Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Exkluzívna jazda: Neuveriteľných 600 koní

VIDEO
EXKLUZÍVNA JAZDA
NARODENINOVÉ PREKVAPENIE Ako darček pri príležitosti našich prvých narodenín vám prinášame na brutálnych 600 koní vyladeného amerického obra.
74 74 príspevkov 01.03.2012 / Ladislav Malák

Kapitola clanku

Dnes má AutoMoto.sk prvé narodeniny. Na oslavu pozývame všetkých a ako poďakovanie za vašu priazeň vám počas marca budeme prinášať exkluzívne články. Prvým je exkluzívna jazda a krátky test mimoriadne vyladeného  Cadillacu Escalade sa výkonom až 600 koní.

Cadilllac sa po niekoľkoročnej odmlke začína opäť uchádzať o priazeň slovenského zákazníka. Prvý kontakt s navrátilcom prebehol pri nedávnom otvorení prvého predajného a servisného strediska spoločnosti Todos v Bratislave. Druhý kontakt už dostal hmatateľnejšiu podobu. Pravdupovediac, táto podoba bola nielen hmatateľná a neprehliadnuteľná, ale aj dosť počuteľná. Išli sme do kolien. Spoločnosť Todos nám zapožičala ozrutný Cadillac Escalade, a aby toho nebolo málo, išlo o upravenú verziu s odhadovaným výkonom 441 kW/600 k.

Monument na kolesách

Keď a povie Cadillac Escalade, nezasvätený človek si predstaví buď ružový „krídlač“ alebo pohyblivé schody. Trochu zorientovanému fanúšikovi motorizmu hneď príde na um obrovské SUV s jednoducho krojenými tvarmi a klasickým americkým osemvalcom. V skutočnosti monumentálnosť Escalade prekonáva všetky fantázie. Obzvlášť, keď je ozvláštnený exkluzívnym tuningom.

Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog

Na Escalade je všetko veľké. Masku chladiča sťaby mriežku na mega piškvorky po stranách dopĺňajú mega svetlomety. Nadrozmerné dvere sa otvárajú nadrozmernými chrómovanými kľučkami. V rohoch predných okien sídlia veľkorysé spätné zrkadlá, ktoré robia z manévrovania s 5,2 metrovým obrom rutinu, akou je čistenie zubov.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 142 mm
Šírka
2 008 mm
Výška
1 887 mm
Rázvor náprav
2 946 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 506 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
2 581 kg
Užitočná hmotnosť
805 kg
Celková hmotnosť
3 311 kg
Objem batožinového priestoru
98/478/1707 l
Objem palivovej nádrže
98 l

Tento krížnik na kolesách svojim zjavom skryje do vrecka aj tie najväčšie európske mašiny. Na Escalade je všetko akési väčšie, úchvatnejšie a veľkolepejšie. Stačí sa postaviť ku kapote a je vám jasné, že na ručné čistenie čelného skla je potrebný rebrík. Rovnako pri nastupovaní sa cítite ako kovboj osedlávajúci svojho verného žrebca. Cadillac myslel aj na dámy v minisukniach a vybavil Escalade automaticky výsuvným schodíkom, vďaka ktorému paparazzi odídu bez úlovku.

Výklopné schodíky sú nezaplatiteľnou pomocou pri štveraní sa do kabíny 74 fotografií v galérii Výklopné schodíky sú nezaplatiteľnou pomocou pri štveraní sa do kabíny Zdroj: Marián Balog

Nastupovanie po schodíku sa k Escalade náramne hodí. Neexistuje lepší pocit, než užívať si pohľad na strechy ostatných áut odložených na parkovisku. Nadhľad pokračuje aj po usadení sa. V Escalade sa sedí tak vysoko, že na križovatke sa môžete takmer rovnocenne pozrieť do očí ľudom v autobuse. Tí sa väčšinou nezmôžu na nič iné než na nemý pohľad s pootvorenými ústami a nepríčetne ukazujúcim ukazovákom.

