Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Suzuki SX4 1.6 Street: Viac elegancie pre bestseller

Japonský bestseller Suzuki SX4 sa snaží zaujať elegantnejším zovňajškom a prekvapivo pestrou výbavou za atraktívnu cenu.
54 18 príspevkov 03.01.2012 / Ján Trangel

Kapitola clanku

Model SX4 robí japonskému výrobcovi Suzuki radosť už niekoľko rokov. Dlhodobo sa na Slovensku drží v prvej päťke najpredávanejších automobilov. Populárne sú predovšetkým verzie s pohonom všetkých štyroch kolies patriace do radu Outdoor Line. Okrem toho ale Suzuki ponúka model SX4 aj s prívlastkom Urban Line, ktorý má na rozdiel od terénneho kolegu poháňanú iba prednú nápravu. Japonský výrobca sa rozhodol mestské SX4 podporiť novou edíciou, ktorá dostala meno Street.

Suzuki SX4 Street vyzerá oproti drsnejšej Outdoor Line podstatne elegantnejšie a civilnejšie 54 fotografií v galérii Suzuki SX4 Street vyzerá oproti drsnejšej Outdoor Line podstatne elegantnejšie a civilnejšie Zdroj: autor

Suzuki SX4 vo verzii Street vôbec nie je jednoduché zaradiť do nejakej kategórie. Vďaka netradičnej stavbe a rozmerom sa nachádza presne na hraniciach bežných segmentov, preto pre neho nemáme presnú škatuľku. Každopádne, Suzuki SX4 si ide svojou cestou. A predajné úspechy v našich zemepisných šírkach nasvedčujú, že správnou.

Na štvrťceste medzi klasickým hatchbackom segmentu B a C, malým MPV a malým crossoverom 54 fotografií v galérii Na štvrťceste medzi klasickým hatchbackom segmentu B a C, malým MPV a malým crossoverom Zdroj: autor

Žiadny facelift, iba styling

Suzuki SX4 aj vo verzii Street ostáva stále tým istým dobrým autom. Z technologického hľadiska sa prakticky nič nezmenilo. Výrobca sa však rozhodol zatraktívniť ho pomocou dizajnového balíčka. Síce praktické, ale neestetické oplastovanie outdoorovej verzie vystriedali elegantné spojlery vpredu aj vzadu nad piatymi dverami, ozdobné prahy a šestnásťpalcové disky z ľahkých zliatin.

Test Suzuki SX4 1.6  Street 54 fotografií v galérii Test Suzuki SX4 1.6 Street Zdroj: autor Test Suzuki SX4 1.6  Street 54 fotografií v galérii Test Suzuki SX4 1.6 Street Zdroj: autor Nalakované nárazníky nahradili klasické oplastovanie

Suzuki dokonca hovorí o akomsi športovom výzore, ktorý sme však my ani pri najväčšej snahe nevedeli objaviť. SX4, nech je zabalený do akéhokoľvek obalu, bude vždy najmä praktickým  autom. Faktom ale je, že takto dizajnovo upravené SX4 pôsobí podstatne elegantnejšie.

BANNER300

Vnútri žiadne zmeny nenastali. To je trošku škoda, lebo práve interiér by si už drobné úpravy žiadal. Problémom sú predovšetkým tvrdé plasty v oblasti palubnej dosky a nemoderný stredový panel. Továrenské spracovanie je dobré, v SX4 nič nevŕzga či nedrnčí ani po prejazde série nerovností.

Vnútri žiadne zmeny 54 fotografií v galérii Vnútri žiadne zmeny Zdroj: autor

Pochvalu si istotne zaslúži štedrý priestor, ktorý výrobca doprial pasažierom na predných i zadných sedadlách – samozrejme pokiaľ sa pohybujeme v rámcoch danej kategórie. Príjemným prekvapením je, že za 180 cm vysokého vodiča sa pohodlne usadí rovnako vysoký cestujúci a bude mať dostatok miesta pre kolená i hlavu. Sedadlá sú tvrdšie a  iba s miernym bočným vedením. Pohodlné sú skôr pri jazdení na krátke a stredne dlhé trate. Pri dlhšom sedení sa môže prejaviť absencia výraznejšej opierky bedier.

