Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Picanto 1.2: Zo škôlky priamo na strednú

Nové Picanto sa stalo synonymom dvojgeneračného skoku, no zároveň sa tvári ako keby si to strihlo skratkou do triedy o poschodie vyššie. Dojem zrelosti nie je len fatamorgánou.
68 25.11.2011 / Marián Balog

Kapitola clanku

Minulá generácia Picanta patrila medzi hračkárske autíčka z úplného suterénu automobilových segmentov, ktoré majú jedinú misiu. Odviezť dvoch, v núdzi štyroch pasažierov z bodu A do bodu B, takmer výhradne v rámci mesta. Maximálnym výkonom bol „road trip“ medzi dvoma nie príliš vzdialenými mestami.

Miniautomobily tohto druhu sa držali úplne pri zemi. Pasažierom ponúkali len to najzákladnejšie – pojazdnú ochranu pred nepriazňou počasia. Marketingoví experti však asi zistili, že aj zákazník kupujúci takéhoto drobca sa nechce cítiť ako v golfovom vozíku a ani komfortná výbava nemusí byť na škodu. Takisto nemusia malé autá nevyhnutne vyzerať ako z výkladu hračkárstva.

Nové Picanto ťaží zo svojich dospeláckych manierov 68 fotografií v galérii Nové Picanto ťaží zo svojich dospeláckych manierov Zdroj: autor

Tejto schéme úplne zodpovedá nová Kia Picanto, ktorá sa vezie na expanzívnej vlne valiacej sa z Kórei. A zdá sa, že sa dovalí pekne ďaleko. Tvary obrúsenej zápalkovej škatuľky upadli do nemilosti a nastupujú moderné krivky á la Schreyer. V novom lákavom obale Kie Picanto sme v redakčnom teste preverili najsilnejšiu dostupnú motorizáciu s objemom 1,2 litra.

Súboj hračiek

V hračkárskom segmente začína postupná obnova modelov. Picanto dostalo dospelejšie proporcie a charakter, no konkurencia nespí a od koncernu Volkswagen prišla nekompromisná odpoveď vo forme trojmodelu Up!/Citigo/Mii. Zatiaľ sa u nás ešte nepredávajú, no treba s nimi počítať ako s adeptmi na popredné priečky. Tabuľkový prehľad dopĺňajú stálice ako Fiat Panda (dosluhujúca generácia), Hyundai i10 a zástupca kolínskych trojčiat Toyota Aygo. Do porovnania sme zvolili päťdverové verzie s približne rovnako výkonnými motormi.

Porovnanie s konkurenciou
Modely
Kia Picanto 1.0
Fiat Panda 1.2
Hyundai i10 1.1
Toyota Aygo 1.0
Škoda Citigo 1.0**
Dĺžka (mm)
3 595
3 538
3 585
3 415
3 563
Šírka (mm)
1 595
1 589
1 595
1 615
1 641
Výška (mm)
1 480
1 540
1 540
1 465
1 478
Rázvor (mm)
2 385
2 299
2 380
2 340
2 420
Bat. priestor (l)
200/870
206/775
225/925
139/n.a.
251/951
Poh. hmotnosť (kg)
905
915
980
895
854
Výkon (kW/k)
50,7/69
50/68
50,8/69
50/68
55/75
Kr. moment (Nm)
95
102
99
93
95
Max. rýchlosť (km/h)
153
162
156
157
171
0 - 100 km/h (s)
14,4
13,4
15
14,2
13,2
Spotreba (l/100 km)
4,2
4,9
4,7
4,6
4,7
Cena (€)
od 8 990
od 9 540 (6 890)*
od 6 799
od 8 590 (7 190)*
n.a.
*aktuálna akcia
**3-dverová verzia

Zastavaná plocha 5,76 m2

Kia Picanto budí pri prvom stretnutí dojem, že ide o auto z vyššej triedy. Realitu odhalia až subtílne kolesá usadené v rohoch karosérie či podozrivo malá vzdialenosť kľučky zadných dverí od konca karosérie, ktorá naznačuje menšiu kapacitu batožinového priestoru. Nuž, pri dĺžke 3,6 metra žiadne zázraky čakať netreba. Ináč je Picanto až podozrivo dospelácke.