Stará škola pre osem žiakov

Po nasadnutí vás prepadne typicky americký luxus. Toto je stará americká škola. Výbava Platinum Edition obsahuje kožou čalúnené takmer všetky plochy. Výnimku tvorí iba podlaha s hrubým kobercom, zopár holých plastových dielov, textilný stop a ušľachtilé obklady z dreva a kovu. Zvyšok je pamätníkom padlému hovädziemu či ošípanému dobytku.

Luxus na americký spôsob – veľa kože, veľa tlačidiel 74 fotografií v galérii Luxus na americký spôsob – veľa kože, veľa tlačidiel Zdroj: Marián Balog

Paluba posádku rozmazná tak, že sa vám nebude chcieť vystúpiť, tobôž nie zamknúť a opustiť milovaný Escalade. Komfort ako v obývačke, chýba už len minibar a chladnička. Do Cadillacu Escalade sa navyše okrem vodiča zmestí ďalších sedem pasažierov. Skupinové roadtripy ako z Hollywoodu majú teda zelenú.

Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog Aj volant musí byť vyhrievaný a keď nepríde k vodičovi, musí ísť vodič k nemu

Treba vnútorný priestor Cadillacu Esaclade nejako rozpitvávať? V poriadku. Patrí sa spomenúť, že jaskyňa, v ktorej sedíte, je obrovská. Za jej podlahovú plochu by sa nemusela hanbiť ani paneláková garsónka. Prední pasažieri majú medzi sebou taký široký stredový tunel, že by sa na ňom mohli pokojne aj naobedovať.

Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog V aute formátu Escalade cítiť americký sen z každého rohu

Fascinácia Cadillacom Escalade nepozná hranice. Celé auto žije podľa sloganu, že nič nie je nemožné. Pohoda na palube je prvým a jediným cieľom, ktorému sa podriaďuje každá piaď a každá skrutka. Za jeho volantom máte pocit, že vám patrí celý svet aj priľahlými galaxiami. A nie je to iba falošný dojem. Rozmermi, zvukom ani akceleráciou Cadillac Escalade neprekoná len tak hocikto.

Profesor Whipple, kompresor PhD.

Modifikácie pod kapotou naznačujú vulgárne trčiace koncovky výfukového systému Gibson a malá nálepka pred zadným svetlom, ktorá je podpisom úpravcu. Pozorné oko by si možno všimlo výkonnejšie brzdy SSBC so 14-palocvými drážkovanými kotúčmi, trojpiestikovými hliníkovými brzdičmi a odolnejšími doštičkami. Modifikácie viditeľné zvonku naznačujú, že pod zdanlivo pokojným povrchom drieme vulkán.

Navonok sa zvýšený potenciál testovaného Escalade nedal rozpoznať 74 fotografií v galérii Navonok sa zvýšený potenciál testovaného Escalade nedal rozpoznať Zdroj: Marián Balog

Už v sérii je osemvalec s objemom 6,2 litra poriadnym pracantom a z dostupného objemu poskytuje výkon 301 kW (409 k) a krútiaci moment 565 Nm. Motor Cadillacu Escalade je na naše pomery veľkou raritou. Jeho celohliníková konštrukcia ukrýva rozvod OHV kombinovaný s variabilným časovaním nasávacích aj výfukových ventilov.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V8
Prepĺňanie
Mechanický kompresor Whipple, plniaci tlak min. 0,55 baru
Zdvihový objem
6 162 cm3
Max. výkon
441 kW/600 k*
Max. krútiaci moment
850 Nm*
Palivo
benzín
Pohon
4x4
Prevodovka
6-stupňová automatická
* približná hodnota po tuningu

Motor exemplára, na ktorom sme jazdili, je osadený mechanickým twin-scroll kompresorom Whipple, ktorý zdvihol výkon podľa odhadov asi o polovicu. Áno, čítate správne. Kompresor a pridružené vylepšenia pridali mocnému Cadillacu ďalších skoro 200 amerických koní k dobru a krútiaci moment sa vyšvihol na lokomotívových 850 Nm. S kompresorom sa pod kapotu nasťahovali nerozluční kamaráti ako intercooler typu vzduch-voda, vysokoprietokový vzduchový filter a neodmysliteľná úprava riadiacej jednotky motora aj prevodovky.

Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog Mohutný kompresor, vylepšené brzdy a nerezový výfukový systém

Ako sme už spomínali, splodiny spaľovania z valcov odvádza nerezový výfukový systém Gibson s jednou rúrou na každej strane, ktoré sú ukončené naleštenými hrncami. Sériový Cadillac Escalade má vývod výfuku iba na jednej strane. Už samotné naštartovanie mašinérie ôsmich valcov vyšle do okolia Cadillacu hlasný signál o tom, kto je pánom ciest. Netreba ani stáť vonku a úvodné dunenie vám vyplaví do krvi vlnu endorfínu. Kútiky úst sa chtiac-nechtiac roztiahnu do amerického úškrnu.

Ak štartovanie vyplavuje vlny, akcelerácia 600-koňového kolosu spôsobí endorfínové tsunami. Zatlačenie pedálu akcelerátora na podlahu má za následok ukrutné zrýchlenie, čo obzvlášť vyniká v kontexte ťažkotonážneho vzhľadu Escalade. Šesťstokoňový motor s odhadovanou nádielkou krútiaceho momentu blízkou hranici 850 Nm sa s viac než dva a pol tonovým kolosom pohráva ako jesenný vánok so žltým listom javora.

Ohromná sila prenášaná na všetky štyri končatiny amerického dinosaura posiela pri štarte nos auta k nebu a zadok k vozovke. Podobné pocity prežívajú pasažieri, ktorí len neveriacky krútia hlavami nad tým, čo profesor kompresor dokáže. Pocit, že Amerika je všemohúca, umocňuje chrochtanie osemvalca. Jeho prirodzene vulgárnemu zvuku nebráni v ceste takmer nič. Pri konštrukcii nerezového výfuku sa spoločnosť Gibson Performance evidentne vykašľala na hlukové normy a stvorila nerezovú akustickú zbraň.

Prevodovka radí rýchlo a kultúrne 74 fotografií v galérii Prevodovka radí rýchlo a kultúrne Zdroj: Marián Balog

Neskutočný zvuk

Príjemným vedľajším efektom je zamatový praskot osemvalca podfarbený poburujúcim zavýjaním mechaniky kompresora. Kým pri ustálenej jazde sa Escalade javí ako výletná loď na pokojnom mori s monotónnym bublaním kdesi v pozadí, keď mu stúpite na krk, správa sa skôr ako raketoplán. Zážih a štart.

Výfuk svojim barytónom láka pozornosť okolia ako zrelá marhuľa osy. Garantujeme vám, že aj sebaväčší motoristický ignorant sa obzrie. Nehovoriac o situácii, keď motoru trošku priložíte. Vtedy výfuky zalarmujú celý okres a vyslúžilí partizáni sa chytajú zbrane v domnienke, že prišiel ďalší nálet.

Osemvalec má vo vytržení neskutočný zvuk. Kompresor zložený z dvoch do seba zapadajúcich závitníc násilne tlačí vzduch do valcov, aby bolo dostatok kyslíka pre horenie. Mechanická rotácia závitníc sa navonok prejavuje typicky priamočiarym zavýjaním v pozadí. Z výfukov ide namiesto exhalátov číry strach zmiešaný s pôžitkom.

Odhliadnuc od dopovaného revum na požiadanie sa Cadillac dokáže správať ako bežné, užívateľsky komfortné auto. Otáčanie kolies zvládnete aj jedným prstom. V skutočnosti je celé auto postavené tak, aby ho mohla ovládať aj útla žienka. Na domácom trhu si preto užíva aj popularitu nežného pohlavia.