Sedadlo vodiča by si zaslúžilo výraznejšiu opierku bedier, inak sa v ňom sedí pohodlne 54 fotografií v galérii Sedadlo vodiča by si zaslúžilo výraznejšiu opierku bedier, inak sa v ňom sedí pohodlne Zdroj: autor

Rukou cez volant

V aute tejto cenovej kategórie nie je možné očakávať špičkovú techniku, napriek tomu musíme spomenúť palubný počítač. Je pravda, že oproti prvej generácii SX4 ide o krok vpred, v porovnaní s konkurenciou však stráca. A to výrazne. Na monochromatickom displeji je možné zobrazovať si jedine základné informácie ako priemernú spotrebu, dojazd, prejdené kilometre alebo vonkajšiu teplotu.

Palubný počítač je vyspelejší, ale stále to nie je žiadna sláva 54 fotografií v galérii Palubný počítač je vyspelejší, ale stále to nie je žiadna sláva Zdroj: autor

Ktorékoľvek dve z menovaných položiek naraz nejde zobraziť, takže ak chcete vidieť napríklad dojazd, neuvidíte vonkajšiu teplotu. Jednotlivé položky sa navyše prepínajú i mažú pomocou dvoch malých kolíkových tlačidiel integrovaných priamo v oblasti budíkov. Pravým z dvojice sa navyše dosť nešikovne reguluje podsvietenie prístrojov. Celkovo je tento systém nepraktický, neergonomický a v určitých prípadoch dokonca môže byť aj nebezpečný.

Takto musíte prepchať ruku cez volant, aby ste stlačili toto malé kolíkové tlačidlo 54 fotografií v galérii Takto musíte prepchať ruku cez volant, aby ste stlačili toto malé kolíkové tlačidlo Zdroj: autor

Multimediálny systém sa našťastie ovláda pomocou samostatných tlačidiel na volante. Samotný volant je tenký a nemá ergonomické zóny pre správne uchopenie. Riadenie Suzuki SX4 je prekvapivo tuhé a posilňovač nastavený skôr pre jazdu na diaľnici ako v meste. Na otočenie kolies pri parkovaní je teda potrebné vynaložiť trošku viac sily ako je pri japonských mestských autách zvykom, čo môže prekážať obzvlášť nežnejšiemu pohlaviu. Pre úplnosť treba dodať, že v SX4 chýba trojblik smeroviek a automatické zapínanie svetiel.

Ovládanie multimediálneho systému je sústredené na volante, čo v tejto cenovej kategórii stále ešte nie je bežné 54 fotografií v galérii Ovládanie multimediálneho systému je sústredené na volante, čo v tejto cenovej kategórii stále ešte nie je bežné Zdroj: autor

Nižšia svetlá výška a pohon iba jedinej nápravy zmenili jazdné vlastnosti. SX4 Street je o poznanie tuhšie, v zákrutách sa napriek vyššej stavbe prakticky nenakláňa a auto dobre drží stopu. Ani počas sychravej jesene sme sa nedostali do situácie, kedy by sme spozorovali konštrukčné limity SX4 Street.

Verzia Street má na rozdiel od Outdoor Line nižšiu svetlú výšku 54 fotografií v galérii Verzia Street má na rozdiel od Outdoor Line nižšiu svetlú výšku Zdroj: autor

Keby ste sa ich predsa len pokúsili hľadať, citlivo nastavené ESP vám rýchlo pristrihne krídla. Stačí malá strata trakcie a ESP ihneď reaguje, niekedy až prehnane. Pokiaľ sa napríklad chcete pohnúť z vlhkého gumového priecestia cez električkové koľaje, elektronika hneď po prvom prekĺznutí predných kolies výrazne uberie plyn. Výsledkom teda nie je pohnutie, ale iba plazenie sa vpred. Našťastie sa dá ESP úplne vypnúť samostatným tlačidlom umiestneným vedľa ručnej brzdy.

Batožinový priestor má v danej kategórii priemernú hodnotu 270 litrov. Po sklopení zadných sedadiel však dostanete príjemnejších 1 045 litrov 54 fotografií v galérii Batožinový priestor má v danej kategórii priemernú hodnotu 270 litrov. Po sklopení zadných sedadiel však dostanete príjemnejších 1 045 litrov Zdroj: autor

Preverená klasika

Pod kapotou „pouličnej“ SX4 sa nachádza jedine starý známy benzínový štvorvalec označovaný ako 1.6 VVT. Motor nie je prepĺňaný a pri objeme 1 586 cm3 ponúka primeraný výkon 88 k (120 kW) dostupných pri 6 000 otáčkach. Krútiaci moment je 156 Nm a dosiahnete ho už pri 4 400 otáčkach. Papierovo teda motor pôsobí dojmom, že pre dynamickejšiu jazdu ho je potrebné vytáčať čo najvyššie. Nie je to ale tak úplne pravda. Agregát dobre ťahá už od pásma okolo 1 700 otáčok, čo oceníte predovšetkým v meste.

