna fáza, ktorá splnomocňuje vodiča na kompletne všetky úkony. Aj tu však platí výnimka, respektíve akási ochranná poistka proti vodičským defektom. Pri obmedzovači prevodovka aj v manuálnom režime sama preradí na vyšší stupeň a takisto nedovoľuje motor dusiť napríklad na sedmičke rýchlosťou 35 km/h. Pri dobrzďovaní sama podraďuje.

K prevodovke celkovo nemáme žiadne vážne výhrady. Je iba otázkou osobných preferencií a finančných možností, či si zvolíte štandardný manuál alebo robota za plus 2 184 eur. Chybu v žiadnom prípade nespravíte.

Športom k invalidite

Dostávame sa k jedinej výčitke smerom k triede B a tou je príplatkový športovo ladený podvozok. Ak môžete, vyhnite sa mu. Jednak sa k rodinnému cestovateľovi nehodí, aj keď je na kvalitných cestách celkom príjemne civilizovaný, slovenské cesty si s tvrdšie naladenými podvozkami netykajú.

Aj keď pri béčku tolerujeme označenie Sport Tourer, športový podvozok mu v tunajších podmienkach nesvedčí 80 fotografií v galérii Aj keď pri béčku tolerujeme označenie Sport Tourer, športový podvozok mu v tunajších podmienkach nesvedčí Zdroj: autor

Situáciu na výmoľoch ešte viac vyhrocovali pneumatiky typu run flat, ktorým sa tiež radšej vyhnite oblúkom. Kombinácia tvrdého ladenia pruženia a tuhých bočníc run flat pneumatík na 18-palcových diskoch robili zvukovú šarapatu, čo kazilo dojem z inak veľmi komfortného auta. Voľte teda radšej komfortný podvozok, klasické pneumatiky a možno aj o palec menšie disky.

  Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor
Pekné, ale chcelo by to menšie disky a tučnejšie pneumatiky. Minimálne na Slovensku

Inak modifikovaná predná náprava z predchádzajúcej generácie a kompaktná štvorprvková zadná náprava odvádzali svoju prácu dobre. V zákrutách sa nám vôbec nezdalo, že sedíme v aute s trochu väčšou výškou.

Rodinnému zameraniu hrá na strunu aj pohon predných kolies. Mnohí si možno povedia, že Mercedes bez poháňanej zadnej nápravy nie je Mercedes, no vzhľadom na to, že béčko budú sedlať starostliví otcovia rodín alebo dámy, sa nám lacnejšie a istejšie riešenie predného pohonu zdá lepšou voľbou. Všetko ostatné nás presviedča, že ide o klasický Mercedes.

Testované béčko bolo za príplatok dovybavené množstvom pomocníkov, ktorí vodiča odbremeňujú a spríjemňujú jazdu. Za všetky spomeňme len asistenta mŕtveho uhla, asistenta pre udržanie v jazdnom pruhu, aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat v rámci systému Distronic Plus a Intelligent Light System (inteligentné osvetlenie prispôsobujúce svetelný kužeľ aktuálnym podmienkam a rýchlosti). Skúsení vodiči pokojne môžu niektoré z týchto prvkov vypustiť zo zoznamu požiadaviek. My by sme si ponechali aspoň Distronic Plus, ktorý udržiava rýchlosť podľa auta pred vami, a dokáže samočinne dobrzdiť až do úplného zastavenia.

Anorexia

Oblasť konzumácie triedy B bola pre nás najväčším a zároveň najpríjemnejším prekvapením v rámci testu. Nie, tabuľkovú hodnotu priemernej spotreby, ktorú udáva výrobca, sme nedosiahli, no nízke čísla hladili naše ekonomicky zmýšľajúce podvedomie.

Spotreba 
Mesto - normovaná
5,4 - 5,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 - 4,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,4 - 4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
6,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,6 l/100 km
Priemer testu
5,5 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
115 - 121 g/km
Emisná norma
Euro 5

Šok prvý. V meste sme sa pohybovali s priemerom do šiestich litrov. Trasy viedli klasicky po centre aj po perifériách, občasné výlety na obchvat nevynímajúc. Rovnaký režim absolvujeme so všetkými testovanými vozidlami. Apetít Mercedesu neúmerne nezdvihli ani studené štarty. Odchýlku od laboratórno-tabuľkových päť a pol považujeme za príjemne nízku.

Šok druhý. Diaľnica. Rôznorodé úseky rôznych diaľnic sme absolvovali vždy s tempomatom nastaveným na 130 km/h a palubné počítadlo na konci meraní ukazovalo hodnoty od 5,4 do 5,7 litra. Zjednodušene povedané, vo dvojici sa viac oplatí ísť béčkom než „ícéčkom“. Informáciu ešte skompletizujeme číslom 2 200. Toľko otáčok spraví kľukový hriadeľ za minútu, keď rýchlomer ukazuje 130 km/h. Bravó prevodovka!

