Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako správne zahrievať motor v zime

VAŠA TÉMA Názory na správne zahrievanie motora v zime sú rôzne. Ponúkame rady a tipy po konzultácii s odborníkom.
2 2 príspevky 02.12.2011 / Soňa Zverková

S klesajúcimi teplotami sa vynára otázka správneho zahrievania motora. Mnohí vodiči zvyknú nechať motor bežať na voľnobeh, kým očistia auto od snehu a námrazy. Tento spôsob však nie je najsprávnejší.

Zahrievanie motora počas čistenia auta nie je vhodný ani šetrný spôsob. Snímka: Dreamstime 2 fotografie v galérii Zahrievanie motora počas čistenia auta nie je vhodný ani šetrný spôsob. Snímka: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Najrýchlejšie zahriatie za jazdy

Podľa Ing. Róberta Labudu, PhD, odborného asistenta na Katedre automobilovej techniky Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity, najrýchlejšie sa motor zahrieva pri záťaži podľa zásady: viac paliva = viac tepla do systému. Na premazanie motora stačí iba niekoľko sekúnd, ktoré potrebuje olejové čerpadlo na rozprúdenie obehu oleja.

BANNER300

Pri voľnobehu sa teda motor, benzínový aj naftový, zahrieva pomaly, zvyšuje sa opotrebovanie jeho pohyblivých častí a vzniká aj viac exhalátov. A navyše zahrievanie na motora na parkovisku zakazuje aj zákon o cestnej premávke.

Zákon 8/2009, § 4 Povinnosti vodiča, ods. 2, písm. m)

Vodič nesmie

m) používať hanlivé gestá voči ostatným účastníkom cestnej premávky, vyhadzovať z vozidla predmety a obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode.

Zaťažovať motor však neznamená „vytáčať“. Práve naopak. Kým je motor studený,  je potrebné jazdiť na nízkych otáčkach, najlepšie v dolnej časti optimálneho rozsahu. Z tohto hľadiska by podľa Labudu mali byť ostražitejší majitelia dieselových motorov, ktoré sú tepelne veľmi účinné. Inými slovami, väčšinu tepla spotrebujú na efektívny výkon a menej na ohrev a teda sa zohrievajú pomalšie než benzínové. Dokazuje to aj teplota spalín, ktorá je pri benzínových agregátoch vyššia než pri naftových.

Mimoriadne citlivé na správny postup zohrievania sú agregáty vybavené turbodúchadlom. Vytáčanie ešte nezahriateho turbomotora do vysokých otáčok môže výrazne znížiť životnosť citlivých komponentov, ktorých výmena často stojí stovky až tisíce eur.

Pri zohrievaní motora nemusíte čakať, kým sa teplota motora na ukazovateli v kabíne dostane na optimálnu hodnotu. „V motoroch chladených kvapalinou sa totiž sníma teplota chladiacej kvapaliny, ktorej nábeh sa oproti teplote v piestovej skupine oneskoruje,“ upozorňuje Labuda. V podstate stačí s prejazdenou vzdialenosťou postupne stupňovať zaťaženie motora, kontrolka v kabíne je skôr orientačná a viac ako na odhalenie studeného motora slúži pre indikovanie jeho prehrievania.

Ilustračná snímka, zdroj: Continental 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka, zdroj: Continental Zdroj: Continental

Šetrite si majetok

Šetrné zahrievanie motora v zime jednoznačne pomáha obmedziť jeho opotrebovanie, no ľudia nie vždy majú dostatok trpezlivosti a neraz dupnú na plyn v momente, keď sa pohnú z parkoviska. I keď nejde o najlepší spôsob správania sa k majetku, na druhej strane však stojí fakt, že motor je spravidla najodolnejšou časťou vozidla a väčšinou prežije ostatné, najmä podvozkové časti.

Staňte sa fanúšikom AutoMoto.sk na Facebooku a dozviete sa všetky zaujímavé informácie medzi prvými.

Odporúčaný postup pri zahrievaní motora

  1. Zošliapnite spojku a naštartujte – olej v prevodovke môže byť hustejší než v motore a pri nízkych teplotách aj tuhší. Uľahčíte tým najmä batérii, nakoľko štartér musí pretočiť iba motor a nie aj oceľové súkolie prevodovky v hustom oleji. Po niekoľkých sekundách spojku uvoľnite.
  2. Zaraďte rýchlosť a rozbehnite sa na najnižších možných otáčkach – ak vám to dovolí dopravná situácia, snažte sa jazdiť na čo najvyššom rýchlostnom stupni, nakoľko motor bude pracovať v optimálnejších otáčkach než pri nižších prevodových stupňoch.
  3. Nevytáčajte motor – jazdite v dolnej polovici optimálneho rozsahu otáčok, s najazdenou vzdialenosťou postupne zvyšujte zaťaženie motora.

Video
Najnovšie články
Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu

Čakanie na kombi verziu BMW radu 3 sa skončilo. Praktický Bavor bude väčší, športovejší a neskôr dokonca ponúkne aj hybridný pohon.

Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek

O Škode je známe, že sponzoruje športové podujatia. Cez zimu hrajú prím Majstrovstvá v ľadovom hokeji, cez letné obdobie zasa Tour de France. Teraz sa...

Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×