Starý známy benzínový štvorvalec pod kapotou 54 fotografií v galérii Starý známy benzínový štvorvalec pod kapotou Zdroj: autor

Suzuki SX4 sa vo verzii Street predáva jedine s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, automat je dostupný iba pre iné verzie. Prevodovka je presná a zaradenie prevodového stupňa jednoznačné. Dráhy sú dlhšie, nepredpokladáme však, že by majitelia Suzuki SX4 mali športové ambície.

Suzuki SX4 sa vo verzii Street predáva jedine s manuálnou päťstupňovou prevodovkou 54 fotografií v galérii Suzuki SX4 sa vo verzii Street predáva jedine s manuálnou päťstupňovou prevodovkou Zdroj: autor

Za zmienku stojí aj sprevodovanie. Pri mestskej päťdesiatke radíte štvrtý prevodový stupeň a motor točí okolo 2 000 otáčok. Päťku si žiada až pri rýchlostiach okolo 65-70 km/h. Deväťdesiatka znamená 2 200 otáčok, pri diaľničnej stotridsiatke uvidíte na otáčkomeri číslo 3 300. To je príjemné zistenie, lebo jeho objemoví konkurenti kombinovaní s päťstupňovými manuálmi často točia o 500 až 700 otáčok viac. To sa následne prejavuje na vyššej spotrebe i hlučnosti pri jazde po diaľnici.

Podľa očakávaní je benzínový motor kultivovaný. Pri voľnobehu sa do kabíny prenášajú iba minimálne vibrácie, ktoré sa objavujú v oblasti volantu. Na odhlučňovaní Suzuki SX4 si japonskí inžinieri nedali až tak záležať, čo je badateľné najmä na prenikaní ruchu okolitej premávky do kabíny. Motor je však veľmi tichý, takže pri bežnej jazde s otáčkami v spodnej polovici spektra nebude posádku nijako obťažovať. Vo vyšších rýchlostiach je počuť skôr hluk od kolies a aerodynamický hluk od veľkých zrkadiel.

Dvere batožinového priestoru sú väčšie, takže netreba parkovať úplne na doraz. Mohlo by sa stať, že kufor neotvoríte, alebo si ich oškriete 54 fotografií v galérii Dvere batožinového priestoru sú väčšie, takže netreba parkovať úplne na doraz. Mohlo by sa stať, že kufor neotvoríte, alebo si ich oškriete Zdroj: autor

Spotreba robí iba radosť

Je úplne bežné, že sa nám pri redakčnom teste podarí dosiahnuť nižšiu priemernú spotrebu v meste, než udáva výrobca. Obzvlášť k tomu dochádza na jar a na jeseň, keď je auto na letných pneumatikách a chladné počasie už neznamená potrebu studených štartov, teplo však zároveň nenúti používať klimatizáciu. V prípade Suzuki SX4 sme testovali pri teplotách okolo nuly a na zimných pneumatikách.

Napriek tomu sme udávanú spotrebu mestskú spotrebu 7,9 litra podliezli o celý liter. Úplne bez problémov sme v meste jazdili za 6,9 litra benzínu na 100 km. Udávaných 7,9 l/100 km palubný počítač ukázal, iba keď sme testovali dynamické možnosti SX4 a ručičku držali v hornej polovici otáčkomera.

Veko nádrže sa otvára z kabíny, za ním je klasický skrutkovací uzáver 54 fotografií v galérii Veko nádrže sa otvára z kabíny, za ním je klasický skrutkovací uzáver Zdroj: autor

Na okreskách sme bez problémov dosiahli spotrebu okolo piatich litrov. Motor nie je veľmi citlivý na prudšie stláčanie plynu, takže aj pokiaľ chcete čo najrýchlejšie nechať za sebou značku s koncom obce, nad šesť litrov v priemere by ste sa nemali dostať. Po dosiahnutí tuzemského diaľničného rýchlostného limitu sa spotreba ustálila na 7,3 litra benzínu na 100 km, čo je v danej kategórii dobrý výsledok. Svoju daň si nevybrala ani vyššia stavba. Zásluhy pripisujeme najmä dobre sprevodovanej päťstupňovej prevodovke.