Test Kia Picanto 1.2 68 fotografií v galérii Test Kia Picanto 1.2 Zdroj: autor Test Kia Picanto 1.2 68 fotografií v galérii Test Kia Picanto 1.2 Zdroj: autor Vyvážené proporcie kompromitujú iba malé kolieska v rohoch karosérie

Tento dojem neustupuje ani po zhliadnutí interiéru. Dizajnéri sa zďaleka vyhli roztomilým hračkárskym ukazovateľom a ovládačom a zvolili skôr cestu serióznosti. Diely použité na palubnej doske sú z tvrdého plastu, čo je v tomto segmente štandardom. Ku cti Picantu slúži, že na pohľad vyzerajú materiály kvalitne a hodnotne.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 595 mm
Šírka
1 595 mm
Výška
1 480 mm
Rázvor náprav
2 385 mm
Pohotovostná hmotnosť
915 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
990 kg
Užitočná hmotnosť
415 kg
Celková hmotnosť
1 330 kg
Objem batožinového priestoru
200/870 l
Objem palivovej nádrže
35 l

Volant Picanta má tvarovaný veniec, ktorý dobre padne do ruky. Netradične pôsobí jeho dvojramenná konštrukcia. Spodný otvor je zvýraznený dekoračným obkladom, ktorý kopíruje motív tigrieho ňufáku z masky chladiča.

Seriózne navonok, seriózne vo vnútri 68 fotografií v galérii Seriózne navonok, seriózne vo vnútri Zdroj: autor

Ovládacie prvky má Picanto rozmiestnené prehľadne a podľa schémy, ktorá si s ergonomickými zákonmi dobre rozumie. Existuje však jedna výnimka, v tomto prípade dosť otravná a absolútne nelogická. Keď si už Kórejci dali námahu, aby Picanto pôsobilo hodnotne, je nepochopiteľné, že palubný počítač sa ovláda čapíkom trčiacim z vrchnej časti palivomeru na prístrojovom štíte.

Škoda archaického ovládania palubného počítača nebezpečným čapíkom na vrchu palivomera 68 fotografií v galérii Škoda archaického ovládania palubného počítača nebezpečným čapíkom na vrchu palivomera Zdroj: autor

Prístup k nemu vedie priamo cez volant a počas jazdy je ovládanie palubného počítača zbytočným rizikom. Takýmto hazardné riešeniam by sa výrobcovia mali vyhýbať ak už nie z dôvodu zníženia komfortu ovládania, tak aspoň z bezpečnostných dôvodov.

BANNER300

Priestorová ponuka je limitovaná malým pôdorysom auta, no štyria priemerne urastení pasažieri v Picante nemajú veľa dôvodov na sťažnosti. Dokonca aj dvestolitrový objem batožinového priestoru hodnotíme pozitívne. Transportér z Picanta nikdy nebude, ani sa to od neho nečaká, no štandardné nákupy zvláda ľavou zadnou.

Test Kia Picanto 1.2 68 fotografií v galérii Test Kia Picanto 1.2 Zdroj: autor Test Kia Picanto 1.2 68 fotografií v galérii Test Kia Picanto 1.2 Zdroj: autor Test Kia Picanto 1.2 68 fotografií v galérii Test Kia Picanto 1.2 Zdroj: autor Na potulky mestskou džungľou priestorová dispozícia bohato stačí

Po sklopení sedákov a zadných operadiel vzniká malý schodík, čo sa opäť neodvážime v danom segmente kritizovať. Dno batožinového priestoru je pokryté pomerne mäkkou krytinou, ktorá sa až príliš ľahko posúva. Nie príliš vábne vyzerá pri pohľade do kufra aj spodná strana operadiel, kde sa krčí poťahová látka.