Šok tretí. Mimo mesta a diaľnice sa dokážete pokojnou jazdou dostať pod päť litrov. Tento šok bol už trochu menší, keďže mestské a diaľničné postenie sa naznačilo, že ani na okreskách béčko nepácha obžerstvo.

Šok štvrtý, očakávaný. Priemer sa po 1 300 najazdených kilometroch ustálil na hodnote 5,5. Je pravdou, že väčšia porcia trás viedla po diaľnici a na okreskách sme sa zdržali iba krátko. Celkový priemer teda hodnotíme veľmi pozitívne.

Najprv bu-bu-bu, potom ja-ba-da-ba-dú

A sme doma. Poďme sa pozrieť do cenníka. Väčšina ľudí si pri trojcípej hviezde povie, že toto bude bolieť. Nie je to celkom tak. Aj keď na začiatku potrebujete väčšiu kôpku peňazí, s plynúcimi rokmi užívania sa rozdiel medzi triedou B a bežnými ľudovými kompaktmi pomaly zotiera. Mercedes jednoducho starne pomalšie. K tomu sa aktuálne pripájajú aj výhody vo forme bezplatných pravidelných servisných prehliadok a poistenia na tri roky v cene.

Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor  
 Mercedes triedy B stojí na polceste medzi kompaktným hatchbackom a MPV

A ak sa o svoje béčko budete dobre starať, zdanlivá finančná nevýhodnosť sa pri opätovnom predaji môže dokonca úplne stratiť. A pritom celý čas jazdíte na Meďáku. Takže pri uvažovaní o novom aute treba zobrať rozum aj kalkulačku do hrsti a overiť si, či si za rovnakú výslednú sumu nemôžete dopriať trochu viac.

Mercedes triedy B štartuje od 22 800 eur za najslabší benzín 180 BE. Prvý diesel s rovnakým číslom začína o 1 080 eur vyššie. Podľa krátkej praktickej skúsenosti z prvých jázd a ohlasov užívateľov odhadujeme, že väčšine bežných zákazníkov bude stačiť aj 80 kW (109 k) verzie 180 CDI. Tabuľkové spotreby má identické ako testovaná 200 CDI, teda aj v praxi by sa mal priemer pohybovať vo veľmi priaznivých medziach.

Cena 
Základná cena modelu
od 22 800 €
Základná cena verzie
od 31 674 €
Cena testovaného exemplára
45 054 €

Za dvadsať kilowattov navyše sa pripláca celkom demotivujúca kôpka peňazí. Zo 180 CDI sa 200 CDI stáva za 5 610 eur. Túto sumu radšej investujte do príplatkovej výbavy, výber je široký. Za zmienku stojí napríklad praktická polokoža za 288 eur, ktorá dodá interiéru väčší šmrnc, či spomínaný systém Distronic Plus za 1 032 eur. Ten sa kombinuje iba s robotizovanou prevodovkou 7G DCT za 2 184 eur. Za úvahu stojí aj systém Easy Vario Plus za 678 eur dodávaný iba v tandeme s balíkom komfortného sedenia za 162 eur.

Jednotkár

Sú autá, ktorým radi prepáčime ich neduhy z rôznych dôvodov. Jedno nám dáva pocit mužnosti, tak mu odpustíme vysokú spotrebu. S iným sa dobre parkuje, tak kamarátom basketbalistom radšej dáme číslo na taxík. Ďalšie zas dobre vyzerá a málo stojí, tak prižmúrime všetky oči v domácnosti nad pochybnou kvalitou. Pri Mercedese triedy B si však môžete dovoliť byť kráľom intolerancie. Ani nekompromisná lustrácia nepoškvrní jeho vysvedčenie.

Od nás dostáva čisté jednotky za vzhľad, za skromný apetít, za plnenie úloh rodinného auta bez šomrania, za kvalitu spracovania a v konečnom dôsledku aj za pomer ceny a ponúkanej hodnoty. Kto nevyskúšal, neuverí. Celá druhá bé prospieva s vyznamenaním.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Mercedes triedy B 80 fotografií v galérii Test Mercedes triedy B Zdroj: autor

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 796 cm3
Max. výkon
100 kW/136 k
pri otáčkach
3 600 - 4 400/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 600 - 3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová robotizovaná
Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4 359 mm
Šírka
1 786 mm
Výška
1 557 mm
Rázvor náprav
2 699 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 400 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 475 kg
Užitočná hmotnosť
630 kg
Celková hmotnosť
2 030 kg
Objem batožinového priestoru
486/1545 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s
Spotreba 
Mesto - normovaná
5,4 - 5,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 - 4,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,4 - 4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
6,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,6 l/100 km
Priemer testu
5,5 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
115 - 121 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena 
Základná cena modelu
od 22 800 €
Základná cena verzie
od 31 674 €
Cena testovaného exemplára
45 054 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×