Na výbave nešetrili

Vo výbave Street ponúka Suzuki pre model SX4 až prekvapivo pestrú výbavu. Okrem vyššie spomínaných dizajnových prvkov zahŕňa aj vyhrievanie predných sedadiel, automatickú klimatizáciu, systém bezkľúčového vstupu a štartovania či štandardné ESP a šesť airbagov. To v cenovej kategórii okolo 12 500 eur ešte stále nie sú bežné položky. Vo výbave nám chýbajú jedine zadné parkovacie senzory, ktoré sa aj napriek celkom dobrému výhľadu z vozidla a veľkým zrkadlám môžu v meste zísť.

Keď však hovoríme o bohatej výbave, musíme spomenúť aj druhú stranu mince. Ono všetky tieto prvky síce Suzuki SX4 Street má, ale iba v akejsi základnej verzii. Napríklad vyhrievanie sedadiel pozná iba jeden stupeň intenzity, do piatich minút od spustenia si teda môžete na sedadle opražiť toast. Klimatizácia je automatická, nie je však duálna. Navyše chýbajú výduchy na zadných sedadlách.

Vyhrievanie sedadiel pozná iba dve polohy – zapnúť a vypnúť 54 fotografií v galérii Vyhrievanie sedadiel pozná iba dve polohy – zapnúť a vypnúť Zdroj: autor

Bezkľúčový systém vstupu a štartovania funguje dobre, je však pomalší ako býva zvykom a po stlačení tlačidla na vodičovej kľučke sa otvoria iba vodičove dvere – ostatné dvere treba odomknúť samostatne. To sú také drobnosti, ktoré môžu trošku pokaziť radosť. Zároveň ale dodávame, že cena za ktorú to všetko Suzuki ponúka, je až príliš dobrá na to, aby predchádzajúce riadky bolo možné považovať za sťažovanie sa na nedostatky.

Výčnelok na mieste zapaľovanie, ktorým sa otáča pre naštartovanie. Kľúče od auta stačí mať vo vrecku 54 fotografií v galérii Výčnelok na mieste zapaľovanie, ktorým sa otáča pre naštartovanie. Kľúče od auta stačí mať vo vrecku Zdroj: autor

Za tie peniaze dobrá voľba

Aby sme boli konkrétnejší, Suzuki SX4 vo verzii Street sa predáva iba s jedinou cenou. Japonský výrobca si zaňho pýta 12 490 eur s DPH, čo je suma mimoriadne konkurencieschopná. Náš trh je na cenu citlivý, a tak nečudo, že si Suzuki stále drží popredné priečky v predajnosti. Nech počítame akokoľvek, v danej kategórii ani v okolitých segmentoch preňho nenachádzame konkurenciu.

Test Suzuki SX4 1.6  Street 54 fotografií v galérii Test Suzuki SX4 1.6 Street Zdroj: autor

Pokiaľ si prerátame reálnu úžitkovú hodnotu automobilu s cenou, Suzuki SX4 je veľmi dobrou voľbou. Verzia Street je špecifickejšia a predpokladáme, že aj napriek atraktívnej ponuke ostane v našich zemepisných šírkach populárnejšia verzia s pohonom oboch náprav. Ak však budete jazdiť najmä po meste, Suzuki SX4 ponúkne na danú cenovú kategóriu prekvapivo dobrú výbavu a predovšetkým kultivovaný a úsporný benzínový motor.

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Suzuki SX4 1.6  Street 54 fotografií v galérii Test Suzuki SX4 1.6 Street Zdroj: autor

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 586 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
6000/min
Max. krútiaci moment
156 Nm
pri otáčkach
4400/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4120 mm
Šírka
1730 mm
Výška
1565 mm
Rázvor náprav
2500 mm
Pohotovostná hmotnosť
1215 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1290 kg
Užitočná hmotnosť
435 kg
Celková hmotnosť
1650 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
270/1045 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,2 l/100 km
Mesto - počas testu
6,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Priemer testu
6,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
141 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 10 790 €
Základná cena verzie
od 12 490 €
Cena testovaného exemplára
12 490 €

BANNER300


Video
Najnovšie články
Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek

O Škode je známe, že sponzoruje športové podujatia. Cez zimu hrajú prím Majstrovstvá v ľadovom hokeji, cez letné obdobie zasa Tour de France. Teraz sa...

Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×