Štandardný Escalade má hodnotu maximálnej rýchlosti kruto zoškrtenú na 170 km/h. Jeho štandardný európsky ciferník, kalibrovaný do 220, teda s rezervou stačí. Keď sa ale cez pojazdnú skulptúru preženie tuningové komando, ktoré pridá 50 percent výkonu a nezabudne odblokovať limitér, táto stupnica prestáva stačiť. A ani radšej nechceme vedieť, kam by sa až ručička vyštverala. Pud sebazáchovy nepustí... Päť sekúnd z pokoja na stovku sme si ale párkrát dopriali. A môžeme ho odporučiť, i keď jedincom so sklonmi ku kinetózam pre istotu na lačno. Rozdiel oproti pôvodným 6,8 sekundám totiž pocítia aj tie najmenšie zvyšky raňajok v žalúdku.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
vyše 220 km/h*
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,0 s*
* približná hodnota po tuningu
Spotreba - po tuningu
Mesto
25 l/100 km
Diaľnica
18 l/100 km
Priemer
23 l/100 km

Spotreba? Ktorý fanúšik pravej Ameriky by na ňu kládol dôraz? Nejakých 24-25 litrov za šesťstokoňový výprask je úplná malina. Každé dupnutie na akcelerátor je pre ropných magnátov dôvodom na otváranie šampanského. Veď nakŕmiť osem valcov, ktoré majú navyše mohutný respirátor v podobe twin-scroll kompresora nie je úloha pre ekonomicky alebo ekologicky zmýšľajúceho človeka. Dajte Esclade, čo si zažiada a on vás odmení ťažkotonážnou blaženosťou.

Americký progres

Pri klasickom americkom SUV s koreňmi v segmente „truckov“ by človek čakal tuhé nápravy a archaické listové pružiny. Cadillac je však iný. Má predné dvojité závesy rozdielnej dĺžky (lichobežníková náprava) a zadnú päťprvkovú nápravu ukotvenú na ráme, ktorý dostatočne spevňuje dlhokánsku karosériu. Výsledkom je nekonečný komfort na cestách-necestách.

Cadillac Escalade sa sériovo dodáva s valcami 285/45 R22 74 fotografií v galérii Cadillac Escalade sa sériovo dodáva s valcami 285/45 R22 Zdroj: Marián Balog

Do sériovej výbavy modelu Escalade patrí aj progresívne pruženie s magneticky citlivou kvapalinou v tlmičoch. Systém kontinuálne číta cestu a zmenou magnetického poľa v tlmičoch mení ich charakteristiku podľa aktuálnej situácie. Nejde ani o to, že v Európe dostávajú podobný systém do podvozkov už aj niektoré kompakty, ale skôr o to, že sa milovník „Amerík“ na kolesách môže tešiť z ozajstného národného pokroku.

Mimochodom: vedeli ste, že Cadillac mal aktívne magnetické tlmiče ako vôbec prvé sériovo vyrábané osobné auto na svete? Dnes už sú možno niektorí Európania lepší, ale on bol rozhodne prvý. A na prvého žiadna nezabudne.

Lacné stádo

Cadillac Escalade sa na Slovensku ponúka s jediným motorom 6.2 V8 Vortec, výhradne automatickou šesťstupňovou prevodovkou, v dvoch stupňoch výbavy. Základná výbava Sport Luxury obsahuje takmer všetko, čo má Cadillac v ponuke. Dokúpiť sa dajú iba automaticky výsuvné schodíky (1 554 eur), elektrické sklápanie sedadiel druhého radu (604 eur), centrum zábavy pre zadné sedadlá (1 980 eur) a tri druhy laku (704 alebo 1 412 eur).

Cena
Základná cena modelu
od 78 985 €
Základná cena verzie
od 85 288 €
Cena exemplára
103 888 €*
*vrátane ceny za tuning

Cenník sa začína sumou 78 985 eur, Platinum Edition stojí 85 288 eur a obsahuje už aj príplatkové prvky výbavy Sport Luxury. K tomu sa ešte pridávajú spomínané vyhrievané/chladené držiaky na nápoje a luxusnejšie čalúnenie interiéru s hojnejším využitím kože a dreva. Príplatky pre vyššiu výbavu sa v cenníku nenachádzajú. Naša rada teda znie, ak Escalade, tak radšej Platinum Edition.