Zametač s rezervou

Testovaná Kia Picanto bola vybavená silnejším z dvojice ponúkaných motorov. S pohonnou jednotkou radu Kappa so štyrmi valcami a objemom 1,2 litra sme mali tú česť aj v nedávnom teste modelu Rio. O triedu väčší hatchback predstavoval pre jednadvojku tvrdý oriešok, no v meste sa nedostatok krútiaceho momentu až tak neukázal. S asi o 200 kg ľahším Picantom dokáže ten istý motor poriadne pozametať. Pre ilustráciu uvádzame, že Rio s ním zrýchli z pokoja na 100 km/h za 13,1 sekundy, Picantu stačí 11,4 sekundy.

Malý štvorvalec robí z Picanta žihadlo, ako sa na najsilnejšiu motorizáciu v ponuke patrí 68 fotografií v galérii Malý štvorvalec robí z Picanta žihadlo, ako sa na najsilnejšiu motorizáciu v ponuke patrí Zdroj: autor

Štvorvalec je aj pri práci v spodnom pásme pod 1 500 otáčok veľmi kultivovaný. Posádka sa nemusí obávať dunenia a ani nepríjemných vibrácií, ktoré by nútili podradiť. Preto sa dá stálou rýchlosťou 50 km/h jazdiť v meste komfortne aj na najvyššom prevodovom stupni. Po zošliapnutí plynu netreba čakať žiadne zrýchlenie. Motorček sa vypne k poriadnemu záťahu až okolo hranice 3 000 otáčok. Nad 4 000 otáčok už sila motora postupne klesá, no zato rastie hlučnosť.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 595 mm
Šírka
1 595 mm
Výška
1 480 mm
Rázvor náprav
2 385 mm
Pohotovostná hmotnosť
915 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
990 kg
Užitočná hmotnosť
415 kg
Celková hmotnosť
1 330 kg
Objem batožinového priestoru
200/870 l
Objem palivovej nádrže
35 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
171 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,4 s

Slušného jazdného komfortu sa od Picanta dočkáte aj mimo mestských limitov. Pri rýchlosti 90 km/h je na palube pohoda, akoby sa ani nechumelilo. Motor točí slušných (vzhľadom na segment, litráž a počet prevodových stupňov) 2 500 otáčok, pričom neobťažuje nadmerným hlukom. Relatívny pokoj nenarúša ani prúdenie vzduchu obtekajúceho karosériu.

Na diaľnici to však už s Picantom nebude také ružové. Keďže ide o vozidlo kategórie, pre ktorú sú zvyčajne aj okresky tabu, nemáme mu to za zlé. Pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazuje asi 3 500 za minútu. Odstup a rozsah prevodových stupňov prevodovky Picanta je opäť akoby o triedu vyššie, možno preto, že pohonný reťazec odtiaľ skutočne pochádza. Dráhy radenia prevodových stupňov sú presné, no mohli by byť čistejšie. Občas máte pocit akoby ste radili cez zuby. Picanto by si zaslúžilo aj citlivejší mechanizmus akcelerátora.

Spotreba
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,0 l/100 km
Priemer testu
5,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
99 g/km
Emisná norma
Euro 5

S citlivou pravou nohou sa dá v mestskej premávke dosiahnuť priemer 5,8 l/100, čo sa zhoduje s prognózami výrobcu. Mimo mesta sme sa ani so sebazaprením nedostali na udávaných 3,8 l/100 km a palubný počítač ukazoval pri normálnej jazde 4,5 litra. Veľmi úsporným štýlom sme sa dotkli hranice štyroch litrov. Celkový priemer sa ustálil na hodnote 5,3 l/100 km.

Maxikomfort v mini

Podvozok Kie Picanto v zložení MacPherson vpredu a vlečné ramená spojené torznou priečkou vzadu sa postaral o ďalšie milé prekvapenie. Jeho naladenie môžeme s čistým svedomím označiť za mestsky komfortné. Picanto sa snaží posádku odizolovať od všetkých nedokonalostí povrchu a celkom sa mu to aj darí. Nerovnosti žehlí s prehľadom aj po akustickej stránke.

Po prekonaní hranice adhézie ide Picanto zo zákruty samozrejme nosom napred. Najmä výjazdy z  tiahlych zákrut s prispením miernej vlhkosti môžu rezultovať do nedotáčavého šmyku. Jeho nástup však cítite postupne, preto sa dá jednoducho ubratím plynu eliminovať. Ak odfiltrujeme jedincov s neukojenými pretekárskymi ambíciami, drvivá väčšina užívateľov sa do tejto situácie nikdy nedostane.

