Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zvolávacie akcie: Kuriozity aj vážne nedostatky

Vaša téma Niekedy ide o uvoľnený kryt, inokedy o vážnu hrozbu požiaru. Automobilky zvolávajú svoje výrobky, aby zahladili staré hriechy.
7 1 príspevok 24.05.2011 / Marián Balog

Človek je tvor omylný a všetko čoho sa dotkne má potenciál pokaziť sa. Žiarivým príkladom sú automobily, ktoré ponúkajú takmer neobmedzený priestor na chybu. Niekedy pobavia, inokedy sú skôr do plaču.

Čo sú to zvolávacie akcie?

Zvolávacími akciami výrobcovia automobilov korigujú zväčša konštrukčné chyby určitých komponentov. Niekedy ide o dobrovoľné akcie, zvyčajne však si povolávanie automobilov do servisov vynúti tlak verejných kontrolných úradov alebo podnety užívateľov. Chybu výrobcovia odstraňujú na vlastné náklady výmenou dielu alebo dodatočnými úpravami konštrukcie.

Zvolávacie akcie sprevádzajú automobilový priemysel už dlhé desaťročia. Je ich viac než by sa dalo čakať. Niektoré však vytŕčajú z radu masovosťou, závažnosťou poruchy a niektoré aj určitou dávkou absurdity. Posledné roky boli aj vďaka rozvoju internetu poznačené väčšou mierou medializácie situácií, kedy boli výrobcovia pristihnutí takpovediac „in flagranti“.

Úsmev, prosím

Citroën v týchto dňoch zvoláva viac než 20 000 kusov modelu C3 Picasso kvôli pomerne kurióznej chybe. Akcia sa týka vozidiel s pravostranným riadením a spočíva v tom, že vozidlo dokáže zabrzdiť aj spolujazdec na prednom sedadle bez použitia ručnej brzdy. Pointa problému je nedôsledná prestavba z verzie s ľavostranným riadením na verziu s pravostranným.

BANNER300

Brzdový valec zostáva pri úprave na pôvodnom mieste (vľavo) a s brzdovým pedálom na pravej strane ho spája hriadeľ tiahnuci sa naprieč vozidlom. Nedostatočná izolácia umožňuje spolujazdcovi pri troche šikovnosti alebo úplne náhodou nohou stlačiť brzdový mechanizmus.

Prestavba na pravostranné riadenie urobila z Citroënu C3 Picasso auto pre autoškoly 7 fotografií v galérii Prestavba na pravostranné riadenie urobila z Citroënu C3 Picasso auto pre autoškoly Zdroj: Citroën

Na túto chybu prišiel spotrebiteľský program Watchdog (video) britskej spoločnosti BBC, ktorý dostal avízo od upratovacej spoločnosti z Kentu. Tá má vo vozovom parku tri kusy Citroënu C3 Picasso a všetky dokázal zabrzdiť spolujazdec. Ďalšie vyšetrovanie ukázalo generálnu chybu, ktorú Citroën majiteľom bezplatne odstráni.

Mazde zas pred tromi mesiacmi spôsobila vrásky sila prírody. Asi 65 000 exemplárov modelu Mazda6 vyrobených v americkom závode Flat Rock muselo navštíviť servis kvôli upchatému odvzdušňovaciemu potrubiu palivovej nádrže. Tento kanálik za zapáčil malým pavúkom rodu Cheiracanthium z čeľade Miturgidae, ktoré si v ňom začali stavať svoje príbytky. Upchatie mohlo viesť k vysokému tlaku v nádrži a následnému vzniku trhlín palivového systému. Servisní technici v Mazde kanáliky prečistili a nainštalovali zariadenie zamedzujúce opätovnému nasťahovaniu pavúkov.

TIP: Automobilka Mazda sťahuje 65 000 áut: Kvôli pavúkom

Ďalší kuriózny prípad nevyniká povahou samotnej poruchy, ale časom, po akom sa prišlo na chybu. V marci 2010 ohlásila automobilka Daihatsu zvolávaciu akciu modelu Rocky/Feroza kvôli možným trhlinám v palivovom systéme. Daihatsu však prestalo model Rocky/Feroza vyrábať už v roku 1998 a kto vie, aké percento vyrobených kusov prežilo dodnes. V USA sa zvolávacia akcia týkala asi 4000 kusov z rokov 1990 – 1992. Daihatsu nikde neuvádza, koľko exemplárov sa nakoniec na výmenu súčiastky dostavilo.

Zaváhanie sa nevyhýba ani modelom s jednoduchou konštrukciou, kde sa nemá čo pokaziť. V roku 1972 zvolal Volkswagen 3,7 milióna vozidiel do servisov. Išlo o legendárny Chrobák, ktorý mal problém s odpadávajúcimi stieračmi.

O takmer 40 rokov neskôr došlo k ďalšej nezvyčajnej zvolávacej akcii. V januári 2011 Volkswagen povolal späť 27 nových Beetlov vyrobených medzi 1. a 22. septembrom 2010. Dôvod? V čase ich výroby nespĺňali nové bezpečnostné normy, ktoré vošli do platnosti práve 1. septembra. Výrobca to vyriešil výmenou kus za kus. Zákazníci dostali nové Beetle rovnakej špecifikácie vyrobené pred 1. septembrom 2010, kedy ešte prísnejšie normy nemuseli spĺňať.