Samostatnú kapitolu pri nami jazdenom exkluzívnom exemplári tvorila úprava motora, bŕzd a výfukového systému. Jej cena sa nám zdá viac než priaznivá. Modifikácie vrátane práce stáli asi 18 600 eur. Celkový účet za 600-koňový Cadillac Escalade v plnej poľnej sa jemne prehupol cez hranicu 100 000 eur. Za podobnú sumu si môžete zadovážiť napríklad Mercedes-Benz GL 500 (285 kW/388 k/97 920 eur), Range Rover V8 SC (375 kW/510 k/113 524 eur), či o číslo menšie BMW X5 M (408 kW/555 k/110 110 eur).

Je pravdou, že konkurenti z Európy ponúkajú úplne inú filozofiu a iné hodnoty, avšak práve to môže byť motiváciou pre potenciálnych zákazníkov Escalade. Jeho zaoceánsky charakter s progresívnymi prvkami mu pomáha zažiariť ako superstar v rade šedých Európanov. Máte pocit, že sú európske autá také dokonalé, až sú nudné? Tak potom vás Escalade rozhodne dostane.

Hedonizmus po Americky

Hedonistický Cadillac Escalade patrí do skupiny áut, ktoré sa v našich končinách kupujú srdcom. Na konzervatívnom Starom kontinente to má naozaj ťažké, no zároveň jeho inakosť môže byť jeho najsilnejšou zbraňou. Jeho moc, hlučnosť a americkosť  sú vábením ktorému sa ťažko odoláva.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Cadillac Escalade 74 fotografií v galérii Test Cadillac Escalade Zdroj: Marián Balog

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V8
Prepĺňanie
Mechanický kompresor Whipple, plniaci tlak min. 0,55 baru
Zdvihový objem
6 162 cm3
Max. výkon
441 kW/600 k*
Max. krútiaci moment
850 Nm*
Palivo
benzín
Pohon
4x4
Prevodovka
6-stupňová automatická
* približná hodnota po tuningu
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 142 mm
Šírka
2 008 mm
Výška
1 887 mm
Rázvor náprav
2 946 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 506 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
2 581 kg
Užitočná hmotnosť
805 kg
Celková hmotnosť
3 311 kg
Objem batožinového priestoru
98/478/1707 l
Objem palivovej nádrže
98 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
vyše 220 km/h*
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,0 s*
* približná hodnota po tuningu
Spotreba - po tuningu
Mesto
25 l/100 km
Diaľnica
18 l/100 km
Priemer
23 l/100 km
Cena
Základná cena modelu
od 78 985 €
Základná cena verzie
od 85 288 €
Cena exemplára
103 888 €*
* vrátane ceny za tuning
Focus Media

Video
Najnovšie články
Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport

Americká firma komplexne upravila pick-up Silverado, okrem extra nápravy mu dala väčšiu svetlú výšku, modifikované nárazníky a silnejší osemvalec.

Hennessey Goliath 6x6: Obluda je na svete

Affalterbach predstavil štipľavé kompaktné kombi, ktoré má vo veľkej miere rovnaký dizajn i techniku ako príbuzný kupé-sedan.

Dve karosérie ponúkne i vrchol triedy CLA

V inzercii Slovákov dominujú relatívne nové jazdenky s nízkym počtom kilometrov na odometri. Najčastejšie boli v ponuke benzínové verzie a vozidlá s vyššou...

Slováci inzerujú najviac 5-ročné autá s nízkym počtom km

Asistenčné systémy majú podporiť vodiča a zvýšiť bezpečnosť. Aké systémy však existujú a ako vlastne fungujú? Presne na to sa pozrel nemecký klub ADAC.

Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×