Podvozok Picanta je synonymom komfortu a bezpečnosti 68 fotografií v galérii Podvozok Picanta je synonymom komfortu a bezpečnosti Zdroj: autor

Pokiaľ sa Picanto stretne v zákrute s výraznejšou priečnou nerovnosťou, predná náprava stopu udrží, zadné kolesá môžu mierne odskočiť, no hneď pokračujú vo svojej stope. Čo je však ešte dôležitejšie, Picanto sa aj v takýchto situáciách správa dospelácky a núti pasažiera opäť uvažovať v čom sa to vlastne vezie. Celkovo je podvozok Picanta mäkký, no zároveň pôsobí dojmom tuhosti, teda nekolíše sa vo všetkých smeroch, nie je gumový. O zastavenie sa starajú kotúčové brzdy na všetkých kolesách, ktorých ovládanie je veľmi citlivé a nástup ostrý. Za to Picantu patrí pochvala.

Financie, financie

Kia si za svojho nového drobca sebavedomo pýta peniaze, o ktorých zabehnutá konkurencia ani nesníva. Samozrejme, ide o čerstvú novinku a je dosť možné, že časom bude Picanto dostupnejšie. Trojdverové verzie sa zatiaľ ešte nepredávajú, preto úlohu základu hrá päťdverová karoséria s trojvalcovým litrákom za 8 990 eur v základnej výbave LX. Tá obsahuje štandardne stabilizačný systém, asistenciu rozjazdu do kopca a ďalšie elektronické pomôcky. Nechýba centrálne zamykanie, palubný počítač a rádio s CD a MP3. Za manuálnu klimatizáciu si treba doplatiť 700 eur.

Cena
Základná cena modelu
od 8 690 €
Základná cena verzie
od 9 590 €
Cena testovaného exemplára
12 290 €

Nami testované Picanto malo vyššiu výbavu EX, pri ktorej patria do štandardu napríklad už aj hmlovky, spomínaná manuálna klimatizácia (automatika +750 eur), diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, USB a AUX vstup, kožený volant a hlavica radiacej páky a ďalšie drobnosti. Vyššia výbava dáva možnosť priplatiť si aj za 15-palcové disky z ľahkej zliatiny (450 eur), elektrické strešné okno (600 eur), bezkľúčový vstup a štart Smart Key (500 eur), či dokonca vyhrievanie predných sedadiel a volantu (250 eur).

Cena testovaného Picanta prekročila hranicu 12 000 eur. Takto nabalené verzie budú predstavovať s veľkou pravdepodobnosťou absolútnu menšinu predaných vozidiel, keďže takmer zabŕdajú do cenovej hladiny o dve triedy vyššie.

Nebude to také ľahké, drahá

Kia postavila malé veľké auto, spadajúce do najnižšieho segmentu, no charakterovo mieriace vyššie. Výrazné kvality Picantu nemožno uprieť, no práve na cenu citlivú klientelu môže odradiť relatívne vysoká cena. Začiatok predaja trojdverovej verzie posunie základnú hranicu o 300 eur nižšie, no skutočný trhák spraví z Picanta až prvá akciová ponuka importéra.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Kia Picanto 1.2 68 fotografií v galérii Test Kia Picanto 1.2 Zdroj: autor

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 248 cm3
Max. výkon
62,5 kW/85 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
120,6 Nm
pri otáčkach
4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 595 mm
Šírka
1 595 mm
Výška
1 480 mm
Rázvor náprav
2 385 mm
Pohotovostná hmotnosť
915 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
990 kg
Užitočná hmotnosť
415 kg
Celková hmotnosť
1 330 kg
Objem batožinového priestoru
200/870 l
Objem palivovej nádrže
35 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
171 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,0 l/100 km
Priemer testu
5,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
99 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 8 690 €
Základná cena verzie
od 9 590 €
Cena testovaného exemplára
12 290 €

BANNER300

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×