Reputácia v ohrození

Medzi najväčšie zvolávacie aféry posledných rokov patrí určite prípad Toyoty a jej neúmyselne zrýchľujúcich modelov. Na konci roka 2009 prepukol škandál, ktorý Toyotu pripravil o nemalé množstvo energie, finančných prostriedkov, zákazníkov a najmä poškvrnil jej dobrú povesť. Séria zvolávacích akcií sa dotkla viac než 9 miliónov vozidiel Toyota.

Medzi najväčšie zvolávacie aféry prípad Toyoty 7 fotografií v galérii Medzi najväčšie zvolávacie aféry prípad Toyoty Zdroj: Toyota

Problémy Toyoty s neželaným zrýchľovaním začali už v roku 2003 pri testovaní modelu Sienna a v priebehu nasledujúcich rokov sa pravidelne objavovali na sériových modeloch Toyota a Lexus. Spočiatku vina padala na elektronické ovládanie plynu, neskôr sa objavil ďalší podozrivý, podlahová rohož, ktorá mohla spôsobiť zaseknutie akcelerátora.

Prípady samovoľného zrýchľovania pribúdali a zodpovedné orgány incidenty vyšetrovali. Toyota zvolávala niektoré modely v malých množstvách. Ani to nepomohlo a opäť sa začali množiť sťažnosti na chybný pedál akcelerátora, ktorý sa zasekával bez pričinenia podlahovej rohože.

V auguste 2009 Toyota začala potichu s nápravou zasekávajúceho sa akcelerátora na európskych modeloch. V USA popierala túto poruchu až do januára 2010, kedy oficiálne priznala, že zasekávanie a následnú nechcenú akceleráciu môže spôsobiť podlahová rohož aj samotný pedál.

V októbri 2009 prišla prvá masívna zvolávacia akcia kvôli rohožiam. Do servisov bolo povolaných 3,8 milióna vozidiel. Po priznaní z januára 2010 nasledovala séria ďalších zvolávaní zahŕňajúca milióny automobilov. Súčasťou opatrení bolo aj zastavenie predaja, ktoré Toyote popri pošramotenej povesti spôsobilo aj nemalé finančné straty. S následkami sa Toyota pasuje doteraz.

Výraznú stopu v štatistikách zvolávacích akcií zanechala automobilka Ford, spomedzi ktorých vyniká chyba ovládača tempomatu. Neposlušný prepínač predstavoval riziko vzniku požiaru a týkal sa asi 16 miliónov rôznych modelov značky Ford na americkom trhu z deväťdesiatych rokov 20. storočia a zo začiatku 21. storočia. Zvolávacia akcia sa naťahovala od roku 1999 do roku 2009. Ďalší kuriózny prípad sa datuje do roku 1980, kedy sa Ford hrozbe zvolania 20 miliónov vozidiel kvôli defektnej prevodovke šalamúnsky vyhol zaslaním varovnej nálepky majiteľom postihnutých modelov.

Mercedes-Benz si zavaril hneď pri uvedení triedy A 7 fotografií v galérii Mercedes-Benz si zavaril hneď pri uvedení triedy A Zdroj: Mercedes-Benz

V roku 1997 sa Mercedes-Benz vrhol do kompaktného segmentu triedou A. Hneď prvý krok však znamenal katastrofu. Pri takzvanom losom teste švédskeho magazínu Teknikens Värld sa Mercedes triedy A prevrátil. Reakciou výrobcu bola zvolávacia akcia, pri ktorej do všetkých dovtedy predaných exemplárov (asi 2 600 kusov) bolo dodatočne namontované ESP a modifikované pruženie.

Čas liečiteľ

Aj pri zvolávacích akciách platí, že všetky rany zahojí čas. Medializované aféry majú zvyčajne relatívne krátky život a pozornosť verejnosti sa po niekoľkých týždňoch zvrtne na iný škandál. Finančné straty vyplývajúce zo zvolávania väčšinu dnešných veľkých producentov neohrozia, horšie sú však jazvy, ktoré nezodpovedný postoj výrobcov zanechá na ich reputácii.


Video
Najnovšie články
Pozor: O vodičák môžete prísť ľahšie, než sa zdá

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila tender na vypracovanie dokumentácie k úseku diaľnice D3 medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom.

NDS vyhlásila súťaž na D3 na Kysuciach

Výzvy Donalda Trumpa k ďalšiemu zvyšovaniu ťažby ropy nahrávajú do karát aj našim motoristom. V predvianočnom období určite pomôže každé ušetrené euro...

Benzín a ropa: Do konca roka už len lacnejšie?

Automobilky pred septembrovým zavedením WLTP zaplavili trh zľavnenými modelmi, preto predaj v Európe stanuje. Najväčší prepad zaznamenali značky koncernu...

Výrazné zľavy pred WLTP viedli k poklesu predaja

Hrozba ciel na európske autá zo strany USA pretrváva. EÚ sa však nebude nečinne prizerať a je pripravená vrátiť úder.

EÚ je pripravená vrátiť úder

Tesla začne predávať svoj Model 3 v Európy budúci rok a prispôsobí ho európskym požiadavkám, najmä v súvislosti s nabíjaním.

Model 3 sa začne v Európe predávať budúci rok

Nitra tento mesiac spúšťa prvú etapu pilotného projektu, ktorý obyvateľom a návštevníkom uľahčí parkovanie v centre mesta. Umožní to systém ParkDots.

V Nitre uľahčuje parkovanie systém ParkDots
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×